A konfliktusok hátterében fennálló családi problémák

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ami a társadalmat összetartja – a generációk együttműködése
Advertisements

Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Jánosi Beatrix szeptember 08.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Szociális munka a börtönben
Az iskolai szociálismunka
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
IKT az oktatásban február 25. Körmendy Zsolt
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Család.
A család Tóth József.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Szociális tanulás formái
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
Családi diszfunkciók Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Éntudat – identitástudat - énkép
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Nevelés és nevelői attitűdök
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A kriminálpszichológia
A családi támogatás hálója megtart, fenntart, benn tart vagy behálóz? Dr. Purebl György SE Magatartástudományi Intézet.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Valami ilyesminek? vagy … Ilyennek? Esetleg ilyennek?
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Erőszak a családban.
Generációk és család.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
A közösségek szerepe életünkben - a megtartó erő..
Személyiségfejlődési zavarok
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Családi életciklusok. Az életciklus fogalma,egy gondolkodási keret arról, hogyan is működik egy család a kulturális és társadalmi normák talaján. Azt,
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A második születés kora A kamaszkor és a kamaszmediáció sajátosságai Busai Barbara október 27.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Miért fontosak a határok?
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Értékek.
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A diszfunkcionálisan működő család
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A konfliktusok hátterében fennálló családi problémák Bognár Boglárka tanácsadó szakpszichológus családterapeuta 2019. 03.06. Cegléd

Téma: család szerepe konfliktus az életünkben, szerepe változáshoz való viszonyulás egyéni és családi szinten alkalmazkodás tényezői, konfliktusok hátterében álló okok: egyéni, és családi, rendszerszinten környezeti hatások kommunikáció fontossága generációk közötti különbségek

A család 2 alapvető funkciója: az egyensúly fenntartása = NEM VÁLTOZÁS új körülményekhez való alkalmazkodás (adaptáció) = VÁLTOZÁS A család funkciója

A család szocializációs funkciói érzelmi biztonság megteremtése: SZABÁLYOK hierarchia, határ családi légkör modellnyújtás első szociális interakciós tér én-tudat és én-identitás kialakítása, megszilárdítása általános társadalmi normák és értékek közvetítése, NEVELÉSI ELVEK A család szocializációs funkciói

Nevelési stílus különbözősége-családi konfliktusok forrása

A problémás család Érzelmi kötelékek hiánya. Zavarok a család biztonságos érzelmi bázisként való működésében. Szülői modellek hiánya, vagy súlyos torzulása. Feszültségek leküzdésének, kezelésének zavarai. A szülők közötti interakció hiánya, vagy torzulása. Hiányos vagy eltorzult kommunikációs háló a családon belül. Nevelési eljárások hiánya vagy éppen túlzott alkalmazása.

ÉLET = folyamatos változás CSALÁDI ÉLET=folytonos változások összehangolásának művészete Mit kell összehangolni? a családtagok egyéni fejlődési szükségleteit az aktuális környezetei hatásokat Hogyan érhető ez el? Figyelve a szükségleti hierarchiát (Maslow)

A változások elkerülhetetlen feladatok! Minden családtagnak követnie kell a benne lévő individuális fejlődési programját, egyidejűleg alkalmazkodnia kell a mindenkori környezetéhez (család, iskola, munkahely, társadalom) Mindezt a családi együttélés közegében. A változások elkerülhetetlen feladatok!

A személyiség pszichoszociális fejlődése (Erikson), egyéni fejlődés

A fejlődési krízis elemei Minden családi életciklusban jelen vannak, a megfelelő kezelésük biztosít sikeres továbblépést. 1. Az új szükségletek megjelenése 2. A fejlődést szolgáló feladatok elfogadása 3. Új viselkedés- és kapcsolatformák gyakorlása 4. Veszteségek 5. Változás a családi rendszer működésében A fejlődési krízis elemei

A normál krízis kezelése A lejtőn lefelé haladva: elégtelen működés, kudarcok biztonság- és kompetencia vesztés ön-leértékelődés vs. bűnbakkeresés szomatizáció A gödörből kifelé jövet: reménykedés, jövőkép kitisztul egy cél felé indulva új készségek próbálgatása belső és külső erőforrások mozgósítása A normál krízis kezelése

