Szatmáriné dr. Balogh Mária:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Tájékoztatás a szakmai programok megvalósításáról június 26. BARTÓK TAMÁSNÉ.
Tutori tevékenység a gyakorlatban
E-learning alapú távoktatásos képzés
A „MODULFÜZET” készítette B a l á z s T a m á s. - T U D J U K…, - M E R J Ü K…, - T E S S Z Ü K.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
TÁMOP /A
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM A Diplomás Pályakövetési Rendszer eredményeinek beépítése az egyetemi döntési folyamatokba Dr. Szűcs Edit minőségbiztosítási.
A pedagógusok valós igényei, a digitális tananyagfejlesztés aspektusai Eger, október 12.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
KOMPETENCIA ALAPÚ MODULÁRIS KÉPZÉS
Önéletrajzírástól a munkába állásig - gyakorlati tanácsok a szakképzett munkaerő és a munkáltatók eredményes találkozásához június 24.
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
Székely István fejlesztési tanácsadó
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar

A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Humán erőforrás fejlesztés a vendéglátóiparban Siófoki Fürdőegylet Turisztikai Egyesület közgyűlése és Vendéglátói Konferenciája Kontakt Képző Központ.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Szatmáriné dr. Balogh Mária:
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Munkakörelemés és –tervezés röviden
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Az SZMBK Intézményi Modell
Felsőoktatási Szakképzés
Előadás másolata:

Szatmáriné dr. Balogh Mária: A munkakör- és kompetencia alapú szakmai képzések fejlesztése, újradefiniálása, avagy, Hogyan újítsuk meg képzéseinket?

Tartalom Rövid bemutatkozás Változó világ Ahogy azt már mások kitalálták Ahogy mi kipróbáltuk Célok és feltételek

Személyes háttér Munka- és szervezet szakpszichológus Felsőoktatási tapasztalat: 34 év Találkozás a DACUM (Development A Curriculum) kidolgozójával, Robert E. Nortonnal (The National Center for Research in Vocational Education, The Ohio State Univ.) 1993 Learning about Open Learning Heriot-Watt Univ. (LOLA) 1999 HRM tanácsadási tapasztalat: munkakör-elemzésre épülő HR rendszerfejlesztés és mentorképzés Szervezetfejlesztési tanácsadás NSZI foglalkozáselemzési hullámokban részvétel (2001, 2005) elemző facilitátorként Kompetencia-alapú képzésfejlesztésben tréner és mentor, tananyag értékelő (Pl. TISZK-ek)

Változó világ – változó szükségletek Gyorsuló ütemű technológiai fejlődés Lemaradó és forrásszegényes oktatási rendszer Tanártovábbképzések?  Munkahelyi igények, követelmények és a munkaerő felkészültségének növekvő eltérése, feszültségei Megérzi a gazdaság! A fejlesztés gátja!

Vezérigazgató felmérés, 2017 PWC A magyarországi vezérigazgatók bíznak abban, hogy saját cégük növekedni fog a következő egy évben. A folyamatos innováció és a humánerőforrás fejlesztése tűnik a jövő kulcsának + a digitális és technológiai képességek. Legfontosabb készségek: problémamegoldás, az együttműködés és az alkalmazkodóképesség, vezetői, készségek, kreativitás és innováció. Legnagyobb nehézség: a vezetői készségekkel rendelkező, ill. a kreativitásban és az innovációban erős munkatársak megtalálása. Kilátásaikat és fejlesztési terveiket azonban beárnyékolja az évek óta egyre jelentősebb szakemberhiány. A vállalatvezetők 92%-a mondta, hogy ezt tartja növekedése legnagyobb korlátjának. Bővíteni tervezik cégük létszámát, miközben megoldást kellene találniuk a szakemberhiányra és a túlszabályozottság okozta nehézségekre. https://www.pwc.com/hu/hu/sajtoszoba/2017/magyarorszagi_vezerigazgato_felmeres_2017.html

