A BRIS jogi háttere Dr. Ződi Zsolt 2018.10.19.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
Dél-alföldi Regionális Igazgatósága SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁJUS 17.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
Dr. Csorbai Hajnalka stratégiai igazgató Kockázatkezelés a kapcsolatok hálójában.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Az Európai Unió gazdasági joga II. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Tisztességes verseny a közbeszerzésben.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
8.BESZÁMOLÁSI ÉS KÖNYVVEZETÉSI KÖTELEZETTSÉG SZÁMVITELI SZOLGÁLTATÁS.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Adományok adózási kérdései
Fenntartható utak Jogi Bizottság
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Jogszabályi és hatósági támogatás az elektronikus számlázáshoz
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyar Tudományos Művek Tára
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
SZÁMVITEL.
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Konszolidáció Guzmics Zsuzsanna
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
Elektronikus számlázás
1993-as közoktatási törvény
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Körmöczi Márta Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Lorem ipsum.
Legjobb végrehajtás elve (best execution)
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
Kórházi és ágazati gazdálkodást érintő informatikai fejlesztések és az azokban rejlő lehetőségek Horváth Tamás Vezérigazgató CompuTREND Zrt.
Szabálytalanságkezelés
Előadás másolata:

A BRIS jogi háttere Dr. Ződi Zsolt 2018.10.19

Az EU társasági joga 1967 – A Szén és Acélközösség, az Európai Atomenergia Közösség és az Európai Gazdasági Közösség, Európai Közösségek néven egyesül Az első irányelv már a társasági jog összehangolásáról szól (ún. publicitási irányelv) 2. cikk (1) „A tagállamoknak meg kell hozniuk a szükséges intézkedéseket a társaság kötelező adatszolgáltatásának biztosításához.” 3. cikk (1) „Minden tagállam központi cégnyilvántartásában vagy kereskedelmi nyilvántartásában külön aktát kell nyitni valamennyi ott nyilvántartásba vett társaság számára” Az EU társasági joga több tucatnyi irányelvet és rendeletet ölel fel.

Határokon átnyúló társaságok és tranzakciók Egyesülés, szétválás, fúzió 78/855 EGK – részvénytársaságok egyesülése 82/891 EGK – részvénytársaságok szétválása 89/666 EGK - társaságok fióktelepeinek bejelentési kötelezettségeiről 2005/56/EK - a társaságok határokon átnyúló tőkeegyesítő tevékenységéről

Az európai cégnyilvántartások egyesítése EBR – European Business Registers – 1992 – az európai cégnyilvántartások technikai együttműködése 1998 – az első piaci szolgáltatás 12 ország részvételével 2008 - BRITE project (Business Registers Interoperability Throughout Europe) „Az EBR-hálózatban való részvétel önkéntes a nyilvántartások számára, és szerződéses alapon történik (...) . Az európai cégnyilvántartás az európai gazdasági egyesülés formáját is felvette, de bizonyos nemzeti jogszabályi sajátosságok miatt nem minden nyilvántartás számára engedélyezett az ebben való részvétel.” (Zöld könyv, 2009)

A BRIS-t megalapozó dokumentumok - A 2009/101/EK irányelv – kötelező adatközlés előírása a társasági tagok és harmadik személyek érdekei védelmében (...) előírt biztosítékok összehangolásáról: 2. cikk - „A tagállamok meghozzák a szükséges intézkedéseket az 1. cikkben említett társaságokra vonatkozó kötelező adatközlés biztosításához, legalább a következő okiratok és adatok tekintetében: a) a létesítő okirat és alapszabály, ha ezt külön okirat tartalmazza; b) az a) pontban említett okiratok bármely módosítása (...) c) (...) a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt teljes szövege; d) azon személyek kijelölése, megbízásuk megszűnése és személyes adatai, akik a jogszabályok értelmében létrehozott szervként, illetve bármely ilyen szerv tagjaiként jogosultak a társaság képviseletére (... és akik) - részt vesznek a társaság ügyvezetésében, felügyeletében, illetve ellenőrzésében; e) a jegyzett tőke (...) f) pénzügyi beszámolók, (...) g) a társaság székhelyének áthelyezése; h) a társaság megszűnése; i) a társaság bíróság által történő megszüntetése; j) a felszámolók kijelölése, k) a felszámolási eljárás befejezése, valamint (...) a törlés ténye.

A BRIS-t megalapozó dokumentumok – a „Zöld könyv” 2009 - Zöld könyv „A cégnyilvántartások összekapcsolása”: „A jelenlegi pénzügyi válság ismét rávilágított a pénzügyi piacok átláthatóságának fontosságára. A pénzügyi élénkítési intézkedések keretében az európai piacokba vetett bizalom helyreállításának eszközeként tekinthetünk a társaságokra vonatkozó naprakész és hivatalos információkhoz való hozzáférés javítására.” Két célt definiál: „Információhoz való hozzáférés – a cégnyilvántartások hálózata” (...) „A nyilvántartások ugyan elérhetők online, de az érdekelteknek különböző nyelvekkel, keresési feltételekkel, szerkezetekkel kell megbirkózniuk. „ „Cégnyilvántartások együttműködése határokon átnyúló eljárásokban” (...) „A cégnyilvántartások összekapcsolásának második célja az együttműködés megerősítése olyan határokon átnyúló eljárások esetén, mint a határokon átnyúló egyesülések, székhelyáthelyezések vagy fizetésképtelenségi eljárások.” Kimondja, hogy nem az EBR-re akar építeni.

