A szakmai együttműködés elmélyítése, avagy

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A jelzőrendszer működésének tapasztalatai
Advertisements

A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
Alapinformációk az átmenetben nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatásról Munkaerőpiaci szolgáltatás az iskola és a munkaerőpiac közötti átmenetben.
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
TÁMOP /A
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
Szabó-Biczók Tamásné — Juhász Borbála — Csekéné Fodor Erzsébet
AZ EGRI CSALÁDSEGÍTŐ INTÉZET MÓDSZERTANI GYERMEKJÓLÉTI KÖZPONT MUNKATERVÉNEK BEMUTATÁSA Készítette: Pappné Kormos Zsuzsanna.
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A gyakorlatvezető mentor
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Önéletrajzírástól a munkába állásig - gyakorlati tanácsok a szakképzett munkaerő és a munkáltatók eredményes találkozásához június 24.
A társadalmi kohézió erősítése bűnmegelőzési és reintegrációs programokkal TÁMOP kiemelt projekt.
Az Inklúziós Index hazai adaptációja
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A JÓ PAP IS… – Képzések és tanácsadások szakembereknek, munkáltatóknak Előadó: Garadnay Tea FEMI vezető Budapest Esély Nonprofit Kft.
Erdei iskola Szálkán. CélokEredmények Tantárgyi ismeretanyag elmélyítése, bővítése, közvetlen tapasztalatszerzés – cselekvés útján Vízinövények és állatok.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Együttműködési lehetőségek a kompetencia alapú oktatás elterjesztése érdekében Tuza Tibor Balogh Tibor.
II. Kerületi Védőnői Szolgálat gyermekvédelmi tevékenysége
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
A HEFOP / /4.0 „A társadalmi befogadás elősegítése a szociális területen dolgozó szakemberek képzésével” projekt keretében tervezett.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
TÁMOP /1 Együtt az alapszolgáltatások fejlesztéséért Hartal Katalin Marcali Kistérségi Többcélú Társulás.
A beiskolázás előkészítése
SZMM Rákospalotai Javítóintézet és Speciális Gyermekotthon és az SZMM Intézményeinek Oktatási Munkaközösségének közös pályázata Együtt tanulás – közös.
A tanulók felkutatásának és beiskolázásának folyamata Iskolai, önkormányzati kapcsolati táblázat Névtáblázat (adatbázis) Települési útvonal Tájékozató.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
 Iskolák magatartása  Tanulók motiváltsága  Szülők elhivatottsága  Gyermekjóléti Szolgálatok, családsegítők, gyámok, nevelőszülők véleménye JULI.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
A kistérségi gyerekesély programok tervezési folyamata Kalmár Ildikó - Dandé István - Herman Szabolcs Regionális koordinátorok Magyar Tudományos Akadémia.
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
Kistérségi gyerekesély programok támogatása MTA Gyerekprogram.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A gyermekjóléti szolgáltatás és a Szécsényi Gyerekesély Program kapcsolata Varsány községben Nagyné Mákos Izolda Családgondozó, Varsány.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Back to Nature Egy kísérleti, természet-közeli, innovatív pedagógia kifejlesztése általános iskolák számára.
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
főosztályvezető-helyettes
Az önfejlesztő terület bemutatása
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
Óvodai és iskolai szociális segítés
2018/2019 tanév.
Tájékoztatás jogszabály változásokról
Család – és Gyermekjóléti Központ
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Csókay László KPSZTI április 13.
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
„Színes Mesevilág” Prevenciós Mesecsoport az óvodákban és iskolákban
Szociális segítő a kollégiumokban
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A szakmai együttműködés elmélyítése, avagy „Hogyan küzdjük le az „itt minden rendben van” állítást”? dr. Szabóné Szalay Csilla Óvodai és iskolai szociális segítők csoportvezetője ECSGYK, Pécs A jövő nemzedékének segítői – az óvodai és iskolai szociális segítők mindennapjai a gyakorlatban című konferencia  Pécs, 2019. június 18-19.

Újdonságok keletkezése 2018 év elején A pilot program indulása a 2017-es év második felében – kérdések sokasága keletkezett, mely megválaszolásra várt. Szakmai egyeztetések sora indult meg az EMMI, a SzGyF, az OH és a pályázatokban résztvevő szakemberek részvételével. Módosult a jogszabályi környezet – új szolgáltatási elemként belép az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység A Család- és Gyermekjóléti Központ kötelező feladata lett.

Új feladatok, új kihívások I. A köznevelési intézmények tájékoztatása A Pécsi Tankerületi Központ igazgatói értekezletén történő bemutatkozás, az új szolgáltatás bemutatása. - Elindul a marketing! (2018-ban 2X) A Család- és Gyermekjóléti Központ éves szakmai tanácskozásán kiemelt téma volt az új feladat – jelzőrendszeri tagok tájékoztatása.

Új feladatok, új kihívások II. Munkaszervezés kérdése Honnan lesz 1500 fő szociális szakember, melyből a Pécsi járás területén 30 fő szükséges? (172 köznevelési intézményre!) Mikortól álljanak munkába a szociális segítők? Mi az ideális bemutatkozás időpontja? (augusztus, vagy nevelési- oktatási év közben?)

