Gazdaságpolitika 13/b. ea.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Globalizáció Globalizáció:
Advertisements

Számadás a talentumról
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A turizmus rendszer környezete
A befektetési bank helye a bankrendszerben
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Majoros András GAZDASÁGPOLITIKA 2009/2010. II. Majoros András
Negyedik előadás Március 11
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
Bizalom, bizalmatlanság, csalás
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Nemzetközi politikai gazdaságtan I.
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS KÉRDŐJELEI A TÁRSADALOM, A GAZDASÁG ÉS AZ ÖKOLÓGIA ÖSSZEFÜGGÉSE A GLOBÁLIS WILÁGBAN.
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
A felvilágosult abszolutizmus
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A fogyasztóvédelem gazdasági alapjai
Államszervezet és közigazgatás
A család szerepe, jellemzői
Politikai rendszerek típusai II. Állam és kormányformák
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
Mi a liberalizmus? "manchesteri" változat Alaptípus ("classic") "adóztató és költekező" (tax and spend) Liberalizmust inkább termékcsalád, semmint konkrét.
Összehasonlító gazdaságtan
Összehasonlító gazdaságtan
Összehasonlító gazdaságtan
Összehasonlító gazdaságtan
Összehasonlító gazdaságtan
Munkaügyi kapcsolatok rendszere Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Munkaszociológia április 7.
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Mire való ma az állam? K öltségvetés, foglalkoztatás, gazdaságfejlesztés Bod Péter Ákos Budapesti Corvinus Egyetem.
A rendszerváltozás és a tranzíciós gazdaság
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Kulturális tevékenységek és a közügyek kezelése (issue management) (Managementul activităţii culturale)
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
A politikai gazdaságtan nemzeti rendszerei
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
 Az elmúlt években ki kristályosodtak azok az alapelvek, amelyek meghatározóak a CIB Bank működése során, és továbbra is változatlanok:  Fenntartható.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 1. előadás szeptember 14. Témakörök: Az EU kialakulásának és fejlődésének főbb közjogi elemei Az EU központi.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
Románia és az EU-s csatlakozás. Problémafelvetés Visszatekintés Rendszerváltás utáni gazdaságpolitika A csatlakozás folyamata A csatlakozás után.
LEV. GAZDASÁGPOLITIKA II.. A GAZDASÁGPOLITIKA TÍPUSAI 1. ORSZÁG SZINTŰ – REGIONÁLIS – INTEGRÁCIÓS (EU) 2. POZITÍV (LEÍRÓ) – NORMATÍV (ELEMZŐ, TANÁCSADÓ)
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
Gazdaságpolitikai fogalma, szerepe. Gazdaságpolitikai irányzatok Jóléti állam (skandináv orsz.) Neoliberalizmus (angolszász orsz.) Szociális piacgazdaság.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
A bizalom szerepe Koreai Köztársaság.
Közép-Európa társadalom-földrajzi vonásai
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
21. (14.) tétel Gazdaságpolitikai fogalma, szerepe
A piac és a piacgazdaság
Gazdaságpolitika XVI. ea.
40. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Gazdasági rendszerek.
A regionális gazdasági integrációk
Gazdaságpolitika 8. ea. Felemelkedést eredményező gazdaságpolitikák I.
Gazdaságpolitika 4. ea..
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
Előadás másolata:

Gazdaságpolitika 13/b. ea. A szociális piacgazdaság

Miről van szó? Egyrészt egy közgazdasági, társadalompolitikai elméletről Másrészt egy egyes országok, elsősorban a II. világháború utáni Németország által alkalmazott konkrét gazdaságpolitikáról

A teória Ordoliberalizmus Freiburgi iskola Személyek: Wilhelm Röpke (1899-1966) Alexander Rüstow (1885-1963) Walter Eucken (1891-1950) Alfred Müller-Armack (1901-1978) Ludwig Erhard (1897-1977)

ordoliberalizmus A kialakulásakor uralkodó kollektivista (fasiszta kommunista) nézetekkel szemben Ugyanakkor a hagyományos laissez-faire vagy manchester-i liberalizmussal és a neoliberalizmussal is szemben áll

ordoliberalizmus Ordo – ordre: rend A rend a szabadság rendje, a piac rendje, a szabad verseny rendje Ez magától (szemben a klasszikus liberalizmus vagy a neoliberális gazdasági doktrína álláspontjával) nem jön létre, nem marad fenn Az állam, az állami gazdaság és társadalompolitika feladata ennek a rendnek a kialakítása, megőrzése

ordoliberalizmus Röpke - Értékközpontú megközelítés: - középpontban a felelős, cselekvő egyén - humánum, a társadalom humanizálása (itt: tulajdon széles körű terítése!) - emberi, élhető léptékek - civil társadalom és részvétel - szubszidiaritási elv

ordoliberalizmus - munka alapú társadalom - regionális sokféleség elismerése - hagyományok ápolása - magas kultúra, nemzeti hagyományok ápolása, együttélési készségek, kötelességtudat

