KULTÚRÁNK és KÖZÖSSÉGEINK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A történet helyből csalással indul, hiszen a politikusok arra kérnek felhatalmazást az emberektől, hogy az ő érdekeiket képviselhessék a parlamentben –
Advertisements

KÖNYVBEMUTATÓ. Könyvbemutató február óra Polgárok Háza 1089 Budapest, Visi Imre utca 6. Délvidéki Magyar Golgota című tanulmánykötet.
Történeti episztemológia
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
Magyar politikai gondolkodás története es tanév, 1. félév.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
A béke az élet alapfeltétele
Szózat Hazádnak rendületlenül Légy híve, oh magyar,
Semmi nem állíthatja meg a forradalmat! a XXI. század Szocializmusa felé Úton.
A NYUGAT
Demokrácia és diktatúra
Kölcsey Ferenc Sződemeter aug.8. – Szatmárcseke, aug.24.
Mihail Szergejevics Gorbacsov (1931-napjainkig)
A Liberális tábor.
MTA Regionális Kutatások Központja Urban-regime Pécsett Pálné Kovács Ilona PTE BTK, MTA RKK.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
1848-’49 -es emléktúra Uri Imre Lenkefi Péter.
MAGYARORSZÁG AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚBAN
A trópusok működése. „fogom a kezed mint kagyló a gyöngyöt zene a lelket börtön a gyilkost mint egyenlítő fogja a föld fűrész foga a fa derekát” (Nyilas.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
A vidéki tér sikertényezői
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Kádár-korszak ( ) „a legvidámabb barakk” „gulyáskommunizmus”
Nyers Rezső, az „új mechanizmus” egyik legjelentősebb ösztönzője
„… nyomtatási feladatok ésszerű házon belülre szervezése …” gyakorlati megközelítésből Zubor András Pál Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Választási.
Klauzál Gábor Élete és munkássága!
MAGYAR IRODALOM 7. OSZTÁLY.
Egy kis ország nagy reményekkel 1956
Pap Mónika: A Batthyány-kormány működése
A reformkori romantika Magyarországon
Széchenyi Istvánné Seilern Crescence és Batthyány Lajosné Zichy Antónia grófnők politikai és közéleti tevékenysége a reformkorban.
Nem anyagi érték (Kultúra, tudomány) A hagyomány, a művészet és a tudomány értékteremtő erő, vagy díszlet? – Életet adó gyökér, vagy karanténbeli őskövület,
A muzeális intézményrendszer átalakítása
Az idézés.
2007. márc.15..
Állampolgári ismeretek
Mai üzenetünk Szeretni kell?.
Szózat.
A közművelődés infrastrukturális és tartalomfejlesztése Fórum: április 15.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
„Információvédelem menedzselése” LX. Szakmai Fórum Budapest, március 19. Bevezető gondolatok (hírek, aktualitások…) Tarján Gábor Hétpecsét Információbiztonsági.
Szociális és Gyermekvédelmi feladatellátás a Görögkatolikus Metropóliában.
Az orosz kultúra története 2.
A magyar kultúra napja Január 22. Összeállította: Garajszki Erika.
Veres Péterre „Az egyszervolt - emberre” emlékezünk.
Elemzés MNÁ   január 22-én írta Kölcsey Ferenc, ma ezt a napot a Magyar kultúra napjaként tartjuk számon.  Az alcím - „A magyar nép zivataros.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
Magyarország szovjetizálása
KISTÉRSÉG ÉS REGIONALITÁS A KÖZMŰVELŐDÉSI GYAKORLATBAN Pap István Megyei Művelődési Központ, Békéscsaba.
Római császárkor válsága. Gazdasági válság Hódítások elmaradása Kevesebb rabszolga Kevesebb adóbevétel Elszegényedés Áremelkedés Csökkenő termelés Megszűnő.
A kultúra társadalmi hatása
Versmondó Alkalmazás Készítette: Heizer Olivér
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
JANUÁR 22..
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
Magyarország szovjetizálása
A magyar nép őstörténete
Az egypártrendszer létrejötte
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Kölcsey Ferenc
Kultúra és kommunikáció
A Magyar Szocialista Párt választási programja:
Óvodai és iskolai szociális segítés
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
2. előadás és szeminárium Az alapok I.
Előadás másolata:

KULTÚRÁNK és KÖZÖSSÉGEINK A kultúra a történelem reflexiója, de a kultúra a történelem létrehozója is. KULTÚRÁNK és KÖZÖSSÉGEINK Striker Sándor A Magyar Kultúra Napján Beszélgetés a közművelődésről TIT Stúdió, Budapest 2018. január 22.

