Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Advertisements

ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Széchenyi tehetségműhely
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
Értékelés a pedagógiában
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Beiskolázási tájékoztató december
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Inga lengésideje nem függ a bankoktól
A fejlesztés hatása a szervezetre
TIMSS 2007.
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
A projektpedagógia elmélete és gyakorlata
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
„Legyél te is természettudós!” TÁMOP
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A feladatok szerepe Kaposi József.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Szakkör címe Tantárgy, évfolyam Tanár neve Tanulmányi intézmény neve Település neve.
Tudomány – „természetesen” – a Belvárban! TÁMOP / azonosító számú projekt Bevezetés a kémia „rejtelmeibe” Lennert József szaktanár Szakmai.
Radnóti Miklós Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagiskolája 8044 Kincsesbánya Iskola u. 1. „Jó gyakorlat” Év végi felmérő feladatlap kémia tantárgyból.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
A kerekasztal résztvevői
Kompetensek lettünk? június 27..
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Készítette: Szalayné Tahy Zsuzsa – Szalay Sándor 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Számítógéppel segített módszerek a természettudományok.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Az országos mérések megújult rendszere
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Nyílt nap január 23. Kémiatanári szak.
2013/14.. A megvalósítás éve számokban  11 partnerintézmény  összesen 330 óra  iskolánként 3x10 óra  kísérletek 4 természettudományos tárgyból  40.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
Az eredményesség mérése és szakmai ellenőrzés Összeállította: Barcziné Horváth Márta iskolaigazgató, IPR szakértő Kocsis Gáborné IPR szakértő.
Természettudományos tudásképváltozás és a természetismeret Makádi Mariann.
PH-skála készítése és háztartási anyagok pH-jának meghatározása projekt gimnázium 9. osztály tanár: Szakács Erzsébet.
Természettudományos nevelés Réti Mónika kutató Kutatási, Elemzési és Értékelési Igazgatóság Iskola- és Módszertanfejlesztő Központ V.
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
PARADIGMAVÁLTÁS A KÖZOKTATÁSBAN ÁDÁM PÉTER NEMZETI PEDAGÓGUS KAR SZEPTEMBER 21.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
NPK Ember és természet szakmai tagozat
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
Tóth Zoltán és Szalay Luca
Kémia - matematika osztatlan tanári szak
Szalay Luca1 tóth zoltán2
Fizikai és kémiai fogalmak vizsgálata a 7. évfolyam elején
Előadás másolata:

Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE) Hagyományos tanulókísérletek kutatásalapú átalakítása – egy pedagógiai kísérlet hatásvizsgálata Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)

Baj van a természettudományos neveléssel! Nahalka István: Válságban a magyar természettudományos nevelés. Új Pedagógiai Szemle, 1999/5. 3-22. Rocard – Csermely – Jorde – Lenzen - Walberg-Heriksson - Hemmo: Természettudományos nevelés ma: megújult pedagógia Európa jövőjéért. (Ford: Csíkos Csaba), Iskolakultúra, 2010/12. 13-30.

„A természettudományos nevelés fejlesztését új pedagógiai módszereken keresztül érdemes keresztülvinni: ajánlatos a kutatásalapú tanulás megközelítésmódjának iskolai bevezetését, a kutatásalapú tanuláshoz köthető tanártovábbképzéseket és a tanári hálózatok fejlesztését aktívan előmozdítani és támogatni.” (Rocard-jelentés, 2007)

Kutatásalapú tanulás inquiry-based learning – IBL inquiry-based science education - IBSE A diákok olyan vizsgálatokat végeznek, amelyeknek legalább egy részét saját maguk tervezik meg és értékelik, valamint megvitatják azok eredményét is.

Érvek és ellenérvek Aktív tanulás növeli a fogalmi megértés hatékonyságát fejleszti a kognitív képességeket elősegíti a természettudományok lényegének megértését fejleszti az együttműködést és a kommunikáció képességét növeli a motivációt A minimális irányítású tanítási módszerek nem hatékonyak (túlzott kognitív terhelés) rendezetlen tudást alakítanak ki tévképzetekhez vezethetnek számos diák nem szereti

Érvek és ellenérvek Tanárok időigényes kevésbé tervezhető Egy lehetséges megoldás hagyományos kísérletek átalakítása a tanulói önállóság fokozatos bevezetése az átalakítandó kísérlet legyen egyszerű ne igényeljen komplikált eszközöket jól megalapozott fogalmakra épüljön a tanítandó „kulcsfogalom” még ne legyen ismert a tanulók rendelkezzenek a szükséges elméleti és gyakorlati ismeretekkel

A minta 660 tanuló (9. évf.), 15 tanár, 12 iskola Kontrollcsoport: F/L: 121/204 Kísérleti csoport: 335 tanuló (50,8%) F/L: 141/194 (Pearson-féle khi-négyzet-próba: p = 0,421)

Az előteszt 1 kísérlettervezés 7 attitűdkérdés 15 kémiai tudás 1 információkeresés 7 attitűdkérdés 5-fokú Likert-skála Előző tanév végi jegy Matematika Fizika Kémia Biológia A tanuló neme

A pedagógiai kísérlet (2014/15) 3 tanítási óra Reakciósebesség (Kísérlet-1) Kémiai egyensúly Az egyensúlyt befolyásoló tényezők (Kísérlet-2) Kísérlet-1: Tioszulfát-kénsav reakció A reagensek koncentrációjának és a hőmérsékletnek a hatása a reakciósebességre Kísérlet-2: Bizmut(III)-klorid hidrolízise Sósav és víz hozzáadásának hatása az egyensúlyra

Az utóteszt 2 kísérlettervezés 7 attitűdkérdés 12 kémiai tudás 5-fokú Likert-skála

Eredmények

Megvalósítható kutatásalapú kémiatanulás (MTA szakmódszertani projekt, 2016-2020) Szalay Luca (ELTE), Rózsahegyi Márta (ELTE), Wajand Judit (ELTE), Riedel Miklós (ELTE), Tóth Zoltán (DE), (Dávid Ágnes, DE) + 24 tanár és kb. 850 tanuló Longitudinális vizsgálat 7-től 10. évfolyamig Mérés: Előteszt: a 7. évf. elején Utótesztek: minden évfolyam végén Évente 6 tanulókísérlet

Köszönöm a figyelmet!