Ciklusok, témák, motívumok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PR szerepe a településmenedzsmentben. A „marketing” „market”, a piac a piaci igények megismerésén alapuló termék-előállítás, eladásösztönzés, befolyásolás.
Advertisements

Kis országok – nagy örökség.  Földrajzi környezet  Jordán folyó – Holt-tenger  földművelés és állattenyésztés  Kánaán nevezik  XIII. században itt.
Ady: Új versek Ciklusok, témák, motívumok. 1. Bevezetés- Ady költészete  A 20. század eleji magyar líra megújítója  Szecessziós- szimbolista költői.
Összefoglalás Készítette: Mócsánné Nagy Ágnes. 1. Eredete Nagy Lajos, a lovagkirály korában játszódik A főhős: Toldi, aki Nagyszalonta szülötte A mű.
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
A magyar realizmus Munkácsy Mihály és a többiek. Munkácsy Mihály ( ) Romantikus hangvételű művei a magyarság sorskérdéseit jelenítik meg, de a.
A pénz fogalma, funkciói, fajtái Előadó: Pete Péter.
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
K ÖZNEVELÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTŐ MŰHELYMUNKÁJA T ÁMOP március 17 Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Gödöllői Tankerülete és Aszódi.
Izrael „történelem előtti” kora. 0. Mi az a „történelem előtti kor”? A zsidó történetírás Kr.e körül jelent meg Kánaánban:  Az éppen megszülető.
EGT Finanszírozási Mechanizmus Kulturális és természeti örökség megőrzése, megújítása program A kulturális és a művészeti sokszínűség előmozdítása.
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
TANÁRLÁZADÁS ÉS ISKOLAPOLITIKA – TÉTEK, REMÉNYTELENSÉGEK ÉS REMÉNYEK NAHALKA ISTVÁN OKTATÁSKUTATÓ, NY. EGY. DOCENS
Mozart: Varázsfuvola és Vörösmarty: Csongor és Tünde összehasonlítás.
A szakiskolák aktuális problémái
FÉNYMÁSOLÓ TÖRTÉNETE.
Kortárs előadó-művészeti tevékenységek előmozdítása c. intézkedés
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
A halál utáni élet Ifjúsági óra Békés.
„Mert Néha kell a romantika”
Vízkeresők csoport: Beke Szabolcs Bojtor Cintia Hegedüs András
ÚJFAJTA KÖLTŐI MAGATARTÁS
Befektetések II. Dr. Ormos Mihály, Befektetések.
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály.
Kórházi könyvtárak lehetőségei a tudáspiacon
A „fény százada”.
KRE-AKTÍV motivációs projekt
13. Gyakorlat Dr. Pauler Gábor, Egyetemi Docens
Csongor és Tünde és a Varázsfuvola
Környezetgazdaságtan 1
A középkor kultúrája.
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
A korai Egyház Az első közösségek.
A novellaelemzés szempontjai
PETŐFI KÖLTÉSZETÉNEK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
Iskola-forradalmak Az iskolatörténet néhány tanulsága
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
Család és iskola Nevelés.
Gerillareklám, vírusmarketing
Madách Imre Madách Imre Ifjúság, tanulás 1823-ban született a Hont vármegyei Alsósztregován. Pesten jogot tanul, bekapcsolódik.
Arany János Vojtina ars poétikája.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Vojtina ars poétikája Arany János, Íródott 1861-ben Budapesten,
A romantika.
Arany János – Vojtina Ars
Ernest Hemingway: Az öreg halász és a tenger
Könyvbemutató rendezvény, OEE Bajai Csoport, Pörböly,
TUDATOSSÁG ÉLJÜNK A JELENBEN.
Arany János Vojtina ars poétikája.
VOJTINA ARS POÉTIKÁJA Vojtina Mátyás: szlovák származású versfaragó, írók kollégájának hiszi magát.A híres Bernát Gáspár inasa. Kocsmákban adta elő a verseit.
Iglódi István rendezése
MIÉRT ÉRDEMES HOZZÁNK JÖNNÖD?
Irodalmi élet szervezőjeként tevékenykedem:
József Attila: A Dunánál
Szülőként mi foglalkoztatja ÖNT leginkább gyermekével kapcsolatban?
…Alkotásod vázlatai meghozták kedvem, hogy megosszam Véled jelenlegleg íródó versemet. Ahogy levelemben említettem korántsem oly tiszteletre méltó, mint.
Arany-versterv Vojtina ars poeticája.
Űrkutatás súlytalanság.
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Madách Imre Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésével.
Drága Imre barátom! Szívemet melegséggel töltené el, ha vetnél rá pár pillantást az aktuálisan készülö munkámra.
Madách Imre Útravaló verseimmel
Készítette: Alvibegu csapat
ARANY JÁNOS: VOJTINA ARS POETICÁJA
Modern zene a nyelvtanításban
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
Tristan Tzara: A dadaizmus kiáltványa
Előadás másolata:

