Mi a filozófia?.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Advertisements

Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Matematika a filozófiában
Tudás, közösség, hatalom
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Szemiot i ka.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Görög filozófia.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
PLATÓN (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
Ápolásetika.
Világomban minden rendben van
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
Mi a filozófia? Filozófia as tanév I. előadás.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Kellemes ünnepeket és Boldog új évet kívánok!
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
Építészet.
1 1 1.
Készítette: Mike Martin Témavezető: Dr. Kovács Ábrahám
ÖSSZEFOGLALÁS Egy játék és tanulságai Hitünk valósága Minden mindenben.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék Mi a filozófia?
A 2. ZH eredményei.
4. Elmefilozófia.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Managerek éjszakája.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
Pedagógiai antropológia és etika
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Bevezetés a filozófiába
ban született a francia Le Haye-ben - jezsuita és katonaiskolában tanult - sokat utazott, pl. Magyarországon is - Ulm-ban misztikus álmot látott:
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A nyelv, mint jelrendszer
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Földünk, a kiváltságos bolygó Válaszkeresés a Világegyetem miértjeire...
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Filozófiatörténet előadások 1I.
A vezető személyisége – a ma követelményei és a holnap kihívásai.
A tudományfilozófia két nagy tradíciója Bevett (elfogadott) nézet Kb A logikai pozitivizmus eszmei áramlatához tartozik R. Carnap, M. Schlick,
Mérő László egyetemi tanár ELTE Pszichológiai Intézet Innováció Netlock, december 2.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Bevezetés a filozófiába
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
A jólét mérésének elméleti alapjai és problémái
Kommunikációs kampánytervezés
Mi a filozófia?.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
A kurzus teljesítése Két kurzuskód
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Prezi linkje:
Előadás másolata:

Mi a filozófia?

A kurzus teljesítése 2 db ZH teljesítése összességében elégséges szinten. A ZH-k nincsenek külön-külön értékelve. A félévközi ZH-k időpontja: október 15-i és november 26-i héten Félévközi jegyeseknek 2 pót-ZH a pótlási héten Vizsgásoknak vizsga a vizsgaidőszakban – csak az utolsó időpontot kell felvenni Fakultatív beadandó dolgozat: szep. 30-ig max. 8 pont, okt. 14- ig max. 7 pont, okt. 28-ig max. 6 pont, nov. 11-ig max. 5 pont, nov. 25-ig max. 4 pont A kurzussal kapcsolatos infókat (1) a tanszéki honlapon, (2) a vonatkozó Neptun-üzenetben lehet megtalálni, ezek mérvadóak.

KÖZÉRDEKŰ http://www.filozofia.bme.hu/ A Filozófia és Tudománytörténet Tanszék honlapja: http://www.filozofia.bme.hu/

KÖZÉRDEKŰ A Filozófia és Tudománytörténet Tanszék Facebook oldala: https://www.facebook.com/BmeFilozofiaEsTudomanytor tenetTanszek?fref=ts

KÖZÉRDEKŰ A Filozófia és Tudománytörténet Tanszék blog oldala: http://bmefilozofia.blog.hu/

A Filozófia és Tudománytörténet Tanszék a Kutatók Éjszakáján! 2018. 09. 28. A Filozófia és Tudománytörténet Tanszék a Kutatók Éjszakáján!

OHV Számít a véleményed! OHV=Oktatás Hallgatói Véleményezése (Neptun-kérdőíveken keresztül)

