A klímastratégiák jelentősége, aktuális pályázati lehetőségek Dr

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Advertisements

MEGYEI SZINTŰ FOGLALKOZTATÁSI MEGÁLLAPODÁSOK, FOGLALKOZTATÁSI- GAZDASÁGFEJLESZTÉSI EGYÜTTMŰKÖDÉSEK TOP HELYI FOGLALKOZTATÁSI EGYÜTTMŰKÖDÉSEK TOP
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Szőke István szakmai igazgató Pécs, január 29. A gazdasági válság foglalkoztatásra gyakorolt hatásának.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
A BKIK Oktatási Igazgatóságának és Oktatási Nonprofit Kft-jének feladatai.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Pályázati lehetőségek Nagy Réka Közművelődési és kulturális intézmények pályázati lehetőségei.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Turisztikai desztináció- menedzsment és klaszter Tóthné Bánszki Zsuzsa Észak-magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
ERASMUS+ DISSZEMINÁCIÓS PLATFORM
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Csongrád Megyei Önkormányzat Gyarmati Zoltán
Kertészet korszerűsítése - ültetvénytelepítés támogatására öntözés
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
Magyar-szlovák turisztikai konferencia
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Baranya Megyei Paktum Konferencia
A hazai KKV-k fejlesztése hiteltermékkel
Zalaegerszeg, 21 February 2018
Új pályainformációs eszközök - filmek
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
SZÉCHENYI PROGRAMIRODA
LEADER LEADER Intézkedések a Déli Napfény LEADER Egyesület területén
Köszöntjük kedves vendégeinket!
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Lorem ipsum.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Balatonnal kapcsolatos projektek összefoglaló bemutatása
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
KRÉTA-ESL Bemutató.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Baranya Megyei Önkormányzat
Tájékoztató az EPER pályázati folyamatáról
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Energetikai Intézkedési tervek végrehajtása
Erdőtelepítések, fásítások támogatási lehetőségeinek várható alakulása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

A klímastratégiák jelentősége, aktuális pályázati lehetőségek Dr A klímastratégiák jelentősége, aktuális pályázati lehetőségek Dr. Czira Tamás klímavédelmi és fenntarthatósági szakértő „A Fejér Megyei Klímastratégiához kapcsolódó záró konferencia és díjátadó ünnepség” Székesfehérvár, Megyeháza Díszterme Fejér Megyei Önkormányzat (8000 Székesfehérvár, Szent István tér 9.) 2018. március 21.

Miért kell stratégia az éghajlatváltozásra? Kárpát-medencei létalapjaink – gazdag vízkészleteink, termőföldjeink, erdeink, változatos élővilágunk – tartós megóvása nemzetstratégiai jelentőségű. Az éghajlatváltozás hatásai olyan komplex problémakört alkotnak, mely kihívásokra hatásos választ csak összehangolt, távlatos koncepciók adhatnak. A klímavédelem horizontális szempontjai szinte minden gazdaságfejlesztési, regionális fejlesztési programban meg kell jelenjenek. A klímastratégiák cél- és eszközrendszere lehetővé teszi az EU és hazai pénzügyi források éghajlatvédelmi célú felhasználásának tervezését, fókuszált megvalósítását és nyomon követését.

Milyen éghajlatváltozás várható Magyarországon? középhőmérséklet A 2021-2050 időszakra a magyarországi éves átlaghőmérsékletben 1-2,5 oC-os emelkedésre számíthatunk 2071-2100 időszakra 2-5 oC a becsült melegedés mértéke A legerőteljesebb melegedés nyáron várható A bizonytalanság mértéke meglehetősen heterogén az egyes időszakokra és évszakokra vonatkozóan

Milyen éghajlatváltozás várható Magyarországon? hőmérsékleti szélsőségek A hőmérsékleti extrémumok jelentősen eltolódnak a melegedés irányába A fagyos napok számának drasztikus csökkenése várható, míg a nyári napok száma hasonló nagyságrendben növekedhet Különösen nagy problémát jelent a hőségriadós napok, valamint a forró napok számának jelentős növekedése

