Hallgatók elhelyezése a munka világában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 Idősebb munkavállalók a magyar munkaerőpiacon Dr. Székely Judit november 28. BUDAPEST.
Advertisements

A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Önkéntes oktatói tapasztalatok.
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Alapinformációk az átmenetben nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatásról Munkaerőpiaci szolgáltatás az iskola és a munkaerőpiac közötti átmenetben.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Felsőoktatási változások hallgatói szemmel Miskolczi Norbert.
DPR és egyetemi stratégia Diplomás Páyakövetés
A diplomások jellemzőiről és előre- menetelükről készített felmérés Olaszországban prof. Andrea Cammelli Bolognai Egyetem AlmaLaurea igazgatója Konferencia.
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Családi vállalkozás.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
TAMOP /2/KMR Projekt szakmai vezető: Demeter Attila alezredes március 23. A projektek az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Széchenyi István Egyetem, Győr
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Munka és rehabilitáció nemzetközi konferencia A munkaadói kapcsolattartás jelentősége a program végrehajtása.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
CAMPUS HUNGARY PROGRAM. A program célja A projekt a hazai felsőoktatási intézmények hallgatóinak, munkatársainak külföldi K+F, tanulmányi, operatív intézményi.
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
A projekt általános szakmai célkitűzései
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
A diplomás pályakövetés lehetséges céljai és intézményi szolgáltatások kialakítása: INNOVÁCIÓ vagy IRRITÁCIÓ? Volume 2 Andrási Monika – Majó Zoltán 2009.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az egészségügyi szakképzés minőségügye, kihívások és intézkedések György Annamária szeptember 17. "ISOFÓRUM XXII. NMK"
OPTOMEHU projekt bemutatása Dr. Kiss András Projekt menedzser Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Kompetenciák tartalmi értékelése : A Természetvédelmi Mérnök és Környezetgazdálkodási Agrármérnök BSc szakok megítélése a munkaadók körében.
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
TÁMOP /1-A : Integrált terepképzési modell kialakítása a szociális szakemberek képzése során Projektindító konferencia szeptember.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Budapest Business School, Lotz room
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Prof. Dr. Wéber György Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Intézet
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Országos nagykereskedelmi menedzser
A SEMMELWEIS ALUMNI IGAZGATÓSÁG MODERNIZÁLÁSA
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Kompetencia alapú szakoktatás
Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

Hallgatók elhelyezése a munka világában Prof. Dr. Wéber György PROCSEE Projektzáró Konferencia 2018.november22.

PROCSEE szakértő Prof. Dr. Wéber György  Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Intézet Semmelweis Egyetem ÁOK 40 éves oktatási tapasztalat (orvostanhallgatók és rezidensek) Intézetünk - mint konzorciumi tag – öt európai oktatás-fejlesztési projektben vesz részt.

Hallgatók elhelyezése a munka világában Kihívások: minőségbiztosítás a szakmai gyakorlatokon és a képzés minden területén, vezetői motiváltság a minőségbiztosításban utódnevelés hasznának, szerepének tudatosítása a munkáltatókban szakmai gyakorlat lényegének definiálása, a megfelelő körülmények megteremtése; jogszabályi háttérrel lehetőség biztosítása a KKV-k számára gyakornok fogadására alumni rendszerek fejlesztése akár a mesteroktatók bevonására is PROCSEE National Stakeholder Committee 1. workshop – Bp 2016.júl.5.

