Évfolyamfelelős: Kolozsi Ádám tanársegéd

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Speciális kollégium bevezetés. A félév aláírásának feltétele(i): A szabályzatnak megfelelő óralátogatás. Az elmaradt gyakorlatok pótlása. A források és.
Advertisements

Speciális kollégium bevezetés. A félév aláírásának feltétele(i): A szabályzatnak megfelelő óralátogatás. Az elmaradt gyakorlatok pótlása. A források és.
A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
Keletkezése és sugalmazottsága. Kánon és történeti hitelesség.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
SZTE ÁJK Munkajogi és Szociális Jogi Tehetségnap június 29. A rendezvény az Emberi Erőforrás Minisztérium megbízásából az Oktatáskutató és Fejlesztő.
Pedagógia szak - szakos tájékoztató -. Mit tanulunk a pedagógia alapszakon? Alapozás:  Tanulás, kommunikáció, szocializáció; Bevezetés a pszichológiába;
A VÉDŐNŐK SZEREPE AZ EMLŐRÁK KORAI FELISMERÉSÉBEN Puskás Gabriella AZ EMLŐRÁK GYÓGYÍTÁSÁÉRT ALAPÍTVÁNY BUDAPEST.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
II. Demográfia A népesség összetételének vizsgálata
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
LEOE 2016 tenyésztési bizottsági beszámoló
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
Gyűjtőköri szabályzat
A sport és testnevelés legfontosabb kézikönyvei, nyomtatott tájékoztató kiadványai Doktori Iskola Salamin Krisztina
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A felvilágosodás - a polgárosodás eszmeisége
Intézményfejlesztés a román-magyar határmentén
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A „fény százada”.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
TERPLÁN Zénó Program 2016/2017 Mikáczó Viktória tanársegéd
Lovagi Játékok projekt
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Az információs társadalom joga
MTT MA Mérnöktanár mesterszak
Diplomás Pályakövetési Rendszer
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
„Általunk lesz jobb!” EURÓPAI IFJÚSÁGI HÉT 2008.
Egyetemes államtörténet I.
Válaszok a globális oktatáspolitikára
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Hivatása bibliográfus
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
3. előadás.
Programjaink matematikából a es tanévben
Programjaink fizikából a es tanévben
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Föderalizmus és decentralizáció kutatás svájci–magyar együttműködésben
Előadás és szeminárium 1. Bevezetés
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
3. előadás.
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Évfolyamfelelős: Kolozsi Ádám tanársegéd Meghívás: szeptember 3. 17. óra. Vár, Nagyszeminárium épülete szeptember 7. – Egyetemi évnyitó szeptember 8. délelőtt v. szeptember 10 délután: Veszprémtúra szeptember 2. hete – kari megnyitó szeptember 26. 17. óra. Vár, tanszék, évfolyamtalálkozó

Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia Előadás és szeminárium 1. Bevezetés

Oktatási cél: A kurzus az európai tudományos gondolkodás konstruálódásának felvázolására törekszik. A természetbölcseleti, filozófiai és teológiai rendszerek nyomán kialakuló tudományok szerepét, alakulatait és sajátosságait tekinti át. A tudományos gondolkodás sajátosságait, módszereit, annak közvetítői formáit mutatja be. Alapokat kínál a diszciplinarizáció meghatározó történeti és filozófiatörténeti eredményeinek értelmezéséhez. I. A felvilágosodás előtti tudományosság mintázatai. II. A felvilágosodás diszciplinarizációs folyamatai. A tudománykörök sajátos vonásai. III. Tudománykép.