A filozófia kezdete: a csodálkozás „Az emberek (…) most is, meg régen is a csodálkozás következtében kezdtek filozofálni. Kezdetben a hozzájuk legközelebb eső csodálatos dolgokon álmélkodtak el, majd lassankint tovább mentek ezen az úton és nagyobb dolgok felől is kezdtek kérdéseik lenni, így pl. a Holdnak változásai felől, s a Napnak és csillagoknak járása és a mindenség keletkezése felől. A kételkedő és csodálkozó ember pedig tudatlannak érzi magát (…), s mivel azért filozofál, hogy a tudatlanságból kiszabaduljon, világos, hogy az első filozófusok is a tudományt a tudás kedvéért keresték, s nem a belőle fakadó más egyéb haszonért. (…) A tudásnak ez a fajtája ugyanis akkor kezdődött, amikor már az élet kényelmére és élvezetére szükséges dolgok csaknem mind megvoltak. Világos tehát, hogy ezt a tudományt nem valami más haszonért keressük, hanem azért, mert ahogy szabadnak azt az embert mondjuk, aki önmagáért van és nem másért, úgy a tudományok közül is egyedül ez a szabad, mert egyedül ez van önmagáért.” (Arisztotelész, Metafizika I.2, 982b)

Példa: Hérakleitosz gondolatai „Keresni kezdtem önmagamat.” „A sok tudás nem tanít meg a helyes gondolkodásra.” „Semmi sem állandó, csak a változás maga.” „Egyetlen ember sem léphet kétszer ugyanabba a folyóba, mert az már nem ugyanaz a folyó, és ő már nem ugyanaz az ember.” „Minden nap megszűnik valami, amiért az ember szomorkodik, de mindig születik valami új, amiért érdemes élni és küzdeni.”

Más görög filozófusok „Filozofálni annyi, mint felkészülni a halálra.” (Platón) „Még azt sem tudjuk a halálról, hogy vajon nem a legnagyobb jó-e, mégis úgy félünk tőle, mintha biztosan tudnánk, hogy a legnagyobb rossz.” (Platón) „A gondolkodás során a lélek magával beszélget.” (Platón) „Ne kívánd, hogy az események úgy alakuljanak, ahogy te szeretnéd. Inkább a kívánságaidat szabd hozzá az események alakulásához.” (Epiktétosz) „Az élet szép és bármit is juttat neked a sors, ne felejts el élni! Élni az egyik legritkább dolog a világon, mert az emberek többsége csak létezik.” (Marcus Aurelius)

Mi a filozófia? „Filozófia”: „a bölcsesség szeretete”. Olyan általános és alapvető problémák vizsgálata, amelyek (többek között) a létezéssel, a tudással, az igazsággal, az értelemmel, az elmével, a nyelvhasználattal és az értékekkel kapcsolatosak. A filozófia eredete a görögöknél: általános kérdések felvetése, amelyekkel később a szaktudományok kezdtek el foglalkozni. Pl. Miért kel fel a Nap? Milyen az ideális állam? Hogyan keletkezett a világ?

Családi hasonlóság Ludwig Wittgenstein – a szavaink jelentését nem formális definíciók alapján határozzuk meg, hanem a családi hasonlóság alapján használjuk A „játék” kifejezés magában foglalja a sakkot, a focit, a társasjátékokat, a bújócskát, a körjátékokat, számítógépes játékokat és még sok minden mást Nincs egyetlen közös jellemvonás, csak hasonlóságok halmaza Ugyanez a helyzet a „filozófia” kifejezéssel is

Filozófia és más tudományok Különbözhet a vizsgálódás tárgya: általános kérdések / részterületekre vonatkozó kérdések (pl. Mi az igazság? Milyen a világ természete? / Mikor alakult ki a Naprendszer? Hogyan öröklődnek a gének?) Különbözhet a vizsgálódás módszere: filozófiai / természettudományos, társadalomtudományos módszerek (pl. Miért gondoljuk azt, hogy szép egy szobor? Miért jött létre a világegyetem? Miért vágyunk sikerre? – ugyanazok a kérdések más módon vizsgálva.)

