Emberi és gépi morál Tomka János Bőgel György

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
valkói egyházközségben
Advertisements

(A vezető magatartása, stílusa)
„Míg e testben élünk…” Az idő Szent Benedek Regulájában
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
1 MTA Tudásmenedzsment Albizottság III. workshop „Leadership” dilemmák a tudásmenedzsment szemiformális együttműködési modelljében február 23. Dr.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
TURIYAM Téma: Önmagunk mibenléte
és a legkevésbé teljes az
Nagyböjt első vasárnapja
Készítette: Oláh Krisztina Andragógia szak III. évfolyam
PÉLDÁK, ÖTLETEK VITÁZÁSHOZ
Motivációs kérdezés technikája
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A szabadság kérdése a filozófiában
Etikai alapelvek az ápolásban
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
BÁTOR VAGY GYÁVA (alamuszi) KERESZTYÉN VAGY?
A BIBLIA KÖZEPE. Vajon melyik fejezet a legrövidebb a Bibliában? A 117. Zsoltár.
A gyermek erkölcsi fejlődése
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
Egyéni döntések a szervezetben
13 tanács egy életre.
Erkölcsi nevelés, mint az óvodai nevelési feladatok egyike
Miért hozzuk a döntést, mi a cél?
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék Mi a filozófia?
Etika.
Etika.
Margitay – Mérnöketika ETIKAI ELMÉLETEK óra.
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
Különbözőek vagyunk!.
„Törekedjél inkább igaz lelkületre, életszentségre, hitre, szeretetre, türelemre és szelídségre!” (1 Tim 6, 11).
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
Kornai János: A gazdasági vezetés túlzott központosítása.
Túrmezei Erzsébet verse
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Tisztelet – dicsőség Szellemi tekintély Jon Palmer.
Dr. Bolgár Judit ETIKAI DILEMMÁK MAGATARTÁS LÉLEKTANI ASPEKTUSA, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A KULTURÁLIS SOKKJELENSÉGRE Veszprém.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
BECSÜLETESSÉG Becs, becses… ÉRTÉKES! Becsül: értékel, tisztel.
A deviancia értelmezési kerete
A gyermeki tisztaság és szeretet, minden aljasságtól mentes
A pontos idő: 18:58.
1. A tudásmegosztás közösség nélkül elképzelhetetlen
Filozófiatörténet előadások 1I.
Reflektív gondolkodás
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Személyes életvitel. III. A helyes életvezetés elméleti alapjai. 7. Értelmesen ápold magad Az egészséges életvitelhez hozzátarozik önmagunknak, a testünknek,
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
A család minősége Általános bevezető Erkölcs: mi a jó és mi a rossz? - a Lelkiség szintjén (szív) - a Testiség és az anyag szintjén (gyomor, alsótest.
Református istentisztelet
MISSION IMPOSSIBLE a legelőn
„Diákok a munkaerő-piacon” NTP-SZKOLL
Áldozatkész szolgálat János 12,20-26
Törvény alatti állapot:
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Mérnöketika.
Adatvezérelt álmok Bőgel György CEU Business School
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Kérdések az alkalomhoz:
Mi a filozófia?.
Egyet értünk abban, mi erkölcsös és mi nem?
SUSANNEK VOLT EGY ÁLMA…
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
egy kiváló tudós gazdag életművéről
Mérnöketika.
7. Parancsolat „Ne paráználkodj!”.
Vágyaink és kívánságaink
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

Emberi és gépi morál Tomka János Bőgel György tomka.janos@kre.hu bogelgy@ceu.edu

Ismerkedés a mesterséges intelligenciával

Intelligens rendszerek: mi kell hozzájuk? Adat Elemzés Döntés- támogatás Cselekvés Tudásmenedzsment

Eltolódó határok Emberi tevékeny-ségek Emberi tudás Ember és gép kiegészítik egymást Az MI különleges erőt ad az embernek Gépi tevékeny-ségek Gépi tudás Közös emberi és gépi munka P. Daugherty

Mire megyünk ketten? Amiben az ember jobb Kreativitás Rögtönzés Ügyesség Ítéletalkotás Társas képességek Vezetési képességek… Amiben a gép jobb Pontosság Gyorsaság Ismétlés Kitartás Előrelátás Skálázhatóság…

Látni a jövőt Lehet? Érdemes? Etikus? Kereskedő Adószedő Orvos Rendőr Farmer Marketinges Politikus HR-es Házasságközvetítő

A bűn előrejelzése Jeff Brantingham, az UCLA antropológia professzora PredPol rendszer Rendőrség, Los Angeles

CompStat, New York

HunchLab, Philadelphia

Mit tanácsol a morál?

Melyik etikai rendszer tanácsait fogadjuk meg? Küzdelem korunk számos etikai dilemmájával Dilemma: egymást kizáró két lehetőség közötti kényszerű választás és a kényszerűség által okozott kellemetlen helyzet A viták megoldhatatlanságának egyik fő oka: az emberek különböző erkölcsi alapelveket követve érvelnek − ha érvelnek egyáltalán

Négy etikai rendszer Etikai egoizmus: egy tett erkölcsösségét az egyén önérdeke határozza meg Utilitarizmus: erkölcsös döntés az, amely a legnagyobb jót biztosítja a legtöbb ember számára; vagy olyan cselekedet, amely több kedvező, mint káros következménnyel jár Deontológia: egy cselekedet önmagában helyes vagy helytelen (fajtái: Isteni parancsolat elmélete, természeti törvény, etikai racionalizmus/Kanti ideológia) Emotivizmus: az erkölcsi nyelvhasználat csupán a személy adott témával kapcsolatos érzéseit fejezi ki, ezért az erkölcs nyelvén megfogalmazottak nem lehetnek igazak vagy hamisak

További három rendszer Relativizmus: nem léteznek olyan objektív és egyetemes erkölcsi elvek, amelyek valamennyi kultúrában, korszakban és emberre kötelező érvényűek Erényelmélet: az erkölcs többet jelent pusztán a helyes cselekvésnél; úgy lehet helyesen élni az életet, ahogyan egy szakmát gyakorlunk Aranyszabály: „Amit akarjátok azért, hogy az emberek ti veletek cselekedjenek, mindazt ti is úgy cselekedjétek azokkal.” (Máté evangéliuma 7,12)

Milyen bánásmódot kívánunk magunknak? „Igazságosan (kiugróan), tisztelettel, türelemmel…” (2013. tavasz) „Tisztelettudóan, őszintén, önzetlenül…” (2014. ősz) „Tisztelettel, őszintén, igazságosan…” (2015. ősz) „Tisztelettel, őszintén, elfogadóan” (2016. ősz, nappali) „Igazságosan, tisztelettel, tisztességesen…” (2016. ősz, levelező)

Mi akadályoz meg abban, hogy úgy cselekedjünk másokkal, ahogyan mi elvárjuk másoktól? Nem érdemli meg a másik 16 Önzés, egoizmus 14 Hangulati tényezők 12 Türelmetlenség (idegesség) 12 Ellenszenv (elfogultság, előítélet) 11 Rossz tapasztalat (csalódás) 11 Velünk se úgy viselkednek 6

Az Aranyszabály megélése: a jellem fejlesztése „Kifelé a jellem annak a bizalomnak a csatlakozási pontja, amellyel a követők a vezetőhöz kapcsolódnak. Befelé pedig a jellem az, ami a vezető lelke legmélyén egyrészt hajtóműként, másrészt fékként szolgál. Sok esetben a jó cselekedetre való első ösztönzés és a rossz cselekedet legvégső gátja egyaránt a jellemből fakad.” (Os Guinness)