Ismertesse a méhek képességeit: kommunikáció, tanulás!

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
8. tétel Ismertesse a méhlegelő fogalmát, jelentőségét! Jellemezze hazánk legfontosabb méhlegelő növényeit!
Advertisements

Pitagorasz tétel A háromszög ismeretlen oldalának, területének és kerületének kiszámítása (gyakorlás)
Mit ért a kutatás, rablás jelensége alatt
A ló.
A vízszintes mérések alapműveletei
Ismertesse a méhek képességeit: kommunikáció, tanulás!
7. tétel előtti információk A méhcsalád élete télen
A légnyomás és a szél.
Számítógép, navigáció az autóban
Városlakó állatok.
Jellemezze a méh légzőrendszerét és ivarszerveit!
KINEMATIKAI FELADATOK
A mosómedve.
A sarkvidéki fagyos területek élővilága
ALAKZATOK TRANSZFORMÁCIÓJA ÚJ KÉPSÍKOK BEVEZETÉSÉVEL
2. témakör: Az állatok kommunikációja
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
A teljes átalakulás fogalma és kasztok szerinti szakaszai
Jellemezze a nosemakórt!
Készítette: Vomberg Fanni Virág
Jellemezze a varroatózist!
13. Ismertesse a méhek rovar-, madár-, és emlőskártevőit!
1. tétel Jellemezze a mézelő méh rendszertani besorolását, legfontosabb fajait, a nyugati mézelő méh legfontosabb fajtáit!
Jellemezze a költésmeszesedést és költéskövesedést!
Jellemezze a méh testfelépítését és külső szerveit!
16. tétel Mit értünk méhmérgezés alatt? Mutassa be a növényvédelem és a méhészet kapcsolatát!
Jellemezze a méhek tápcsatornáját és mirigyeit!
Jellemezze az enyhe költésrothadást!
Trópusok időjárását meghatározó folyamatok
2. előadás GÉPRAJZ, GÉPELEMEK I..
Most van a nyulak hónapa!!!
KINEMATIKAI FELADATOK
Mágneses kölcsönhatás
Nominális adat Módusz vagy sűrűsödési középpont Jele: Mo
Rovarok a fákon és a fában
(A rovarok tájékozódása)
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
2013. ÉV KÉTÉLTŰJE: A BARNA ÁSÓBÉKA.
A „diszes” problémák korai jelei
Autonóm jellegű robot rover fedélzeti rendszere Góczán Bence Dávid Konzulens: dr Kiss Bálint Eszközök : Simonyi Károly Szakkollégium - LEGO Kör.
Szociális helyzet a Pogányvölgyben 2011 június 17.
Horoszkóp teszt!.
ÉLET A TUNDRÁN.
Számtani és mértani közép
Füsti fecske.
Egyenes vonalú mozgások
Az ultrahang világa Készítette: Gór ádám.
ASIMO Fejlesztésének története Felépítése, specifikációi
Részecske vagyok vagy hullám? Miért kék az ég és miért zöld a fű?
- Olasz sáska, zöld lombszöcske, mezei tücsök -
Egyéb műszaki jellemzők
JELZÉSI RENDSZEREK Követelmények, osztályozás 2.Jelzők műszaki jellemzői 22 A jelzők vezérlése és ellenőrzése 3.Jelzési rendszerek alapelvei 4.Redundancia,
„Három a Károly” Félmaraton egyéni A tavalyról már ismert három szakaszos váltóverseny útvonalát kiegészítettem egy 5,05 km-es oda-vissza szakasszal.
Az első világháború (csoda)fegyverei: Német hadiléghajók
Fényforrások Azokat a testeket, melyek fényt bocsátanak ki, fényforrásoknak nevezzük. A legjelentősebb fényforrásunk a Nap. Más fényforrások: zseblámpa,
Részecske vagyok vagy hullám? Miért kék az ég és miért zöld a f ű ?
Térbeli tájékozódás fejlesztése
Rétek állatvilága 1..
Csodálatos madárvilág
Készítette: Blága Bence és Jenei Gréta 5.osztály
Hőmérséklet Időjárás.
Egyetemes tömegvonzás, körmozgás, feladatok 9. osztály
Az állatok kommunikációja Filep Edina Informatikus könyvtáros távoktatás I. évfolyam.
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Képek jelentés-elemei
Bevezetés a szoftver-ergonómiába
Készletek - Rendelési tételnagyság számítása -1
A Föld, mint égitest.
Előadás másolata:

Ismertesse a méhek képességeit: kommunikáció, tanulás! 7. tétel Ismertesse a méhek képességeit: kommunikáció, tanulás!

