FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSEK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar felsőoktatás.
Advertisements

A felsőoktatási szakképzési programok
Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
Új költségviselési formák a felsőoktatásban Dr. Bakos Károly felsőoktatási szakértő.
. A évi általános felsőoktatási felvételi eljárás Stéger Csilla Oktatási Hivatal - Felsőoktatási Főosztály Educatio Kiállítás – január 20.
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
Felsőoktatási felvételi tájékoztató
A november 18-i workshop napirendje
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
. Az általános felsőoktatási felvételi eljárás 2012-ben Stéger Csilla főosztályvezető Oktatási Hivatal - Felsőoktatási Főosztály Pécs, december 5.
KAPOSVÁRI EGYETEM CSOKONAI VITÉZ MIHÁLY PEDAGÓGIAI FŐI S KOLAI FŐI S KOLAI KAR.
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B Prof. Dr. Font Márta Pécs, január 28.
Kommunikáció az egyetemen Készítette: Ébner Mária
Rejtő Sándor Könnyűipari Mérnöki Főiskolai Kar
Közoktatás – pedagógusképzés - neveléstudomány
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Felsőoktatási jelentkezés 2007 A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: OFIK felvi.hu Július 31.
IV. ETR konferencia fejlesztés – bevezetés - támogatás Rós László Budapest, január
Műszaki és Közgazdaságtudományi Kar mkk. ejf
Az intézményi kapacitások hatásai az oktatásszervezésre Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal ZMNE október 28.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Éves Konferencia- Annual Report Irányító Bizottság: Elnök: D. Terdik György DE IK dékán Tagok: Dr. Kardon Béla EMMI Dr. Sallai Gyula BME, FIRCC Nagy Miklós.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS május 4.
„Felsőfokú szakképzés lehetőségei a STRATOSZHOZ tartozó tagvállalatoknál” Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető szeptember 28.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
1 Miskolci Egyetem. 2 Matematikai Intézet – Analízis Tsz., Számítástechnika Tsz., Számítóközpont – Analízis Tsz., Alkalmazott Matematikai.
Szakfordító és tolmácsképzések Csillebérc augusztus 29. Dr. Sárvári Judit OKM Felsőoktatási Főosztály
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A felsőoktatási intézmények és karok OTDK eredményessége
Felsőoktatási Szakképzés
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Tudomány Határok Nélkül Magyarország sikere a programban.
az Eszterházy Károly Főiskola Regionális Pályaválasztási Fóruma AZ INTEGRÁLT TANULÁSI KÖRNYEZET JELENTŐSÉGE A FELSŐOKTATÁSBAN.
Földrajzoktatás a Debreceni Egyetemen és jogelődjén, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen 1990-től napjainkig Kerényi Attila Debrecen november 14.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
Előadó: dr. Rádli Katalin Emberi Erőforrások Minisztériuma
Pályaorientáció
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
Dr. Németh Gábor egyetemi docens Faipari mérnöki alapszak duális képzésének szakfelelőse Duális képzés a faipari mérnöki alapszakon.
Budapesti Corvinus Egyetem A évi mesterszakos felvételi eljárás
Felvételi információk KREáld a jöv ő d! 1. KRE képzései: - Alapképzés - Osztatlan képzés - Felsőoktatási szakképzés - Mesterképzés - Szakirányú továbbképzés.
A továbbtanulást érintő jogszabályi változások Kalóné Szűcs Erzsébet igazgató.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Az Országos Képesítési Keretrendszer hatása a képzési és kimeneti követelményekre a felsőoktatásban Temesi József, egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Dr. Kelemen Judit „Az óvodapedagógus és tanító szak megújítása” regionális konferencia november 27. EKF CK Az óvodapedagógus szak szakmai gyakorlatainak.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből Rozner Gábor.
Kapacitás akkreditáció – a számok tényleg magukért beszélnek? dr. Abonyi János Pannon Egyetem Napja február 12.
Felsőoktatási felvételi ponthatárok 2007 Dr. Hiller István oktatási és kulturális miniszter Oktatási és Kulturális Minisztérium július 26.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Felvételi 2004 Felsőoktatási felvételi A felsőoktatásba jelentkezők számának alakulása
Közösségszervezés BA.
A felsőoktatási felvételi eljárás
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
Beiratkozás – átsorolás: magyar állami ösztöndíj nyilatkozat
Lejtmenetből lendület
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Az állami fenntartású felsőoktatási intézmények gazdálkodása az erőforrásokkal Budapest, november 18. Földesi Gabriella főosztályvezető Intézményfinanszírozási.
Az óvodai informatikai nevelés helyzete
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
A hallgatói lemorzsolódás csökkentésétől a doktori iskoláig
Előadás másolata:

FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSEK HÉT FÉLÉV TÉNYEI, ADATAI, STATISZTIKÁI ÉS DILEMMÁI 2014. ŐSZÉTŐL 2017 VÉGÉIG   Bakacsi Gyula Budapest, 2018. november 26.