Milyen éghajlatváltozás várható Magyarországon? hőségriadós napok A hőségriadós napok számának növekedése összességében azokon a területeken lesz magasabb, ahol jelenleg is magasabb a számuk A lokális hatásként jelentkező városi hősziget jelenséget a modellszimulációk nem mutatják ki, ezzel magyarázható Budapest és környékének alacsonyabb értékei

Milyen éghajlatváltozás várható Magyarországon? átlagos csapadék A csapadékbecslések bizonytalansága számottevően meghaladja a hőmérsékleti előrebecslések bizonytalanságát 2021-2050-re csapadékhozamokban csak kismértékű változások várhatók, melyek a legtöbb esetben nem szignifikánsak 2071-2100-ra télen összességében a csapadék mintegy 15-20%-os növekedése, nyáron pedig 10-30%-os csökkenése vetíthető előre

Milyen éghajlatváltozás várható Magyarországon? szélsőséges száraz periódusok Télen a modellszimulációk többsége csökkenő trendet valószínűsít 2071–2100-ra, amelynek mértéke meghaladja a 10%-ot Tavasszal feltehetőleg mindkét időszakban megnövekszik majd az egymást követő száraz napok maximális száma Nyáron 2071–2100-ra minden modell szimuláció egyértelműen a száraz napok kn. 20-25%-os növekedését valószínűsíti

Mi várható Magyarországon? Ami biztos: míg az átlaghőmérséklet emelkedése 1901 óta globálisan 0,89°C, addig Magyarországra ez az érték 1,08°C. → Magyarország éghajlata a földi átlagnál nagyobb mértékben melegszik Ami várható a XXI. század végére: Az évi középhőmérséklet 1-2,5 fokos emelkedik; Fagyos napok száma 30-35%-kal csökken; Hőségriadós napok száma több, mint 30 nappal gyarapodhat; Csapadék: télen mintegy 15-20%-os növekedés, nyáron csökkenés; Száraz napok száma télen 10-15%-kal csökkenhet, nyáron pedig – különösen a Dunától keletre – 15-25%-kal növekedhet. A szélsőségek várható alakulása elsősorban Magyarország középső, keleti, és délkeleti területeit érinti kedvezőtlenül, amely a területi sérülékenység vizsgálatok jelentőségére hívja fel a figyelmet.

Mi várható Magyarországon? Növekvő erdősültség Észak-Európa több víz Magasabb hozamok Gyarapodó erdőtüzek több aszály Csökkenő hozamok Dél-Európa Közép-Európa Nagyobb bizonytalanság! ?

A klímaváltozás hatásai sokrétűek Hőhullámok közegészségügyi kockázatai Vízkár események gyakoriságának növekedése (belvíz; villámárvíz) Aszály és szárazodás okozta mezőgazdasági károk Erdőtüzek gyakoriságnak, intenzitásának növekedése Biodiverzitás csökkenése Kritikus infrastruktúra elemek károsodása

Éghajlati tervezés szerepe Éghajlatpolitika 3 pillére Mitigáció Adaptáció Szemléletformálás Klímastratégiák célja Kibocsátások csökkentése Éghajlatváltozás mérséklése Bekövetkezett károk kezelése Felkészülés a várható hatásokra Összhang megteremtése más fejlesztési dokumentumokkal Klímatudatosság erősítése

Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia 2.0

Települési szint jelentősége Helyi alkalmazkodás a várható éghajlati hatásokhoz a helyben jelentkező hatások megismerése és lehetőség szerinti kiküszöbölése a legeredményesebb a települési szinten lehet; a szemléletformálási tevékenységek a legsikeresebbek (jó példák követhetők); a közösségi tervezés előnyei a leginkább kiaknázhatók; a helyi döntések meghozatalának és megvalósításának függvényében közvetlenül megvédhetők a helyi értékek, javítható az életminőség.

