A kerettanterv (5–6. osztály) Magyar nyelv és irodalom

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nyelvek eredete, nyelvtípusok
Advertisements

Beszédhangok kapcsolódása
A mondat szintagmatikus szerkezete
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Angol nyelvi kompetencia
Alárendelő és mellérendelő viszonyok a nyelvben
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
A magyar helyesírás alapelveinek alkalmazása, magyarázata
Képességszintek.
Tudományos és publicisztikai szövegtípusok
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Szófajok rendszere.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
A magyar igekötők kategóriájának a keletkezése, gyarapodása
A magyar igemódok és igeidők története
A szöveg a kommunikáció eszköze.
A mássalhangzótörvények
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Készítette: Kiss Vilmos 7/A. osztály
A szófajok.
A szócikk.
A jelentés.
Azonosalakúság és többértelműség a nyelvben (hangalak és jelentés kapcsolata) 2.
Hangtani imétlés.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Szinger Veronika HANGTAN Szinger Veronika
Hogyan tanítsuk meg a számítógépet magyarul? Számítógép és nyelv Varasdi Károly MTA Nyelvtudományi Intézet
A szöveg lekérdezése A NooJ rendszer alapjai
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
A kerettantervek fejlesztése
Készítette: Terdik Sándor PTM IV. Ismeretszerzés természetes nyelvű dokumentumokból.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
A magyart is tanulni kell, még a született magyarnak is
Összeállította: Dóber Valéria
A nyelv, mint jelrendszer
Logika 2. Klasszikus logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék február 17.
Nyelvi nevelés 5-8. évfolyam 1. rész: A koncepció Molnár Cecília alapján aug
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Alma a fán – az iskola nyitott világa Dr. Laczkó Mária
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Szóelemek, morfémák 10..
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Rolul cunoştinţelor fonetice în interpretarea textelor lirice
A természetes számok szorzása
A szójelentések módosulása a szlengben
„Kincsem a szókincsem” játékos szókincsfejlesztés
11.A magyar helyesírás alapelveinek alkalmazása, magyarázata
PÉNZÜGYI ELEMZÉS 1. előadás PhDr. Antalík Imre SJE GTK szeptember 21.
1. hangok Készítette: Horváth Andrea.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A nyelv mint jelrendszer
A mássalhangzótörvények
Leíró nyelvtan - adatbázisból
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
A kerettanterv (5–6. osztály) Magyar nyelv és irodalom
A nyelvtan tanításának célja, feladatai és követelményrendszere
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
A határozószó (adverbium)
Alkotó jellegű és játékos gyakorlatok
Előadás másolata:

A kerettanterv (5–6. osztály) Magyar nyelv és irodalom A nyelvtantanítás módszertana Ludányi Zsófia

Kerettanterv az általános iskola 5–8. évfolyamára kerettanterv.ofi.hu Magyar nyelv, 5–6. osztály (VMT) „A” változat

Tematikai egység/ Fejlesztési cél: A szavak szerkezete és jelentése (18 óra) Előzetes tudás: A szavak szerkezeti elemzése egyszerűbb esetekben: szótő, toldalékok, összetett szavak tagjai. Az azonos alakú, többjelentésű és a rokon értelmű szavak megfelelő alkalmazása a beszélt és írott szövegalkotásban; közmondások, szólások jelentésének értelmezése, eredeti funkciójuk ismerete.

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai A szavak szerkezetének megfigyeltetése, a főbb szóelemek funkcióinak tapasztalati úton történő fölfedeztetése. A magyar nyelv szinonimagazdagságának, a szójelentések rétegzettségének, sokszínű kifejezőképességének fölfedeztetése. Szókincsbővítés, annak megtapasztaltatása, hogy ugyanazt a tartalmat többféle szerkezettel, más-más szavakkal is ki lehet fejezni. Néhány, mindennapi metafora jelentésszerkezetének játékos feladatokon keresztül történő megfigyeltetése. A magyar és valamely tanult, ismert idegen nyelv szerkezete közötti hasonlóságok és különbözőségek fölfedeztetése.