2014-2017 között (7 félév) Beindított FOSzK képzések száma: 451* (egy beindított szaknál ÁN, ÁL, ÖN, ÖL összeszámítva) Összes beiskolázott hallgató: 24.195 fő FSZ képzést indító FOI-k száma: 34 *A kapott OH adattábla logikáját követve ha azonos szakhoz több szakirány tartozott és azt külön soron tüntették fel, az itt is külön képzésként szerepel.

A hallgatók megoszlása finanszírozási forma és munkarend szerint   Nappali Levelező % Állami 57,37% 20,58% 77,95% Önköltséges 13,01% 9,04% 22,05% 70,37% 29,63% 100,00% Forrás: OH adattábla alapján saját szerkesztés

A hallgatók megoszlása finanszírozási forma és munkarend szerint Forrás: OH adattábla alapján saját szerkesztés

A hallgatók megoszlása képzési területek között Érintett FOI-k száma   Meghirdetett szakok száma (össz.) Hallgató létszám Gazdaságtudományok 26 76,47% 256 56,76% 14.758 61,00% Agrár 14 41,18% 81 17,96% 2.179 9,01% Informatika 13 38,24% 31 6,87% 2.053 8,49% Jog 6 17,65% 1,33% 1.878 7,76% Társadalomtudományi 20 58,82% 47 10,42% 1.684 6,96% Pedagógusképzés 12 35,29% 3,10% 1.092 4,51% Művészet 7 20,59% 8 1,77% 388 1,60% Orvos és egészségtudományi 3 8,82% 110 0,45% Műszaki 2 5,88% 0,44% 53 0,22% Összesen 34 451 100,00% 24.195

A hallgatók megoszlása intézmények között – felsőház („ezer fölöttiek klubja”) FOI Hallgató % Kummulált % 1 Budapesti Gazdasági Egyetem / Főiskola 4546 18,79% 2 Debreceni Egyetem 2336 9,65% 28,44% 3 Szegedi Tudományegyetem 1825 7,54% 35,99% 4 Károli GáspárReformátus Egyetem 1578 6,52% 42,51% 5 Pécsi Tudományegyetem 1521 6,29% 48,80% 6 Pannon Egyetem 1380 5,70% 54,50% 7 Eszterházy Károly Egyetem / Főiskola 1322 5,46% 59,96% 8 Széchenyi István Egyetem 1081 4,47% 64,43%

A hallgatók megoszlása intézmények között – középmezőny (200-1000) FOI Hallgató % Kummulált % 9 Nyugat-magyarországi / Soproni Egyetem 957 3,96% 68,39% 10 Szent István Egyetem 814 3,36% 71,75% 11 Miskolci Egyetem 789 3,26% 75,01% 12 Nyíregyházi Egyetem 719 2,97% 77,98% 13 Kaposvári Egyetem 594 2,46% 80,44% 14 Neumann János / Pallasz Athéné Egyetem 568 2,35% 82,79% 15 Dunaújvárosi Egyetem 552 2,28% 85,07% 16 Budapesti Metropolitan Egyetem 459 1,90% 86,96% 17 Gábor Dénes Főiskola 437 1,81% 88,77% 18 Kecskeméti Főiskola 378 1,56% 90,33% 19 Óbudai Egyetem 373 1,54% 91,87% 20 Zsigmond Király Egyetem / Főiskola 323 1,33% 93,21% 21 Szolnoki Főiskola 284 1,17% 94,38% 22 Károly Róbert Főiskola 282 95,55% 23 Kodolányi János Főiskola 259 1,07% 96,62% 24 Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola 206 0,85% 97,47%

A hallgatók megoszlása intézmények között – alsóház (-200) FOI Hallgató % Kummulált % 25 Edutus Főiskola 155 0,64% 98,11% 26 Eötvös Loránd Tudományegyetem 107 0,44% 98,55% 27 Tomori Pál Főiskola 94 0,39% 98,94% 28 Apor Vilmos Katolikus Főiskola 89 0,37% 99,31% 29 Budapesti Corvinus Egyetem 49 0,20% 99,51% 30 Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola 37 0,15% 99,67% 31 Eötvös József Főiskola 0,12% 99,79% 32 Debreceni Református Hittudományi Egyetem 0,11% 99,90% 33 Gál Ferenc Főiskola 15 0,06% 99,96% 34 Színház- és Filmművészeti Egyetem 10 0,04% 100,00%

