Önkormányzati Egészségügyi Napok 2011. január 18. Orosz Éva

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
Advertisements

Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Dr. Kincses Gyula szept. 1/16 A Nemzeti Rákellenes Program összefoglalása Dr. Kincses Gyula.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
A stratégiai tervezés módszertana
Egészségügy Betegjogok.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS KÉRDŐJELEI A TÁRSADALOM, A GAZDASÁG ÉS AZ ÖKOLÓGIA ÖSSZEFÜGGÉSE A GLOBÁLIS WILÁGBAN.
Stratégiai tervezés.
Egészségpolitika.
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Milyen egészségbiztosítási rendszerünk lehet év múlva? Prof. Dr. Orosz Éva Egyetemi tanár, ELTE Egészség-gazdaságtani Kutatóközpont vezetője, az.
Nemzeti Egészségügyi Számlák
EGÉSZSÉGÜGY-EGÉSZSÉGIPAR TÉNYEK ÉS TERVEK DR. RÁCZ JENŐ BUDAPEST, 2OO3.O5.29.
Pénzügyi intézmények kontrollingja
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
Dr. Losoncz Miklós egyetemi tanár kutatásvezető, GKI Zrt. Fejlesztéspolitika válságban és válság után.
A lokalitás szerepe a munkaerőpiaci folyamatok alakításában László Gyula Pécs, május 19.
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
1 A rendelkezésre álló mindenkori források hatékonyabb, szükségletalapú elosztási rendszere SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK JÖVŐKÉPE június 21. Czibere.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
A hippokratészi eskü értelmezése
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Válság és megújulás? Lehetőség vagy krízis?
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
Az igazi változásokhoz szemléletbeli váltásra van szükség ? Az energiaszektor szerepe a versenyképesség javításában Energiatudatosság.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Civil Európa – civilek Európában
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Dr. Rácz Jenő ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BUDAPEST FEBRUÁR 24.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
Önkormányzati Egészségügyi Napok
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Európai Uniós ismeretek
Kórházátalakítási pályázat
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Előadás másolata:

Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok 2011. január 18. Orosz Éva tanszékvezető egyetemi tanár, ELTE TáTK Egészségpolitika és Egészség-gazdaságtan Tanszék „

Az elemzés szempontjai A Semmelweis Terv (ST) értékei, alapvető céljai összhangban vannak-e a társadalom hosszú távú érdekeivel és az egészségügyi rendszer jelenlegi problémáival? Tervezett változtatások, intézkedések összhangban vannak-e az alapvető célokkal? A megvalósíthatóság feltételeit (és kritikus pontjait) tartalmazza-e a terv?

Általános megjegyzések A ST megfelelő kiindulópontot jelent: Értékközpontú, célvezérelt (nem cseréli fel az alapvető célokat és eszközöket) Az értékek, rendszer-célok összhangban vannak a magyar társadalom hosszú távú érdekeivel; és az EU és WHO egészségpolitikai stratégiájával A vitaanyag további munkát igényel Nagyobb hangsúlyt a politikai, gazdasági és társadalmi tényezőkre (problémák okai és megvalósíthatóság feltételei) Az egyes rendszer-célokban elérendő jobb teljesítmény pénzügyi, ösztönzési, intézményi, és információs feltételeinek együttes, konzisztens megfogalmazása A kritikus kérdések markánsabb megfogalmazása A Népegészségügyi Program és az állami egészségszervezési intézményrendszer kapcsolatának világosabb bemutatása

Értékek, alapvető célok ST értékei, alapvető céljai: az egészség önmagában érték hatásosság, eredményesség esélyegyenlőség a hozzáférésben forrásteremtés: szolidaritás megerősítése hatékonyság betegjogok Javaslat: kiegészítés Az egészségi állapot egyenlőtlenségeinek csökkentése; a társadalmi tényezők befolyásolása Kiegészítést igényel a stratégia, intézkedési terv is Jó minőségű szolgáltatás: hatásos terápia, betegbiztonság, fogyasztói elégedettség javítása