Ismeretek/fejlesztési követelmények A szavak szerkezete: szó, szótő, toldalékok: képző, jel, rag. Az ige és főnév szemantikája. Hangalak és jelentés kapcsolata a szavakban. A szavak jelentése és hangalakja közötti összefüggés megfigyelése. Az állandósult szókapcsolatok, szólások, közmondások jelentésének, szerkezetének, használati körének megfigyelése. A leggyakoribb mindennapi metaforák jelentésszerkezetének megfigyelése a beszélt és írott szövegekben játékos gyakorlatokkal. Egynyelvű szótárak használata, könyvtári kutatás, szójelentések csoportos és önálló feltárása.

Kulcsfogalmak Szótő, toldalék, képző, jel, rag; egyjelentésű szó, többjelentésű szó, rokon- és ellentétes jelentés; hangutánzó szó, hangulatfestő szó, állandósult szókapcsolat, közmondás, szólás; beszélt nyelvi metafora.

Tematikai egység/ Fejlesztési cél: A nyelv szerkezete (30 óra) A hangok, képzésük, kiejtésük, kapcsolódásuk. A tanult szófajok felismerése és megnevezése szójelentés alapján toldalékos formában, mondatban és szövegben, megfelelő használatuk írott és beszélt szövegben.

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai Nyelvi tudatosság figyelemfejlesztéssel: a magyar nyelv szerkezetének megfigyeltetése; a hangok, a szóelemek és a szavak szintjének részletesebb vizsgálata. A magyar nyelv sajátosságának tudatosítása. (pl. hangrend és illeszkedés, agglutináló nyelvtípus.) A kiejtés és az írás összefüggése szabályszerűségeinek megismertetése. Elemző képesség fejlesztése: a szófaji csoportok jellemző alaktani viselkedésének megfigyeltetése.

Ismeretek/fejlesztési követelmények A magyar hangrendszer jellemezőinek tapasztalati úton történő megismerése. A hangok, a szóelemek és a szavak szintjének részletesebb vizsgálata. A beszédhangok hasonlóságainak és különbségeinek felfedezése, a képzési módok megfigyelése. A magyar hangok rendszere és főbb képzési jellemzőik: magánhangzók, mássalhangzók; magánhangzók: magas, mély; rövid, hosszú; mássalhangzók: zöngés, zöngétlen.

Ismeretek/fejlesztési követelmények Néhány, a magyar nyelvre jellemző hangkapcsolódási szabályszerűség: megfigyelésük kiejtésben, a beszédben és az írásban. A hangok kapcsolódási szabályszerűségei: hangrend, illeszkedés, teljes és részleges hasonulás, kiesés, összeolvadás, rövidülés. A saját nyelvváltozatból ismert hangok eltérései a sztenderd változattól. A szavak egy lehetséges osztályának, a szófajok legjellemzőbb csoportjainak áttekintése, szövegbeli és kommunikációs szerepük megfigyelése, alkalmazásuk a kommunikációban. A szófaji csoportok jellemző alaktani viselkedésének megfigyelése, főbb jellemzőinek megnevezése.

Ismeretek/fejlesztési követelmények Az alapszófajok típusai, szerkezetük, szerepük a szövegalkotásban. Az ige szerkezete, az igekötők szerepe az ige folyamatosságának, az irányultságának kifejezésében; az ige aspektualitása. A főnevek kategóriái, a tulajdonnevek néhány tipikus fajtája, szerkezete. A névmások szövegszervező szerepének megfigyelése, alkalmazása a szövegalkotásban. A tanult alapszófajok leggyakoribb képzőinek megismerése, szóalkotási gyakorlatok. A magyar nyelv szerkezetének összehasonlítása a tanult idegen nyelv hangtani, szótani szerkezetével.

Kulcsfogalmak Magánhangzó, mássalhangzó; hangrend, illeszkedés, teljes hasonulás, részleges hasonulás, kiesés, összeolvadás, rövidülés; alapszófaj (ige, főnév, melléknév, számnév, határozószó, névmás, igenév).