A BRIS jogi háttere 1. – a cégnyilvántartások összekapcsolásáról szóló parlamenti határozat Az Európai Parlament 2010. szeptember 7-i állásfoglalása a cégnyilvántartások összekapcsolásáról (2010/2055(INI)) „rámutat, hogy a nyilvántartási adatok nem hasonlíthatók a tisztán gazdasági jellegű információkhoz; ezért úgy véli, hogy egyetlen hivatalos hozzáférési ponton keresztül kell biztosítani a nyilvánosság számára a megbízható, naprakész információkhoz való hozzáférést” „felkéri a Bizottságot, hogy szakértelem és további források biztosításával tegyen erőfeszítéseket az összes tagállamnak a jövőbeli egységes információs hozzáférési pontba történő bevonása érdekében”

A BRIS jogi háttere 2. A 2012/17/EU irányelv Három korábbi Irányelv módosítása „a központi nyilvántartások, a kereskedelmi nyilvántartások és a cégjegyzékek összekapcsolása tekintetében történő módosításáról” (helyesen „miatt történő módosításáról”) Főbb rendelkezései „A 2. cikk (1) bekezdésében említett okiratokat és adatokat nyilvánosan hozzáférhetővé teszik(...) a központi nyilvántartások, a kereskedelmi nyilvántartások és a cégjegyzékek összekapcsolására szolgáló rendszeren (...) keresztül.” „(A) rendszeren keresztül haladéktalanul hozzáférhetővé kell tenni (...) (a) felszámolási vagy fizetésképtelenségi eljárás megindítására és lezárására vonatkozó információk(at) (...) valamint a vállalat nyilvántartásból történő törlésére vonatkozó információkat” „a cégjegyzékek összekapcsolására szolgáló rendszeren keresztül haladéktalanul értesíti a határokon átnyúló egyesülés létrejöttéről azt a nyilvántartást, amelynél az egyesülő társaságok okiratait letétbe kellett helyezni.” „A tagállamok biztosítják, hogy a társaságok egyedi azonosítóval rendelkezzenek, amely lehetővé teszi egyértelmű azonosításukat a nyilvántartások között”

A négy legfontosabb rendelkezés a 2012/17-ben (a 2009/101-et módosítja) „A 2. cikkben említett okiratok (ld. a korábbi diát) és adatok elektronikus másolatát nyilvánosan hozzáférhetővé teszik a nyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszeren keresztül. (...) A 2. cikkben említett okiratoknak és adatoknak a nyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszeren keresztül való beszerzéséért felszámított díj nem lépheti túl azok adminisztratív költségét.” A tagállamok biztosítják, hogy a következőkre vonatkozó adatok díjmentesen hozzáférhetők legyenek a nyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszeren keresztül: a) a társaság neve és jogi formája; b) a társaság székhelye és a nyilvántartása szerinti tagállam; valamint c) a társaság nyilvántartási száma. A társaság nyilvántartásában a nyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszeren keresztül haladéktalanul hozzáférhetővé kell tenni az adott vállalattal szembeni esetleges felszámolási vagy fizetésképtelenségi eljárás (ra vonatkozó információkat)” Létrejön az európai központi platform (a továbbiakban: a platform). (...) A nyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszer a következőkből áll: a tagállami nyilvántartások, a platform, a portál, amely európai elektronikus elérési pontként szolgál. (...) tagállamok a nyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszeren belül a platform segítségével biztosítják nyilvántartásaik kölcsönös átjárhatóságát.

Európai Központi Platform Német Cégnyilvántartás Németország Portugália Spanyolország Olaszország Európai Központi Platform HP

A BRIS jogi háttere 3. - a Bizottság 2015/884 végrehajtási rendelete Az Irányelv rendelkezéseit a Bizottság 2015/884 végrehajtási rendelete bontja le – nagyrészt technikai előírásokat tartalmaz. „a nyilvántartások összekapcsolására szolgáló rendszerre vonatkozó műszaki leírásokat és eljárásokat a melléklet határozza meg” A két adat esetén, amelyeknél az adatcserét bevezette, leírja a kötelező adatmezőket is, pl. az értesítés fióktelep információk közzétételéről az alábbi adatokat kell tartalmazza: A kibocsátás dátuma és ideje Kiállító szervezet Jogszabályi hivatkozás Eljárásra vonatkozó adatok Hatálybalépés időpontja Az eljárás típusa Cégadatok EUID Alternatív azonosító Jogi forma Név Alapszabály szerinti székhely A nyilvántartás megnevezése

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!