Amitől tartanak a vezérigazgatók

Készségek és találási nehézségek

Fejlesztési területek https://www.pwc.com/hu/ceosurvey

Munkaadók és szövetségeik jelzései Átalakítaná az oktatást az Innovációs Szövetség (2007) Hatékonyabb oktatás kellene a bővüléshez (2015). Hiányzik a pályaorientáció és nincsenek meg a képzéshez szükséges alapok. Az elégtelen kínálat okai a képzés oldal hiányosságaira vezethetőek vissza. A szakemberhiányt jelölte meg a vállalatvezetők 92 százaléka a növekedés legnagyobb korlátjának a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) által készített felmérésben, ezért a szakképzés megújítását szorgalmazza a szervezet. (2017) OKJ-sok 18%-a tud elhelyezkedni a szakmájában.

Munkakörelemzés/foglalkozáselemzés: feladatrendszer és kompetenciák  A CÉL: munkahelyi, munkaerő-piaci követelményeknek megfelelő képzésfejlesztés Munkakörelemzés/foglalkozáselemzés: feladatrendszer és kompetenciák  2. Kimenetből következő átfogó, részcélok, követelmények meghatározása 3. Foglalkozáshoz tartozó feladatok elvégzésére (teljesítmény-követelményekre) felkészítő képzés újratervezése: elmélet + gyakorlat

A módszertan filozófiája Egy adott munkakörben a hozzáértő és gyakorlott dolgozók mindenkinél jobban és pontosabban tudják leírni saját munkakörüket. Bármely munkakör hatékonyan leírható azokkal a feladatokkal, amelyeket az adott munkakörben sikeresen teljesítő dolgozók végeznek el, teljesítenek. A sikeres feladatmegoldás közvetlenül összeköthető azokkal az ismeretekkel, készségekkel és attitűdökkel, viselkedésekkel, amelyekkel rendelkezniük kell a dolgozóknak abból a célból, hogy a feladataikat megfelelően teljesíteni tudják.

4. Tananyagfejlesztés: együttműködő oktatók és gyakorlatvezetők által! A CÉL: munkahelyi, munkaerő-piaci követelményeknek megfelelő képzésfejlesztés 4. Tananyagfejlesztés: együttműködő oktatók és gyakorlatvezetők által! összetartozókból modulok létrehozása útmutatók segédletek foglalkozási óratervek támogató média (online, stb.) 5. Megvalósítás, kipróbálás 6. Értékelés: átfogó, folyamatra, tartalomra, módszertanra vonatkozó, majd korrekciók

Rendszerezett tananyag- és képzésfejlesz-tés (Systematic Curruculum and Instructional Development, SCID) Norton, R. E., & Moser, J. (2007). SCID handbook Columbus, OH: Center on Education and Training for Employment, The Ohio State University)

Példa: Feladatelemzés A foglalkozás/munkakör neve: Gazdasági informatikus Feladatcsoport címe, jele: Fejleszti az informatikai infrastruktúrát A feladat címe: Gondoskodik az informatikai eszközök beszerzéséről Átveszi az eszközöket

