Nevelői kompetenciák a fenntartható fejlődésre nevelésben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Text Pioneers into Practice 2016 Hungary. 2 A Pioneers into Practice program célja, hogy elősegítse az alacsony széndioxid kibocsátással működő, versenyképes.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Készítette: Gondos Borbála
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
Solymosy József Bonifácz Egészségfejlesztési Osztályvezető NEFI Budapest, szeptember 29. Egészségfejlesztés az iskolai színtér vonatkozásában.
A MEGALAPOZÓ KUTATÁSOKRÓL A felsőoktatás és a munkaerőpiac kongruenciájának mintázatai Jancsák Csaba PhD SZTE JGYPK AHI ATT TÁMOP A/1-11/
A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
A szakiskolák aktuális problémái
Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Zöldutas vidékfejlesztés faluközösségek részvételével
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Megjegyzések Dinya László vitaindító tanulmányához
Pedagógus szerep és változásai
Barcsák Marianna KPSZTI
Új továbbképzési lehetőségek tanároknak és oktatóknak
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
A magyar LLG Tanács ülése
Mayer József Budapest február 27.
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
„Társadalmi Innovációk generálása Borsod-Abaúj-Zemplén megyében”
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
Kispálné Horváth Mária
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A szaktanácsadásról.
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
Projektmunka Földrajzolok
AZ INTÉZMÉNY KÜLSŐ KAPCSOLATAI
Innovációs képesség és jólét összefüggései
MTT MA Mérnöktanár mesterszak
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
Quality 4 Children: a minőségi gyermekgondozás sztenderdjei az európai családon kívüli gondozásban.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
A személyiség mint komponensrendszer
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A Pénziránytű Alapítvány tevékenységének bemutatása
Interaktív Adatmenedzsment Kft.
A hazai mezőgazdasági tudásrendszer működési sajátosságai
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A GWP KKE régió aszálykezelési útmutatója
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Üzlezi információelemző specializió
Előadás másolata:

Nevelői kompetenciák a fenntartható fejlődésre nevelésben Amire minden nevelőnek szüksége lehet...

Kik vagyunk? Gloucestershire-i Egyetem (Cheltenham, Nagy- Britannia) Frederick Egyetem (Nicosia, Ciprus) A Fenntarthatóság Tudományának Olaszországi Egyesülete (Róma, Olaszország) Duurzame PABO (Oostburg, Hollandia) Tallinni Egyetem (Tallinn, Észtország) Kutató Tanárok Országos Szövetsége (Budapest, Magyarország)

Fenntartható fejlődés

A fenntartható fejlődési célok

Hogyan érinti ez az oktatást? A mennyiség is fontos, de a minőség még fontosabb Kompetens nevelők nélkül nem lehet tanulói kompetenciákat fejleszteni Kit neveljünk? Panácea? Erősebb és gyengébb szinergiák az SDG-k között „A szűk keresztmetszet ott van, hogy nincs elég, a fenntarthatóságra nevelésben kompetens pedagógus” (UNECE Konferencia, Belgrád 2007) https://goo.gl/2V2wFy

UNECE keretrendszer ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága, 2011: https://goo.gl/9n68kF ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága, 2011: Általános ajánlások szakpolitikai döntéshozók számára A fenntarthatósággal kapcsolatos kulcskompetenciák rendszere a nevelők-oktatók számára

Miért szükséges ez a projekt? A kifinomult keretrendszer nem feltétlenül ültetődik át a gyakorlatba Gyakorlatközpontú megközelítés A nevelői személyiségjegyek markánsabb hangsúlyai Ne csak modell, de minta, képzés és értékelés is legyen

A projekt céljai …gyakorlati akkreditációs modellt fejlesszen ki, amelyet a pedagógusképzők az európai gyakorlatban is alkalmazni tudnak. …olyan „eszközöket és iránymutatást” fejlesszenek ki és terjesszenek el, amely elősegíti, hogy a pedagógusképzők az akkreditációs modellt alkalmazzák.   …olyan, szélesebb körű kompetenciakészlettel gazdagítsa a hagyományos képzési kínálatot, amelynek révén a formális oktatás a fenntartható fejlődést támogathatja. …alapos, folyamat- és összegző értékeléssel kövesse a projekt folyamatát. …a kompetencia keretrendszer hatásainak vizsgálatát célzó kutatásokat folytasson tanító- és tanárképzős hallgatók körében.

Az RSP-modell

RSP kompetenciák Rendszerek Jövőkép Részvétel Figyelem Empátia Holisztikus szemlélet Változás elképzelése Átalakulás elérése Integráció: Rendszerek Jövőkép Részvétel Bevonódás: Figyelem Empátia Elköteleződés Gyakorlat: Transzdiszciplinaritás Innováció Cselekvés Reflexió: Értékelés Felelősség Döntésképesség

Példa: transzdiszciplinaritás Szerepjáték – iskolaszék különböző szereplőkkel, küldetés megfogalmazása Elmélet: valós problémák transzdiszciplinaritása Gyakorlatok: értékek – kultúrák közötti megértés: Pezsgőspohár-modell (szegények – gazdagok) Vagyon és érték ábra elemzése Saját értékek elhelyezése ábrán Kérdések felvetése képek alapján Saját előrejelzések tervezése egy kisvárosról Reflexiók a kompetencia definíciója alapján Értékelés

Példa: Innováció Wals, 2016; George Siemens, 2005 nyomán How can societal groups (schools, neighbors, local businesses, NGOs, municipal government workers, etc.) become engaged in learning from and with each other in order to help realize each other’s goals as well as the ones they have in common (without always being aware of that)? How can the learning taking place in vital coalitions and living learning laboratories be made more explicit and become part of the formal curriculum? How does it already contribute to teaching the formal curriculum?

Hogyan folytassuk? Kapcsolat: További információk: retimon@gmail.com http://www.kuttanar.hu/ http://aroundersenseofpurpose.eu/