A filozófia módszere Vizsgálódás pusztán az értelem segítségével Kritikus gondolkodás, az általánosan elfogadott vélekedések megkérdőjelezése Érvelés, logika alkalmazása A vélekedéseink mögött rejlő rejtett ellentmondások feltárása Fogalmak elemzése (pl. Mi a tudás? Mi a szép? Mi igazságos? Mi etikus?) Gondolatkísérletek (intuícióink feltárása)

Kritikus gondolkodás – példák Szókratész Descartes álomargumentum Nem annyira szokatlan, hogy idővel megváltozik egy általános vélekedés – pl. a gondolat, hogy egyes rasszok alacsonyabb rendűek

Platón barlanghasonlata mint gondolatkísérlet Platón: Állam, VII. könyv Előfordulhat, hogy csak a valódi dolgok árnyékait látjuk A valóság teljesen más lehet, mint amit annak hiszünk Az igazság lehet abszolút kisebbségi nézet

Egy modern gondolatkísérlet Frank Jackson: Mary, a szupertudós esete (1986) Megtudott-e valami újat Mary, amikor először látott piros színt? Mit nevezhetünk tudásnak?

Gyakorlati filozófia – a helyes élet Peter Singer (1946 -): effektív altruizmus – erőforrásaink lehető leghatékonyabb, legracionálisabb kihasználása; a jótékonykodás mint morális kötelesség (2015) „Egy olyan világban, amely leküzdötte az extrém szegénységet és más jelenlegi fontos problémákat, a művészetek támogatása valóban értékes cél. De egy olyan világban, amelyben élünk, jó okkal gondolhatjuk […], hogy nem operaházak és múzeumok támogatásával tesszük a lehető legtöbb jót.”

Néhány aktuális filozófiai probléma Bioetika: pl. eutanázia, abortusz, őssejt-kutatás, klónozás, állatkísérletek, állatok jogai Társadalomfilozófia: pl. pozitív diszkrimináció, jótékonykodás, egyetemes és állampolgári jogok Fizika és filozófia: időutazás, a világegyetem keletkezése és annak alapvető törvényei, a világegyetem végső alkotóelemei Mesterséges intelligencia kutatások: miben különbözik az emberi és a mesterséges intelligencia? Feloldható-e a jövőben ez a különbség?

A filozófia haszna és célja Általános kérdésfelvetés, a filozófia által megfogalmazott kérdéseket kezdik el részekre bontva vizsgálni az egyéb tudományok A más tudományok által felderített tudás rendszerbe foglalása, az egyes tudományágak közötti összefüggések felfedése, általános világkép megalkotása A végső igazságok feltárása, a világ alapvető természetének megismerése pusztán a gondolkodás segítségével Egyéb filozófia-felfogás: a filozófia mint terápiás eszköz a szenvedés megszüntetésére (sztoikusok, szkeptikusok, Epikurosz, Wittgenstein, buddhista és hindu filozófia)

Milyen témákkal fogunk foglalkozni? Az ember – Van-e lelkünk, vagy csupán biológiai lények vagyunk? Milyen módszerrel ismerhetjük meg önmagunkat? Elmefilozófia – Agyi folyamataink mennyiben határozzák meg a gondolatainkat és a jellemünket? Az elménk különbözik-e a testünktől? Isten – A világot Isten tervezte, vagy pedig evolúció hatására alakultak ki a fajok? Bizonyítható-e Isten létezése? Szabad akarat – Létezik-e ilyen? Ha igen, mik a feltételei? Agyi folyamataink mennyire határozzák meg döntéseinket? Etika – Mitől etikus egy tett? Attól, hogy a lehető leghasznosabb egy közösségre nézve, vagy attól, hogy helyesnek gondoljuk?

Milyen témákkal fogunk foglalkozni? Politikafilozófia – Mik a konzervativista és a liberalista politikafilozófia alapelvei? Milyen mértékig kívánatos a társadalmi különbségek felszámolása? Ismeretelmélet – Hogyan tehetünk szert megbízható tudásra? Mit nevezhetünk tudásnak? Tudományfilozófia – Mitől számít valami tudománynak? Hogyan mérhető a tudományos fejlődés, mérhető-e egyáltalán? Nyelvfilozófia – Hogyan viszonyul egymáshoz a nyelv és a világ? Milyen nyelvi félreértések vannak jelen a filozófiában és a mindennapi életünkben? Hogyan lehet ezeket felszámolni? Esztétika – Mi a szép? Mi a művészet?

Köszönöm a figyelmet!