Új feladatok, új kihívások III. Szervezeti és szakmai változások Hogyan fog illeszkedni a szociális segítő, a Központba és a köznevelési intézményekbe? (munkaidő, utazás, intézmények közötti lavírozás, esetmegbeszélés, team munka) – „Hová tartozom?” „Ki vagyok?” Kompetenciahatárok kérdése, szakmai autonómia meghatározása, jogok és jogosítványok

Közös gondolkodás I. Az EMMI és az SzGyF meghívására részt vettünk 2018 év első felében a bevezetéshez segítséget nyújtó Szakmai ajánlás elkészítésében. Folyamatos volt az eszmecsere Kerekasztalmegbeszélések formájában a régióban dolgozó óvodai és iskolai szociális segítőkkel – jó gyakorlatok, szakmai tapasztalatok megosztása.

Szakmaközi megbeszélések folytak az óvodai és iskolai védőnőkkel is. Közös gondolkodás II. Szakmaközi megbeszéléseket folytattunk az óvodai és iskolai pszichológusokkal, ahol a kompetenciahatárokat is érintettük, mint sarkalatos kérdéseket. Szakmaközi megbeszélések folytak az óvodai és iskolai védőnőkkel is. Több alkalommal konzultáltunk az OH helyi referensével.

Közös gondolkodás IV. Az SzGyF munkatársaival együttműködünk az új szolgáltatás szakmai irányelvének kidolgozásában. A Szociálpolitikai Szemle soron következő különszámában pedig megjelenik egy 20 oldalas írásunk az óvodai és iskolai szociális segítés bevezetéséről és az eddigi szakmai tapasztalatokról.

Ahogy mi, mint ECSGYK csináljuk I. Elsőkörös munkatársak: az ECSGYK családsegítőiből, esetmenedzsereiből, utána új felvétel. Új kolléga kontra „ősmunkatárs”, pályakezdő, vagy gyakorlott? Elsőkörös intézmények: a Pécsi Tankerületi Központ által fenntartott intézmények (iskolák), a önkormányzatok által fenntartott óvodák Azok az intézmények következő körben, akik jelezték, hogy mielőbb szeretnének szociális segítőt (PTE iskolái, Pécsi Püspökség által fenntartott intézmények, Ciszterci Rendi intézmények)

Ahogy mi, mint ECSGYK csináljuk II. – Egy jó indulás Az első interjú a köznevelési intézmény vezetőjével: ECSGYK Igazgatója egyeztet időpontot, megjelenés az ó-i szociális segítők csoportvezetőjével együtt. Tájékoztatás a szolgáltatás szakmai alapjairól Tájékoztatás a kivitelezés általunk tervezett módjáról. Egyeztetés a speciális kérésekről, a köznevelési intézmény szükségleteiről A szociális segítő megnevezése és időpontegyeztetés egy újabb találkozó időpontjáról, ahol bemutatásra kerül a szociális segítő. – Munkakezdés időpontjában való megállapodás.

Ahogy mi, mint ECSGYK csináljuk III. – megfelelő kezdés Amire ügyelünk: A szociális segítő megfelelő személyének kiválasztása (speciális tudás, vallási érzékenység, múltbéli tapasztalat, gyakorlat) Felkészültség (pár nap eltöltése a gyakorlott ó-i szoc. segítő mellett, új munkatársként valamelyik szakmai egységünkben mentor melletti betanulás 1-3 hónap – jogszabályok, protokollok, szolgáltatások megismerése, az „Anyaintézmény” hitvallásának megismerése)

Ahogy mi, mint ECSGYK csináljuk IV. Amire figyelünk még: Munkacsoportokban dolgozunk, fejlődünk, tanulunk – EGYMÁSTÓL, MÁSOKTÓL ÉS MAGUNKRÓL! Jó gyakorlatok gyűjtése Egyesével dolgozunk, de SOHA NEM VAGYUNK EGYEDÜL! (Központon belül is TEAM, köznevelési intézményben is TEAM)

Hogyan közeledhetünk egymáshoz? Értsük meg egymást! – a szakmai nyelv megismerése minden érintett területen. Fogadjuk el egymást! – nyitottság, tolerancia, elfogadás BIZALOM Kölcsönös tájékoztatás, információcsere Egymás szakmaiságának a tisztelete, a kompetenciák elfogadása A jó munkához idő kell! A bizalom és az elfogadás is jön az idővel.

Hogyan közeledhetünk egymáshoz? Mentálhigiénés/gyermekvédelmi team – létrehozása, csatlakozás Nevelőtestületi értekezleteken folyamatos jelenlét Folyamatos jelenlét (személyesen, telefonon… több intézmény esetén is!) Megjelenő szükségletekre rövid határidővel reagálni Kommunikációs és hivatali útvonal betartása – kapcsolattartó személy! (vezető megszólítása(!), jelzés- visszajelzés, hiányzás, programtervezés, stb.) Kölcsönös visszajelzés szakmai munkáról, tervekről, elvégzett feladatokról

Hogyan közeledhetünk egymáshoz? 1 „+” tapasztalat feltűnést, 2 „+” tapasztalat érdeklődést, 3 „+” tapasztalat szükséglet, igény megfogalmazását vonja maga után. … sok „+” tapasztalat elfogadást, bizalmat, egyenrangú kollegiális viszonyt eredményez!

Hiátusok, megoldandó feladatok A szociális és köznevelést koordináló jogszabályok összehangolása, harmonizálása Szakmai irányelvek és módszertani ajánlások, jó gyakorlatok megalkotása, megvalósítása mindkét területen A szociális és a pedagógus alapképzésbe olyan elemek becsempézése, mely érzékenyít egymás szakterületére Szociális szakemberek képzése erre a speciális területre, folyamatos tudástár bővítési lehetőség

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! dr. Szabóné Szalay Csilla ECSGYK, Pécs szabone.csilla@ecsgyk.hu +36 30 173 3212