Mindent lehet még jobban tenni Dr. Gyarmathy Éva gyarmathy.eva@gmail.com
A tehetséggondozás ugyanazzal a problémával küzd, amivel az oktatás „Az egyetlen, ami gátol engem a tanulásban, az az oktatás." Albert Einstein Szűk kiválóság képre épülő Gyámkodó Központilag irányított Minősítés hangsúlyú Versengésre késztető Bizalmatlan A tehetséggondozás ugyanazzal a problémával küzd, amivel az oktatás
Nem érdekel, hogy lehetetlen A tehetség változásra és változtatásra irányuló különleges természeti erő VÁLTOZZ, HOGY VÁLTOZTATHASS belső hajtóerő Nem érdekel, hogy lehetetlen képesség Asszociációk a „tehetség” szóra – szófogadás? Deviancia! ötletek amely sajátos attitűdben jelenik meg.
VÁLTOZZ, HOGY VÁLTOZTATHASS A tehetség változásra és változtatásra irányuló különleges természeti erő VÁLTOZZ, HOGY VÁLTOZTATHASS A tehetség deviancia. Akkor jelenik meg tehetségként, ha erre a környezet az egyén belső adottságainak, hajtóerőinek megfelelően reagál. Asszociációk a „tehetség” szóra – szófogadás? Deviancia!
Kihívás Fejlődés Teljesítmény A tehetség változásra és változtatásra irányuló különleges természeti erő VÁLTOZZ, HOGY VÁLTOZTATHASS Talentum, avagy a teljesítményben megjelenő tehetség Tehetség, mint lehetőség GYAKORLÁS külső/belső katalizátorok x x VÁLTOZIK VÁLTOZTAT x Kihívás x x Fejlődés Teljesítmény
VÁLTOZZ, HOGY VÁLTOZTATHASS A tehetség változásra és változtatásra irányuló különleges természeti erő VÁLTOZZ, HOGY VÁLTOZTATHASS Tehetség / Talentum EGYBEVÁGÁS
Környezeti ingergazdagság és képesség VÁLTOZZ, HOGY VÁLTOZTATHASS Képességek Ingergazdagság
A leggyengébb láncszem Környezeti ingergazdagság és képesség A leggyengébb láncszem
Környezeti ingergazdagság és képesség VÁLTOZZ, HOGY VÁLTOZTATHASS Képességek Ingergazdagság
A normalitás a diverzitás EGYFORMASÁG Az eltéréseket nem veszi figyelembe, mindenki ugyanazt az eljárást kapja. HOMOGENITÁS SZEGREGÁCIÓ MÁSSÁG Az eltéréseket felismeri, és ezeket mint kihívást kezeli. HETEROGENITÁS INTEGRÁCIÓ SOKFÉLESÉG Az eltéréseket értékként kezeli, az egyéni és közös tanulásban. DIVERZITÁS INKLÚZIÓ
A tehetség Tehetségmező 25% Kiemelkedő tehetség 5-7% Átütő tehetség 1% Különleges helyzetű tehetség nincs adat
Különleges helyzetek Szociokulturális helyzet Nemzetiségi-migrációs helyzet Neurológiai eltérések Viselkedési és érzelmi sajátosságok Érzékszervi és mozgásszervi eltérések
A tehetséggondozás többszintű rendszer Széles rétegeknek a mindennapi ellátásban Érdeklődők csoportjának Kiemelkedőknek Tehetségeknek
A tehetségek megismerése A tehetség fejlődésének megfelelő környezet biztosítása Érdeklődése A tehetségprogramok Gyenge oldalak Igényei Erősségei Lehetőségek
helyi koordináló intézmény Tehetségek ellátása iskolák helyi koordináló intézmény szakemberek óvodák tehetséggondozók
helyi koordináló intézmény Tehetségháló szakmai mentorok iskolák egyetemek főiskolák helyi koordináló intézmény szakemberek kutatóintézetek óvodák középiskolák tehetséggondozók
A tehetségbarát társadalom Sokféle képességet tekint értéknek, a képesség és készség területeket nem rangsorolja. Az erős és gyenge oldalakra egyaránt figyelemmel van. Tiszteletben tartja az egyéni fejlődési utakat. Tevékenységet vár el, nem teljesítményt. Sokféle tevékenységre ad lehetőséget. Támogatja a társas és az önálló tevékenységeket.
A fejlődésbarát társadalom Sokféle képességet tekint értéknek, a képesség és készség területeket nem rangsorolja. Az erős és gyenge oldalakra egyaránt figyelemmel van. Tiszteletben tartja az egyéni fejlődési utakat. Tevékenységet vár el, nem teljesítményt. Sokféle tevékenységre ad lehetőséget. Támogatja a társas és az önálló tevékenységeket.
Tehetséggondozás sokféle akadálymentes, többszintű fejlesztés hangsúlyos módszertani sokféleségre épülő
Helyi tehetségfejlesztési terv Problémák – feltárása Célok - kitűzése Lehetőségek - felkutatása Feladatok – meghatározása Programok kivitelezése és értékelése
Helyi tehetségfejlesztés Problémák feltárása Programok kivitelezése Célok kijelölése Lehetőségek felkutatása Feladatok meghatározása Mindent lehet még jobban tenni!
http://www.slideshare.net/gyarme/talent-strategia-gyakorlata http://www.slideshare.net/gyarme/presentations gyarmathy.eva@gmail.com