A komoly súlyú piaci szereplők Az 5 legnagyobb piaci szereplő viszi a teljes hallgatói létszám közel 50%-át A 11 legnagyobb piaci szereplő viszi a teljes hallgatói létszám 75%-át Az öt nagy közül: a BGE egyetlen képzési területen van jelen (gazdaságtudományok) 26 szakkal – ezzel a legnagyobb piaci szereplő egyben a legkoncentráltabb; a Debreceni Egyetem 6 képzési területen (agrár, gazdaságtudományok, jog, pedagógus, társadalomtudomány) hirdetett szakokat (18-at) a Szegedi Tudományegyetem 7 képzési területen (agrár, gazdaságtudományok, informatika, jog, művészet, orvos- és egészségtudományi, társadalomtudomány) hirdetett szakokat (33-at) a Károli 6 képzési területen (gazdaságtudományok, jog, művészet, pedagógus, társadalomtudomány) hirdetett szakokat (16-ot) a Pécsi Tudományegyetem 7 képzési területen (agrár, gazdaságtudományok, jog, művészet, orvos- és egészségtudományi, pedagógus, társadalomtudomány) hirdetett szakokat (18-at) – a meghirdetett szakok számát is figyelembe véve ez a „legdiverzifikáltabb” portfolió

A hallgatók megoszlása félévek szerint (finanszírozási forma és munkarend szerinti bontásban)   ÁN ÁL ÖN ÖL  Összesen 2014 ősz 3318 1064 921 611 5914 2015 tavasz 30 12 42 54 138 2015 ősz 3632 1182 806 536 6156 2016 tavasz 13 16 33 53 115 2016 ősz 3780 1615 743 481 6619 2017 tavasz 25 15 62 2017 ősz 3082 1078 587 391 5138 Összesen 13880 4980 3147 2188 24195

Monoton növekedést követően 2017-től csökkenés Keresztféléves indítás elenyésző Önköltségesek aránya végig monoton csökken

MAB határozatok Támogatott (T): 4 ( 1%) Megjegyzéssel támogatott (TM) 217 (54%) Nem támogatott (NT) 180 (45%)

A jogszabályváltozások következményei az akkreditációs eljárásra Az FOSZK képzések akkreditációjának eljárása kapcsán alapvető szempontokat rögzítő 230/2012. (VIII. 28.) Kormányrendelet többször és lényeges elemeiben változott. Az induló állapothoz képest fogalmilag és tartalmilag is kikerült a jogsza- bályból a besorolási alapszak. Egyben megszűnt az a követelmény is, hogy a szakjegyzékbe való felvétel csak a besorolási szakhoz soroltan kezdemé- nyezhető. Az FOSZK szak - a korábbinál szélesebb értelmezésben – nem egy besorolási szakhoz, hanem képzési területhez kapcsolódik – a képzési terület bármely szakjához kapcsolódóan elnyerhető az FOSZK szak indítás jogosultsága. Kikerült a rendeletből az, hogy a besorolási szakon való továbbtanulás esetén a kreditek 75%-át el kell ismerni. A gyakorlóhelyekre vonatkozó szerződéses megállapodásokkal rögzített hallgatói létszámkapacitás nem lehet kevesebb, mint az FOSZK képzésben tanulmányokat folytató hallgatók létszámának 50%-a. Ezekről az OH vezet nyilvántartást.

Akkreditációs szempontból ezek a módosítások a következő érdemi változást eredményezték Az FOSZK szakok indításának akkreditációja során a MAB csak a KKK-nak való megfelelést, a tantervi vonatkozásokat vizsgálta, nem vizsgálta ugyanakkor a személyi megfelelőséget! Ez egészen addig indokolt volt, amíg az FOSZK szak indítás egyetlen alapszakhoz volt kötve, mi több, az FOSZK szak kredit- jeinek 75 %-át továbbtanulás esetén beszámították a vonatkozó besorolási alapszakba. Ez lényegében – külön vizsgálat nélkül is – garantálta azt, hogy a képzés mögött rendelkezésre állnak a megfelelő személyi feltételek. Ez a garancia azonban lényegében eltűnt azzal, hogy kikerültek a rendeltből mind az alapszakhoz kötöttség, mind a 75%-os kreditbeszámítási kötelezettség A besorolási alapszak helyett a tudományterület szakjaihoz kötődő indítási jogosultság megkérdőjelezhetővé teszi továbbá azt is, hogy az adott FOSZK szakban megszerzett kreditek a különböző tudományterületi alapszakok ese- tében milyen mértékben lesznek beszámíthatók (beszámíthatók lesznek-e)?

Felvetések, fejlesztő javaslatok A FOSZK végzettséget nem, csak képzettséget ad - nincs világos, kutatással alátámasztott képünk arról, hogy ezt a munkaerőpiac hogyan értékeli!? Nincs világos, kutatással alátámasztott képünk arról, hogy a hallgatók milyen motivációval lépnek be a FOSZK képzésekbe!? Célszerű lenne tényszerűen feltárni az alapképzésben tovább tanulók számát és előmenetelét, különös tekintettel a besorolási alapszakok kibővítése után!