A Tárgyjáték lehetőségei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk... Hiányzik egy jól strukturált rendszer.
Advertisements

Anyagtudományi tehetséggondozó program. A program célja Olyan anyagtudomány-anyagtechnológia oktatás, amelyben a résztvevő hallgatók összefüggéseiben.
A TECHNIKAILAG LEHETSÉGES KÖVETELMÉNYÉRTÉKEK FELÚJÍTÁSOKNÁL.
A felhasználói interfész A felhasználói interfész az a felület, amellyel a szoftver az ember felé „fordul”; amellyel a felhasználó nap mint nap találkozik.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
Keletkezése és sugalmazottsága. Kánon és történeti hitelesség.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
CSONGOR & TÜNDE Rendezte: Németh Antal. A CSONGOR ÉS TÜNDE SZERKEZETE  kétféleképpen is értelmezhető. A lineáris szerkezet lényegében a felvonásokkal.
Az IKER önértékelő IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
1. 2 káros tartalmak típusai és előfordulásuk a gyerekek védelmét biztosító szabályok, a felelősség kérdése a korhatár-kategóriák megítélése, a besorolás.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A szakiskolák aktuális problémái
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Kőszegi Forrás- Kőszeg
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Az „első lépés” TÁMOP
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Dr. Kovács László Főtitkár
Áramlástani alapok évfolyam
Mayer József Budapest február 27.
Mezőgazdasági kisüzemek fejlesztése
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
1. dia A szakdolgozat címe
Befektetések II. Dr. Ormos Mihály, Befektetések.
Az egészségügyi finanszírozás sarokpontjai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
2.1. Használhatósági célok
TERPLÁN Zénó Program 2016/2017 Mikáczó Viktória tanársegéd
Komplex természettudomány 9.évfolyam
Rövid kalandozás a skandináv könyvtárak világában
Projektmunka Földrajzolok
NE LÁZADJ, MOST AZ A COOL PRESENTATION TITLE 2012.
Otthoni tárgyi környezet
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Előadó: Daka Zsolt ügyvezető Gyulahús Kft.
Az Animációkészítés lehetőségei az óvodában, iskolában
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A hatékony adományozás eszközei igazgató, Magyar Adományozói Fórum
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Kalickás forgórészű aszinkronmotor csillag-delta indítása
Környezeti Kontrolling
Kétszintű érettségi vizsga
Új pályainformációs eszközök - filmek
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
Önkormányzati adattárház
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Családi vállalkozások
Rappai Gábor, szeptember 25.
Madách Imre Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésével.
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
A tehetséggondozás kihívásai
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Előadás másolata:

A Tárgyjáték lehetőségei Markó Róbert A Tárgyjáték lehetőségei

A tárgyjáték (tárgyanimáció) bábszínházi forma – életet adni az élettelennek (a báb mint jel, a báb mint tehetségtelen / tehetséges színész) nem előre elkészített és megtervezett bábok, hanem hétköznapi értelemben vett tárgyak műtárgy / használati tárgy – van-e esztétikai funkció?

A tárgyjáték típusai Figurális / antropomorfizált Funkcionális a báb mint műtárgy (maszkolatlan tárgyak a legritkábban jelennek meg – János vitéz, Vaskakas Bábszínház) az ember és közegének minél pontosabb utánzása klasszikus technikák (bunraku, marionett, kesztyűs, maszk, árny) a báb mint műtárgy? (a saját közegből való kiemelés?) a tárgy fizikai adottságaiból, formájából való kiindulás (és ennek többletjelentései) a közeg animálása 

A statikus funkcionális tárgyjáték az élőszereplők tevékenységétől válik bábbá a színpadon lévő tárgy tulajdonképpen nincsen konkrét értelemben vett animáció (a kellék és a báb közötti határ) ősi, kultikus, rituális építmények / funkciók (obeliszkek, totemoszlopok, kopjafák)

Székhistória Budapest Bábszínház, 1975 a legfiatalabb bábszínházi műfaj / forma Szőnyi Kató Schaár Erzsébet – Vilt Tibor

Talált / készített tárgy elsődleges jelentéstartalom: egy adott szereplő személye másodlagos (metaforikus / metonimikus) jelentéstartalom – a báb mint tehetséges / tehetségtelen színész ébresztőóra (idő / kövér ember / kövér ember, akit determinál az idő)

Metamorf figurális tárgyjáték szegmensjáték textilanimáció Metamorfózis (Fehérvarázs), Vaskakas Bábszínház papíranimáció La Fontaine mesék, Vaskakas Bábszínház végtelen lehetőségek a nejlontól a ragasztószalagig

Hogyan kerül a tárgy a színpadra? (tárgyjáték-dramaturgia) kik ezek az emberek és miért vannak náluk bábok? kik ezek az emberek és miért kezdenek el tárgyakkal bábozni?

Tárgyjáték-dramaturgia a tárgy (báb) a színpadi konvenció része Metamorfózis, Vaskakas Bábszínház keretjáték, első lépcső: a tárgy (báb) a színész tartozéka; a színész a színpadi konvenció része A keresztanya, Orlai Produkciós Iroda La Fontaine mesék, Vaskakas Bábszínház keretjáték, második lépcső: a tárgy (báb) a színész tartozéka; a színész nem a színpadi konvenció része (legalábbis kezdetben) A királykisasszony, akinek…, Kabóca Bábszínház Szemenszedett mese, Színművészeti Egyetem

Szemenszedett mese az alapanyag kiválasztása (problémamese vs. klasszikus mese) a célközönség megválasztása (a bábszínházi forma lehetőségei a közönség életkorának függvényében; a felnőttek mint csatolt közönség) az alapanyag irodalmi adaptációjának kérdése  a megfelelő bábtechnika kiválasztása

Továbbvezető szakirodalom Henryk Jurkowski (PL): A tárgyak színháza, Világszínház, 1998. tél Karel Makonj (CZ): A báb mint tárgy, Art- Limes, 2008/VI. Ellinger Edina (HU): Szubjektív objektum (doktori disszertáció, kézirat)