Teljesít-mény kritériu-mok Attitűdök, viselkedések A feladat lépései Teljesít-mény kritériu-mok Döntés és támogatás Tantárgy Ismeret Készség Eszközök és anyagok Gyakori hibák Attitűdök, viselkedések 1. Felméri a felhasználói szükségleteket. Időszakos felmérésekre vonatkozó eljárási rend Gazdasági Cégismeret Saját cég ismeret Fejlesztési elképzelések ismerete (Felh. + hardver) Szükséglet feltáró interjú elvégzése Rendszer gondolkodás Kapcsolat teremtés, kezelés Ellenőrző lista Nem minden érintettet kérdez meg Nem minden releváns szempontot vesz figyelembe Udvarias Tiszteletteljes Segítőkész Kezdeménye-ző Együttműködő 2. Azonosítja a szükségleteket kielégítő hardver eszközöket. A hardver elhelyezésére vonatkozó helyiség tűzvédelmi szabályzata Igények-eszközök társítása. A döntést műszaki dokumentációk segítik. Műszaki-Harver ECDL-Internet Hardver eszközök műszaki jellemzői Hardver eszközökről információ gyűjtés az Internetről. Angol műszaki dokumentáció értelmezése Elemző, összehasonlító gondolkodás Internet, nyomtató, papír. Alultervez: kisebb para-méterű eszközt tervez az igényekhez képest. Pontosság Célkövetés Minőség-szemlélet 3. Egyeztet a vezetővel a beszerzendő eszközökről. Elkészíti az eszköz beszerzés prioritási sorrendjét. Döntési szempontok felállítása Műszaki-Hardver Menedzseri ismeretek Többszempontú döntési mátrix Felhasználók tudásszintje Érvelés Táblázatszerkesztés Többszem-pontú döntési mátrix Nem minden releváns szempontot vesz figyelembe. Kimaradnak fontos szempontok. Felelősség-tudat Kompromisszum keresés 4. Kiválasztja a lehetséges beszállítókat. Beszállítói minősítési standardok az adott cégnél Beszállítók minősítését végzi / előkészíti. Minőség menedzsment Beszállítók minősítése Internet Minőségbiztosítás: szemponttok listája Nem megbízható beszállítót választ. Korrupció. Kapcsolati háló kritika nélküli használata. Megbízhatóság Önállóság Convictus-Consult Kft.

A tananyag tervezése Belépési kritériumok: Értő olvasás Pontos számolás Szövegszerkesztés és gépelési készség Helyesírás Táblázat/adatbázis kezelés felhasználó szinten Internet használat – információ keresés, rendszerezés

Követelmények (objectives) Legyen képes a tanuló… Tananyag tartalma, szerkezete Gyakorlatok, feladatok Támogatás módja Ellenőrzés, értékelés módja, szintje Időszükséglet Felhasznált és használható forrásanyagok Teljesítmény követelmény (performance objective) Szükségletfeltáró interjút készíteni. Kommunikáció: Szükségletfeltáró interjú folyamatának kezelése Tréningen: - szituáció elemzés filmről - szituációs gyakorlat (videó feedback) Szakmai gyakorlaton: - részvétel szükségletfeltáró beszélgetésen + ellenőrző lista Szükségletfeltáró beszélgetés vezetése a gyakorlatvezető felügyelete alatt, utána visszajelzés Ellenőrző lista Demo filmek (CD, DVD) Cikk a kommunikációs szöveggyűjteményben Ellenőrző listán szereplő szempontok alapján a tapasztalatok megbeszélése társakkal és a gyakorlat vezetővel. Az ellenőrző lista követelményeinek min. 90%-ának teljesítése Aláírás a gyakorlat vezetőtől. Tréning: 18 óra/csop Megbeszélés a gyakorlaton: 1-2 óra/ interjú Szupervíziós megbeszélés a gyakorlaton interjúkészítés után:1,5-2 óra / interjú Szöveggyűjtemény Link gyűjtemény: Szükségletfeltáró interjú készítése az ellenőrző lista szempontjainak megfelelően Műszaki doku-mentációt olvasni, értelmezni, és összehasonlító táblázatba rendezni Szervezés/menedzsment: Döntési mátrix készítése, szerepe a döntés előkészítésben. Szimuláció: Többszempontú döntési mátrix összeállítása iskolai, munkahelyi és saját döntési helyzetekre Többszempontú döntési mátrix táblázat elektronikusan Angol nyelvű műszaki dokumentáció fordítása, döntési mátrix készítése az olvasottak alapján. Döntés előkészítő mátrixot készíteni Internet használat: - keresés - információ mentés - információ rendszerezés Kiválasztott hardver eszközre több gyártótól információ gyűjtése és az adatok táblázatba foglalása a forrás megjelölésével Táblázat séma A források alapján a táblázat adatainak ellenőrzése. Megfelelő, hibátlan kitöltés Árajánlatot kérni. Gazdasági jog: - árajánlat formai, tartalmi követelményei Üzleti kommunikáció: - ajánlatkérő levél fogalmazása, írása Ajánlat kérő levél fogalmazása kiválasztott hardver elemre Árajánlat minta Ajánlatkérő levél minta Ellenőrző lista alapján Ajánlatkérő levél megfogalmazása a jogi tartalmi és kommunikáció formai követelményei alapján

