Együttműködés, partnerek, erőforrások Horváth Adrienn horvath.adrienn@oszk.hu
„Harmadik felekkel megvalósuló kereskedelmi vagy nem kereskedelmi alapú tartós munkakapcsolat egy közös cél elérése érdekében, amely a szervezet, annak ügyfelei, illetve az érdekeltek számára hozzáadott értéket teremt. Ilyen partnerség alakulhat ki a közigazgatási szervvel együttműködő társszervekkel, vagy a társadalmi csoportokat képviselő szervezetekkel.” In: CAF 2013 modell. p. 111. A kép forrása: http://kozossegek.atalakulo.hu/partnerkapcsolatok-kiepitese
Értékteremtő vállalkozások Így is lehet kultúrát támogatni Aprómunka egy palotáért Örökre Zárva Tartó Könyvtár Értékteremtő vállalkozások Impact Hub Így is lehet kultúrát támogatni Mr. Sale -ÉS https://lira.hu/hu/konyv/szepirodalom/apromunka-egy-palotaert http://www.feszekreszek.hu/2016/05/12/impact-hub-budapest/ https://www.es.hu/cikk/2019-01-11//igy-is-lehet-kulturat-tamogatni.html
Fenntartó Miért van az, hogy ugyanazt nézzük, de mást látunk? „Érdekelt felek mindazok, akiknek pénzügyi vagy egyéb érdeke fűződik a szervezet tevékenységéhez.” In:CAF 2013 modell. p. 101. Fenntartó Felhasználók Munkatársak Part-nerek Pl. :Civil szervezetek, pedagógusok
Erőforrások számbavétele - módszerek Trendek Munkatársak Benchlearning folyamatos összehasonlítás, hogy információt nyerjünk gyakorlatokról és mértékekről, melyek segíteni fognak bennünket szervezetünk teljesítményének javításában.” Könyvtári Figyelő - recenziók, Humanusban kereshetők; K2 MKC – megbeszélés https://ki.oszk.hu/informacioszol galtatas/minosegmenedzsment
Könyvtárak Minőségi Működésének Értékelési Rendszere A szervezet teljesítményének kiválósága a működés öt területének megfelelő irányításától függ: Vezetés Stratégia Munkatársak Együttműködés, partnerek, erőforrások Folyamatok https://ki.oszk.hu/dokumentumtar/konyvtarak-minosegi-mukodesenek-ertekelesi-rendszere-kmer-szervezeti-onertekelesi-1 https://ki.oszk.hu/dokumentumtar/konyvtarak-minosegi-mukodesenek-ertekelesi-rendszere-kmer-szervezeti-onertekelesi-0 https://ki.oszk.hu/dokumentumtar/konyvtarak-minosegi-mukodesenek-ertekelesi-rendszere-kmer-szervezeti-onertekelesi https://ki.oszk.hu/informacioszolgaltatas/minosegmenedzsment Hogy épül fel a KMÉR - hogy érdemes használni, fejezetek
4. Kritérium Együttműködés, partnerek, erőforrások 4.1 Kapcsolat a társadalmi partnerekkel 4.2 Kapcsolat a könyvtárhasználókkal 4.3 Hatékony forrásgazdálkodás 4.4 Tudásmenedzselés, az információ belső kezelése 4.5 IKT eszközök, e-szolgáltatások menedzselése 4.6 Infrastruktúra-, épületüzemeltetés és fenntartás Kik a társadalmi partnerek? Milyen kapcsolat lehetséges
Kapcsolat a társadalmi partnerekkel Kik a partnerek – miért Partnerek szerepe a könyvtár működésében és a könyvtár szerepe a partnerek működésében Igény és elégedettségmérés Megállapodások, közös projektek Tájékoztatás, kommunikáció (visszacsatolás szerepe) Trendek követése Benchlearning Érdekelt felek Szakmai egyesületek, érdekképviselet (integrált intézmények – torta; MKE) Megkerülhetetlenné válni Az értékelés szempontjai Civil szervezetek, szolgáltatók, működés során kapcsolat
Kapcsolat a könyvtárhasználókkal Elképzelések, igények, javaslatok, panaszok Gyűjtés, elemzés, következtetés Bevonás a könyvtár tudatos működésébe és a tervekbe (hulladékgazdálkodás, programtervezés) Tájékoztatáspolitika – kommunikációs felületek kontra célcsoport Plusz: naprakész a mindennapokból (használói szokások) Akik igénybe veszik a szolgáltatást
Hatékony forrásgazdálkodás Stratégiai cél mellé erőforrás rendelése – személyzet, költség, hely, idő Költségvetés-tervezés – munkaterv Projektköltségvetés – energetikai költségvetés Beruházás: fenntartható, etikus – kockázatelemzés, lehetőségek A könyvtár teljesítménye a költségvetési dokumentumokban – mecénások, pályázatok
Tudásmenedzselés, az információ belső kezelése Kommunikációs - információs csatornák: szervezeten belül - munkatársak szervezeten kívülre – fenntartó, könyvtárhasználók, társadalmi partnerek Az információ kezelése, tárolása, értékelése Hozzáférés biztosítása (belső, külső, honlap, intranet) Kompetenciatérkép Felhasználás, alkalmazás Folyamatos képzés Tudásátadás Munkatársak A könyvtár ügyéért Társadalmi hasznosság
IKT eszközök, e-szolgáltatások menedzselése Információs és kommunikációs technikák a Projektekben – online ütemterv, költségvetés Tudásmenedzselésben – prezi, felhő Tanulás, fejlesztés – kahoo Kapcsolattartás az érdekeltekkel Szolgáltatások javítása (távfizetés, könyvvisszavevő automaták) Társadalmi, gazdasági, környezeti hatásuk és ennek a kommunikálása (kevesebb papír) Új technológiák követése, irányelvek felülvizsgálata (nyomtatók, DVD) Információs és kommunikációs technikák
Infrastruktúra-, épületüzemeltetés és fenntartás Költséghatékony infrastruktúra – raktárak, fiókkönyvtárak, letétek Munkatársak munkakörnyezete, ergonómia Karbantartás (klíma, xp, fűtés) Felhasználóbarát terek Fizikai megközelíthetőség (zebra, centrum, akadálymentesítés, járda, parkolás, tömegközlekedés) Terv a kivont eszközök újrahasznosítására, ártalmatlanítására (tintapatron, monitor, floppy, elem, mobil) Könyvtár terei a helyi közösségek részére, kihasználtság értékelése (zenei részleg)
https://marieclaire.hu/kultura/2014/11/21/szivunk-rajta-gyerekkonyvek/
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! horvath.adrienn@oszk.hu