A bazális ganglionok és sérüléseik (N)Agy – bajban kurzus

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az alvás tanulásban betöltött szerepe
Advertisements

A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Az fMRI kutatási és klinikai diagnosztikus alkalmazásai
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A pszichopátia.
A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Iskolai magatartási zavarok homeopátiás kezelése
Williams szindróma (WS) diagnosztizálási lehetősége egyszerű kétfülű érthetőség- vizsgálattal Vicsi Klára Beszédakusztikai Laboratórium BME Távközlési.
EMLÉKEZÉS.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
A mentális betegségek osztályozása,
Gyermekkori depresszió
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Az emberi tanulás.
A dysarthria megjelenési formái a spontán beszédben
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Beilleszkedési zavarok
Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során
5’ (CAG)n 3’ 4p 16.3 IT 15 gén DR. GEORGE HUNTINGTON ( ) Huntington was born in the U.S. and was trained here in medicine. His interest in hereditary.
Idegen nyelvek tanulása
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
ORGANIKUS PSZICHIÁTRIAI KÓRKÉPEK
DEMENCIA Dr. Ozsváth Károly
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Milyen jelentősége van a szkizofrénia egyes klinikai tünetcsoportjainak? Pozitív tünetek Hallucinációk Téveszmék Dezorganizált beszéd Nyugtalanság Negatív.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter.
A DIFER használata.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Tudatosság, kogníció, érzelmek
Zajok és fluktuációk fizikai rendszerekben december 2. Active Delay Implicit szekvencia tanulás.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Speciális gyermekvédelem
Gének, környezet, viselkedés
A latencia kori személyiségalakulás. A fejlődés mintázatainak ismétlődése  Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs.
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Bevezetés a pszichológiába Illés Anikó. Gondolkodás Propozícionális gondolkodás Képzeleti gondolkodás Motoros gondolkodás.
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Patológia EMBERI EMLÉKEZET félév Szőllősi Ágnes.
Biztos kezdet program a gyerekszegénység ellen? A gyerekek fejlődnek, a társadalom befogadó képessége nem.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Készítette: Németh Ágnes
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Mentális zavarok osztályozási rendszere
Lucy G. Cheke, Jon S. Simons & Nicola S. Clayton
Implicit emlékezet, implicit tanulás
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
A leggyakoribb gyermekpszichiátriai kórképek
Kognitív Profil Teszt.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Kiss Mariann BME Pszichológia Doktori Iskola
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A bazális ganglionok és sérüléseik (N)Agy – bajban kurzus 2018.11.21 Kiss Mariann BME Pszichológia Doktori Iskola Brain, Memory & Language Lab

I. Mintázatok és együttjárások Fizikai és társas környezet szabályszerűségei Környezet mintázatainak felismerése és elsajátítása Perceptuális Motoros Perceptuális-Motoros Predikciók Cleeremans, Destrebecqz, & Boyer, 1998; Reber, 1993

Implicit tanulás – környezet mintázatainak befogadása Készségek elsajátítása: Motoros készségek (pl. sportok) Szociális készségek Kognitív készségek (pl. nyelv, zene) Kaufman et al., 2010; Lieberman, 2000; Nemeth et al., 2011; Romano Bergstrom, Howard, & Howard, 2012; Ullman, 2004

II. Neurológiai háttér Squire, 1981

Henke, 2010

Basal Ganglia Ventral striatum Dorsal striatum

1 Striatum (Neostriatum) 1.1 Caudate nucleus 1.1.1 Caudate nucleus head 1.1.2 Caudate nucleus body 1.1.3 Caudate nucleus tail 1.2 Putamen 2 Globus pallidus (GP) 2.1 External Globus pallidus (GPe) 2.2 Internal Globus pallidus (GPi) Lentiform nucleus (putamen and globus pallidus) 3 Nucleus accumbens 4 Olfactory tubercle

I. Huntington-kór autoszomális domináns módon öröklődő neurodegeneratív irsz-i betegség huntingtin mutáció Trinucleotide (Cytosan-Adenin-Guanin) chorea, dystonia, koordinációs nehézségek, kognitív hanyatlás, viselkedéses nehézségek https://www.youtube.com/watch?v=KDdULpIG7f4

Prediagnosztikai fázis Preszimptómás fázis apró változások a személyiségben, kognícióban, motoros kontrollban – egyébként egészségesek, nincs klinikai tünet Preszimptómás fázis irritabilitás, ingerültség, megbízhatatlanság, a multitasking nehézzé válik számára, többet felejt és szorong Diagnosztikai fázis chorea, koordinációs és motoros nehézségek, lelassult szakkadikus szemmozgás, öngyilkossági hajlam (Walker, 2007)

Kognitív tünetek: Hosszú távú memória intakt Sérült VF (tervezés-ellenőrzés- alternatívák) Új motoros készségek elsajátítása nehézkes Finom motoros készségek (finger-tapping, ritmus, tempó) – korai diagnózis Kiterjedtebb motoros-koordinációs készségek (járás és állás fenntartása) – késői tünetek