Ordoliberalizmus Ezek előfeltételei a versenyelvű, teljesítmény központú társadalom működésének, létének Ahhoz, hogy az ilyen típusú társadalom működőképes legyen, egyáltalán létrejöhessen ezeket az előfeltételeket kívülről be kell vinni (a piacgazdaság hatásait tompító szociális háló szükséges – ugyanakkor a segélyekből élők társadalmát el kell kerülni)

ordoliberalizmus Eucken – freiburgi iskola - ebben a modellben nem a társadalmi erők közötti alkuk, hanem a verseny a meghatározó - árstabilitás - kiegyensúlyozott államháztartás - stabilitás kultúrája

ordoliberalizmus produktív és innovatív önfoglalkoztatás Családi és közép vállalkozások Ezek a szociálpolitika leghatékonyabb elemei, egyúttal az emberi alkotó készség és a vállalkozóvá válás iskolái – szemben az állami hivatalokkal, az állami túlszabályozással

ordoliberalizmus Jól látható, hogy az elmélet nem szektorsemleges: Egyértelműen a személyes magántulajdon pártján áll, szemben a különféle személyektől elidegenedett, közösségi, szervezeti, állami tulajdoni formákkal

ordoliberalizmus Hayek a) a gazdasági és a társadalmi/politikai szabadság egymást kölcsönösen feltételezik b) cáfolja az emberi tervezés és előrelátás korlátlanságába, a műszaki újítások végtelen megvalósíthatóságába és a természet leigázhatóságába vetett, valláspótlékszerű hitet

ordoliberalizmus - komplexitás, a létszférák elkülönülése csak gondolatban létezik - bizonytalanság - fejlődés: a meglévő elemekből előre elvileg sem látható módon kombinálódva létrejövő áttörések - vagyis: reménytelen a társadalom tervezése

ordoliberalizmus Nem lehetséges a gyakorlatban társadalomszervezés alapjává tenni „a bölcsőtől a sírig tartó” biztonság vágyát Következésképp a szociális állam csak kiegészítője és nem alkotója a szabad gazdaságnak és társadalomnak Ezért az állam feladata nem lehet a gazdaság „társadalmasítása”, az emberi viszonyok piaci jellegének kiirtása (dekommodifikáció)

ordoliberalizmus Ehelyett: az állam feladata a verseny tisztaságának és az információs és gazdasági önrendelkezés feltételeinek a biztosítása - Vagyis: önkorlátozó államhatalom szükséges

A német szociális piacgazdaság Innen ered, itt próbálják meg átültetni Kik: Konrad Adenauer – az NSZK első kancellárja, 1949-től egészen 1963-ig Ludwig Erhard – végig ő a gazdasági miniszter, 1957-től már alkancellár is, majd 1963 és 1967 között kancellár

A német szociális piacgazdaság II vh. után Németország vesztes, jóvátételt fizető, felosztott ország, melynek szuverenitása sem teljes Ráadásul a korábbi intézmények, szervezetek sem működhetnek változatlanul Választások először csak 1948-ban, addig … Ebben a helyzetben az első győztes a kereszténydemokrata CDU

A német szociális piacgazdaság 1948 valutareform: - bevezetik a DM-et - eltörlik az 1936 óta fennálló magántulajdonosi viszonyok melletti sajátos német „tervgazdálkodást” - felszámolják a hatósági árak és központi elosztási előírások 90%-át - megszűntetik a központi bérszabályozást - majd 50-es években liberalizáljáé a külkereskedelmet is

A német szociális piacgazdaság Mindez a gazdaság egészének radikális liberalizálását jelenti - ez szembe megy a meggyötört lakosság elvárásaival - ellentétes a győztes európai és részben az észak- amerikai országok gyakorlatával és elvárásaival - gyakorlatilag a korszellemmel szemben kialakított gazdaságpolitika, mai szóhasználattal gyakorlatilag sokkterápia

