Szervezeti tanulás: elméleti keretek i.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Advertisements

Csoport munka.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Értékelés a pedagógiában
„A BAKONYÉRT” Egyesület fejlesztése a TÁMOP projekt keretében.
NCA - Önkéntes projektek tervezése és megvalósítása
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Industrial Organization - alapvető modellek
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
A tanulók társas helyzete az iskolában
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Bizalom a szervezetekben
TUDÁS és TANULÁS a szervezetben
VEZETÉSI STÍLUS A STÍLUS FOGALMA a VEZETÉSI stílus fogalma,
Szociális tanuláselmélet
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
A lehetséges énképek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Szervezetfejlesztési Program
Szervezetfejlesztési Program ÁROP November 12. Teljesítménymenedzsment fejlesztési módszertan Előadó: Tóth Dorottya.
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
AVIR – intézményi adatmodell K+F+I szekció február 2.
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
Sólyom Andrea PhD Hallgató
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Tanuló szervezet.
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
Szervezeti viselkedés Bevezetés
XXX, Uddannelsesafdelingen, Århus Universitetshospital, Risskov Egy képzés a tanulásért Conference
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
Az EEM helye a menedzsmentben
A team-munka elméleti alapjai
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
111 A benchmarking szerepe a közoktatásban. 211 Mi is az a benchmarking? " A benchmarking a világ bármely pontján működő más szervezetekkel való folyamatos.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Nyert a pályázatom! Hogyan tovább? Segítünk a megoldásban!
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
A jólét (és a környezeti fenntarthatóság) statisztikai mérési kísérleteiből adódó tapasztalatok egy hazai empirikus vizsgálat alapján Málovics György Szegedi.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
PÉNZÜGYI ELEMZÉS 1. előadás PhDr. Antalík Imre SJE GTK szeptember 21.
A magyar kistérségek innovációs képessége és versenyképessége
Kultúra és kommunikáció
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
dr. Kőmíves Péter Miklós ügyvivő-szakértő
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

Szervezeti tanulás: elméleti keretek i. Tanuló szervezetek előadás és gyakorlat dr. Kőmíves Péter Miklós Ügyvivő-szakértő

Bevezetés Az előadás/szeminárium célja, hogy egy elméleti keretrendszert adjon a szervezeti tanulásnak, a szervezeti tanulás fejlesztésének. A szervezeti tapasztalás kapcsolódik és kölcsönhatásban áll a szervezet környezetével annak érdekében, hogy tudást hozhasson létre. A mai (és jövő heti…) előadásban szó fog esni az elméleti keretek összetevőiről, egészen pontosan a tapasztalatról, a szervezeti kontextusról és a tudásról. Szó esik továbbá azokról a szervezeti tanulási folyamatokról, amelyek a tapasztalat tudássá alakításában működnek közre, úgyszintén szó fog esni. A tudás megmaradását és átadását befolyásoló tényezőkről később fog szó esni.

A szervezeti tanulás fogalmának meghatározása Komoly szakirodalmi vita folyik arról, hogy a szervezeti tanulás folyamatát a megismerés vagy a viselkedés változásában beálló folyamatként kellene-e értelmezni. Legtöbb kutató szerint a szervezeti tanulás egy változást jelent az adott szervezet tudásában, amelynek okozója a tapasztalás (funkciója). A tudás ebben az esetben jelenti egyfelől a deklarált (kinyilatkoztatott) tudást, tényeket, az eljárásokkal kapcsolatos tudást, a skilleket (jártasság, szakértelem) és a rutint (gyakorlat, megszokott eljárás). Szervezeti tanulás = a szervezet képessége és kapacitása arra, hogy hozzáértő és kompetens módon cselekdjen?

A szervezeti tanulás mérése I. Több elképzelhető módon: Szervezeti tanulás = a szervezet tagjai által elért megismerés? Viselkedésközpontú megközelítés: az eljárási gyakorlatba, napirendbe, rutinba beágyazott tudás változásainak vizsgálata úgy, mint a tudás változására adott reakciók vizsgálata. A teljesítmény jellegzetességeinek változása bizonyos indikátorok mentén (pontosság, sebesség szempontjából), a tudás megszerzése és a szervezeti tanulás szempontjából. A szervezetek képesek anélkül szert tenni új tudásra, hogy magatartásuk megfelelően változna – ennek alapján a szervezeti tanulást úgy definiálták, mint a szervezet lehetséges magatartásváltozásainak potenciális hatását.