7. tétel előtti információk A méhcsalád élete télen Telelő élelem szükséglet NB 2-3 kg, októbertől január 15-ig 3 kg, március 10-ig 5-8 kg, április 15-ig 12-15 kg. A betelelés feltételei - Telelő élelem: méz vagy cukor, 20-25 kg/cs - Előkészületek: > Fészekrendezés: július 15-20. > Lépállomány: > Lépek sorrendje: MV, F, MV, FL, (ZS, ML), SL

A mézfogyasztás alakulása kg 2,5-3 5-8 12-15 18-25 Összfogy.: 25kg időszak 10.20-01.20 01.20-03.10 03.10-04.15 04.15-05.10 Össznap: 188

Népesség (ezer) Időszak

1. Téli élelemkészlet - vándorlással - nektárból + virágpor jelentősége - etetésből – szirup Serkentés - fiasítás fenntartása – VIRÁGPOR!,07.20. - 08.10. Zsírtestek feltöltése – méhek akkumulátorai > lárvakori > kifejlett (telelő méhek) Gondos takarás – hideg éjszakák – fiasítás védelme

2. Élelempótlás mesterségesen: 08.15.–09.10.!=etetés ideje - Cukorsziruppal > készítése: 1:1, vége felé 0,8:1 arányban > cukorrépa => cukor!!! (VTSZ.:17019910) > hőmérséklete - Rablás veszélyei, kiváltó okai: > korai etetés – örömrepülés > szirup elcsepegése, túlöntés > nagy kijáró > anyátlan család > gyenge család

> etetés szürkületkor – fejlámpa, 3.kéz > szirup takarása - Rablás megelőzése: > etetés szürkületkor – fejlámpa, 3.kéz > szirup takarása > gondos etetés > kijáró szűkítése > egy léputca 1,5 cm2 > anyásítás > felszámolás > gyenge család (anya!) erősítése: fiatal anya + műraj - Megismételt fészek ellenőrzés , lépselejtezés

3. Atkaírtás röviden 4. Méhek takarása - Fiasítás még van, nyár végi kezelés - Megismételt kezelés szeptember elején - Fiasítás mentes időszakban október végén 4. Méhek takarása - Takarjunk, vagy sem? - Hőgazdálkodás, méhek kímélete - Mikor takarjunk és miért?

- Nyár végi takarás - fészek védelme - December közepe - előnyei: > később nem zavarjuk a méheket > stabilabb időjárás - hátránya: > hamarabb nedvesedik be a takarás - Takarás januárban 0C° hőmérsékleten - előnyei: > szárazabb takarás > később indul a fiasítás - hátrányai: > időjárás akadályoz a takarásban

- Telelőfürt: > külső héj: 10C° 5. Télen a nyugalom biztosítása a (macskák, tyúkok) madarak, egerek elleni védelem eszközei - Telelőfürt: > külső héj: 10C° > belső részek: 15-20C° > fiasításkor: 34C° - Mézfogyasztás: fiasításig kevés, utána növekvő - Egy telelő méhnek 10 fiatalt kell nevelnie.

7. tétel Ismertesse a méhek képességeit: kommunikáció, tanulás! A méhek tájékozódása, a tájolás fogalma, ideje és módja: - 3-4 napos kor után, kaptár körül, fokozatosan bővül - Jól tájékozódnak – helymeghatározás > a kaptár helyzetének megjegyzése > a méhlegelő helyzetének megjegyzése > a raj új lakásának megjegyzése > tisztító kirepülés tájékozódás – ürítés

Tájolás fogalma: - Megjegyzik: > a kaptár alakját (kijárónyílás, röpdeszka) > a kaptár színét > a méhlegelő irányát, távolságát, minőségét > a here gyülekező helyet (herék) Tájolás fogalma: - A méhcsalád kijáró egyedeinek tömeges tájékozódó repülése, főként a fiataloké (5 napos – 100 m, 10 napos – 200 m, 30 napos - 4 km) –nem tévednek el

- Anya, here tájolása - Tájolás ideje: > porzás, vagy tájolás – minden nap > jó időben 13 –15 óra között történik, zsongás > nem egyszerre minden család, de hatnak egymásra > vándorláskor az első kirepüléskor - Anya, here tájolása - Raj – felderítők tájolása - Kaptáráthelyezés, egyedi elhelyezés – sor esetén