Hallgatók elhelyezése a munka világában Kihívások: hallgatói érdek érvényesítése képességek és szakmai elvárások definiálása, hallgatók kommunikációs készségének fejlesztése karrierirodákban meglévő tudás hasznosítása; hallgatók monitorozása, és az ennek során szerzett tudás hasznosítása; szakmai gyakorlat során és később a tényleges munkavállalás során (diplomás pályakövetési rendszer aktív használata) lemorzsolódás csökkentése, diploma nélkül dolgozók képesítésének megszervezése (pl. lemorzsolódó informatikusok, villamosmérnökök, stb. foglalkoztatása diploma nélkül) PROCSEE National Stakeholder Committee 1. workshop – Bp 2016.júl.5

1. PHE Excellence Forum Logarska Dolina, Slovenia  2016. szeptember 28 - október 1. Policy Challenge Statement: összefoglalja az egyes országok PHE szektorral szemben álló főbb kihívásait, és amelyek alapul szolgálnak a legjobb gyakorlatok gyűjtéséhez és az azt követő javaslatokhoz.

Hallgatók elhelyezése a munka világában Kihívások : A szakmai gyakorlat minőségbiztosítása Biztosítsanak minőségi munkát a hallgatók számára Diákok kommunikációs készsége A szakmai gyakorlat lényegének meghatározása Feedback: A tanulókat figyelemmel kell kísérni A megfelelő helyen nincsenek magasan képzett emberek

Kihívás: a szakmai gyakorlat minőségbiztosítása A képzés minden területén; Hangsúly a menedzseri motiváción Képzett és erősen motivált gyakornokok szükségesek. Az alumni rendszerek fejlesztése lehetővé tenné a további mesterképzők bevonását.

Kihívás: minőségi munkát a hallgatók számára egyszerű fénymásolás és kávé készítése helyett …. A szakmai elvárásokat világosan meg kell határozni. Kihívás: diákok kommunikációs készsége fejleszteni kell meg kell erősíteniük saját érdekérvényesítésüket.

Kihívás: a szakmai gyakorlat lényegének meghatározása mind a munkaadók, mind a diákok számára fontos. fő feladata, hogy definiálja a szerepét és megteremtse a megfelelő feltételeket; biztosítva a kkv-k számára a gyakornokok befogadási lehetőségeinek jogi hátterét. javítsák a munkaadók tudatosságát az előnyök növelésében és szerepük fontosságában.

Kihívás: A tanulókat figyelemmel kell kísérni a szakmai gyakorlat alatt és később a tényleges munkájuk során (a végzős pályakövető rendszer aktív használata), a tudás felhasználása a felügyelet és a karrier irodák működése során szerzett tapasztalatok hasznosítása.

Kihívás: A magasan képzett emberek nincsenek a megfelelő helyen Sokszor a mérnökök és más magasan képzett emberek nem megfelelő helyen vannak. Meg kell akadályoznunk az IT-szakemberek, mérnökök stb. „elvesztését”. Nem szabad alkalmazni őket, mintha nem lenne diplomájuk. Segítséget kell nyújtanunk az oklevél nélküli munkavállalóknak továbbtanulásához.

Általános szempontok: Inkább az elhelyezés minősége, és nem a kínálat okoz gondot, hallgatói igények és munkahely lehetőségei közötti eltérés, motivált hallgatók hiánya, Az elhelyezés megszervezése és irányítása gyakran nem optimális, (nem megfelelő mechanizmusok és tantervek)

Okok: A munkahelyekre vonatkozó szabványok hiánya olyan környezetet teremt, amely lehetővé teszi az alacsony minőségű elhelyezéseket, Az intézményi és / vagy program akkreditációk gyakran nem szabályozzák az elhelyezés szempontjait (vagy egyáltalán nem is rendelkeznek az elhelyezéssel kapcsolatban). Az elhelyezési folyamat minőségéről kevés adat áll rendelkezésre.

Okok: Források hiánya miatt a PHE intézmények gyakran képtelenek a hallgatók elhelyezéseinek kezelésére és figyelemmel kísérésére. A problémát súlyosbítja a megfelelő képzettséggel rendelkező személyzet hiánya az elhelyezések minden szintjén. A diákok gyakran nem kapnak világos képet a lehetséges pályafutásukról, ez befolyásolja motiváltságukat. A PHE intézmények és a munka világa nem látja egymást. A PHE intézmények nem mindig szolgálják a munka világát.

