Az elszenvedés kultúrája az egyház történetében AVE CRUX, SPES UNICA! Az elszenvedés kultúrája az egyház történetében
Az apostoli levelekben Mindenütt szorongatnak minket, de nem szoríta- nak be, kétségeskedünk, de nem esünk kétségbe; üldözöttek vagyunk, de nem elhagyottak, letipor- nak, de el nem veszünk; Jézus halálát mindenkor testünkben hordozzuk, hogy Jézus élete is látha- tóvá legyen testünkben. (2Kor 4,8-10) Amennyire részesültök a Krisztus szenvedésében, annyira örüljetek, hogy az ő dicsőségének megje- lenésekor is ujjongva örülhessetek. (1Pt 4,13) testem elszenvedi mindazt, ami a Krisztus gyöt- relmeiből még hátravan, az ő testéért, amely az egyház. (Kol 1,24) Az apostoli levelekben
Az üldöztetés korában Antiochiai Ignatiosz püspök (†110) levele Rómába „Engedjétek, hogy Istenem szenvedésének az utánzója legyek!” „Isten gabonája vagyok, akit a vadállatok fogai őrölnek meg, hogy Krisztus tiszta kenyerének bizonyuljak.” „Jó a világból Istenhez lenyugodni, hogy benne keljek fel!” Az üldöztetés korában
Vérontás vagy magvetés? Szmirnai Polükárposz (†155) vértanúsága Mi rossz van abban, ha azt mondod: a császár az Úr?! – Nem fogom megtenni, amit tanácsol- tok nekem. Légy tekintettel korodra! – Nyolcvanhat esz- tendeje szolgálok neki, és nekem semmi rosz- szat nem tett. Hogyan káromolhatnám kirá- lyomat, megváltómat? Esküdj a császár boldogságára, térj észre, és mondd: le az istentelenekkel! – Körülnézve a stadionban felsóhajtott: Le az istentelenekkel! Vérontás vagy magvetés?
IMITATIO CHRISTI
Ne szomorkodjatok, hogy keveseknek látszotok! Assisi Ferenc (†1226) „Imádunk téged, Urunk, Jézus Krisztus, a világon levő minden templomodban, és áldunk téged, mert szent kereszted által megváltottad a világot.” (Végrendelet 4.) az elszakadás: „mezítelenül küzdött a mezítelen ellen” (Cel I,VI) az eljegyzés: Szegénység Úrnővel az elpecsételés: stigmatizáció (1223, La Verna) Ne szomorkodjatok, hogy keveseknek látszotok!
SOLUS CHRISTUS
Kereszt, kereszt! – és nincs kereszt… Luther és a kereszt teológiája a 95 tétel: (93) Távozzanak tehát azok a próféták, akik azt mondják Krisztus népének: „Béke, béke!” - de nincs béke! (94) Tegyék jól a dolgukat azok a próféták, akik azt mondják Krisztus népének: „Kereszt, kereszt!” notae ecclesiae: „mindezen szenvedések indítóoka egyedül az, hogy erősen ragaszkodik Krisztushoz és Isten igéjéhez” (A zsinatokról és az egyházról) Kereszt, kereszt! – és nincs kereszt…
Boldog csere Luther és a kereszt A keresztény ember szabadságáról: „A keresztény ember szabad ura mindennek, és nincs alávetve senkinek. A keresztény ember készséges szolgája mindennek, és alá van vetve mindenkinek.” (boldog csere, ellenkező látszat alatt) Boldog csere
KÖVETÉS ÉS KERESZT
Elszenvedés és szabadság Dietrich Bonhoeffer (†1945) „A szenvedést el kell hordozni, hogy elmúljék.” „A kereszt nem vesződség és nehéz sors, hanem kizárólag a Jézus Krisztushoz kötésből származó szenvedés.” „A (szabad) felelősség Istentől ered, aki a felelős cselekvésben a szabad hit merészségét várja el tőlünk, s ha valaki emiatt vétkessé lesz, annak megbocsátást ígér.” Elszenvedés és szabadság
N’AYEZ PAS PEUR Végtelenül könnyebb emberi parancsnak engedelmeskedve szenvedni, mint önként vállalni a szenvedést. Végtelenül könnyebb közösségben szenvedni, mint magányosan. Végte- lenül könnyebb nyilvánosan és megbecsülésnek örvendve Szenvedni, mint elhagyatva és gyalázatban. Végtelenül Könnyebb testi életünket kockáztatva szenvedni, mint Lélekben szenvedni. Krisztus önkéntesen, magányosan, elhagyatva és gyalázatban Szenvedett, testben és lélekben, s így szenvedett vele azóta Számtalan keresztény. N’AYEZ PAS PEUR