Németh Antal 10 Credójából

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EGY CSEPP EMBERSÉG Hallgasd a zenét, nézd a képeket!
Advertisements

A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
A kora keresztény zene (I-IV. század) antik gyökerei
Nemde Isten szikrája rejtőzik minden emberi lélekben?
Művészet By: Turi Krisztina.
Rítus és színház. Isten – szól a mese – a teremtés hetedik napján azt tapasztalta, hogy halálos unalom uralkodik mindenek felett, és akkor rájött, hogy.
Nem anyagi érték (Kultúra, tudomány) A hagyomány, a művészet és a tudomány értékteremtő erő, vagy díszlet? – Életet adó gyökér, vagy karanténbeli őskövület,
A görög színház működése
Klasszicizmus Romantika
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Gondolatok a művészet rendszeréről
„Színház az egész világ…”
A középkori filozófia főbb kérdései
Világomban minden rendben van
Isten misztériumának előzetes kérdése
Művelődés és szórakozás
Egy csepp emberség Hallgasd a zenét, nézd a képeket!
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
Országos Tudományos Diákköri Konferencia 2011 Nemzeti karakter és lelkialkat kapcsolata Joó Tibor műveiben Készítette: Herczeg Adrienn Témavezető: Dr.
Közösségi oldalak használata
De ingben, gatyában is szeretem a hazám. Nem járok zsinóros mentében,
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
ISTEN hozott köztünk!.
Jöjj Szentlélek, jöjj közénk, jöjj el fényességünk
© Veress, A MŰSZAKI ÉRTELMISÉG HELYE ÉS FELELŐSSÉGE Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár a MTESZ elnöke Magyar Műszaki Értelmiség Napja Magyar Műszaki.
Fenomenológiai megközelítés
G Á B O R N A K ! Szeretettel: M a m a 2009.Nov.29.
A reformkori színjátszás
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
║: Jöjj, Szentlélek, jöjj közénk, jöjj el, fényességünk!
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
A Globe színház 18/A.
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
Nem anyagi érték (Kultúra, tudomány) A hagyomány, a művészet és a tudomány értékteremtő erő, vagy díszlet? – Életet adó gyökér, vagy karanténbeli őskövület,
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
Az Élet Igéje augusztus.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Az egyén társadalmi integrációja Dr. Skrabski Árpád Apor Vilmos Katolikus Főiskola.
G team. Vörösmarty Mihály :  Született: Nyék, december 1.  Armális nemesi család  Székesfehérvári Gimnázium  1816 pesti piarista gimnázium 
Csongor és Tünde Németh Antal rendezésében. Németh Antal Modern irányzatok felé érdeklődött expresszionista Szintetikus rendezés ‘’kukucska” színpad térszínpad.
V ÖRÖSMARTY M IHÁLY : C SONGOR ÉS T ÜNDE 137 évvel ezelőtt, a színház világában.
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Egy csepp emberség A Kormorán csodaszép dalával.
A stílus.
Az ókori kultúrák.
Urunk, olyan jó, hogy a nevedben együtt lehetünk
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Paulay Ede rendezésében
Milyen legyen a szombathelyi baptista gyülekezetünk? 2000
Egy csepp emberség A Kormorán csodaszép dalával.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Vojtina ars poeticája:
A teremtő és gondviselő Atya
Az ember tragédiája Németh Antal rendezésében (1937)
VIII. A Szentlélek Isten
Madách Imre: Az ember tragédiája
A keletkezés körülményei
Rendezte: Dr. Németh Antal
Egy csepp emberség A Kormorán csodaszép dalával.
Az ember tragédiája a színpadon
Iglódi István rendezése
Arany János: Vojtina Ars poeticája
Németh Antal Színházi Credója az Antalógia csapat válogatásában
A Blaha Lujza téri Népszínház
A színház fantomjai csapat
SZÍNHÁZI CREDO Készítette: Annarébe.
Előadás másolata:

Németh Antal 10 Credójából A legfőbb vallomások Németh Antal 10 Credójából

A Nemzeti Színház válsága A Nemzeti Színház válságos időket élt meg 1935 előtt, ezért új igazgatóra volt szükség a színházi élet fellendítéséhez. Erre a feladatra Németh Antal tűnt a legalkalmasabbnak határozott elképzeléseivel. Bátran szembeszállt az akkori igazgatóval is, hogy újító gondolatait megvalósíthassa.

