Madách Imre: Az ember tragédiája ŐSBEMUTATÓ szeptember 21.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Advertisements

A Horthy-korszak kezdete Trianoni békeszerződés. 1.Előzmények (a tanácsköztársaság bukása utáni időszak) a.) rövid életű, átmeneti kormányok alakulása.
LT01-KA OER Megjelenés Jó és Rossz tervezés Universidade Aberta Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Így add tovább! 4.0 Nemzetközi.
Kezdő Ének Mialatt mély csend borult mindenre, és az éjszaka sietôs útja közepén tartott, mindenható Igéd, Urunk, királyi trónjáról eljött közénk. (Bölcs.
A Műszaki menedzserek elégedettségének a szintje a Dunaújvárosi Főiskolán! Készítette: Németh Nóra Nikoletta Konzulens: Dr. Keszi-Szeremlei Andrea.
Deák Ferenc A haza bölcse október 17. – január 28. Készítette: Frank Ádám (11.b)
Jubileumi év partnertalálkozójaPécs, február 29. „Új típusú partnerséggel együtt a jövőért” Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kar.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Színháztörténeti helyzetelemzés A Nemzeti Színház első aranykorának megteremtője Paulay Ede. „Az általam javaslatba hozott egyén minden tekintetben megfelel.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Az Élet Vonata Olvastam egy könyvet, ahol az életet egy vonatutazáshoz hasonlították. Nagyon érdekes olvasmány.
Kállai Ferenc (eredetileg Krampner Ferenc; Gyoma, október 4
Paulay Ede: Csongor és Tünde
Csongor és Tünde- Paulay Ede rendezése
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Zrínyi Ilona Elevi: Kajcsa Mónika si Mihály Denissza
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Vörösmarty MIHÁLY :Csongor és Tünde
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Civil szervezetek tapasztalatai a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében Dr. Nagy Márta Eger.
Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésében
AZ ANTIK GÖRÖG SZÍNHÁZ Takács Szilvia
Csongor és Tünde Rendezte: Paulay Ede.
Csongor és Tünde / A varázsfuvola
SZÁMVITEL.
A magyar egyházak lelkigondozói felelőssége az új hullámú magyar világszórványban Jegyzetek a nyugati munkavállaló emigrációs magyarság egyházi lelkigondozásának.
Csongor és tünde Paulay ede rendezése.
Madách Az ember tragédiája elemzés
Írta: Vörösmarty Mihály
Használd a fantáziádat! Alkoss jeleket! Mire emlékeztetnek Téged?
„16„Egy kis idő még, és nem láttok engem, de ismét egy kis idő, és megláttok engem.” 17A tanítványai közül egyesek ezt kérdezték egymástól: „Mi az, amit.
Csongor és Tünde: Paulay Ede rendezése
Albert Einstein idézetek.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
Az orvostudomány és jóga gyakorlati összekapcsolása, alkalmazása az egészség megőrzése és betegségek kezelése során: Swami Sivananda Saraswati orvos-jógi.
Madách Imre Madách Imre Ifjúság, tanulás 1823-ban született a Hont vármegyei Alsósztregován. Pesten jogot tanul, bekapcsolódik.
Felebarát – vagy tán egészen az?
Vojtina ars poétikája Arany János, Íródott 1861-ben Budapesten,
1883. Szeptember 21. Nemzeti Színház Paulay Ede rendezése
Új pályainformációs eszközök - filmek
Paulay Ede TRAGÉDIÁJA Források: Készítették: a Fényhozók.
„Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.”
Paulay Ede Az ember tragédiája.
M : a h d c r A á e z e b m tragédiája Ede Paulay rendezésében.
Paulay Ede rendezésében
Európai háborúból világháború
Mátyás király és az Obszerváns ferencesek
Egy emberöltő Az ember tragédiája szolgálatában
Vojtina Ars Poetikája Arany János.
Az ember tragédiája Iglódi István rendezésével
Iglódi István rendezése
Madách Imre drámája alapján Rendezte: Németh Antal
Publikálni vagy nem publikálni? Ez itt a kérdés
2. csapat Bugát Pál és kortársai
…Alkotásod vázlatai meghozták kedvem, hogy megosszam Véled jelenlegleg íródó versemet. Ahogy levelemben említettem korántsem oly tiszteletre méltó, mint.
Paulay Ede életének legsikeresebb rendezése
Madách Imre Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésével.
Németh Antal Színházi credójának fontosabb pontjai
Színházi élet - Németh Antal
Útravaló verseimmel Madách Imre Utolsónak szánt költeménye,
Rendezte: Szalai Gergő
Nagyon érdekes olvasmány.
Németh Antal pályázata
A harmadik Magyar Köztársaság első évtizede
Oféliák színháza.
Ganz Ábrahám Két Tanítási Nyelvű Szakközépiskola és Szakiskola
Előadás másolata:

Madách Imre: Az ember tragédiája ŐSBEMUTATÓ 1883. szeptember 21. Nemzeti Színház Rendezte: Paulay Ede