Sejtveszteség és atrófia: caudate, putamen eGP-be projektáló sejtek érintettebbek, mint iGP-be Rutin MR, CT: striatum méretének csökkenése, Specifikusabb MR: causate atrófia 11 évvel, putaminal atrófia 9 évvel a tünetek előtt kimutatható

Pre-HD és nyelvi zavarok vizsgálata: tünetek még nincsenek, de a mögöttes patológia már kialakult (Stout et al., 2011) caudate nucleus (pl. Harris et al., 1999) mondatképzés zavara, spontán beszédben fellépő nehézségek (grammatika, szótalálás) angol, francia (Ullman et al., 1997; Teichmann et al., 2006): over- regularization (e.g. digged), over-affixations (e.g. walkeded, walk-id) ~ hyperkinézia

Over-acting rule-use Noun morphology production task: képmegnevezés: Sing/Nom, Acc + Plur/Nom, Acc 81 tesztelem (Pléh, Palotás & Lorik, 2002; Nemeth et al., 2012)

II. Tourette-szindróma fejlődési irsz-i zavar számos motoros tic, és min. egy vokális, amelyek nem magyarázhatóak külső faktorral (APA, 2013) tic: önkéntelen, gyors mozdulat v hangadás, de lehet tartós és lassú is Klinikai Kiterjesztés Hipotézis (Clinical Extension Hypothesis): striatum és frontostriatális hálózatokhoz köthető folyamatok felgyorsulása (Dye et al., 2014) https://www.youtube.com/watch?v=Yp1KMYvqkeo

TS és implicit tanulás Eddigi kutatások: időjós feladaton sérült teljesítmény (Kéri et al., 2002), felnőtteknél is (Marsh et al., 2004) SRT feladaton intakt teljesítmény (Channon et al., 2003) → szekvenciatanulás mint különálló procedurális memória funkció? nyelvtani feladatokon gyorsabbak, de nem pontosabbak – morfológia (Walenski et al., 2007), fonológia (Dye et al., 2016) → kognitív előny implicit szekvenciatanulásban – nyelvtanulás (Kaufman et al., 2010) + olvasás (Hedenius et al., 2013)?

III. ADHD Figyelemhiányos hiperaktivitás zavar (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) fejlődési zavar, komorbiditás TS-el (Dencla, 2006) 3 magtünet: figyelemhiány, hiperaktivitás, impulzivitás (APA, 2013) BG, iPFC kognitív funkciók széleskörűen érintettek (Arnsten & Rubia, 2012; Kóbor et al., 2015)

ADHD és implicit tanulás Eddigi kutatások: SRT-n felnőtteknél intakt procedurális tanulás (Karatekin et al., 2009; Pedersen & Ohrmann, 2012) ASRT-n gyerekeknél szekvenciatanulás kevésbé stabil és konzisztens (Barnes et al., 2010) Finger-tapping szekvenciatanulási feladaton felnőtt nőknél normál tanulás, de konszolidációs nehézségek (Adi-Japha et al., 2011)

Alternating Serial Reaction Time Task Alternáló Szeriális Reakcióidő Feladat

ASRT vs. SRT Probabilisztikus szekvencia Determinisztikus szekvencia Subjects have to press buttons corresponding to the location of the target on the screen The movement of the target follows a pre-determined serial order – unbeknownst to subjects Subjects are faster on sequence blocks compare to random blocks ASRT: 1r2r3r4r szekvencia Klasszikus SRT: 231432413421 szekvencia A szekvencia elemek random elemekkel alternálódnak (Howard & Howard, 1997) (Nissen & Bullemer, 1987)

Mit tanulunk? General skill learning vs. Sequence-specific learning

Tanulási mutatók az ASRT-ben Általános készségtanulás Alacsony gyakoriságú tripletek RI (ms) Magas gyakoriságú tripletek blokkok Statisztikai/triplettanulás RI különbség (A – M) (ms) RI különbség a magas és alacsony gyakoriságú tripletek között blokkok

Shaare Zedek Medical Center, Jerusalem 76 gyerek (7-17 évesek): 13(2) TS 20(4) ADHD 22(5) TS-ADHD 21(8) kontroll Shaare Zedek Medical Center, Jerusalem (Takács et al., 2017)

Intakt procedurális tanulás mind a négy csoportban! Szekvenciatanulás más aspektusai sérülnek? Szekvenciatanulás intakt, nem szekvenciális procedurális tanulás sérül? Tisztán implicit és tisztán explicit formák intaktak, de azokon a feladatokon, ahol a kettő egyszerre kell, ott rosszabb teljesítmény?

Köszönöm a figyelmet! Kiss Mariann Emlékezet, Nyelv és Idegtudomány Kutatócsoport kissmaryanne@gmail.com http://nemethlab.com/