A gyakorlatba illesztett kultusz TARTALOM A gyakorlatba illesztett kultusz A kultusz: a Himnusz és Kölcsey üzenetei A gyakorlat: kultúránk és közösségeink Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

A kultusz: a Himnusz és Kölcsey üzenetei Az ünnep eredete 1985 – ifj.Fasang Árpád zongoraművész, zenepedagógus, szerkesztő, későbbi kultúr-diplomata javaslata: "Ez a nap annak tudatosítására is alkalmas, hogy az ezeréves örökségből meríthetünk, és van mire büszkének lennünk, hiszen ez a nemzet sokat adott Európa, a világ kultúrájának. Ez az örökség tartást ad, ezzel gazdálkodni lehet, valamint segíthet a mai gondok megoldásában is." A nap megünneplésére a Hazafias Népfront Országos Tanácsa 1988. december végi ülésén tett felhívást, s 1989. januárjában a HNF szervezte meg először az évfordulós rendezvényeket. (www.hirado.hu) Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

Az 1989-es ünnep külső környezete A Brezsnyev korszak vége, Andropov, Csernyenko, Gorbacsov Gorbacsov Olajválságok, 1973, 1979 Afganisztán – szovjet katonai beavatkozás Moszkva 1980 és Los Angeles 1984 Csernobil – hiteltelen hírek John Lennon, II. János Pál pápa, Anwar Sadat, Indira Gandhi, Ronald Reagan, Olof Palme elleni merényletek Szolidaritás és Jaruzelski A Queen a Népstadionban Műholdas televíziózás, Music TV, Commodore 64 VHS video-magnetofonok Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

Az 1989-es ünnep születésének belső környezete I. A nyolcvanas évek: hiánygazdaság – a hiány gazdagsága A II. olajválság begyűrűzése Árhivatali közlöny régi és új árakkal GMK-k 1982-es rendelet a kötelező bevételről Második gazdaság Szétnyíló társadalmi különbségek Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

Az 1989-es ünnep születésének belső környezete II. A nyolcvanas évek – a magyar társadalom közösségiesedése Beszélő, Medvetánc, Fordulat és reform, Hitel Balaton, URH, Európa kiadó, Kontrol Csoport, Vágtázó Halottkémek, AE Bizottság, Pál Utcai Fiúk Táncház, táncház-táborok, Táncháztalálkozók, Fiatal Népművészek Stúdiója HNF Békeklub, Rakpart Klub Duna Kör A CÉH 1985-ös választások 1985 Szépségkirálynő-választás Molnár Csilla tragédiája Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

Visszanyúlás a Reformkorhoz „Túlzó példával érzékeltetve, olyan lett a mi irodalmi életünk hatása, mintha a Himnusz egyik sorát Szegeden, a másikat Győrben, a harmadikat Pécsett énekelnék és így tovább. Elhangozna, tagadhatatlanul, de a józan ész joggal megkérdezné: minek?’ (Csoóri Sándor levele Pozsgay Imréhez a Hitel folyóirat létrehozása ügyében, 1982) A magyar nyelv, a kultúra az összetartó erő ismét – politikai mozgástér híján. „haza, nemzet és nyelv, három egymástól válhatatlan dolog” (Kölcsey: Parainesis Kölcsey Kálmánhoz) Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

Visszanyúlás a Reformkorhoz –. visszanyúlás a Himnuszhoz – Visszanyúlás a Reformkorhoz – visszanyúlás a Himnuszhoz – visszanyúlás a múlthoz? De ezt tette-e Kölcsey? Hymnus a’ Magyar nép zivataros századaiból Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

zöld – dicsőség szürke – tragikum Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

(Kitérő - zárójelben) Vörösmarty: Szózat A nagy világon e kivűl Nincsen számodra hely; Áldjon vagy verjen sors keze: Itt élned, halnod kell. ….. „Egy ezredévi szenvedés Kér éltet vagy halált!” A nemzethalál víziója Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

(Kitérő - zárójelben) A nemzeti szimbólumok, üzenetek sokszor a legnagyobb félelmet takarják el /fedik fel. God Save the Queen/King – a királygyilkosságok országában Indivisibiliter ac Inseparabiliter, vagyis „feloszthatatlanul és elválaszthatatlanul” az Osztrák-Magyar Monarchia címerében In God We Trust az USA pénzein Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

Kölcsey üzenetei I. „ …mit ér epedő kebel e romok ormán?  Régi kor árnya felé visszamerengni mit ér?  Messze jövendővel komolyan vess öszve jelenkort;  Hass, alkoss, gyarapíts: s a haza fényre derűl!” (Kölcsey: Huszt) Azaz: a jövő érdekében cselekedj a jelenben. Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

Kölcsey üzenetei II. „Tudományt a munkás élettel egybekötni: ez a feladás, mire a köztársaság férjfiának törekednie kell. Tiszteletet érdemel a tudós is, ki négy fal közt halványulva a múltvilág emlékeivel kizárólag társalkodik: de a jelenkorra hatni kívánó polgárnak más pályán kell indulnia. Magányos ismereteket szerezni, hogy azok a sokaságra által plántálva közkinccsé váljanak; világos ideákból fáklyát gyújtani, melynél az együttélők előítéleteik setétségéből kiléphessenek, régi és új, idegen és saját tapasztalást egyesíteni, hogy a néptömeg előtt vezérelv gyanánt ragyogjanak; szóval minden ismeretet a kor szükségeire s kívánataira, a jelenlét nemesítésére s a jövendő előkészítésére fordítani s a tehetségig életbe hozni: ezt kívánom én mindazoktól, kik a közdolgokban forgandók.” (Kölcsey: Parainesis Kölcsey Kálmánhoz) Tanulj, és tudásod birtokában cselekedj a köz érdekében, a jelenben – a jövőért. Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

