Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Ismertesse a méhek képességeit: kommunikáció, tanulás!

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Ismertesse a méhek képességeit: kommunikáció, tanulás!"— Előadás másolata:

1 Ismertesse a méhek képességeit: kommunikáció, tanulás!
7. tétel Ismertesse a méhek képességeit: kommunikáció, tanulás!

2 7. tétel előtti információk A méhcsalád élete télen
Telelő élelem szükséglet NB 2-3 kg, októbertől január 15-ig 3 kg, március 10-ig 5-8 kg, április 15-ig kg. A betelelés feltételei - Telelő élelem: méz vagy cukor, kg/cs - Előkészületek: > Fészekrendezés: július > Lépállomány: > Lépek sorrendje: MV, F, MV, FL, (ZS, ML), SL

3 A mézfogyasztás alakulása
kg 2,5-3 5-8 12-15 18-25 Összfogy.: 25kg időszak Össznap: 188

4 Népesség (ezer) Időszak

5 1. Téli élelemkészlet - vándorlással
- nektárból + virágpor jelentősége - etetésből – szirup Serkentés - fiasítás fenntartása – VIRÁGPOR!, Zsírtestek feltöltése – méhek akkumulátorai > lárvakori > kifejlett (telelő méhek) Gondos takarás – hideg éjszakák – fiasítás védelme

6 2. Élelempótlás mesterségesen: 08.15.–09.10.!=etetés ideje
- Cukorsziruppal > készítése: 1:1, vége felé 0,8:1 arányban > cukorrépa => cukor!!! (VTSZ.: ) > hőmérséklete - Rablás veszélyei, kiváltó okai: > korai etetés – örömrepülés > szirup elcsepegése, túlöntés > nagy kijáró > anyátlan család > gyenge család

7 > etetés szürkületkor – fejlámpa, 3.kéz > szirup takarása
- Rablás megelőzése: > etetés szürkületkor – fejlámpa, 3.kéz > szirup takarása > gondos etetés > kijáró szűkítése > egy léputca 1,5 cm2 > anyásítás > felszámolás > gyenge család (anya!) erősítése: fiatal anya + műraj - Megismételt fészek ellenőrzés , lépselejtezés

8 3. Atkaírtás röviden 4. Méhek takarása
- Fiasítás még van, nyár végi kezelés - Megismételt kezelés szeptember elején - Fiasítás mentes időszakban október végén 4. Méhek takarása - Takarjunk, vagy sem? - Hőgazdálkodás, méhek kímélete - Mikor takarjunk és miért?

9 - Nyár végi takarás - fészek védelme
- December közepe - előnyei: > később nem zavarjuk a méheket > stabilabb időjárás - hátránya: > hamarabb nedvesedik be a takarás - Takarás januárban 0C° hőmérsékleten - előnyei: > szárazabb takarás > később indul a fiasítás - hátrányai: > időjárás akadályoz a takarásban

10 - Telelőfürt: > külső héj: 10C°
5. Télen a nyugalom biztosítása a (macskák, tyúkok) madarak, egerek elleni védelem eszközei - Telelőfürt: > külső héj: 10C° > belső részek: 15-20C° > fiasításkor: 34C° - Mézfogyasztás: fiasításig kevés, utána növekvő - Egy telelő méhnek 10 fiatalt kell nevelnie.

11 7. tétel Ismertesse a méhek képességeit: kommunikáció, tanulás!
A méhek tájékozódása, a tájolás fogalma, ideje és módja: - 3-4 napos kor után, kaptár körül, fokozatosan bővül - Jól tájékozódnak – helymeghatározás > a kaptár helyzetének megjegyzése > a méhlegelő helyzetének megjegyzése > a raj új lakásának megjegyzése > tisztító kirepülés tájékozódás – ürítés

12 Tájolás fogalma: - Megjegyzik:
> a kaptár alakját (kijárónyílás, röpdeszka) > a kaptár színét > a méhlegelő irányát, távolságát, minőségét > a here gyülekező helyet (herék) Tájolás fogalma: - A méhcsalád kijáró egyedeinek tömeges tájékozódó repülése, főként a fiataloké (5 napos – 100 m, 10 napos – 200 m, 30 napos - 4 km) –nem tévednek el

13 - Anya, here tájolása - Tájolás ideje:
> porzás, vagy tájolás – minden nap > jó időben 13 –15 óra között történik, zsongás > nem egyszerre minden család, de hatnak egymásra > vándorláskor az első kirepüléskor - Anya, here tájolása - Raj – felderítők tájolása - Kaptáráthelyezés, egyedi elhelyezés – sor esetén