A Credók születése Németh Antal a színházi társulati ülés megnyitóján eltért a szokásoktól, és a hagyományos ünnepi beszéd helyett gondolatait credo formájában fogalmazta meg. A keresztény hitvalláshoz hasonlóan tételesen összefoglalta újító szándékait, kiállt a változtatások szükségessége mellett. Valójában megírta a „Színházi Hiszegy”-et. S mi ezek közül melyiket valljuk igazán?

A magyar színjátszás európaisága/ 5. hitvallás „Hiszek abban, hogy a nemzeti erejében összefogott és belső misszióját teljes lelkesedéssel teljesítő magyar színjátszásnak világviszonylatban is elhivatottsága van.” Egy nemzetnek ragaszkodnia kell a hagyományaihoz, egyediségéhez, de nem földhöz ragadt módon. Folyamatos megújulásra van szükség, nyitottságra, a nemzetközi színházi tendenciák megismerésére. Mert a nézőközönség is nyitott, ízlése változik, és a színháznak ezen igények szolgálatába kell állnia. Emellett a magyar színjátszás európai színvonalát az bizonyítja, hogy milyen széles tömegeket képes megszólítani.

A színház etikai magaslata/ 6. hitvallás A jó színház ars poeticája nem az öncélú szépséget hirdeti. Ahogy a különböző történelmi korszakokban, így napjainkban is fontos üzenete van egy- egy színdarabnak, előadásnak. A színházi helyzetek erkölcsi útjelzőként is szolgálhatnak, mert a közösségben átélt színházi pillanatok kiragadják az embert a hétköznapok valóságából, formálhatják személyiségét, erkölcsi világképét. Az ilyen színházban a nézők ismeretei is gazdagodhatnak, formálódhat személyiségük, akár erőt is meríthetnek az előadásból.

A színház folytonos megújulása / 8. hitvallás A színház örök újjászületés, hiszen egy alkotást, egy darabot nem lehet mindig ugyanúgy előadni. A hagyomány és a megújulás egyaránt fontos. Ezért szükség van arra, hogy a népszerű darabokat újra és újra előadják, de arra is, hogy emellett sokszínű, mindig új program várja a közönséget. Egy színdarabnak tradíciója van, de azt sem változatlanul kell ismételni, hanem megfelelően elhelyezni az adott időben, hogy alkalmazkodni tudjon a színházlátogatók igényeihez, szemléletéhez.

A színház halhatatlansága / 10. hitvallás A színészet fontos hivatás, melyet csak szívvel - lélekkel lehet végezni, és mindig lesznek olyan emberek, akiknek a színjátszás nem egyszerű munkatevékenység, hanem magas színvonalú művészet. Másrészt mindig születnek olyan emberek, akik érdeklődnek a művészet iránt, szeretik a szórakozás e magasztos formáját. A színházművészet tehát örök.

És amiben nem hiszünk…Az 1. hitvallás ”Hiszek minden emberi megnyilatkozás nemzeti megkötöttségében és így egy különvaló nemzeti színjátszásban.” Németh Antal az első credójában arra utal, hogy a Nemzeti Színház tartsa meg magyar mivoltát, és ne nyisson más nemzetek felé. Művészetünk nemzeti jellegét úgy is tudjuk ápolni, ha megismerjük más népek színházkultúráját is. A magyar kultúra szerves része az európai kultúrának, azzal együtt fejlődik.

Összegzés Készítették: Németh Antal 10 credója közül a választottak állnak a legközelebb hozzánk, mert ezek hirdetik leginkább a színház újjászületését, megújulását és halhatatlanságát. És főként ezek bizonyítják, hogy a „színház ablak a világ megértéséhez”. Készítették: Pálinkás Bence Sipos Máté Szegedi Szabolcs Tamás Marcell