A települési klímastratégia és a SECAP kapcsolata Szélesebb szakpolitikai kitekintés Adat- és indikátor és kockázatértékelés alapú Mitigációs intézkedések Célorientált dokumentum Feladatorientált dokumentum Rövid és középtávra szóló, 2020-ig, 2030-ig Hosszútávra szóló, akár 2050-ig Alkalmazkodási intézkedések Hangsúlyosabb szemléletformálási célok Jó gyakorlatok azonosítása Szemléletformálási intézkedések Cselekvési terv kialakítása Koncepcionális, stratégiaalkotás

Klímastratégiai és SECAP pályázati lehetőségek Helyi képviselőtestület jóváhagyása után a SECAP feltöltése magyarul vagy angolul a „Saját Covenant” oldalon SECAP űrlap kitöltése angol nyelven (BEI és RVA eredmények összegzése, SECAP terv alkotóelemei) Kétévente jelentés készítése az Akcióterv megvalósításáról Pályázati kiírás: TOP-3.2.1-16 – Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése Klímastratégia Önkormányzati képviselő testület elfogadása szükséges Pályázati kiírás: KEHOP-1.2.1. – Helyi klímastratégiák kidolgozása, valamint a klímatudatosságot erősítő szemléletformálás (kiírás megjelent 2018. febrárjában A két pályázat nem zárja ki egymást!

Éghajlati tervezési és szemlélet- formálási projektek egymásra épülése a KEHOP keretében KEHOP-1.1.0 felhívás keretében készülnek az országos adatbázisok (pl. ÜHG adatbázis, Klímagáz adatbázishoz módszertan, Nemzeti Alkalmazkodási Térinformatikai Rendszer továbbfejlesztése) KEHOP-1.2.0 felhívás keretében Klímabarát Települések Szövetségének projektje (szakmai háttértámogatás, szemléletformálás); Megyei klímastratégiák kidolgozása és kapcsolódó szemléletformálás KEHOP-1.2.1 felhívás keretében helyi szintű klímastratégiák és szemléletformálás

KEHOP-1.2.1. Szemléletformálás és helyi klímastratégiák kidolgozása Pályázható összeg: 5-20 millió forint Egyszerűsített eljárásrend! Szemléletformálás: projekt fő célja minél szélesebb körű érzékenyítés az éghajlatváltozás témakörére klímaváltozás megelőzéséhez és cselekvéshez minták adása minél több interaktív projektelem és aktív/passzív elérés Települési klímastratégia készítése: Ajánlott, mint a szemléletformálás irányának kijelölése, helyi értékek/problémák azonosításának eszköze 5000 fő felett kötelező, az alatt opcionális Több önkormányzat is készítheti (pl. konzorciumban) – összesített lakosságszám számít Klímabarát Települések Szövetsége által összeállított módszertani útmutató alapján (www.klimabarat.hu)

KEHOP-1.2.1. Szemléletformálás és helyi klímastratégiák kidolgozása Pályázók köre Önállóan: 1 helyi önkormányzat 1 pályázat benyújtására jogosult Konzorciumban: 1 helyi önkormányzat + max. 2 konzorciumi partner Konzorciumi partner lehet önkormányzat vagy civil szervezet 1 civil szervezet max. 3 pályázatban lehet konzorciumi partner Konzorciumi szerződés csatolása a pályázathoz Együttműködési megállapodással: 1 helyi önkormányzat + bármennyi együttműködő partner Együttműködő partner lehet pl. civil szervezet, kutató intézmény, szakember, helyi önkormányzat – számukra nincs megkötés Együttműködési megállapodás csatolása a pályázathoz

