A Tárgyjáték lehetőségei Markó Róbert A Tárgyjáték lehetőségei
A tárgyjáték (tárgyanimáció) bábszínházi forma – életet adni az élettelennek (a báb mint jel, a báb mint tehetségtelen / tehetséges színész) nem előre elkészített és megtervezett bábok, hanem hétköznapi értelemben vett tárgyak műtárgy / használati tárgy – van-e esztétikai funkció?
A tárgyjáték típusai Figurális / antropomorfizált Funkcionális a báb mint műtárgy (maszkolatlan tárgyak a legritkábban jelennek meg – János vitéz, Vaskakas Bábszínház) az ember és közegének minél pontosabb utánzása klasszikus technikák (bunraku, marionett, kesztyűs, maszk, árny) a báb mint műtárgy? (a saját közegből való kiemelés?) a tárgy fizikai adottságaiból, formájából való kiindulás (és ennek többletjelentései) a közeg animálása
A statikus funkcionális tárgyjáték az élőszereplők tevékenységétől válik bábbá a színpadon lévő tárgy tulajdonképpen nincsen konkrét értelemben vett animáció (a kellék és a báb közötti határ) ősi, kultikus, rituális építmények / funkciók (obeliszkek, totemoszlopok, kopjafák)
Székhistória Budapest Bábszínház, 1975 a legfiatalabb bábszínházi műfaj / forma Szőnyi Kató Schaár Erzsébet – Vilt Tibor
Talált / készített tárgy elsődleges jelentéstartalom: egy adott szereplő személye másodlagos (metaforikus / metonimikus) jelentéstartalom – a báb mint tehetséges / tehetségtelen színész ébresztőóra (idő / kövér ember / kövér ember, akit determinál az idő)
Metamorf figurális tárgyjáték szegmensjáték textilanimáció Metamorfózis (Fehérvarázs), Vaskakas Bábszínház papíranimáció La Fontaine mesék, Vaskakas Bábszínház végtelen lehetőségek a nejlontól a ragasztószalagig
Hogyan kerül a tárgy a színpadra? (tárgyjáték-dramaturgia) kik ezek az emberek és miért vannak náluk bábok? kik ezek az emberek és miért kezdenek el tárgyakkal bábozni?
Tárgyjáték-dramaturgia a tárgy (báb) a színpadi konvenció része Metamorfózis, Vaskakas Bábszínház keretjáték, első lépcső: a tárgy (báb) a színész tartozéka; a színész a színpadi konvenció része A keresztanya, Orlai Produkciós Iroda La Fontaine mesék, Vaskakas Bábszínház keretjáték, második lépcső: a tárgy (báb) a színész tartozéka; a színész nem a színpadi konvenció része (legalábbis kezdetben) A királykisasszony, akinek…, Kabóca Bábszínház Szemenszedett mese, Színművészeti Egyetem
Szemenszedett mese az alapanyag kiválasztása (problémamese vs. klasszikus mese) a célközönség megválasztása (a bábszínházi forma lehetőségei a közönség életkorának függvényében; a felnőttek mint csatolt közönség) az alapanyag irodalmi adaptációjának kérdése a megfelelő bábtechnika kiválasztása
Továbbvezető szakirodalom Henryk Jurkowski (PL): A tárgyak színháza, Világszínház, 1998. tél Karel Makonj (CZ): A báb mint tárgy, Art- Limes, 2008/VI. Ellinger Edina (HU): Szubjektív objektum (doktori disszertáció, kézirat)