Készítette: Rácz Zoltán Bicsak Péter Gépjárművek felépítese I. A gépjárművek aktív és passzív biztonsági berendezései Az utasok kényelmét szolgáló berendezések Készítette: Rácz Zoltán Bicsak Péter
Aktív biztonsági berendezések: Azok a konstrukciók és segédberendezések, amelyek a baleset megelőzését és elhárítását segítik, aktív biztonsági berendezéseknek tekinthetők Fékrendszer Megfelelő mintázatú, jó állapotú gumiabroncs Helyesen beállított fényszórók, tükrök Stb.
Passzív biztonsági berendezések: Ütközés során a baleset káros következményeit mérséklik Biztonsági kocsitest Biztonsági övek Légzsákok Biztonsági kormányoszlop Biztonsági szélvédő üvegek Kocsi nem kiálló külső díszei, kilincsek Stb.
Biztonsági kocsitest A kocsitest kialakítása során az utasteret határoló tartókat, kereteket merevítik. Az ütközéskor a mozgási energia nagy részét az orr- ill. hátsó része nyeli el, miközben az utastér kevésbe roncsolódik, így védi a járműben tartózkodók épségét.
Biztonsági kocsitest kialakítása
VW EOS borulás védelme
Biztonsági övek Célja: az ütközés pillanatában megakadályozza a járműben utazók mozgását Mechanikus övfeszítő Elektromos működésű övfeszítő
Mechanikus övfeszítő Nincs szükség vezérlésre Feszítése lehet: pirotechnikai Ábra: gázgenerátor által a vetőcsőből kivetett csapágygolyó „adag”
Elektromos övfeszítő Vezérlésre van szükség, ami a légzsákokat is működésbe hozza
Légzsákok A biztonsági öv mellett a másik legfontosabb védelmi berendezés. A kettő együttes használata védheti meg az utast. Többféle változata: - vezetőoldali - vezető- és utas oldali - függönylégzsák, láb/térdlégzsák - fejlégzsák - stb.
Működése: Vezérlőegység vezérli, és az ütközés pillanatától számítva 6- 12 ms elteltével felfújódnak a légzsákok. Lassulás érzékelő robbantja ki a légzsákot. (további berendezéseknek ad jelet)
Biztonsági kormánykerék és oszlop Ütközéskor gyakran előfordul, hogy a kormányoszlop felsérti a vezető mellkasát. Ezért a kormánykereket homorúra hajlítják, valamint tengelyirányban ütés hatására meg tud billenni. Nagyobb ütközéskor az egész kormánymű elmozdulhat az utastér felé. Itt van szerepe a biztonsági kormányoszlopnak.
A kormányoszlop hosszváltozását teszi lehetővé Dupla kardáncsuklós Menesztő tárcsás Energia elnyelő közbetétes
Duplakardáncsuklós Képen: Passat kormányrúd Középvonala kitér a kormánykerék tengelyének középvonalától.
Menesztő tárcsás Két részre osztja a kormányrudat. Ütközéskor a kormánygéphez csatlakozó rúd a kormánykerék rúdja mellé csúszik, így további erőátadás.
Energiaelnyelő közbetét A rúdba ez az ún. energia elnyelő közbetét van beszerelve. Ez a közbetét deformálódik, így az ütközési energia kisebb hányada lökődik a kormánykerék felé. (Pl. Opel személyautókban)
Biztonsági szélvédő Szerepe, hogy töréskor a szétrepülő szilánkok ne okozzanak sérülést. Kétféle: - ragasztott, többrétegű üveg: fóliával ragasztják össze, ez tartja egyben a szilánkokat - egyrétegű, edzett üveg: a felületen nyomó, a belsejében húzófeszültség ébred
Kocsi nem kiálló elemei, díszei Ne okozzon még felesleg sérüléseket például a kezelőszerkezetek stb.
Az utasok kényelmét szolgáló berendezések A vezető tevékenységének könnyítése és az utasok kényelmének érdekében szerelik be a gépjárművekbe. Általában márka és vételár kérdése, hogy milyen felszerelt az autó.
Ma már általában szériafelszereltség Klímaberendezés Ma már általában szériafelszereltség
A klímaberendezés működési módja: Meleg időben a jó közérzet érdekében a hőmérsékletet megfelelő értéken tartsuk, a hő egy részét le kell szivattyúzni. A hűtőközeg a hőszállító eszköz. Három fő egysége: - klímakompresszor - klímahűtő - elpárologtató
Klímaberendezés részei:
A hűtőközeg Eddig hűtőközegként az ún. R12. Viszont ma már az autóiparban nem használhatók fluor-klór-szén-hidrogéneket. Ezért az ún. R134a hűtőközeget alkalmazzák.
R134a hűtőközeg fizikai adatai: Kémiai képlet: CH2F-CF3 vagy CF3-CH2F Kémiai megnevezés: Tetrafluoretán Forráspont 1 bar-nál: -26,5 oC Dermedési pont: -101,6 oC Kritikus hőmérséklet: 100,6 oC Kritikus nyomás: 40,56 bar (abszólut)
Kezelőszerv Képen: 2 zónás További változatai: - 4 zónás - digitális
Ülésfűtés Kapcsoló megnyomásával fűthetőek az ülések, általában az első két ülés fűthető, nagy kategóriás autóknál a hátsó ülések is fűthetők, valamint ülésszellőztetéssel kombinálható. Szénszálak fűtik az ülést.
Berendezései
Állófűtés Személyautókban inkább a nagyobb kategóriákat szerelik, ritkább esetben a márkás, kis kategóriákat is. Álló motornál képes az utastér fűtésére, dízel üzemanyaggal működik. Ugyanígy működik a kiegészítő fűtés, de az a motor melegítését szolgálja.
Állófűtés berendezései
Parkolássegítő Fény- és hangjelzéssel tájékoztatja a vezetőt az autót körülvevő tárgyak közelségéről. 15 km/h sebesség alatt aktív, előremenetben csak az elől, hátramenetben elől-hátul be van kapcsolva. 15-20 cm távolságnál jelzi a megállás szükségességét.
Külső érzékelők
Tempomat Sebesség rögzítésére szolgál. A sebesség- váltótól kapja a jelet, domborzati viszonytól függően szabályozza a fordulatszámot. Fék- és kuplungpedál automatikusan oldja. Automata váltónál a váltást is elvégzi, ha szükséges.
Elektromos ülés, ablak, tükrök Ezek mozgatását gombnyomással elektronikusan tudjuk kezelni, ma már elég elterjedten alkalmazzák sok típusnál.
Kezelése, elhelyezése
Fémfóliás szélvédőfűtés Pl.: VW Phaeton Nem levegővel, hanem a szélvédőbe integrált fémfólia segítségével fűti. - 1000 W teljesítmény szükséges, feszültséget kell növelni - ezt DC/DC átalakító segítségével tudják előállítani (12 V-ot, kb. 42 V-ra növeli)