Készítette: Rácz Zoltán Bicsak Péter

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A LEVEGŐ.
Advertisements

Adó és illeték változások 2012-ben
1 Adó és illeték változások 2012-ben. MERIVA LPG Termékismertető Opel Hungary 2.
Évszakváltás a közlekedésben
A tehetetlenség törvénye
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
A kétütemű befecskendezéses (DITECH)motor
A számítógép műszaki, fizikai része
1. Hány darab vészfék kar van elhelyezve a járműben?
Nagyhatásfokú szellőztető készülékek működési elve, és a zónaszabályozás Tóth István.
Mechanikai munka munka erő elmozdulás (út) a munka mértékegysége m m
A vonat csomagtartójához hosszú fonalat erősítettünk
Digitális diesel elektronika Digitális / motor elektronika Műszerfal Légzsákrendszer Biztonsági és szatelit modulok Blokkolásgátló rendszerek Bord.
DOMOTICA = INTEGRÁCIÓ A ház minden elektromos rendszere összahangoltan működik: • Világítás • Hűtés/fűtés • Energiagazdálkodás • Audio, házimozi • Riasztó,
Készítette:Eötvös Viktória 11.a
A KÜLSŐ NYOMÁSKIEGYENLÍTÉSÜ
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
Hő- és Áramlástan I. - Kontinuumok mechanikája
VEGYÉSZETI-ÉLELMISZERIPARI KÖZÉPISKOLA CSÓKA
 Az Audi dizájn filozófiája: a tökéletesség egészen az utolsó csavarig. Bármely részlet csak akkor nyeri el a végleges formáját, ha tökéletesen illeszkedik.
Csillagunk, a Nap.
Energiaellátás: Tárolás
Korszerű dízel motorok
NC - CNC.
Környezet- és emberbarát megoldások az energiahiányra
Perifériák.
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Különleges eljárások.
Alváz- és karosszériaszerkezetek
Soros kapcsolás A soros kapcsolás aktív kétpólusok, pl. generátorok, vagy passzív kétpólusok, pl. ellenállások egymás utáni kapcsolása. Zárt áramkörben.
Hőkezelés órai munkát segítő HŐKEZELÉSEK.
GÉPJÁRMŰVEK ERŐÁTVITELI BERENDEZÉSEI
Ariston fűtőmodulok Két és háromkörös vezérlőmodulok.
WR 11/14 B Elemes gyújtású vízmelegítők
GÉPJÁRMŰVEK AKTÍV ÉS PASSZÍV BIZTONSÁGI RENDSZEREI
Fékberendezések II Tárcsafékek
Fékberendezések I csoportosítás, dobfékek
EGYFOKOZATÚ KOMPRESSZOROS HÜTŐKÖRFOLYAMAT
Kapcsolók, kontaktorok és motorvédő-kapcsolók
Aszinkron gépek.
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Energiaforrások.
163 SÉRÜLTELLÁTÁS DEBRECEN MENTŐÁLLOMÁS
BALESETI MECHANIZMUSOK
F I G Y E L E M É L E T V E S Z É L Y ! A mobiltelefon ölhet !
Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
ELEKTRONIKUS KERÉKPÁR VÁLTÓ- RENDSZEREK KÖŐ KATALIN EC58AW.
Ariston fűtőmodulok Két és háromkörös vezérlőmodulok.
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
Makai Zsolt JFX75X Robotpilóta vitorlásra
HŐMÉRSÉKLETMÉRÉS Udvarhelyi Nándor április 16.
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
A mértékegységet James Prescott Joule angol fizikus tiszteletére nevezték el. A joule a munka, a hőmennyiség és az energia – mint fizikai mennyiségek.
A Dunaújvárosi Főiskola megújuló energiaforrás beruházásának elemzése Duhony Anita /RGW4WH.
KRESZ MÓDOSÍTÁS 2007 Gál Jenő r. alezredes. Új közúti jelzések.
A téliesítő készlet (LAK) bekötése és működése FRIOTECH KFT. H Budaörs, Vasút u. 9. H Mezőtúr, Földvári út 2. Mobil.: (+36 70)
Járművillamosság-elektronika
Új dimenzió a napraforgó betakarításban
Készítetek: Toboz Angelika, Árvai Krisztina Toboz István, Toboz Dániel
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
A Logikai Analizátor általános leírása
TDK Konferencia
Tesztlap Teszt megkezdése.
Készítette Ács Viktor Villamosmérnök hallgató
F I G Y E L E M É L E T V E S Z É L Y !.
ZIU9B járműismeret és kezelés
Innovatív közlekedésbiztonsági eszközök
Alváz- és karosszériaszerkezetek
a sebesség mértékegysége
Előadás másolata:

Készítette: Rácz Zoltán Bicsak Péter Gépjárművek felépítese I. A gépjárművek aktív és passzív biztonsági berendezései Az utasok kényelmét szolgáló berendezések Készítette: Rácz Zoltán Bicsak Péter

Aktív biztonsági berendezések: Azok a konstrukciók és segédberendezések, amelyek a baleset megelőzését és elhárítását segítik, aktív biztonsági berendezéseknek tekinthetők Fékrendszer Megfelelő mintázatú, jó állapotú gumiabroncs Helyesen beállított fényszórók, tükrök Stb.

Passzív biztonsági berendezések: Ütközés során a baleset káros következményeit mérséklik Biztonsági kocsitest Biztonsági övek Légzsákok Biztonsági kormányoszlop Biztonsági szélvédő üvegek Kocsi nem kiálló külső díszei, kilincsek Stb.

Biztonsági kocsitest A kocsitest kialakítása során az utasteret határoló tartókat, kereteket merevítik. Az ütközéskor a mozgási energia nagy részét az orr- ill. hátsó része nyeli el, miközben az utastér kevésbe roncsolódik, így védi a járműben tartózkodók épségét.

Biztonsági kocsitest kialakítása

VW EOS borulás védelme

Biztonsági övek Célja: az ütközés pillanatában megakadályozza a járműben utazók mozgását Mechanikus övfeszítő Elektromos működésű övfeszítő

Mechanikus övfeszítő Nincs szükség vezérlésre Feszítése lehet: pirotechnikai Ábra: gázgenerátor által a vetőcsőből kivetett csapágygolyó „adag”

Elektromos övfeszítő Vezérlésre van szükség, ami a légzsákokat is működésbe hozza

Légzsákok A biztonsági öv mellett a másik legfontosabb védelmi berendezés. A kettő együttes használata védheti meg az utast. Többféle változata: - vezetőoldali - vezető- és utas oldali - függönylégzsák, láb/térdlégzsák - fejlégzsák - stb.

Működése: Vezérlőegység vezérli, és az ütközés pillanatától számítva 6- 12 ms elteltével felfújódnak a légzsákok. Lassulás érzékelő robbantja ki a légzsákot. (további berendezéseknek ad jelet)

Biztonsági kormánykerék és oszlop Ütközéskor gyakran előfordul, hogy a kormányoszlop felsérti a vezető mellkasát. Ezért a kormánykereket homorúra hajlítják, valamint tengelyirányban ütés hatására meg tud billenni. Nagyobb ütközéskor az egész kormánymű elmozdulhat az utastér felé. Itt van szerepe a biztonsági kormányoszlopnak.

A kormányoszlop hosszváltozását teszi lehetővé Dupla kardáncsuklós Menesztő tárcsás Energia elnyelő közbetétes

Duplakardáncsuklós Képen: Passat kormányrúd Középvonala kitér a kormánykerék tengelyének középvonalától.

Menesztő tárcsás Két részre osztja a kormányrudat. Ütközéskor a kormánygéphez csatlakozó rúd a kormánykerék rúdja mellé csúszik, így további erőátadás.

