A pedagógiai gyakorlatot támogató kutatások, vizsgálatok
Miért hatékonyabb a hat éves óvodások kognitív fejlesztése tornatermi környezetben? 2017/2018 I. félév: Külön fejlesztő szobában 6-8 gyermekkel 2 gyógypedagógus vezetésével sok mozgatás alkalmazásával ( mondóka, dal mozgással, vedd el, rakd ki, tapadj a testrészeiddel típusú feladatokkal ) foglalkozások időtartama: perc, fejlesztett területek: 4-5 2017/2018 II. félév: Óvodai tornateremben 2X2 gyerekkel 2 gyógypedagógussal 6-7 állomással. Foglalkozások időtartama gyakran több mint egy óra fejlesztett területek: 8-9
Miért hatékonyabb a hat éves óvodások kognitívfejlesztése tornatermi környezetben?
Óvodásokkal készített interjú A kezemen lévő báb, akit Barninak hívnak, szeretne veled megismerkedni. Ő egy riporter és feltenne néhány kérdést neked. Szívesen megismerkedsz vele te is? Mikor nem vagy oviban, akkor kivel vagy legtöbbet otthon? Mit szoktatok ilyenkor együtt csinálni? Barátaiddal mit szeretsz játszani? El szoktad-e mondani, mi történt veled az óvodában? Szokott-e neked valaki olvasni, vagy mesélni esténkét? Szeretsz-e énekelni, táncolni? Jársz-e valamilyen sportra? Szoktál-e tárgyakat, dolgokat, emeletet számolgatni mondjuk séta közben, vagy ha játszol? Mikor fekszel le esténként?
6 éves óvodások válaszai 1 KérdésekFiúk -6fő-Lányok -3 fő- Mikor nem vagy oviban, akkor kivel vagy legtöbbet otthon? Általában az egész családot felsorolják, nincs kiemelve külön személy, kivéve egy fő: apával Apával, 5 testvérrel, Nagy családdal (apa, anya, testvér, nagynéni, unokatesó) Mit szoktatok ilyenkor együtt csinálni? 1. társasozunk, 2. dolgozunk apával, behordjuk a fát 3. építeni Legóból 4. társasozni 5. anya csinálja a dolgát, tesó főz, mama tv-zik, én autózok 6. apával számítógépes játékot játszunk kivetítve a falra 1. pakolni,rendet rakni, társasozni, tv-t nézni, 2. tesókkal játszani 3. apa tévézik,telefonozik,anya főz, Csengével játszok Barátaiddal mit szeretsz játszani? 1.kutyásat, szánkózni az ovi udvarán 2. focizni 3. rendőröset 4. kommandósat, lövöldözni 5. autózni és építeni 6. mászókázni, de csak ritkán 1. bújócskát 2. asztali játékokat 3. belopózunk a házba, viszünk ki játékokat, El szoktad-e mesélni, mi történt veled az oviban? 1. nem 2. nem 3. nem 4. nem 5. nekem mesél, nem mesél otthon 6. nem mesél 1. néha apának és tesónak 2. Laci tesónak - 10 éves 3. nem
6 éves óvodások válaszai 2 KérdésekFiúkLányok Szokott-e neked valaki olvasni, vagy mesélni esténkét? 1. anya mesél a nővéremnek, nekem is fejből 2. nem 3. kedvenc mesekönyvből a megszokott történeteket 4. anya alkalomszerűen 5. ritkán kedvenc könyvből anya 6. anya olvas néha 1. mesél apa, 2. nem 3. igen anya olvas Szeretsz-e énekelni, táncolni? 1. sokat szoktam táncolni egyedül, vagy tesókkal 2. nem 3. nem 4. nem 5. igen anyuval, tesóval 6. nem 1. igen, táncolni az oviban 2. néha kazettára 3. igen oviba egyedül is. Jársz-e valamilyen sportra? 1. úszni néha, de leginkább bohóckodni. 2. nem 3. úszni tanulok 4. nem 5. nem 6. nem 1. nem, csak lábtornára 2. nem 3. nem
6 éves óvodások válaszai 3 KérdésekFiúkLányok Szoktál-e tárgyakat, dolgokat, emeletet számolgatni mondjuk séta közben, vagy ha játszol? 1.szoktam számolni százig is 2. igen, ha anya rajzoltat számokat 3. nem 4. igen, létrafokokat 5. igen 6. néha autókat 1. nem 2. csak a számolós játékkal 3. igen Mikor fekszel le esténként?1. éjszaka közepén, 2. ha anya kikapcsolja a tv-t későn, 3. néha 21 órakor 4. későn 5. ha anya mesél, vagy lekapcsolja a tv-t 6. ha anya szól későn 1. korán órakor, 2. korán 3. későn
Megállapítások A gyerekek legtöbb idejüket családjukkal töltik otthon. Családjukkal legtöbbször társas- és építő játékot, Tv nézést preferálnak. Barátokkal: szánkózni, focizni, kommandóst játszani, ritkán mászókázni, belopózunk a házba. 6 óvodás nem mesél otthon, 3 néha elmeséli az oviban történteket. 5 gyereknek ritkán, vagy alkalomszerűen mesélnek, 4-nek rendszeresen. 5 gyerek nem szeret táncolni, énekelni, 4 szereti ezt a tevékenységet. Sportolni még nem járnak a gyerekek, 2 úszni tanul. Számolgatni a megkérdezettek közel fele szokott csak úgy… Lefekvésük inkább a kési időpontokban zajlik, mindössze 2-en mondták, hogy korán fekszenek le.
Konzekvenciáim A gyermekek aránytalanul kevés nagymozgásos tevékenysége hívja elő azt az igényt, hogy minél több időt tölthessenek a tornateremben aktív nagymozgásokat végezve. A feladatok közé beékelt fizikai aktivitások jobban beindítják a gondolkodási folyamatokat., szívesebben meg is pihennek egy-egy újabb állomásnál. Beszéd és mozgás fejlesztésük válaszaik alapján hatványozottan indokolt. A jövőben ezt a fejlesztési módot fogjuk preferálni, megduplázott beszéd területére fókuszáló fejlesztésekkel, kiegészítve az egyéni külön felzárkóztatással az elmaradottabb területek megsegítésével.
Köszönöm a figyelmet!