Ahhoz, hogy a munka világában jobban szervezhessék a hallgatói elhelyezéseket: Együttműködési struktúrák, amelyek egyértelműen meghatározzák az elhelyezésekben részt vevő összes szereplő szerepét és kötelezettségeit, Integrálja a diákok hangját, különösen az elhelyezések értékelésében és hatásuk elemzésében, az elhelyezések megfelelő minőségellenőrzése minden szakaszban (előkészítés, megvalósítás, feedback), A munkaadók igényeinek jobb megértése , annak érdekében, hogy reális elvárásaink legyenek a rendelkezésre álló elhelyezésekkel kapcsolatban.

2. PHE Excellence Forum Vis sziget, Horvátország 2017. május 30 - június 3.

A hallgatók munka világában történő elhelyezkedésének szervezése és nyomonkövetése (Javaslatok) Nevezzünk ki egy "menedzsert", aki biztosítja a kapcsolatot a hallgatók és az ipar érdekelt felei között és mint "programvezető" vagy "termék menedzser" katalizálja a munka világa közötti kapcsolatot.   Készítsük fel a hallgatókat a munkaerőpiac igényeire, hívjuk fel a figyelmüket személyes felelősségükre a gyakorlati képzésük színvonalát illetően, vonjuk be őket a munkahely megszerzésének folyamatába, a legjobb gyakorlati képzésért versengjenek.

A hallgatók munka világában történő elhelyezkedésének szervezése és nyomonkövetése (Javaslatok) A stratégiai fejlesztés, a tanulmányi programok és a minőségirányítás biztosítása érdekében intézményi szintű bizottság létrehozása javasolt. A rendszeresen ülésező bizottság tagjai legyenek a tanulmányi programhoz kapcsolódó iparági partnerek képviselői is. A tantervben kiemelten jelenjenek meg a munkahelyek szempontjai is (nemcsak az iskolának, hanem az életnek tanuljunk).

A hallgatók munka világában történő elhelyezkedésének szervezése és nyomonkövetése (Javaslatok)   Fontos a megfelelő minőségű gyakorlati oktatási eszköz (kézikönyvek, adatbázisok stb.) biztosítása a hallgatók, mentorok, oktatók és más érdekeltek részére. Az oktatók legyenek tudatában a pedagógiai és kommunikációs “skill” lényegével, hiszen csak ennek birtokában lesznek képesek a hallgatók “csapatmunkában” történő oktatására.

A hallgatók munka világában történő elhelyezkedésének szervezése és nyomonkövetése (Javaslatok)   Kompetens emberek által irányított egyetemi Baráti körnek, az Alumninak komoly szerepe van a végzett hallgatókkal történő kapcsolattartásban.  Az Alumni lehetőséget biztosít az egyetemen kívülre került oktatók oktatásba történő bevonására, példaértékű lehet a jelenlegi hallgatók munkahely választásának megkönnyítésében.

A hallgatók munka világában történő elhelyezkedésének szervezése és nyomonkövetése (Javaslatok) Kampány keretében kell tudatosítani a cégek vezetőiben, hogy mennyire előnyös a hallgatók alkalmazása.   Gazdasági ösztönzők (adócsökkentés, adómentességek, mentor fizetés) alkalmazása azon cégek számára, akik gyakornokként fogadják be a hallgatókat.

A hallgatók munka világában történő elhelyezkedésének szervezése és nyomonkövetése (Javaslatok) A cégektől meghívott gyakorlati szakemberekkel, mint vendég oktatókkal kell erősíteni a munka alapú oktatást és tanulást. A cégeknél szigorúan meg kell határozni a gyakorlati oktatás kereteit, a hallgatónak legyen lehetősége az összes részlegen dolgozni, hogy aztán önmaga választhassa ki a legmegfelelőbbet.