A ST megvalósításának feltétele: az egészségügyi ellátásra fordított közkiadások növelése „Kezdeményezzük egy „társadalmi szerződés” megkötését, amely a gazdaság jövedelemtermelő képességéhez igazodóan határozza meg az egészségügyi ellátásra fordított közpénzeket.” Javaslat: Konkrétabb megfogalmazásra van szükség Az egészségügyi közkiadások kérdésében kormányzati stratégiára, kormányzati döntésre lenne inkább szükség

A közkiadások alakulására szcenáriók kidolgozása lenne célszerű (a gazdasági növekedés függvényében) ST: … hosszabb távon cél az uniós átlagnak megfelelő egészségügyi közkiadások elérése, valamint a magánkiadások arányának visszaszorítása, szerkezetének átalakítása (célérték a teljes egészségügyi kiadás cca. 25%-a). Javaslat Szcenáriók: az elmaradásunk milyen mértékű, milyen ütemű csökkentése a reális? Tisztázandó: az EU átlag a GDP százalékára vagy az egy főre jutó közkiadásra vonatkozik-e? A magánkiadások arányának a visszaszorítása – nem tűnik reálisnak Helyette: fokozott figyelem az alacsony jövedelmű, krónikus betegekre (pl. jövedelemhez kötött éves co-payment maximum)

Hogyan csökkenthetők a hozzáférésben, minőségben mutatkozó nagy különbségek? ST: „Cél tehát, hogy mindenki, betegségétől és anyagi helyzetétől függetlenül, egyforma eséllyel férjen hozzá a szükséges egészségügyi ellátáshoz” Fő eszköz: szakterületi ellátás-fejlesztési programok A szolgáltatáscsomagból kizárhatók a nem egészségi állapot javítását célzó beavatkozások A rendelkezésre álló források …szükségessé tehetik öngondoskodás kiterjesztését, kiegészítő jelleggel Kritikus kérdések: A szakterületi ellátás-fejlesztési programok, a forrásallokáció (finanszírozási rendszer) és az egészségszervezési intézményrendszer működése egymást erősítő vagy gyengítő hatást vált-e ki? Nincs elég forrás arra sem, hogy a hatásos terápiákhoz mindenki időben hozzáférjen Egyes – pl. finanszírozhatóság szempontjából célszerű - intézkedések a hozzáférés különbségeinek a növekedését idézhetik elő Pl. világosabb megfogalmazásra van szükség a „fizetős” ellátásokra vonatkozóan

A hatékonyság javításának feltételei ST: „ a hatékonyság javításának kulcsfontosságú feltétele, hogy a hatékonyságjavulás eredményeképpen felszabaduló forrásokat ne vonják ki az ágazatból” Fő hangsúly: intézményi / szervezeti keretek megváltoztatása (kapacitástervezés, menedzsment-koordináció, betegút-szervezés) Kritikus kérdések: A hatékonyság-növelő döntéseket hozó intézmények vagy intézmények csoportja (és azok dolgozói) részesüljenek a felszabaduló forrásokból A forrásallokáció (finanszírozási ösztönzők), az intézményrendszer és a minőségfejlesztés összehangolt változtatása

A hatékonyság javításának feltételei A finanszírozási rendszerben és tulajdonviszonyokban tervezett változások összhangban vannak-e az intézményi változásokkal? Pl. a kapacitás átalakítás, betegút-szervezés más eszközöket igényel önkormányzati vs központi kormányzati tulajdon esetén Milyen ösztönzők fogják érdekeltté tenni az egészségszervezési intézményeket és a szolgáltatókat? Pl. lehetséges eszközök: fejkvótán alapuló stratégiai forráselosztás; minőségi elemek beépítése a finanszírozási rendszerbe, stb. Fő hangsúly: intézményi / szervezeti keretek megváltoztatása

A politikai, gazdasági és társadalmi tényezők szerepe A változás alapvető feltétele: a felelősség és a bizalom erősítése Egyaránt és egyidejűleg van szükség az egészségügy minden szereplője (kormányzat, piaci szereplők, szolgáltatók, egészségügyi dolgozók és az egyének) felelősségének az erősítésére (az egészségi állapot javítása, az egészségügyi rendszer teljesítményének javítása érdekében) Egyaránt és egyidejűleg van szükség a közkiadások és a magánkiadások (a társadalombiztosítás és a magánbiztosítás) szerepének a növelésére