A nyelvtantanítás módszertani elvei

A tananyag tartalmának elvi kérdései A tudományosság elve 2. Az oktatás rendszerességének és érthetőségének elve

A tananyag tartalmának elvi kérdései A tudományosság elve … Példák a tudományosság elvének megsértésére:

Tudományosság elvének megsértése A nyelvtani terminusok szó szerinti magyarázata → helytelen! Például a magánhangzó azért magánhangzó, mert csak egy másik hanggal hangzik Ez így nem igaz, mert… …

Tudományosság elvének megsértése Másik példa: a névszó terminus szó szerinti értelmezése „Mindaz névszó, aminek a nevében a név tag szerepel” → nem igaz …

Tudományosság elvének megsértése 3. példa: „A tárgy és a határozó az állítmány bővítménye, a jelző pedig az alanyé.” … Tehát az igének és az igenévnek … , a főnévé pedig tipikusan …

A tudományosság elve: egyszerűsítés Iskolai tanítás (főleg alsó tagozat) → a tananyag alárendelése a gyakorlati célnak → nem lehet teljességre törekedni A tananyagot egyszerűsíteni kell → … Nehéz úgy egyszerűsíteni, hogy ne sértsük meg a tudományosság elvét

A tudományosság elve: egyszerűsítés Példa: a szófaj fogalmát a következőképpen határozzuk meg: a szavakat közös tulajdonságaik alapján szófaji csoportokba rendezhetjük: Jelentés Nyelvtani viselkedés: mondatrészszerep, toldalékolhatóság, bővíthetőség Az igét … Ki kell bővíteni a definíciót: a mondatban mindig állítmány, igei jeleket (pl. módjel, időjel) és személyragokat vesz fel, tárggyal és határozóval bővíthető (ill. a Magyar grammatika szerint az alany is bővítmény) …

A tudományosság elve: egyszerűsítés Hasonlóképpen: a főnév tanítása A tudományos definícióból csak a jelentéstani részt hagyjuk meg, ezt tanítjuk: „A főnév élőlények, élettelen tárgyak, gondolati dolgok neve.” … Felső tagozat, középiskola: itt is van egyszerűsítés, de már teljesebb meghatározásokat adunk

Tudományos szint és egyszerűsítés Tudnunk kell az iskola különböző fokozatain tanított anyagot tudományos szinten is!!! Ismernünk kell az egyszerűsítés mikéntjét és határait Az isk. tanításban – főleg alsóban – nem kell a tudomány rendszerét követnünk … A jelentéstan

A tananyag tartalmának elvi kérdései 2. Az oktatás rendszerességének és érthetőségének elve …

Az oktatás rendszerességének és érthetőségének elve „Alulról fölfelé” ↔ „Felülről lefelé”? Hangtan, szótan, mondattan ↔ Mondattan, szótan, hangtan? Módszertani meggondolásból az alsó-felső tagozaton a tudományos felépítésen változtathatunk

Érthetőség elve A tanított ismeretek tartalmát és terjedelmét a tanulók életkori sajátosságaihoz kell igazítanunk A tanítandó anyagot tartalmazzák a tankönyvek (melyek a tantervhez igazodnak) Hiba: …

Érthetőség elve Szabálytanítás és analógia Bizonyos jelenségek analógiás alapon, mintakövetéssel taníthatók … Analógiás alapon pl. víz ~ vizek típusú főnevek helyesírása a nyár ~ nyarak típusú főnevek analógiájára ír rajzol számol játszik írt olvasott hallott felelt

A tananyag feldolgozásának elvi kérdései 1. A tanulói aktivitás elve 2. Tanulói munka: figyelemmel végzett munka 3. Teljesítményképes tudás 4. Rész-egész viszony és a alá-fölé rendeltségi viszony

A tanulói aktivitás elve Rá kell vezetni az ismeretekre a tanulókat, fel kell velük fedeztetni a dolgokat Minden jó tanítás heurisztikus (felfedeztető) Alsóbb iskolafokozatokon: csakis induktív menetű tanítás … Deduktív menetű tanítás: előbb szabály, majd példák, majd gyakorlás Alsó-felső tagozaton …

Figyelemmel végzett munka A nyelvtan különösen koncentrált figyelmet kíván → … A legtöbb tárgy tényeit konkrét dolgok alkotják A nyelvtan anyaga, a nyelv maga is absztrakció → a grammatika is ezen alapuló absztrakt rendszer Fontos a szemléletesség → … Fontos az érdekesség → játékok alkalmazása: Helyesírási totó Betűcsipke Szópóker stb.

Teljesítményképes tudás Az elméleti ismereteket össze kell kapcsolnunk a gyakorlattal …

Rész-egész viszony és a alá-fölé rendeltségi viszony E műveleteket nemcsak a nyelvtanban, hanem a mindennapi beszélgetésben, a környezetismeret tanításában is végezzük …