Ismeretkörök : Bevezetés. Irodalom: Wartofsky. M. W: A tudományos gondolkodás fogalmi alapjai. Gondolat, Budapesz 1997. 13 – 27. A kultúra átadásának európai modelljei Irodalom: Wartofsky. M. W: A tudományos gondolkodás fogalmi alapjai. Gondolat, Budapesz 1997. 33-65 Assmann, Jan: A kulturális emlékezet. Atlantisz, Budapest, 1999. 3. A görög modell. A szofoszok. Irodalom: Assmann, Jan: A kulturális emlékezet. Atlantisz, Budapest, 1999. 4. A görög modell. A tudományos/filozófiai gondolkodás kialakulása. irodalom: Wartofsky. M. W: A tudományos gondolkodás fogalmi alapjai. Gondolat, Budapesz 1997. 463 – 472. 5. A keresztény középkor gondolkodási eljárásai. Az iszlám tudományok. Forrás: Iskolakultúra c. folyóirat tanulmányai Összegzés I. A felvilágosodás. A diszciplinarizáció folyamatai. irodalom: Wartofsky. M. W: A tudományos gondolkodás fogalmi alapjai. Gondolat, Budapesz 1997. 338 – 395. A pozitivizmus. Forrás: Laki János (szerk.): Tudományfilozófia. Osiris, Budapest, 1998. 2003. megfelelő fejezetei (1 iv) A neopozitivizmus. 2003. megfelelő fejezetei (2 iv) A tudományfilozófia modern eredményei A tudományos forradalom 2003. megfelelő fejezetei (2ív) összegzés II. Forrás: Evandro: A jó, a rossz és a tudomány. A tudomány és a technika világa. Jelenkor, Pécs, 1996. megfelelő fejezeti (3 iv) A kurzus zárása.

A félév aláírásának feltétele(i): A szabályzatnak megfelelő óralátogatás. Az elmaradt gyakorlatok pótlása. A források és az irodalom ellenőrzött ismerete. Minimumkövetelmények elsajátítása. 2 sikeresen teljesített zárthelyi dolgozat. Vizsgára bocsátás feltétele(i): Egy forráselemzésen alapuló esszé (minimum 20.000 n + locusgyűjtemény). Leadás: a vizsgaidőszak előtti 3. héten. A Kutatásmódszertan és tudományos írás c. kurzuson elsajátított ismeretek ellenőrzése.

Tankönyvek, jegyzetek: Agazzi, Evandro: A jó, a rossz és a tudomány. A tudomány és a technika világa. Jelenkor, Pécs, 1996. Kuhn, Thomas: A tudományos forradalmak szerkezete. Osiris, Budapest, 1999. Laki János (szerk.): Tudományfilozófia. Osiris, Budapest, 1998,2003. Wartofsky. M. W: A tudományos gondolkodás fogalmi alapjai. Gondolat, Budapest, 1997.

Az esszé (20.000 n + jegyzet, irodalom) Tárgy: Egy 16-19. században kiadott irodalmi mű emberről, társadalomról, tudományról és filozófiáról alkotott képe (forráselemzés) A mű kiválasztása. (szept. 1 hete) 2. Locusgyűjtés. A műből azon fragmentumok összegyűjtése, amelyek hozzájárulnak a kérdés megválaszolásához. (okt. 15. leadás) 3. Személyes konzultáció (fogadó órán) 4. Esszé elkészítése. (bibliográfia, jegyzet)

A lábjegyzet leírása A reneszánsz művészet történetének olvasókönyve. XV. század. Szerk. Hajnóczi Gábor Budapest, 2004, Balassi. = Hajnóczi Gábor szerk. 2004, xx. A reneszánsz szimbolizmus . Ikonográfia ; Emblematika ; Shakespeare. Szerk. Fabiny Tibor, Pál József, Szőnyi György Endre. Szeged, 1998, JATEPress /Ikonológia és műértelmezés, 2.) = Fabinyi Tibor - Pál József - Szőnyi György Endre 1998, xx. A táguló világ magyarországi hírmondói : 15-17. század. Vál. Waczulik Margit. Budapest, 1984, Gondolat /Nemzeti könyvtár/ = Waczulik Margit 1984, xx. Abafi Lajos: A szabadkőművesség története Magyarországon. Budapest, 1993, Akadémiai. = Abafi Lajos 1993, xx.