Eltájolás fogalma, befolyásoló tényezői - Eltájolás alatt a méhek tömeges eltévedését értjük. - Okai: > erős szél kaptársor előtt > tájoláskor ugyanezen hatásra > egyenes, hosszú kaptársor > kevés tájékozódási pont mellett egy nagy fa, tárgy > emlékezetkiesés: => atkafüstölés hatására => nagyon erősen füstölt családok egyedei

Védekezés az eltájolás ellen: - Több szín és alakzat használata: > háromszög, négyzet, kör, > kék, sárga, zöld, narancsvörös - Tagolt kaptárelhelyezés: > kisebb csoportokban > nem egyenes vonalban > törések alkalmazása Kaptárak áthelyezése - sor végéről a másikra - Hibái: anyaveszteség, mindig az új kaptárak lesznek zsúfoltak Eltájolás – betegségek terjesztése

- Röpkörzet: 1 km = 314 ha, 3 km = 2826 ha, 5 km = 7854 ha Az élelemforrások felderítése és jelzése a méhcsaládnak, a méhek táncai - Röpkörzet: 1 km = 314 ha, 3 km = 2826 ha, 5 km = 7854 ha - Gyűjtés adatai: 15/30 km/h sebesség kifelé, vissza 20 km/h, 30 km/h szél – leállnak - Gyűjtési idő: 5-7 óra/nap átlag, de lehet 8-12 óra is - Forduló: 5-15/nap; - 1 kg méz 40-80 ezer forduló pl. 11kg hordás = átlag 660 ezer forduló * 1,5 km = 1.980.000 km (Hold távolsága 384.000 km) - 7 kg hordás = 420 ezer forduló * 1,7 km= 1.428.000 km

- Felderítő méhek: 300 méh/ha/h gyűjtés – rajzás – rablás > virágpor, propolisz, nektár, ivóvíz > tálcás kísérletek > információ átadása a többieknek, a méhek tánca, kóstoltatás nektárból Karl von Frisch német tudós Nobel díj – két társával együtt, egyetlen a méhész témában. => Méhek kommunikációja = méhek tánca Nektárforrás helyét, távolságát, minőségét

- Körtánc: > Közeli nektárforrás, 100 m-en belül nyolcast ír le a lépen, a két kör találkozási pontjánál potroh rázása. > Minél gyorsabb a körtánc, a potroh rázása lassabb => annál közelebb van a nektárforrás. > Potroh rázása esetén riszáló táncnak nevezzük. > A határvonal a kettő között éles, a közelét jelző körtánc egyértelmű, a távolit jelző riszáló tánc 2 km- en túl már kevésbé pontos. A méh addig repül a meddig meg nem találja a nektárforrást (virágillat). Mindkét tánc közben mintát ad a behozott nektárból.

- Sarlótánc: > Átmenet a körtánc és a riszáló-tánc között rajzáskor. => Nektárforrás iránya- - Veszélytánc: > Izgalmi állapot, szabálytalan spirál, vagy cikk-cakk alakban futnak, szárnyrezegtetés, potrohrázás – teljes beállás (pl. vihar közeledik) - Tisztogató tánc: > Toporzékol, első pár lábaival szárnyait tisztogatja, testét gyorsan emeli, süllyeszti. Eredmény - a többiek tisztogatni kezdik.

- Örömtánc: > A kaptárban minden rendben van, hát – hasi rezgés, lábait másik méhre rakja, testét előre hátra lengeti ( rajzás – sarlótánc).Váratlan élelem, anyabölcső kelése. - Gyúró tánc: > Fejét kifordítja, a többiek ezt a méhet vizsgálgatni kezdik a csápjaikkal és első lábaikkal, középső és hátsó lábait húzogatják, majd tisztogatják csápjaikat. Erre a vizsgált, kezelt méh tisztogatni kezdi saját testrészeit. - Egyéb, még ismeretlen jelzések is léteznek – kutatási feladat, ennek feltárása.

A tanulás és felejtés a méhek életében - Könnyen tanulnak, könnyen felejtenek - Három napos memória, annak gyakorlati jelentősége => helymeghatározás, etetés ideje - Tanulás: > könnyen megtanulják, hogy hol található a kaptár, méhlegelő,etetőtálca stb. - Időérzék: > egy virágtípus mikor ad nektárt és virágport, etetés mindig ugyanakkor, másnap sorakozó

- Napirend kialakulása: - Virághűség: > repce - akác - Területhűség: > a kettő összefügg – felderítők szerepe felderítés – rablás helye – napokig kitartanak (3 nap) - Napirend kialakulása: > állandó ellenőrzés, felderítés, jelzés következtében a fentiek szerint alakul ki - Kábítás – felejtés - újratájékozódás