AZ ELŐADÁSRÓL: „Díszes, de nem csillogó keretet terveztem a képekhez. Sehol sem akartam a külső fénnyel vonni el a figyelmet a költeményről; de törekedtem mindent előállítani, ami világosabbá, könnyen érthetővé teheti” Paulay Ede Színháztörténetünk számára kétségtelenül az volt Paulay Ede legfontosabb és legsikeresebb vállalkozása, hogy 1883. szeptember 21-én be merte mutatni Madách Imre csodálatos remekművét, filozófia és látvány pazar ötvözetét. Paulay több jelentős színházi embernek is kikérte a véleményét a bemutató előtt. Meghagyta a Tragédia keretes szerkezetét, de a mű körülbelül négyezer sorából csupán 2560 maradt. A színeket előjátékra és öt szakaszra osztotta, és a négy órás előadást öt szünettel mutatta be. Újítás volt, hogy nem a raktár mélyéből elővett régi, más előadásokhoz készült díszleteket használták csak, hanem Paulay újakat, a darabhoz tökéletesen illőeket rendelt, melynek terveit ő maga rajzolta meg. A díszletek és a jelmezek tervezésénél Feszty Árpád is közreműködött. „egészen új díszleteket tán ötöt csináltatott. Új volt a mennyország, a paradicsom, a paradicsomon kívüli szín, a falanszter és az eszkimó kép. Részben új volt Egyiptom, Prága, Párizs és London, a többi mind régi volt. Hanem egészében mégis úgy festett minden szín, mintha akkor került volna csak ki a műhelyből.” Tóth Imre

Paulay remekül ráérzett arra, hogy a külsőségek jelentősen feldobják a darabot. Látványos sikeréhez a színház technikai felszereltsége is hozzájárult: az első ízben alkalmazott villanyfény, a jól működő süllyesztő és a megnövelt színpad. A Nemzeti egész társulatára szükség volt a mű előadásához. A tömegjelenetekhez több száz statisztát alkalmaztak. A tökéletes illúzióhoz a jelmezeken és a díszleteken túl, a különböző hanghatások alkalmazása mellett Paulay a kísérő zenének is nagy szerepet szánt. A darab nyitánnyal indul, s a rendezőpéldány 34 zeneszámról tudósít. A valódi sikert azonban a szereplők aratták: Nagy Imre Ádámként, Jászai Mari Évaként, Lucifer szerepében a pályakezdő Gyenes László lépett színpadra.

1852 - Kassán tanul, első színdra lépése Miskolcon 1863 -1894 a pesti Nemzeti Színház tagja haláláig 1865 - A Színészeti Tanoda tanára, 1868-tól titkára és a drámai gyakorlat tanára 1876 - a Petőfi Társaság alapítótagja, II. európai tanulmányútja: Párizs és London 1878 - Nemzeti Színház drámai szakigazgatója 1881 - a "Ferenc József-rend lovagkeresztje" kitüntetést kapja a királytól 1882 - a Kisfaludy Társaság rendes tagja 1883. szeptember 21. Színpadra viszi Madách: "Az ember tragédiája" című színművét, először, példát adva a későbbi koroknak 1884 - feleségül veszi Adorján Berta kolleganőjét gyermekük: Paulay Erzsi (1886-1959) színésznő 1888 - a Magyar Írók és Művészek Társasága, elnökévé választják Paulay Ede ( 1836-94)

1864 – tanulmányait félbeszakította, kórista Szabadkán 1865 – debreceni színtársulat tagja 1867-70 – a színészeti tanodában tanult, tanára Paulay Ede 1870 – Nemzeti Színház tagja 1883 – Az ember tragédiájában Ádám szerepét alakította 1889 – rendező a Nemzetiben, és tanított a színiakadémián 1893 szeptember 5-én öngyilkosságot követett el Nagy Imre (1849-93)

1866 – Königgrätzi csatatéren hősies markotányosnő 1867 – megszökik, Székesfehérváron, majd Budapesten a népszínháznál színésznő 1869 – Kolozsvári színházhoz szegődik 1872 – Nemzeti Színház tagja 1883 – Az ember tragédiájában Éva szerepét alakítja 1901 – a Nemzeti Színház örökös tagja Első világháború alatt korházakban lép fel, támogatja a katonákat. 1922 – a Nemzeti Színház tiszteleti tagjává választják 1909 – Petőfi Társaság tagja 1916 – Kisfaludy Társaság Greguss- díját kapja Jászai Mari (1850-1926)

1878 – budapesti színitanoda, Paulay Ede tanítványa 1878 – párizsi ösztöndíj 1879 – Kolozsvárra szerződött 1882 – Nemzeti Színház tagja 1883 – Az ember tragédiájában Lucifer szerepét alakította (400-szor) 1907 – Nemzeti Akadémia örökös tagja 1920 – beszédet és drámát oktat a színiakadémián Gyenes László (1857-1924)

„…mindenkor édesen fogok emlékezni a napra, midőn ama nevezetes műnek, az Ember tragédiájának habár csupán töredékeit olvasva Önök előtt, majd örvendő meglepetés, majd lelkesült csudálkozás, itt javalló elégültség, ott elmélyedő figyelem, mindenütt pedig folytonos, fokozatok érdek kifejezését láttam a hallgatók arcain” Arany János. „Nem a »vanitatum vanitas« csüggesztő bölcsészete szól e műből; melegszívű költő szól belőle, ki a világtörténet drámailag jellemző, szomorú konkrét képei mellé vigaszul állítja fel a szív benső világát és a hit biztató malasztját. […] Sokan voltak, […] s ez a nagy közönség négy óra hosszán át szakadatlan figyelemmel nézte ama nagy történeti tableauk életelevenségét, melyek némelyikéhez szűk a mi színpadunk.” Fővárosi Lapok, 1883. szeptember 22. Nagy Imre „Ő is modoros színész […] de vannak pillanatai, hol a szenvedély igaz ereje föltarthatatlanul tör elő a sokszor monoton recitálásból. Nagy Imre hangja oly hathatós, hogy dacára annak, miképp az alaphangot sem keresgéli a mérsékeltek közt, még ott is tud fokozatot, ahol már azt hisszük, hogy csak rikácsolni fog. E nagyszerű hanganyaggal mit tehetne Nagy Imre! Ő tisztán szaval, de gyógyíthatatlan modorral.”