14 Eltájolás fogalma, befolyásoló tényezői
- Eltájolás alatt a méhek tömeges eltévedését értjük. - Okai: > erős szél kaptársor előtt > tájoláskor ugyanezen hatásra > egyenes, hosszú kaptársor > kevés tájékozódási pont mellett egy nagy fa, tárgy > emlékezetkiesés: => atkafüstölés hatására => nagyon erősen füstölt családok egyedei

15 Védekezés az eltájolás ellen:
- Több szín és alakzat használata: > háromszög, négyzet, kör, > kék, sárga, zöld, narancsvörös - Tagolt kaptárelhelyezés: > kisebb csoportokban > nem egyenes vonalban > törések alkalmazása Kaptárak áthelyezése - sor végéről a másikra - Hibái: anyaveszteség, mindig az új kaptárak lesznek zsúfoltak Eltájolás – betegségek terjesztése

16 - Röpkörzet: 1 km = 314 ha, 3 km = 2826 ha, 5 km = 7854 ha
Az élelemforrások felderítése és jelzése a méhcsaládnak, a méhek táncai - Röpkörzet: 1 km = 314 ha, 3 km = 2826 ha, 5 km = 7854 ha - Gyűjtés adatai: 15/30 km/h sebesség kifelé, vissza 20 km/h, 30 km/h szél – leállnak - Gyűjtési idő: 5-7 óra/nap átlag, de lehet 8-12 óra is - Forduló: 5-15/nap; - 1 kg méz ezer forduló pl. 11kg hordás = átlag 660 ezer forduló * 1,5 km = km (Hold távolsága km) - 7 kg hordás = 420 ezer forduló * 1,7 km= km

17 - Felderítő méhek: 300 méh/ha/h gyűjtés – rajzás – rablás
> virágpor, propolisz, nektár, ivóvíz > tálcás kísérletek > információ átadása a többieknek, a méhek tánca, kóstoltatás nektárból Karl von Frisch német tudós Nobel díj – két társával együtt, egyetlen a méhész témában. => Méhek kommunikációja = méhek tánca Nektárforrás helyét, távolságát, minőségét

18

19 - Körtánc: > Közeli nektárforrás, 100 m-en belül nyolcast ír le a lépen, a két kör találkozási pontjánál potroh rázása. > Minél gyorsabb a körtánc, a potroh rázása lassabb => annál közelebb van a nektárforrás. > Potroh rázása esetén riszáló táncnak nevezzük. > A határvonal a kettő között éles, a közelét jelző körtánc egyértelmű, a távolit jelző riszáló tánc 2 km- en túl már kevésbé pontos. A méh addig repül a meddig meg nem találja a nektárforrást (virágillat). Mindkét tánc közben mintát ad a behozott nektárból.

20 - Sarlótánc: > Átmenet a körtánc és a riszáló-tánc között rajzáskor. => Nektárforrás iránya- - Veszélytánc: > Izgalmi állapot, szabálytalan spirál, vagy cikk-cakk alakban futnak, szárnyrezegtetés, potrohrázás – teljes beállás (pl. vihar közeledik) - Tisztogató tánc: > Toporzékol, első pár lábaival szárnyait tisztogatja, testét gyorsan emeli, süllyeszti. Eredmény - a többiek tisztogatni kezdik.

21 - Örömtánc: > A kaptárban minden rendben van, hát – hasi rezgés, lábait másik méhre rakja, testét előre hátra lengeti ( rajzás – sarlótánc).Váratlan élelem, anyabölcső kelése. - Gyúró tánc: > Fejét kifordítja, a többiek ezt a méhet vizsgálgatni kezdik a csápjaikkal és első lábaikkal, középső és hátsó lábait húzogatják, majd tisztogatják csápjaikat. Erre a vizsgált, kezelt méh tisztogatni kezdi saját testrészeit. - Egyéb, még ismeretlen jelzések is léteznek – kutatási feladat, ennek feltárása.

22 A tanulás és felejtés a méhek életében
- Könnyen tanulnak, könnyen felejtenek - Három napos memória, annak gyakorlati jelentősége => helymeghatározás, etetés ideje - Tanulás: > könnyen megtanulják, hogy hol található a kaptár, méhlegelő,etetőtálca stb. - Időérzék: > egy virágtípus mikor ad nektárt és virágport, etetés mindig ugyanakkor, másnap sorakozó

23 - Napirend kialakulása:
- Virághűség: > repce - akác - Területhűség: > a kettő összefügg – felderítők szerepe felderítés – rablás helye – napokig kitartanak (3 nap) - Napirend kialakulása: > állandó ellenőrzés, felderítés, jelzés következtében a fentiek szerint alakul ki - Kábítás – felejtés - újratájékozódás


Letölteni ppt "Ismertesse a méhek képességeit: kommunikáció, tanulás!"

Hasonló előadás


Google Hirdetések