Ciklusok, témák, motívumok Ady: Új versek Ciklusok, témák, motívumok

1. Bevezetés- Ady költészete A 20. század eleji magyar líra megújítója Szecessziós- szimbolista költői világ modernsége: látomásos tájlíra, lírai önszemlélete(zsenigőg), magyarságtudata, „mégis-morál”, szerelmi költészete, képalkotása, ritmikája Hagyománytisztelete: Vajda János, a költőelőd; vátesz-szerep Dekadencia( halálvágy, elmúlásra hangoltság)

Ady életpályája Érmindszent (1877) Debrecen (Versek) Nagyvárad (Léda) Párizs Budapest – Holnap/Nyugat Csucsa (Csinszka – Boncza Berta) Súlyos betegség (1919)

2. Tárgyalás- a) a kötetről 1906 Az első igazi Ady-kötet Megosztotta a közvéleményt Ihletforrás: Léda- szerelem,párizsi élmények Baudelaire hatása Új látásmód, költői magatartás, kifejezésmód Tudatos szerkesztés: nyitó és záró versek, tematikus ciklusok Témák: szerelem, élet, magyarság, pénz, ars poetica stb.

b)szerkezet, ciklusok Előhang: „ Góg és Magóg fia vagyok én…” Záró vers: Új vizeken járok Lédának szóló ajánlás: „E versek mind- mind a Léda asszonyéi…” Négy ciklus: Léda asszony zsoltárai A magyar Ugaron A daloló Páris Szűz ormok vándora

c)„ Góg és Magóg fia vagyok én…” Ars poetica Kulcsszava: „új”= modern költészet Hagyomány- modernség= „ősmagyar dal”- „új idők új dalai”; „Verecke”-”Dévény” A költő küldetése= a magyarság megváltása( régi- új kultúra)- szenvedés(Vazul) „mégis- morál”: Hiába- mégis

d) témák, motívumok- Léda asszony zsoltárai Ihletforrás: Léda- szerelem Diósy Ödönné Brüll Adél (Léda) 1903- 1912 ( Elbocsátó, szép üzenet) Botrányos szerelem, lázadás, nagy szenvedély, érzékiség Ambivalens érzések: boldogság- beteljesületlenség- behódolás- hódítás- vágy- ösztön- halál-önkeresés- önzetlenség

d) Héja-nász az avaron 1905 Diszharmonikus szerelem: nyugtalanság, fájdalom, hiábavalóság Héjapár- szimbólum Harc, testiség Halálélmény Kellemetlen hanghatások Nyár- Ősz (szerelem elmúlása)

d) A magyar Ugaron Kritikus hazaszeretet A címadó vers: - nem hagyományos tájleíró vers - szimbolikus látomás - ellentétek: elvadult táj- szűzi föld, dudva, muhar-virág - a lírai én magatartása: aktív, majd passzív(tehetetlenné válik) - a magyar társadalom műveletlen, nincs remény a változásra( szél kacagása); - a nagyra törő álmok semmivé válnak

A magyar Ugaron

d) A Hortobágy poétája Alapellentét= költő/művész- közönséges környezet(csorda- népek, piszkos, gatyás, bamba társak) Tragikus művészsors: a bukás elkerülhetetlen(káromkodik, fütyörészik)

d) A daloló Páris Erős ellentét az előző ciklussal Páris-szimbólum: szabadság, gazdagság, fény, költészet Számára menekülés A Gare de l’Esten / A Szajna partján - Párizs ↔ magyar valóság - Párizs nem engedi, vonzza, a magyar valóság taszítja, mégis hazatér(sors!)

d) Szűz ormok vándora Pénz- motívum Harc a Nagyúrral: - mitizálja a pénzt - modern ballada - élet= a pénzért való küzdelem - élet-halál harc, az ember kiszolgáltatott - drámai monológ: teljességvágy - vég nélküli, reménytelen harc

e) Új vizeken járok Záró vers Kapcsolódik az előhanghoz Küldetése: az „új”, a változás szolgálata A tömegkultúrát elutasítja:”Én nem leszek a szürkék hegedőse”

3. befejezés Ady jelentősége a 20. századi magyar lírában: - újító - próféta- költői hagyomány - szembefordul a maradisággal - tiltakozik a háború ellen stb.