A felsőoktatási szakképzések helye és szerepe a gazdasági képzésekben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Duális felsőfokú képzés a PMMIK-n
Advertisements

Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTÉSE
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Medvéné Dr. Szabad Katalin Dr. Zimányi Krisztina
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
A MAGYAR LOGISZTIKAI EGYESÜLET OKTATÁSI TEVÉKENYSÉGE
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
A munka világával kapcsolatos tudás
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPOLITIKA – JÓ képzettséget és JÓ munkát minden gyermeknek, mire felnő! Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Czibere.
dr. Sediviné Balassa Ildikó Projektzáró konferencia
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Szakirány választás április Pénzügy és számvitel szak Választható szakirányok Pénzügy szakirány Számvitel szakirány.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
„ A SZAKÉPZÉSI RENDSZER ÁTALAKÍTÁSA, AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSE ” 10 ÉVES A FELS Ő FOKÚ SZAKKÉPZÉS ORSZÁGOS KONFERENCIA Budapest, XII. 6.
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Új paradigmák a FSZ képzés kereskedelmi szakmáiban Medvéné dr Szabad Katalin november 30.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
Levelező képzés Beiratkozás szeptember 30..
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
1 Üzleti szakfordító és tolmács SZAKIRÁNY Nyelvi és Készségfejlesztési Tanszék Vogelné Takács Gabriella tanszékvezető
Miért a Közgáz? Iskolai ágazatok: 1.Általános közgazdasági ágazat + 1 év nyelvi előkészítővel Az első évben heti 15 órában tanítjuk az idegen nyelvet.
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Mesterképzés Vállalkozásfejlesztés szak NYÍLT NAP
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
A BKF tudástranszfer modellje a
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Budapesti Corvinus Egyetem A évi mesterszakos felvételi eljárás
NYME KTK Nyílt nap Pénzügy és számviteli BA Pénzügyes modulok MA képzésben Pénzügyi szakügyintéző FSZ Számviteli szakügyintéző FSZ Banki szakügyintéző.
Kereskedelmi és Idegenforgalmi Középiskola Tokaj2007. január 31.
1. Logisztikai menedzsment mesterképzési szak  A szak indítása: 2011  Végzettség: okleveles logisztikai menedzser  Képzési idő: 4 félév  Jelentkezési.
Előadó: Dr. Bujdosó Zoltán A „Vállalati információs napok a duális felsőoktatási képzésekről” c. rendezvénysorozat.
Pályaválasztás ’16 BGF-Kereskedelem és marketing szak Kiss Anita
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Budapesti Corvinus Egyetem A évi mesterszakos felvételi eljárás Budapest, február 4.
Emberi erőforrások FOKSZ. FOKSZ Felsőoktatási szakképzés 4 félév 2 szakirány: személyügyi és humánpolitikai 120 kredit  90 kredit, besorolási szakon.
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNY I EGYETEM MŰSZAKI MENEDZSER SZAK KIG Pályaválasztási Napok Papp Gabriella (KIG )
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Duális logisztikai menedzsment mesterképzési program
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Nappali mesterszakjaink
Előadás másolata:

A felsőoktatási szakképzések helye és szerepe a gazdasági képzésekben Jancsik András A felsőoktatási szakképzések helye és szerepe a gazdasági képzésekben

1. Helyzetkép

FSZ/FOSZK felvételi létszámok

FSZ/FOSZK hallgatók megoszlása

Képzések FSZ 2012-ig FOSZK 2013-tól emberi erőforrások* adóigazgatási szakügyintéző kis- és középvállalkozási menedzser banki szakügyintéző értékpapírpiaci szakügyintéző költségvetés-gazdálkodási szakügyintéző európai uniós üzleti szakügyintéző külgazdasági üzletkötő nemzetközi szállítmányozási és logisztikai szakügyintéző fogyasztóvédelmi szakasszisztens pénzügyi szakügyintéző gazdálkodási menedzserasszisztens projektmenedzser- asszisztens gazdasági idegen nyelvű menedzser reklámszervező szakmenedzser idegenforgalmi szakmenedzser számviteli szakügyintéző üzletviteli szakmenedzser kereskedelmi szakmenedzser vendéglátó szakmenedzser emberi erőforrások* gazdálkodási és menedzsment kereskedelem és marketing nemzetközi gazdálkodás* pénzügy és számvitel turizmus-vendéglátás (*) 2017-től megszűnt

