TANULÁS IDEJE: Az egész óvodai nap folyamán adódó helyzetekben,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

A pedagógiai asszisztens, a pedagógusok önértékelésének, szakmai ellenőrzésének és minősítésének sikeres megvalósulásában betöltött szerepe Pedagógiai.
Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
PR szerepe a településmenedzsmentben. A „marketing” „market”, a piac a piaci igények megismerésén alapuló termék-előállítás, eladásösztönzés, befolyásolás.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Matematikai nevelés pszichológiai, pedagógiai meghatározottsága Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
A Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport találkozása
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KRE-AKTÍV motivációs projekt
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A szaktanácsadásról.
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
AZ INTÉZMÉNY KÜLSŐ KAPCSOLATAI
HHR.
Oktatás helyzete az óvodai nevelésben
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Intézmény minőségirányítási programja
A katolikus óvodák feladata a Hit évében III.
Iskolai szociális segítő
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
Előadás másolata:

TANULÁS IDEJE: Az egész óvodai nap folyamán adódó helyzetekben, Az óvodai tanulásszervezés törvényi háttere, szemléletváltozása napjainkig 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet TANULÁS IDEJE: Az egész óvodai nap folyamán adódó helyzetekben, TANULÁS HELYE: Természetes és szimulált környezetben, kirándulásokon, az óvodapedagógus által kezdeményezett tevékenységi formákban, szervezeti és időkeretekben Körmöczi Katalin

a tanulást támogató környezet Az óvodai tanulásszervezés törvényi háttere, szemléletváltozása napjainkig 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet TANULÁS FELTÉTELEI a tanulást támogató környezet a közvetlen, sok érzékszervét foglalkoztató tapasztalás, felfedezés lehetőségének biztosítása kreativitásának erősítése Körmöczi Katalin

AZ ÓVODA-PEDAGÓGUS FELADATA Az óvodai tanulásszervezés törvényi háttere, szemléletváltozása napjainkig 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet AZ ÓVODA-PEDAGÓGUS FELADATA • a tanulás irányítása; • személyre szabott, pozitív értékelés • a gyermeki személyiség kibontakozásának segítése Körmöczi Katalin

Az óvodai tanulásszervezés törvényi háttere, szemléletváltozása napjainkig 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet III. „AZ ÓVODAI NEVELÉS FELADATAI Az óvodai nevelés általános feladatai” alatt az alábbi pontok szerepeltek: az egészséges életmód alakítása, az érzelmi, az erkölcsi és a közösség nevelés, az anyanyelvi-, értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása. A változás a második pontban következett be, a módosítás után így hangzik: „az érzelmi, az erkölcsi és az értékorientált közösségi nevelés”. Körmöczi Katalin

Az óvodai tanulásszervezés törvényi háttere, szemléletváltozása napjainkig 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet Az egészséges életmódra nevelés „az egészséges életmód, a testápolás, a tisztálkodás, az étkezés, különösen a magas cukortartalmú ételek és italok, a magas só- és telítetlenzsír-tartalmú ételek fogyasztásának csökkentése, a zöldségek és gyümölcsök, illetve tejtermékek fogyasztásának ösztönzése, a fogmosás, az öltözködés, a pihenés, a betegségmegelőzés és az egészségmegőrzés szokásainak alakítása” Körmöczi Katalin

Az óvodai tanulásszervezés törvényi háttere, szemléletváltozása napjainkig 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet „Az érzelmi, az erkölcsi és a közösségi nevelés” című bekezdés 3-as pontja „Az óvoda a gyermek nyitottságára épít, és ahhoz segíti a gyermeket, hogy megismerje szűkebb és tágabb környezetét, amely a nemzeti identitástudat, a keresztény kulturális értékek, a hazaszeretet, a szülőföldhöz és családhoz való kötődés alapja, hogy rá tudjon csodálkozni a természetben, az emberi környezetben megmutatkozó jóra és szépre, mindazok megbecsülésére.” Körmöczi Katalin

Az óvodai tanulásszervezés törvényi háttere, szemléletváltozása napjainkig 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet „Az óvodai élet megszervezésének elvei” cím alatti „Az óvoda kapcsolatai” alcímben megjelent a 4. pont „A Kárpát-medence magyar nyelvű intézményei közötti oktatási tér kialakítása érdekében az óvoda a külhoni magyar óvodákkal kapcsolatépítésre törekszik, és – lehetőségei szerint – szakmai kapcsolatot tart fenn.” Körmöczi Katalin