Változás – krízis - fejlődés Minden ciklusváltás „krízis-szerű”. Okai: újfajta belső szükségletek várnak kielégítésre újfajta külső elvárásokhoz kell alkalmazkodni A rendszer krízisének dinamikája: az egyensúly megbillenése több személyre hat. Változás – krízis - fejlődés

Családi életciklus Carter és McGoldrick ciklus felosztása: 1. Egyedülálló fiatal 2. Újonnan házasodottak, gyermek nélkül 3. Kisgyermekes család 4. Serdülő gyermekes család 5. Önállósodó gyerekek - „üres fészek” 6. Idős szülők családja Családi életciklus

Alkalmazkodás: változás kezelésében megmutatkozó rugalmasság IQ: belátás képessége EQ: érzelmek felismerése, kifejezése, kezelése, empátia veleszületett diszpozíciók, környezeti hatások SZEMÉLYISÉG Szociális készség, együttműködés Konfliktuskezelés (minta az eredet családban), küzdelem a pozícióért, mi a szerep otthon?? családi KOMMUNIKÁCIÓ Alkalmazkodás: változás kezelésében megmutatkozó rugalmasság

Konfliktusok hátterében generációs különbségek

Z generáció, alfa generáció „egérrel a kezükben” jöttek a világra gyerek a szobájában ül a számítógép előtt, fejlesztő hatás?? FÜGGŐSÉG jelei??? AGGODALOM??? TEHETETLENSÉG??? bántalmazás a neten keresztül Z generáció, alfa generáció

Konfliktusok forrása: „digitális világ körülvesz” A szülő, felnőtt hogyan kezelje, hogy a gyerekek/fiatalok „digitális világhoz való vonzódását” (Tari A.) „Az online világ nagyon jó, ha odasimul az offline mellé” „Ha a vonzó tárgyat a szülő magyarázat nélkül elteszi, akkor ebből a vonzásból indulat vezérelt tevékenység lesz.” Konfliktusok forrása: „digitális világ körülvesz”

„Nem jár alanyi jogon a szülői tekintély, mert a gyerek visszakérdez, és csak akkor fogad el dolgokat, ha valóban indokoltnak látja. “Ettől egy szülő vérnyomása 20 éve még kivitte volna a plafont, de ma meg kell tanulnia hatékonyan kommunikálni, és érveket megfogalmazni.” Rengeteg pszichológiai adat utal arra, hogy a szülők félnek a gyerekek agressziójától. Nem az a jó fej szülő, aki mindent megenged, hanem az, aki képes határokat állítani, még akkor is, ha ezért átmenetileg a gyereke nem szereti.

A családi rendszer diszfunkcióit: a családtagok egymáshoz viszonyított helyzete (közelsége-távolsága) hatalom lojalitás egyes alrendszerek közötti határvonalak egyértelműen jelzik

Összegző gondolatok Mik a családi diszfunkció jelzései? 2. Hogyan működnek az alrendszerek, milyenek a határok konfliktusok esetén egy családban? „Egy adott család diszfunkcionális működése akkor becsülhető fel, amikor nehézséggel találkozik.” (Minuchin) Összegző gondolatok

minden jól működő család: hierarchikusan szervezett a szülők több hatalmat, tekintélyt gyakorolnak mint a gyerekek a harmonikus családi működésnek jellemzője: milyen mértékben illenek össze a két szülő igényei, nevelési elvei Összegző gondolatok

a család megfelelő működésére: világosan meghatározott határok érvényesülnek a generációk között az erős szülői szövetségből fakadó hatalom jótékonyan segíti a gyereknevelést, a szülői határállítást Összegző gondolatok

„ahogy a világban benne vagyunk, ahogy meghúzzuk a saját határainkat, ahogyan döntünk, vagy nem döntünk, amilyen nevelési helyzeteket választunk, ahogy a világhoz viszonyulunk – ez mind a saját történetünk. Ezeket a dolgokat gesztusokkal, attitűdökkel is folyamatosan elmondjuk magunkról, a gyerek pedig észleli ezeket, és levonja belőlük a megfelelő következtetéseket…” Kádár Annamária

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!