Változó jelentéstartalmak Kölcsey liberális és a konzervatív értékek képviselője volt. „A kétfajta szemléletmódnak az életmű egészét átható feszültsége semmilyen módszerrel nem oldható fel.” (Kulin Ferenc: Kölcsey és a liberalizmus 1-2) Kölcseynek mégis sikerült ötvöznie a felvilágosult liberalizmust és a konzervatív értékeket. Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

2. A gyakorlat: kultúránk és közösségeink az 1989-es Magyar Kultúra Napja választóvonalán két modellel illusztrálva Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

az egypártrendszerű struktúra Ami 1989-ig kiépült – az egypártrendszerű struktúra a tetraéder modellel illusztrálva (Striker: Culture for Sale, 1989) Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

normál, piaci társadalom totális, pártállami társadalom H = hatalom, hierarchia A= anyagi erőforrások (élő is) P = produktumok Mk = kollektív memória (kultúra) ---- = cserefolyamatok (áru, információ) A társadalom államosítása 1948-49-től normál, piaci társadalom totális, pártállami társadalom Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

A kultúra közösségeinek elszigetelése 1948-49-től - önszabályozó társadalomból központi irányításúvá. (Striker: A közművelődés, mint társadalmi nyilvánosság, 1987) Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

Hogyan ment végbe ez a folyamat a közművelődésben? „ha egy adott változás során – melyre a bevezetőben az 1948-49-es időpont megjelölésével utaltam – a társadalmat teljes mértékben központilag akarják irányítani, úgy az öntevékeny, tehát önmozgással bíró s önszabályozó hálózat helyébe és az egymással kölcsönhatásban lévő közösségek irányítására is megfelelő intézményrendszert kell létrehozni.” (Striker: A közművelődés, mint társadalmi nyilvánosság, 1987) Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

A közművelődés folyamatai 1948-1987 (Striker: A közművelődés, mint társadalmi nyilvánosság, 1987) Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

A kultúra közösségei, közművelődés 1990-től – lépések az önszabályozó társadalom helyreállítására. fejkvóta, NKA, CXL törvény, közhasznú szervezetek törvény, SzJA 1% Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

totális, pártállami társadalom normál, piaci társadalom A társadalom társadalmiasítása 1990-től totális, pártállami társadalom normál, piaci társadalom Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

a kultúra visszavétele totális, pártállami társadalom A társadalom társadalmiasítása 1990-től a kultúra visszavétele totális, pártállami társadalom normál, piaci társadalom Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

FORDULAT A közművelődés folyamatai 2017- Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

FORDULAT A közművelődés folyamatai 2017- központi kezdeményezések Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

FORDULAT A közművelődés folyamatai 2017- központi kezdeményezések Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

FORDULAT A közművelődés folyamatai 2017- a régi fókuszokkal Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

FORDULAT A közművelődés folyamatai 2017- a régi üzenetekkel Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

A kultúra közösségei, közművelődés 1990-től fejkvóta, NKA, CXL törvény, közhasznú szervezetek törvény, SzJA 1% Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

A kultúra közösségeinek elszigetelése 2017-től A CXL. törvény módosítása, a közhasznú szervezetek működésének újra-szabályozása, a közművelődés- közösségi művelődés re-centralizálása. Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

normál, piaci társadalom totális, pártállami társadalom (?) A társadalom államosítása ? 2010-től normál, piaci társadalom totális, pártállami társadalom (?) Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

Az egypártrendszer kultúrája? (2014) Az egypártrendszer kultúrája? Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

ÖSSZEGZÉS KULTÚRÁNK és KÖZÖSSÉGEINK: a központosítás és a közösségi lét ciklikussága a közösségi lét vissza-visszatérő elszigetelése a népi kultúra ismételt központosítása Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

Források Gábor István – Galassi Péter: A „második” gazdaság, 1981 https://www.hirado.hu/2015/01/20/a-himnusz-tortenete/ https://turul.info/napok/magyarkultura http://www.hitelfolyoirat.hu/midon-hitelt-megalapitottuk Kölcsey Ferenc: Parainesis Kölcsey Kálmánhoz Kulin Ferenc: Kölcsey és a liberalizmus 1-2. http://www.magyarszemle.hu/cikk/19990101_kolcsey_es_a_liberalizmus_i http://www.magyarszemle.hu/cikk/19990301_kolcsey_es_a_liberalizmus_ii Striker Sándor: A közművelődés, mint társadalmi nyilvánossság, 1987 Striker Sándor: Culture for Sale, 1989 https://hu.wikipedia.org/wiki/2014- es_magyarorsz%C3%A1gi_orsz%C3%A1ggy%C5%B1l%C3%A9si_v%C3%A1laszt%C3%A1s Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.

Köszönöm a figyelmet! striker@culturaldiversity.hu Striker Sándor – Kultúránk és közösségeink – TIT Stúdió 2017. január 22.