Önállóan támogatható tevékenységek KEHOP-1.2.1. Szemléletformálás és helyi klímastratégiák kidolgozása Önállóan támogatható tevékenységek helyi klímastratégia kidolgozása helyi önkormányzatok részére intézményi, települési illetve több településen átívelő, interaktív tematikus szemléletformálási programsorozatok szervezése és lebonyolítása; települési figyelemfelhívó akciók megvalósítása; helyi szereplők szemléletformálása, ennek keretében: tájékoztató előadások/workshopok/fórumok szervezése és lebonyolítása a projektben érintett intézmények munkavállalói számára; gyakorlatorientált ismereteket átadó, pozitív, a mindennapos tevékenységekbe integrálható, jól alkalmazható példákat közvetítő térségi és helyi tanulmányi versenyek szakmai előkészítése és lebonyolítása.

Választható, önállóan nem támogatható tevékenységek KEHOP-1.2.1. Szemléletformálás és helyi klímastratégiák kidolgozása Választható, önállóan nem támogatható tevékenységek Gyakorlatban hasznosítható ismeretek és tudás átadására alkalmas szakkörök szervezése és lebonyolítása A települési programsorozathoz és figyelemfelkeltő akcióhoz kapcsolódó médiakampányok megszervezése és lebonyolítása Ismeretterjesztést célzó kiadványok kidolgozása, terjesztése Szakirányú tanulmányi kirándulások, szakmai tanulmányutak megszervezése és lebonyolítása, azokon való részvétel támogatása A projektgazda honlapján belül a projekt számára aloldal létrehozása Térségi vagy helyi rendezvényeken a klímatudatos szemlélet fontosságát népszerűsítő kreatív és játékos foglalkozások szervezése és lebonyolítása gyermekek számára A gyakorlati tanulást elősegítő, a célcsoport aktivitására építő, demonstrációs elemeket tartalmazó ismeretterjesztő bemutatóhely kialakítása

KEHOP-1.2.1. Szemléletformálás és helyi klímastratégiák kidolgozása Támogatási keretek 5-20 millió Ft Az elszámolható költségek szempontjából az alábbi korlátozó tényezők jelentkeznek: 1. Projektelőkészítés: max. projektköltség 7 %-a 2. Közbeszerzés: max. projektköltség 1%-a 3. Projektmenedzsment: max. projektköltség 2,5%-a 4. Helyi klímastratégia: 50.000 főnél népesebb településeken max. bruttó 3 millió Ft 50.000 fő alatti településeken: max. bruttó 2 millió Ft 5. Szemléletformálás: aktív elérés: max. 4500 Ft/fő passzív elérés: max. 500 Ft/fő kiadványok (terjesztéssel együtt): max. projektköltség 10%-a médiakampány: max. projektköltség 20%-a bemutatóhely kialakítása: max. projektköltség 20%-a Finanszírozás formája: utófinanszírozás, de önkormányzatoknak 100% előleg nyújtható, és a támogatásintenzitás is 100%!

Benyújtási határnapok KEHOP-1.2.1. Szemléletformálás és helyi klímastratégiák kidolgozása Benyújtási határnapok   Támogatási kérelmek benyújtásának időtartama Támogatási kérelem benyújtására jogosultak köre 1. 2018. április 1. – 2018. május 1. Budapest kerületei, valamint a megyei jogú városok, illetve ezek által vezetett konzorciumok 2. 2018. május 2. – 2018. június 1. Helyi önkormányzatok, helyi önkormányzati társulások, illetve konzorciumok 3. 2018. június 2. – 2018. július 1. 4. 2018. július 2. – 2018. augusztus 1. 5. 2018. augusztus 2. – 2018. szeptember 1. 6. 2018. szeptember 2. – 2018. október 1. 7. 2018. október 2. – 2020. április 1.

KEHOP-1.2.0-15-2016-00001 azonosító számú Köszönöm a figyelmet! tamas.czira@klimabarat.hu cziratom@gmail.com Készült a KEHOP-1.2.0-15-2016-00001 azonosító számú „Szakmai háttértámogatás biztosítása és koordináció a helyi klímastratégiákban” c. projekt keretében