Gazdasági FSZ/FOSZK létszámok

Gazdasági FSZ/FOSZK megoszlás

2. Hallgatói dinamika

Évfolyamlétszám / felvett létszám

Évfolyamlétszám / beiratkozott létszám

Évfolyamlétszám / beiratkozott létszám munkarendek szerint

Évfolyamlétszám / beiratkozott létszám finanszírozási forma szerint

BGE lemorzsolódási kutatás 2017

3. Szerep és modellek

Az oktatási célok rendszere a BGE-n FOSZK Alapképzések Mesterképzések Megalapozott, specializált szaktudás Általános üzleti és szakmai tudás Magas szintű, integrált szakmai tudás Az adott szakterület átfogó ismerete, egyes specifikus szakmai ismeretkörök gyakorlatias elsajátítása és hasznosítása. Az adott szakterület magabiztos ismerete, a tudásanyag önálló, kreatív gyakorlati alkalmazása, a további szakmai fejlődés megalapozása. Az adott szakterületre vonatkozó elméleti és gyakorlati tudásanyag mélyreható ismerete, integrálása és kreatív alkalmazása (fejlett kutatási és elemzési módszerekre építve). Kritikai gondolkodás és praktikus probléma-megközelítés Kritikai gondolkodás és komplex problémamegoldás Stratégiai gondolkodás Kritikai gondolkodás alkalmazása, javaslattétel operatív szintű problémák kezelésére. Komplex problémák analitikus megközelítése, kritikai értékelése és innovatív megoldási lehetőségeinek kialakítása. Stratégiai és innovatív gondolkodás a sikeres döntéshozatal és probléma-megoldás szolgálatában. Megbízható kommunikációs és informatikai jártasság Fejlett kommunikációs és információkezelési képességek Professzionális üzleti kommunikáció A szakterület elvárásainak megfelelő humán és gépi kommunikáció. Az emberi és gépi kommunikáció tudásanyagának és eszközeinek színvonalas használata. Kiemelkedő színvonalú, meggyőző erejű szóbeli és írásbeli kommunikáció, az információs technológiák magabiztos használatára alapozva.

Az oktatási célok rendszere a BGE-n FOSZK Alapképzések Mesterképzések Együttműködési készség Együttműködési készség, csapatmunka Együttműködés és vezetés Eredményes együttműködés a munkafeladatok megoldása során a munkatársakkal és a vezetőkkel. Csapatmunkában való részvétel, illetve kisebb projektek szervezésének képessége, együttműködés más szakterületek képviselőivel. Hatékony együttműködés és vezetés szervezeti keretekben, a munkaerő teljesítménynövelő motiválása. Etikus viselkedés Etikus viselkedés és társadalmi felelősségvállalás Etikus vezetői döntések A gazdasági tevékenység hatásainak értékelése, az etikai szempontok azonosítása és alkalmazása. A gazdasági tevékenység hatásainak sokrétű értékelése, az etikai szempontok tudatos érvényesítése. A gazdasági problémák környezeti és társadalmi felelősségtudatra épülő, etikus megközelítése és kezelése a döntéshozatal során. Érzelmi intelligencia és tolerancia Nemzetközi és interkulturális vonatkozások Globális és multikulturális kontextus Az eltérő kulturális és a személyes sajátosságokkal rendelkezőkkel szembeni tolerancia a munkavégzés során. Nyitottság a szakmai tevékenység nemzetközi és interkulturális közegben történő folytatására. A szakmai ismeretanyag multikulturális és globális kontextusban történő értelmezése és hasznosítása.