NCPHEE ülés (Budapest 2018 máj. 29.) A javaslatok hazai szakértőkkel történő értékelése

Az orvostanhallgatók munka világában történő elhelyezkedésének nehézségei Az egyetemi és a szakorvosképzés problémái azonosak: hiányzik a megfelelő számú oktató, a források és a hatékony minőségbiztosítás. Legfontosabb külső tényező az alacsony bérek és a hálapénz. Az alacsony bérek miatt a frissen végzett orvosok jelentős része külföldön kezd el dolgozni.

Az orvostanhallgatók munka világában történő elhelyezkedésének nehézségei A hálapénz morális hátrányai mellett a gyakorlati oktatás komoly hátráltatója. A hálapénz reményében a beavatkozásokat általában idősebb orvosok végzik, kizárva ezzel a fiatalok tanulási lehetőségeit. A végzős orvostanhallgatók érzékelik, hogy csapatmunkában lehet eredményesen és hatékonyan gyógyítani. Az is tudatosodott bennük, hogy a hálapénz ez ellen hat, mivel azt csak egyetlen ember kapja egy kezelésért.

Bérrendezés és a hálapénz megszüntetése nélkül nem érhető el az orvosképzés minőségének javítása. Az államvizsgázó orvostanhallgatók 62 százalék elutasítja, de szükségesnek tartja, további 20 százalék azonban teljesen elutasítja a hálapénz rendszerét. 56 százalék csak akkor nem fogadna el hálapénzt, ha a jelenlegi fizetést duplájára emelnék. "300 ezres összeg kezd körvonalazódni", amely felett már nem fogadnának el hálapénzt a rezidensek. (Magyar Rezidens Szövetség felmérése ) A betegek nagy többsége "már nem toleráns a hálapénzzel".

Az orvostanhallgatók munka világában történő elhelyezkedésének nehézségei A végzettek mindössze 58 százaléka szándékozik jelentkezni szakorvos- képzésre a nem kielégítő munkakörülmények és az alacsony fizetés miatt. A végzősök 44 százaléka tervez külföldi munkavállalást, További nehézség, hogy a frissen végzettektől - orvoshiány miatt - azonnali elvárás az ügyeleti rendszerbe való belépés. Ugyanakkor az orvosi ügyeletről szóló új miniszteri rendelet szerint az első két évben, azaz a törzsképzés ideje alatt csak akkor vállalhatna ügyeletet a szakorvosjelölt, ha a sürgősségi feladatait teljesítette.

Ki ellenőrzi majd a jogszabályban előírt kötelezettséget? Ki kellene terjeszteni azon szakorvosi ellátások körét, amelyekben kizárólag szakorvosok felügyelete mellett láthatnának el ügyeletet a rezidensek. Ugyanakkor kevés az esély, hogy minden szakorvosjelölt mellé szakorvost állítsanak, de "nem a jogszabályokat kell a szomorú valósághoz igazítani, hanem a szomorú valóságot kell megváltoztatni”. Az orvos- és szakorvosképzés minőségbiztosítására független ellenőrző szervezetet kellene létrehozni, az ügyeleti beosztásoknak pedig nyilvánosaknak kell lenniük.

3. PHE Excellence Forum Hruba Skala  2018. Jun 27-30. Esettanulmányokat készítettünk az adott tematikus területhez tartozó jó gyakorlatokról (120), illetve közösen fogalmaztunk meg közép-kelet európai szintű javaslatokat.

Hallgatók elhelyezése a munka világában Teendőink a következő években A hallgatói központok tevékenységének bővítése helyi és nemzeti szinten. Alumni hallgatók bevonása az oktatásba. Tapasztalaton alapuló, minőségi eszközök létrehozása. Kormányzattal szembeni igényeink Gazdasági ösztönzők (adócsökkentés, adómentesség, mentor fizetés) biztosítása olyan vállalatok számára, amelyek gyakornokokat fogadnak.

Köszönöm a figyelmet! gyorgyweber@yahoo.com