Modulok és néhány tartalom 1. Műszaki, hardver ismeretek 2. Gazdasági és gazdasági jogi ismeretek: Elmélet: Jogi (számla, szerződés, megrendelés, garancia, fogyasztó védelem) Leltárkezelés fogyasztói jogok, fogyasztóvédelem Szakmai gyakorlat: Mutasson néhány szerződést a gyak. vezető és azt beszéljék meg. Készítsen elő a gyakorlatvezető felügyelete alatt egy konkrét vételi szerződést, majd beszéljék meg az ered-ményét 3. Kommunikáció: Szükséglet feltáró interjú készítése Üzleti kommunikáció: levelezés (írott) és beszerzési (szóbeli) Tárgyalás, érvelés, reklamálás

Modulok és néhány tartalom 4. Minőségbiztosítás: Beszállítók minősítése 5. Szervezés/menedzsment ismeretek: Döntési mátrix 6. Műszaki/IT angol nyelv: Műszaki IT szöveg gyűjtése, olvasása, megértése, fordítása

Fejlesztési folyamat: Tervezés Írás, fejlesztés Lektorálás (tartalmi, módszertani, nyelvi), Korrigálás, javítás Kipróbálás, tesztelés A tapasztalatok megbeszélése Korrigálás a tapasztalatok alapján Pontos eszköz, anyag, idő, oktatói igény meghatározása Költségtervezés Bevezetés

Véglegesítés előtt Szakmai véleményeztetés: az új tananyagot a tárgyban képzett szakemberek véleményezik szakmai szempontból Pedagógiai-módszertani lektorálás Nyelvi lektorálás Próbatesztelés: az új tananyagot a megcélzott tanulók és forrásszemélyek kipróbálják az új tananyag használata egy „osztályban”, csoportban

Aktualitása: DUÁLIS – KOOPERATÍV képzés Duális formában folyó képzést csak meglévő alapszakra lehet akkreditáltatni (az eredeti tartalom nem sérülhet). A képzés indításához a Duális Képzési Tanácshoz be kell nyújtani: A képzés indításának indoklását Az intézményi tanrendet A vállalati tananyagot Az egyetem és vállalat közötti szerződést (Dr. Palkovics László: Gyakorlati és elméleti képzés egyensúlya a járműmérnöki képzésben c. előadása, 2014. november 16.)

Mi szükséges az alkalmazáshoz? A munkáltatók és a képző intézetek szoros együttműködésére: közös pályaelemzések, tananyagfejlesztések. Az intézményi és vállalati oktatók együttműködésére a feladatokra, vagy feladatcsoportra irányuló tananyagfejlesztésben. Az oktatott tartalmak sokkal szorosabb egymásra épülésére és az általános ismeretek gyakorlati alkalmazhatóságának megmutatására  hallgatói motiváció! Módszertani megújulásra: a munkafeladatokhoz hasonló szimulációs gyakorlatok  ismerni a gyakorlatot!