„Az óvodai élet tevékenységi formái és az óvodapedagógus feladatai” Az óvodai tanulásszervezés törvényi háttere, szemléletváltozása napjainkig 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet „Az óvodai élet tevékenységi formái és az óvodapedagógus feladatai” „Verselés, mesélés” 2. A magyar gyermekköltészet, a népi, dajkai hagyományok, gazdag és jó alkalmat, erős alapot kínálnak a mindennapos mondókázásra, verselésre. A mese a gyermek érzelmi, értelmi, erkölcsi fejlődésének és fejlesztésének egyik legfőbb segítője. A mese – képi és konkrét formában, esetlegesen a bábozás és dramatizálás eszközeivel – feltárja a gyermek előtt a külvilág és az emberi belső világ legfőbb érzelmi viszonylatait, a lehetséges és megfelelő viselkedésformákat.” Körmöczi Katalin

„Az óvodai élet tevékenységi formái és az óvodapedagógus feladatai” Az óvodai tanulásszervezés törvényi háttere, szemléletváltozása napjainkig 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet „Az óvodai élet tevékenységi formái és az óvodapedagógus feladatai” „Verselés, mesélés” „7. Az óvodában a 3–7 éves gyermekek életkori sajátosságaihoz igazodóan a népi – népmesék, népi hagyományokat felelevenítő mondókák, rigmusok, a magyarság történelmét feldolgozó mondavilág elemei, meséi –, a klasszikus és a kortárs irodalmi műveknek egyaránt helye van.” Körmöczi Katalin

„Az óvodai élet tevékenységi formái és az óvodapedagógus feladatai” Az óvodai tanulásszervezés törvényi háttere, szemléletváltozása napjainkig 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet „Az óvodai élet tevékenységi formái és az óvodapedagógus feladatai” Rajzolás, festés, mintázás, kézi munka „1. A rajzolás, festés, mintázás, építés, képalakítás, a kézi munka mint az ábrázolás különböző fajtái, továbbá a műalkotásokkal, a népművészeti elemekkel, szokásokkal, hagyományokkal, nemzeti szimbólumokkal, az esztétikus tárgyi környezettel való ismerkedés is fontos eszköze a gyermeki személyiség fejlesztésének. A gyermeki alkotás a belső képek gazdagítására épül. Törekedni kell a gyermeki alkotások közösségi rendezvényen való bemutatására és a tehetségek bátorítására.” Körmöczi Katalin

„Az óvodai élet tevékenységi formái és az óvodapedagógus feladatai” Az óvodai tanulásszervezés törvényi háttere, szemléletváltozása napjainkig 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet „Az óvodai élet tevékenységi formái és az óvodapedagógus feladatai” „A külső világ tevékeny megismerése” „2. A gyermek, miközben felfedezi környezetét, olyan tapasztalatok birtokába jut, amelyek a környezetben való, életkorának megfelelő biztos eligazodáshoz, tájékozódáshoz szükségesek. Megismeri a szülőföld, az ott élő emberek, a hazai táj, a helyi hagyományok és néphagyományok, szokások, a közösséghez való tartozás élményét, a nemzeti, családi és a tárgyi kultúra értékeit, megtanulja ezek szeretetét, védelmét.” Körmöczi Katalin

Alapelvek a gyermeket - mint fejlődő személyiséget - szeretetteljes gondoskodás és különleges védelem illeti meg a gyermek nevelése elsősorban a család joga és kötelessége, s ebben az óvodák kiegészítő, esetenként hátránycsökkentő szerepet töltenek be az óvodai nevelésnek a gyermeki személyiség teljes kibontakozásának elősegítésére kell irányulnia, az emberi jogok és a gyermeket megillető jogok tiszteletben tartásával; oly módon, hogy minden gyermek egyenlő eséllyel részesülhessen színvonalas nevelésben Körmöczi Katalin

Az óvoda pedagógiai tevékenységrendszere és tárgyi környezete: Elsődleges színtér Család Az óvoda pedagógiai tevékenységrendszere és tárgyi környezete: a fejlődés és nevelés legmegfelelőbb feltételei Az óvó-védő, szociális, nevelő-személyiségfejlesztő funkciós teljesülése közben a gyermekekben megteremtődnek a következő életszakaszba (a kisiskolás korba) való átlépés belső pszichikus feltételei. Körmöczi Katalin

A tanulás lehetséges formái napjainkban, az óvodapedagógus szerepe A játék a kisgyermek elsődleges tevékenysége, szabadon választott, külső céltól mentes, önmagáért a tevékenységért folytatott, örömszerzéssel kísért cselekvéssor.