Energiaelnyelő közbetét A rúdba ez az ún. energia elnyelő közbetét van beszerelve. Ez a közbetét deformálódik, így az ütközési energia kisebb hányada lökődik a kormánykerék felé. (Pl. Opel személyautókban)

Biztonsági szélvédő Szerepe, hogy töréskor a szétrepülő szilánkok ne okozzanak sérülést. Kétféle: - ragasztott, többrétegű üveg: fóliával ragasztják össze, ez tartja egyben a szilánkokat - egyrétegű, edzett üveg: a felületen nyomó, a belsejében húzófeszültség ébred

Kocsi nem kiálló elemei, díszei Ne okozzon még felesleg sérüléseket például a kezelőszerkezetek stb.

Az utasok kényelmét szolgáló berendezések A vezető tevékenységének könnyítése és az utasok kényelmének érdekében szerelik be a gépjárművekbe. Általában márka és vételár kérdése, hogy milyen felszerelt az autó.

Ma már általában szériafelszereltség Klímaberendezés Ma már általában szériafelszereltség

A klímaberendezés működési módja: Meleg időben a jó közérzet érdekében a hőmérsékletet megfelelő értéken tartsuk, a hő egy részét le kell szivattyúzni. A hűtőközeg a hőszállító eszköz. Három fő egysége: - klímakompresszor - klímahűtő - elpárologtató

Klímaberendezés részei:

A hűtőközeg Eddig hűtőközegként az ún. R12. Viszont ma már az autóiparban nem használhatók fluor-klór-szén-hidrogéneket. Ezért az ún. R134a hűtőközeget alkalmazzák.

R134a hűtőközeg fizikai adatai: Kémiai képlet: CH2F-CF3 vagy CF3-CH2F Kémiai megnevezés: Tetrafluoretán Forráspont 1 bar-nál: -26,5 oC Dermedési pont: -101,6 oC Kritikus hőmérséklet: 100,6 oC Kritikus nyomás: 40,56 bar (abszólut)

Kezelőszerv Képen: 2 zónás További változatai: - 4 zónás - digitális

Ülésfűtés Kapcsoló megnyomásával fűthetőek az ülések, általában az első két ülés fűthető, nagy kategóriás autóknál a hátsó ülések is fűthetők, valamint ülésszellőztetéssel kombinálható. Szénszálak fűtik az ülést.

Berendezései

Állófűtés Személyautókban inkább a nagyobb kategóriákat szerelik, ritkább esetben a márkás, kis kategóriákat is. Álló motornál képes az utastér fűtésére, dízel üzemanyaggal működik. Ugyanígy működik a kiegészítő fűtés, de az a motor melegítését szolgálja.

Állófűtés berendezései

Parkolássegítő Fény- és hangjelzéssel tájékoztatja a vezetőt az autót körülvevő tárgyak közelségéről. 15 km/h sebesség alatt aktív, előremenetben csak az elől, hátramenetben elől-hátul be van kapcsolva. 15-20 cm távolságnál jelzi a megállás szükségességét.

Külső érzékelők

Tempomat Sebesség rögzítésére szolgál. A sebesség- váltótól kapja a jelet, domborzati viszonytól függően szabályozza a fordulatszámot. Fék- és kuplungpedál automatikusan oldja. Automata váltónál a váltást is elvégzi, ha szükséges.

Elektromos ülés, ablak, tükrök Ezek mozgatását gombnyomással elektronikusan tudjuk kezelni, ma már elég elterjedten alkalmazzák sok típusnál.

Kezelése, elhelyezése

Fémfóliás szélvédőfűtés Pl.: VW Phaeton Nem levegővel, hanem a szélvédőbe integrált fémfólia segítségével fűti. - 1000 W teljesítmény szükséges, feszültséget kell növelni - ezt DC/DC átalakító segítségével tudják előállítani (12 V-ot, kb. 42 V-ra növeli)