Selmeci József Csongor Anahata csakra
A csakra szimbólumai Tulajdonságai a szeretet, a megbocsátás, az együttérzés és az odaadás. Eleme a levegő. Jelképe a tizenkét szirmú lótusz, benne a két, csillaggá összekapcsolódott háromszöggel, mely azt jelzi, hogy a kundaliní vagy tovább emelkedik innen, vagy visszaesik. Ennek az a magyarázata, hogy itt gyönyörű érzelmeket és érzéseket lehet átélni, és így a kereső könnyen elfeledkezik eredeti céljáról. Ez a csakra a híd az anyagi és a szellemi világ között. Előbbi az alsó három, utóbbi a felső három csakrához kapcsolódik az emberi energiarendszerben. Jelképe a fekete antilop, az éberség, az öröm, a játékosság szimbóluma. Színe a világoskék. A gerincen, a szív mögött helyezkedik el, a szeretet, szánalom, megbocsátás érzései kapcsolódnak hozzá.
A csakra szimbóluma
A szellemi minőségek I. Ezen a szinten a legfontosabb feladat a saját érzékszervi tapasztalatainkról való leválás, és ennek segítségével a szeretem-nem szeretem kettősségének elengedése. E dualizmus megszüntetése nélkül a szeretet kozmikus energiájának folyamatos átélése lehetetlen. A jógi mindenben és mindenkiben a Teremtő megnyilvánulását látja, és az iránta érzett folytonos szeretet hatalmas energiája, öröme és biztonsága tölti el a szívét. A csakra elégtelen működése az alábbi zavarokhoz vezethet: fizikai szinten: légzés- vérnyomás- és szívpanaszok, rák; érzelmi szinten: érzelmi függőség, melankólia, félelem a magánytól, kiszolgáltatottságtól, csalástól, árulástól. Bídzsa mantrája a Jam.
A csakra minősége 1. Szeretet, együttérzés. Tamasz – apátia, senki másra nem figyel, pszichopaták, szociopata személyiségek. Lehet, hogy más csakráknál nagyon magas szinten vannak, néhányuk nagyon intelligens, annál veszélyesebbé teszi őket. Tamaszikus – radzsasz – hajlamosak kapcsolatba lépni másokkal, árulásra hajlamosak, drog világában ez gyakran megtapaszalható és a bűnözői közösségekben, ha valaki egy kicsit több pénzhez jut megpróbálja átverni a többieket erről szólnak a bankrablásos filmek.
A csakra minősége 2. Radzsaszikus – tamasz – némi figyelmesség a közelálló személyekre vonatkozóan. A tamasz rólunk szól, mint kis családról, és nem nagy közösségről. A saját kis csoportomban is magakadályozza a tamasz az intimitást. Még saját családjukban sincs igazán intim kapcsolatuk az ilyen embereknek. Radzsasz – képes a szeretet megtapasztalására, nincs tudatában annak, hogy a szeretet már bennük van. Azt hiszik kintről kell megszerezni. Az egyetlen módja, ha Te azt megadod nekem. Ez a lehető legelterjedtebb. Ez az átlagos alapállapot. A feltételekhez kötött szeretet. Szeretlek téged ha te szeretsz engem. Ígérd meg, hogy örökre szeretni fogsz, és akkor megmaradhatsz a kalitkámban. Jó dolog a házasságban való hűség, de aki feltétellel szeret az bebörtönöz. A szeretet egy adás folyamata. Ezt a szatva tudja, sokkal több spontán odafigyelés a többi ember felé, természetes módon kedvesek. Segítő szakmák felé irányulnak. Számukra természetes másoknak adni.
A csakra minősége 3. A szatvikus - radzsasz – Megerősödik a mi érzése. A szeretet kiárad minden emberre. Szatvikus – az adott személy maga a szeretet. Árad belőle a szeretet. Megvilágosodott – áttörünk a kozmoszba – a szeretet óceánja. Belemerülünk az óceánba. Ez az egész dolog szeretet. A szeretet az egész mögött jár, mindenben benne van. Ennek a folyamatnak része a fájdalom, de e mögött is az isteni szeretet áll.
A csakra minősége 4. A csakra minőségek aktiválása Mindegyikünknek minden csakrája mindig aktív de bizonyosak aktívabbak mint a többi, és az erősebbek uralják a személyiséget. Anaháta - mások jóléte érdekli, együttérzés, Tamaszikus – Az ilyen típusú embert anahat aktívnak hívni, nagyon félrevezető. A tamasz a cselekvás átka. Ez a szeretet hiányát jelenti. Ezek a típusú emberek nem képesek sem szeretet adni sem kapni. Az anahat minden érzelemnek a fő központja. Minden érzelem negatív. A negatív érzelmek ha más csakra domináns, kellemetlen teher. Ha az anahat domináns eközben akkor az egész élet kilátástalan negatív érzésekkel. A kiút a bhakti jóga, hogy át tudják változtatni a negatív érzelmeket pozitívvá. Átalakuló az életük, ha visszatalálnak a saját vallásukhoz, vagy a közösségi tevékenységbe. Radzsaszikus – a fő hajtóerő az együttérzés, és valószínűleg sok jót tesznek. Ha néha lesüllyed a tamaszikus szintre találkozhat az ott lévő negatív érzésekkel. Könnyedén depresszióba ragadhat, mert átérzi a másik ember fájdalmát. Dühösek is lehetnek a világ igazságtalanságai miatt. Állandóan emlékeztetni kell magukat a pozitív gondolkodásra.
A csakra minősége 5. Az ilyen érzelmek domináns emberei számára nehéz tudatosítani a gondolkodásmintáit. A semmiből hirtelen jelennek meg az érzéseik, így élik meg. Jóindulat, agresszió, öröm és a bánat, egység – magányosság elválasztottság érzése. Az érzelmek mégsem a semmiből jelennek meg, mert van egy őket előkészítő folyamat. Fontos az ilyen embernek, hogy vissza tudja vezetni a gondolatait, kognitív terápiába. Bele kell vetniük magukat a karma jógába és a bhakti jóga odaadó részébe. Hihetetlenül sok jót tud tenni a világ számára. Szattvikus szinten Egész életükben kitart a mások jóléte iránti együttérzés szenvedélye. Sokan kis dolgokban munkálkodnak, az emberekre figyelve, mások a közösséget szolgálva – mint Gandhi, a világ egyértelmű jótevői. Gandhi mindenhol ki volt egyensúlyozva. Mindig megfigyelik mások igényeit, szempontjait, és figyelnek arra, van –e igazságtalanság a világban. Ha aktív manipur csakrájuk van, akkor hatékonyan tudnak tenni az igazságtalanság ellen. Gyakran spirituálisan is odaadóak, Asissi Szent Ferenc, Teréz anya.