A tanulás lehetséges formái napjainkban, az óvodapedagógus szerepe A játék felhasználási lehetőségei a tanulásban Játékban tanulás (irányítással vagy anélkül) Játékba integrált tanulás Játékba ágyazott tanulás Játékra épülő tanulás Játékos tanulás Körmöcii Katalin Körmöczi Katalin

A tanulás lehetséges formái napjainkban, az óvodapedagógus szerepe Játékban tanulás Játékba integrált tanulás A gyermek belső késztetésére épül, amelyek megvalósulásához az óvodapedagógus feltételeket teremt, megvárja jelentkezését, elősegíti a lehetőség kibontakozását, a tanulási folyamatot Kíváncsiság motiválja, szemlélődik, próbálkozik, belső késztetés alakul ki. (A pedagógus esetlegesen kihasználja a lehetőségeket)

A tanulás lehetséges formái napjainkban, az óvodapedagógus szerepe Játékra épülő tanulás Játékba ágyazott tanulás A pedagógus tervezi, szervezi, elősegíti a lehetőség kibontakozását a kíváncsiság felébresztésével, tudatosan ráébreszt a lehetőségekre. A gyermek belső késztetésére külső késztetés érkezik, a gyermek azonosul vele A pedagógus teremti a helyzetet, a játéktevékenységből bontja ki. A gyermek elmélyed, koncentrál, tárgyakra, eszközökre, műveletekre összpontosít.

A tanulás lehetséges formái napjainkban, az óvodapedagógus szerepe Játékos tanulás A pedagógus tervezi, szervezi a tanulás menetét, felkínálja a játéklehetőséget. A gyermeket a téma iránti kíváncsiság, és a megismerés vágya készteti a benne való részvételre, a folyamatra koncentrál, amely sajátos intellektuális ellenőrzése alatt áll, erőfeszítés és tudás vágya jellemzi

Az óvodapedagógus szerepe Tudatos jelenlét Együttjátszásból adódó lehetőségek kihasználása Élményekre épülő tudatos tervezés, feltételek biztosítása, a gyermekben megjelenő tanulási lehetőségek támogatása és kihasználása Gyermeki érdeklődés kihasználása játéktevékenységben, illetve az ideiglenesen elhagyott játéktevékenységen kívül

Az óvodapedagógus szerepe A gyermek egyéni adottságainak, képességeinek, szükségleteinek, érdeklődésének ismerete Megfelelő motivációs bázisok tervezése Játékban adódó tanulási lehetőségek biztosítása a gyermek fejlettségi szintjének megfelelően Tudatos hatásrendszer alkalmazása

Mihez segít hozzá a rugalmas, jó napirend? Folyamatosság Differenciálás Párhuzamosan megvalósuló tevékenységek Az eltérő fejlettségi szintek és az eltérő fejlődésmenet nyilvánvalóan eltérő bánásmódot kíván meg. A differenciálás természetesen nem valósulhat meg a nevelési időtartam minden pillanatában maradéktalanul. Ennek alapvetően két oka van. – Az egyik a rend és rendszeresség, amely elsősorban a szokások betartásán alapul, amelyek a közösségi létforma elengedhetetlen ismérvei. Rend, szokások szabályok, alkalmazkodás, egymás igényeihez igazodás nélkül nem létezhet csoportos nevelés. Nem is lenne jó, ha nem léteznének ezek a szabályok, hiszen a közösségi életmód a szocializáció feltétele, amely nélkül egyetlen ember sem lenne képes társadalomban élni, a társadalmi szabályoknak és normáknak megfelelni. A keretek azért is fontosak, mert azok nélkül elvész a gyermek. Sőt, túl korai „kis felnőtt” lesz belőle, hiszen neki, magának kell döntenie, hogy mikor, mit, hogyan lehet csinálni, noha ezek jelentős része még a felnőtt dolga, nagyon sokáig. – A másik ok prózai: lehetetlen minden percben, minden gyerek egyéni szükségleteinek megfelelni. De, mint látjuk, erre nincs is szükség Körmöczi Katalin

Célok, feladatok megfogalmazása Célok: ONOAP – PP - csoport Feladatok Differenciálás

A projektpedagógia ismérvei Mindig alkotó jellegű megismerési-cselekvési egység Egy gyakorlati természetű probléma áll a komplex feladatok mögött A cél sosem a tanulás, hanem valamilyen konkrét produktum létrehozása.

A pedagógus-szerep változása a projektmódszerben Átengedi a gyermekek számára mind a kezdeményezést, mind a lebonyolítást, mind a megszervezést, és olyan, főként indirekt hatásrendszert, módszereket alkalmaz, ami azoknak eredményességét elősegíti

Felhasznál irodalom: Kovácsné dr. Bakai Éva: Játék és tanulás az óvodában Körmöci Katalin: A játék tudatos felhasználása a tanulásban Dr. Pukánszky Béla: Játékpedagógia Dr. Pálfi Sándor: Az óvodás gyermekek játékának kibontakozását segítő módszertan