Lehetséges FOSZK-BSc kapcsolódások Bemeneti képzés Beszámítható képzés Beépülő képzés BSc BSc BSc FOSZK FOSZK FOSZK

FOSZK-BSc kapcsolódási modellek Bemeneti képzés A FOSZK alapvetően más szakmát ad, mint a BSc A FOSZK oklevél pluszpontot ér a felvételinél, de beszámítás nincs Beszámítható képzés FOSZK és BSc között bizonytalan különbségek FOSZK kreditek egy része beszámításra kerül (nem feltétlen azonos tárgyakba) Beépülő képzés FOSZK ismeretek a BSc megalapozói Egységes tanterv, de elvégzett félévek szerint más szakmai és végzettségi kimenet

Jelenlegi hazai helyzet Hibrid megoldás, mindhárom modell elemei fellelhetők: FOSZK oklevél pluszpontot jelent (bemeneti modell) A kreditek egy része beszámítható, de nincs részletesen meghatározva, mibe és hogyan (beszámításon alapuló modell) A FOSZK-on és BSc-n akár azonos tárgyak is oktathatók, így a BSc automatikusan rövidül (beépülő képzésen alapuló modell) Van-e lehetősége, értelme „tiszta” modellt alkalmazni?

Beépülő képzés példa: Culinary Arts Academy, Svájc 3. év: tervezési, fejlesztési és menedzsment-ismeretek, vezetői készségek Bachelor of International Business in Culinary Arts 2. év: éttermi munka szervezése, konyhaművészet, üzleti alapismeretek és készségek Swiss Higher Diploma in Culinary Studies 1. év: ételkészítési, táplálkozástani alapismeretek, üzemi gyakorlat, készségfejlesztés Swiss Advanced Certificate in Culinary Arts

BGE gazdálkodási és menedzsment FOSZK és BSc Csak FOSZK Közös Csak BSc Munkaerő-piaci ismeretek Szakmai és pénzügyi információfeldolgozási ismeretek Kommunikációs ismeretek Közgazdasági alapismeretek + specializációk tárgyai Üzleti idegen nyelv 1 Vállalati gazdaságtan Szervezeti és humán menedzsment Számvitel alapjai Üzleti idegen nyelv 2 Vállalkozástan Üzleti tervezés Pénzügyek Vállalati pénzügyek Marketing Tevékenység-menedzsment Szakmai gyakorlat Gazdasági matematika Statisztika és valószínű-ségszámítás alapjai Üzleti statisztika Informatika és a világ Közgazdaságtan 1 Közgazdaságtan 2 Üzleti kommunikáció és készségfejlesztés Gazdálkodási szaknyelv Gazdasági jog Felelős és fenntartható vállalat Szervezeti magatartás Minőségmenedzsment Gazdasági informatika Vezetői számvitel Könyvvezetési ismeretek + választhatók

Modellek összehasonlítása Bemenet Beszámítás Beépülő képzés Előnyök Tisztább szakmai profil Világosabb képzési célok Jobban meghatározható módszerek Nagyfokú rugalmasság Továbbtanulásra motivál Nagyobb az esély (valamilyen) szakképzettség megszerzésére Hatékonyabb hallgatói időráfordítás Hátrányok Nehezebb továbbtanulás Kisebb munkaerő-piaci mobilitást eredményez Kompromisszumos oktatási célok Ismeretanyag-szétválasztási nehézségek Nehezebben tervezhető hallgatói létszám Eltérő képességű hallgatók együtt oktatása

Beépülő képzés modelljének feltételei Hagyományos tantervi szerkezet megváltoztatása (előbb gyakorlat, később elmélet) Akkreditációs követelményrendszer átalakítása További hangsúlyeltolódás a készségfejlesztés felé Mintatantervek „szorosabb követése” a hallgatók részéről Kevésbé kötött önköltség-meghatározás „Köztes szakképzettség” munkaerő-piaci elfogadása

Köszönöm a figyelmet!