A használt irodalom leírása A reneszánsz művészet történetének olvasókönyve. XV. század. Szerk. Hajnóczi Gábor Budapest, 2004, Balassi. A reneszánsz szimbolizmus . Ikonográfia ; Emblematika ; Shakespeare. Szerk. Fabiny Tibor, Pál József, Szőnyi György Endre. Szeged, 1998, JATEPress /Ikonológia és műértelmezés, 2.) A táguló világ magyarországi hírmondói : 15-17. század. Vál. Waczulik Margit. Budapest, 1984, Gondolat /Nemzeti könyvtár/ Aarne, Antti -Thompson, Stith: The Types of the Folk-Tale. Helsinki, 1961, Suomalainen Tiedeakatemia. /Folklore Fellows Communications, 184./. Abafi Lajos: A szabadkőművesség története Magyarországon. Budapest, 1993, Akadémiai.

Javasolt szempontok Arisztotelész világképéhez és tudományrendszerezéséhez történő viszonyítás. (A lokusok hierarchia szerinti elrendezése) A felvilágosodás tudományképének alakulatai. A nemzetállami törekvések következtében kialakuló elképzelések.

Az esszé szerkezete Cím, benne a forrás megnevezése A tárgyalásra kerülő kérdés A vizsgálat módszerének leírása A lokuszok bemutatása, leírása. (Adatok ismertetése) Értelmezés Összegzés, tapasztalat Hivatkozott irodalom. Lábjegyeztek (akár lapaljon, akár a szöveg végén)

Kutatási módszerek Történeti alakzatok megfigyelés leírás kísérlet mennyiségi minőségi modell

Ikonológia/ikonográfia Forráselemzés

Mikrokozmosz Mailly-Nesle, Solange (1995) 17.

Mailly-Nesle, Solange (1995) 28.

Rák csillagjegy Mailly-Nesle, Solange (1995) 31.

Domenico Michelino: Dante univerzuma, 1465 Domenico Michelino: Dante univerzuma, 1465. Santa Maria del Fiore, Firenze Mailly-Nesle, Solange (1995) 41.

Geoffrey Chaucer (1265 – 1321): Canterbury mesék Mailly-Nesle, Solange (1995) 75.

Krisztus = Nap Lambert de Sain-Omer (1260) Sol Salutis Mailly-Nesle, Solange (1995) 75.

Atlas, 1559. Mailly-Nesle, Solange (1995) 76.

Az akadémia filozófusai. Pompei, Platón

Salamon okít. Középkori kódex illuminációi

Állatövek, 16. sz. Mailly-Nesle, Solange (1995) 78.

Burne-Jones: Roman de la Rose-illusztráció Mailly-Nesle, Solange (1995) 181

Jean Miélot. Miracles de Notre-Dame, 1456. Smeyers, Maurits (1999) 8.

Lajos király, a kereszttel Hrabanus Maurus: De laudibus sanctae Crucis, 1175. Smeyers, Maurits (1999)75.

Jacob Roubens: Hóráskönyv. Bruges, 1545. Smeyers, Maurits (1999) 464.

Anglia allegóriája, 15. század vége Smeyers, Maurits (1999) 468.

Március, kalendáriumlap, 1520-1530. Smeyers, Maurits (1999) 471.

Hóráskönyv, Brüsszel, 16. sz Hóráskönyv, Brüsszel, 16. sz. vége műfaj: trompe l’oeil Smeyers, Maurits (1999) 499.

Hóráskönyv, Brüsszel, 16. sz Hóráskönyv, Brüsszel, 16. sz. vége műfaj: trompe l’oeil Smeyers, Maurits (1999) 499.

Irodalom: Mailly-Nesle, Solange (1995) Astrologie. Köneman, Köln Smeyers, Maurits (1999) Flemish Miniatures. Brepols, Leuven