Felkészülni, tanulni Az egyetemi tanárképzésbe alapszinten bevinni a kompetencia-alapú képzés és tananyagfejlesztés elméletét és gyakorlatát (kipróbálás, projektmunka), sok-sok módszertani kurzust. Erős képzési támogatást adni az oktatói gyakorlat átalakításához. A pályázatok írásához módszertani támogatást nyújtani: alapvető tananyag-fejlesztési sztenderdek, protokollok kidolgozása, követésének beépítése a folyamatba. Sikeres programok, kísérletek, módszerek bemutatása egymásnak, tudásmegosztás, módszertani műhelymunkák szervezése. Időt adni a tesztelésre és a továbbfejlesztésre, és meg is követelni a tapasztalati alapú korrekciókat.

Akkor MIÉRT NEM így tervezünk és képzünk?! Nem ismerjük a módszertant? Sok előkészítő munkát kellene elvégezni? Magunknak is sokat kellene tanulni? Nincs partneri viszony és együttműködés a képző intézmény és a munkahelyek között? Nincs együttműködés az oktatók között? Félünk újítani? Hiányzik a finanszírozás ilyen sok munkához? …

Rendszerezett tananyag- és képzésfejlesz-tés (Systematic Curruculum and Instructional Development, SCID) Norton, R. E., & Moser, J. (2007). SCID handbook Columbus, OH: Center on Education and Training for Employment, The Ohio State University)

A MÓDSZETAN RENDELKEZÉSRE ÁLL. Köszönöm a megtisztelő figyelmet A MÓDSZETAN RENDELKEZÉSRE ÁLL! Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Szatmáriné dr. Balogh Mária Munka- és szervezet szakpszichológus, tréner, coaching pszichológus Honlap: www.convictus.hu e-mail: info@convictus.hu TEL: 06-30- 9587-339

Tipikus problémák, nehézségek Elméleti alapok hiánya: hogyan fejlődnek a készségek (pl. DeBlock), mi a kétféle képzés között a különbség, a tananyagfejlesztés lépései, idői szükségletek, szerepek… Célkitűzések pontatlanok, gyakran ismeretalapúak: „ismerje meg”, „vizsgakövetelmények elsajáttítatása”, „alkalmazza a követelményeket” A képzési módszerek jelentős részét nem élték át, nem értik (pl. „esettanulmány” minden gyakorláson alapuló kipróbálás) Nincs összhang a cél, a tartalom, a fejlesztő módszer és az értékelés között. A feladatoknak nincs instrukciója, csak kérdést tesznek fel. Építkezés hiánya: a feladatokban mozgósított képességek, készségek nem épülnek egymásra a többi feladatban, hirtelen szintugrások. Más mér („ismertesse”), mint amit célként kitűzött (alkalmazás, készség). Nem a célcsoporthoz szabja a feladatot (Írjatok munkaszerződést, módosítsátok, és szüntessétek meg a munkaviszonyt!  HR és jog hallgatóknál OK lenne) Összekeveri az önellenőrzést a tanár általi ellenőrzéssel is, és még pontozza és osztályozza is a csoportos feladatot!

Íráskészség problémái Helyesírás! Fogalmazási nehézségek: állítmány hiánya, érthetetlen mondatok, túl hosszú szövevények, … Kévés példa, minta, nincs saját élményhez kötés, esetelemzés, segítséggel kipróbálás, … Hivatkozások nélkül másolások, hiányos hivatkozások. Nincs egyeztetett stílus: magázás és tegezés egy oldalon Nem tudnak szövegszerkesztővel dolgozni, csak kevesen. Sorközök váltakoznak, címsort nem használ, stb.  Ingyen munkák, ill. alulárazott segítség („Tréning, de ne annak mondjuk, mert azt már kifizettük!”) Túl rövid fejlesztési határidők Frusztrált, dühös tanárok, fejlesztők, míg meg nem értik és érzik a kritériumokat, kiugrási kísérletek, ideges projektvezetők Visszarendeződési törekvések Sokszoros javítási körök Technikai és szerkesztői segítség nélkül nem megy az írás