A szervezeti tanulás mérése II. A szervezeti tanulás mérése erősen függ a kutatói kérdéstől és az empirikus (tapasztalati) környezettől, kontextustól. Határoló tényezők: A kogníciókban (megismerésben) beállt változások által elért tanulás kérdőívek és szóbeli kérdések (verbal protocols) útján történő mérését limitálja az a tény, hogy ezek az eljárások nem alkalmasak a tacit tudás és a nehezen kifejezhető ismeretek felmérésére. Az individuális tanulás mérésére használt eljárások (pszichológiai és neuro- leképezés, képalkotás) egyszer adaptálhatóak lesznek a szervezeti tanulás mérésének folyamatába is. A megismerésen alapuló megközelítést alkalmazó kutatóknak tekintettel kell lenniük ezek megoszlására is. (Pl. egy szervezetben nem kell minden tagnak ugyanazt a változást, ugyanazt a megismerésen alapuló fejlődést produkálnia ahhoz, hogy szervezeti tanulásról beszélhessünk.)

A szervezeti tanulás mérése III. A szervezeti tanulást, mint az eljárásrendben és a teljesítményben beálló változásokat mérő megközelítésmódok képesek lehetnek a tacit tudás és az explicit tudás mérésére is. A viselkedésben beálló változások mérése során tekintettel kell lenni arra is, hogy az egyes elemek változása kihathat más viselkedési elemek változására is. Ezt a mérés során szem előtt kell tartani. (Pl.: a rutinban, eljárásrendben beálló változásokat elképzelhető, hogy nem is tanulás során megszerzett új információk alakítják, hanem új belső eljárásrend kidolgozása, amelyet a szervezet minden tagjának be kell tartania.) A teljesítmény sebességében vagy minőségében beálló változásokat exogén hatások is befolyásolhatják (pl. az anyagok, alapanyagok javulása), amelyek nem a szervezeti tapasztalások eredményeinek következtében történnek meg. Ebből kifolyólag a szervezeti tanulás mérése során mindezekre a külső faktorokra tekintettel kell lenni és a szervezeti tanulás magyarázatainak lefektetése során számításba kell venni a fenti példákkal szemléltetett alternatív faktorok hatását is.

A szervezeti tanulás elméleti keretei I. Folyamatos körforgásban működik a szervezeti tanulás. A folyamat során a szervezetet érő feladatokból, kihívásokból teljesítmény és tapasztalat válik az alábbi módon: A gazdasági környezetből különböző hatások érik a szervezetet. Ezek a hatások bekerülnek a szervezet látens (rejtett) környezetébe, kontextusába. Itt a feladatokból, a teljesítményből és a tapasztalatból fokozatosan tudás jön létre, amely egy szervezeten belüli aktív kontextusba kerülve egyfelől a szervezet tagjai által hasznosított szervezeti eszközzé válik, másfelől pedig kikerül a gazdasági környezetbe is. A szervezet tagjai a tanulási folyamat során megalkotott eszközöket, protokollokat az újabb feladatok, kihívások megoldása során már alkalmazni tudják. Az új módszer részévé válik a szervezet tudásának.

A szervezeti tanulás elméleti keretei II. A tapasztalat felhalmozódik, ahogyan a szervezet megoldja különböző feladatait. A megoldott feladatok száma jó alapja lehet a szervezeti tapasztalat mérésének. Pl. egy orvosi műszereket összeszerelő üzemben az összeszerelt eszközök száma a szervezet tapasztalatának mérésére használható. Pl. egy kórházban, egy műtéti csoport esetében az elvégzett műtéti beavatkozások száma a tapasztalat mérésére is kiválóan alkalmas eszköz. Fontos leszögezni, hogy a szervezetek a problémák és kihívások megoldására végzett sikertelen kísérletekből is tanulnak, ezért a szervezeti tapasztalás mérésére a kísérletek száma sokkal alkalmasabb, mint a sikerrel megoldott kihívások számának mérése.

A szervezeti tanulás elméleti keretei III. A szervezeti tanulás kizárólag a szervezetet körülvevő környezettel összevetésben értelmezhető. A szervezetet körülvevő környezetbe minden olyan szereplő beletartozik, aki a szervezet határain kívül képes hatást gyakorolni a szervezetre magára. Ilyenek pl. a versenytársak, ügyfelek, megrendelők, kormányzati szereplők, oktatási intézmények. Ezt a környezetet számos dimenzió mentén értékelhetjük, például a volatilitás lehet egy ilyen mérőpont, vagy a bizonytalanság, a közöttük fennálló összeköttetések mértéke vagy a nagylelkűség. A külső környezet folyamatosan hatással van a szervezetre, például a megrendelések szükségszerűen a szervezeten kívülről érkeznek. A szervezeti környezet magába foglalja a szervezet jellegzetességeit, a struktúráját, kultúráját, technológiáját, identitását, memóriáját, céljait, ösztönzőit és stratégiáját, továbbá a más szervezetekkel (pl. biztosító, közös vállalat, szervezeti tagság) fennálló kapcsolatait is. A környezet folyamatosan kölcsönhatásban áll a tapasztalással a tudás megalkotása során.