A német szociális piacgazdaság Hogy milyen ellenállást kellett leküzdeni, azt mutatja, hogy a valutareform és a hozzá kapcsolódó intézkedések bevezetése után: - 5 hónap alatt kétszer is bizalmatlansági indítványt terjesztettek be Erhard ellen - a szakszervezetek árellenőrzést és gazdasági szükségállapot bevezetését követelték - 48 novemberére általános sztrájkot hirdettek meg

A német szociális piacgazdaság Ez a gazdaságpolitika nem az állami beavatkozás erősítésével: - nem államosításokkal - nem tervezéssel - nem részletekbe menő szabályozással kíván kilábalni, hanem ellentétes dolgokkal:

A német szociális piacgazdaság Középpontjában a szabad és önmagának is felelős ember áll Szociális alatt nem az újraelosztást érti ehelyett: „segíts magadon, s Isten is megsegít” (protestáns etika) Alapelve: annyi teret adni a szabad piacgazdaságnak, amennyit lehet és annyi teret az állami beavatkozásnak, amennyi feltétlen szükséges

A német szociális piacgazdaság Gazdaságpolitikai céljai: Pénz értékének stabilitása A fizetési mérleg egyensúlya A lehető legmagasabb foglalkoztatás

A német szociális piacgazdaság A sokkterápia eredményei: 48 júniusától az év végéig 50%-kal nőtt az ipari termelés! Összességében a háborúban vesztes és ennek eredményeként sokkal mélyebben visszaeső és ezért a negyvenes évek második felében a fejlett nyugat-európai országok többségénél fejletlenebb, szegényebb Nyugat-Németország a hatvanas évek közepére (alig egy – másfél évtized alatt) Európa legvirágzóbb, legstabilabb, legfejlettebb országává vált, megelőzve Angliát, Franciaországot, Olaszországot….

A német szociális piacgazdaság A szociális piacgazdaság jellemzői A gazdaság mint alrendszer önállósága relatív, társadalomba ágyazottan kell vizsgálni, az erkölcsi értékrendtől nem függetleníthető A piaci rendszer, a verseny fenntartása az állam szabályozását igényli (ordoliberalizmus) Az állami beavatkozásnak, ha végképp szükséges, piackonformnak kell lennie Az árstabilitás elsődlegessége A piaci mechanizmus szociális korrekciója rászorultsági alapon történik A társadalom szerveződési elve a szubszidiaritás = decentralizálás elve, + kisegítés elve.

A német szociális piacgazdaság Az állam gazdasági szerepe: Az igen fejlett és kodifikált jogrendszer a bizonytalanságot csökkenti és megteremti az igen stabil üzleti környezetet. (Mindez Amerikában a hagyományos közjog hatókörében, míg japánban az erős közigazgatási adminisztráció hatókörében van) A politikai gazdaságtan német rendszerének a középpontjában a központi bank a Bundesbank áll, mely alapvetően bizalmi kérdés, hiszen sokáig sikerült kézben tartania az inflációt, védelmeznie a márkát. A kormányzat jelentős összegeket a kutatás fejlesztésre költ

A német szociális piacgazdaság A vállalatirányítási rendszer és üzleti gyakorlat: Kiemelkedő szerepük a nagy befolyásos szervezeteknek van, mint pl. a Német Iparszövetség, A Német Ipar és Kereskedelemkamara, ezek nemzeti szinten képviselik az üzleti élet érdekeit; Kifejezetten erős a munkásképviselet A német piaci szerkezetben meghatározó szerepet az ún. Mittelstandok játszanak; Ezek a legjelentősebb exportőrök és különlegesen erős pozíciókkal rendelkeznek a félkésztermékek gyártásában. Vagyis az 50-es években Németországban is kialakult a neokorporatív rendszerekre jellemző intézményi struktúra és az ehhez illeszkedő trs.-i gyakorlat

A német szociális piacgazdaság A német gazdasági siker második elemét az állami vállalatok jelentik, amelyek részvényeivel a tőzsdén szabadon lehet kereskedni; A német vállalatirányítás egyik alapvonása mindig is a pénzügyi élet és az ipar integrációja volt; bár kevés a hasonlóság a japán keiretsuval, de valahol ezek a szövetségek jelentik a stabilitást Az iparfinanszírozás döntően banki hitelekből történik, és sokkal kevesebb a jelentősége a részvényeknek, vagy egyéb kereskedelmi és vállalti értékpapíroknak. Annak ellenére, hogy a vállalati szférát a nagyfokú zártság jellemzi a német gazdaság nyitott és ezt a kodifikált jogrendszer teszi liberálissá