Műfaja: drámai költemény

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Katona József élete ( ) Kecskeméti polgárcsalád fia. Apja takácsmester, aki fia taníttatására nem sajnálja az anyagi áldozatot (pesti, kecskeméti.
Advertisements

Reformkori színjátszások
Készítette: Nyírő Mátyás 8.b
Reformkor A magyar színjátszás rövid története
Az Angol Reneszánsz William Sheakespeare.
CSONGOR ÉS TÜNDE Sík Ferenc rendezése alapján A NEMZETI SZÍNHÁZ ● A● A Nemzeti Színházat először gróf Széchenyi István álmodta meg a Duna partjára. Pompázatos.
G team. Vörösmarty Mihály :  Született: Nyék, december 1.  Armális nemesi család  Székesfehérvári Gimnázium  1816 pesti piarista gimnázium 
Paulay Ede Tokaj, márc. 2 - Budapest, márc. 12.
Ősbemutató Paulay Ede rendezése. Paulay Ede színész, rendező, dramaturg, színészpedagógus, igazgató, fordító március 12-én született Tokajban
Paulay Ede rendezésében 1879 Vörösmarty Mihály. A rendező: Paulay Ede 1836-ban született Lőcsefalván. Színész, rendező, színészpedagógus, fordító, a Nemzeti.
Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésében A Nemzeti Színházban.
Paulay Ede (1836. márci márc. 12) Vörösmarty Mihály a Csongor és Tünde első színházi előadása Paulay Ede nevéhez fűződik, ez a nagy jelentőségű.
Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésében. A NEMZETI SZÍNHÁZ története 1835-ben kezdték el építeni, 1837-ben kezdte el működését 1840-ig Pesti Magyar Színház.
V ÖRÖSMARTY M IHÁLY : C SONGOR ÉS T ÜNDE 137 évvel ezelőtt, a színház világában.
SÍK FERENC CSONGOR ÉS TÜNDE Készítette: Szentivánéj Társulata Árkos Borbála Csiki Kata Mohácsi Orsolya Anna Rozgonyi Anna.
Csongor és Tünde Paulay Ede rendezésésben. Pár szó a rendezőről…  Paulay Ede tokaji születésű rendező volt.  Rendező mivoltja mellett, még számos címet.
1963.  diploma a Színház-és Filmművészeti főiskolán  pécsi Nemzeti Színház rendezője  Gyulai Várszínház vezetője  Nemzeti Színház.
Vörösmarty Mihály : Csongor és Tünde. Inspirációk Gergei (Gyergyai) Albert XVI. századi széphistóriája – a História egy Árgirus nevű királyfiról és egy.
Sík Ferenc: Csongor és Tünde
Készítette: Latabár Kálmán csoport
Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde
Paulay Ede: Csongor és Tünde
Csongor és Tünde Németh Antal rendezésében
Sík Ferenc rendezésében
Csongor és tünde Sík Ferenc.
Készítette: Tündéék csapata
Csongor és Tünde Rendezte: Paulay Ede 1879.
1879. december 1..
Paulay Ede rendezésében
Üdvözöljük a Tisztelt Szervezőket és a Bíráló Bizottságot!
/Paulay Ede rendezésében/
Paulay Ede élete és munkássága
Szabó Kira, Sándor Zsuzsanna, Magyar Fanni, Brenner Ági
Sík Ferenc – Csongor és Tünde
Paulay Ede rendezésében
A bemutató kezdéséhez entert nyomjanak!
Paulay Ede Csongor és Tünde Ősbemutató
Paulay Ede rendezésében
Paulay Ede rendezésében
A Megalkuvók csapata bemutatja:
A színházkészítő.
Az ember tragédiája (1883) Paulay Ede rendezése.
Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésében
Paulay Ede rendezésében
Ember tragédiája Paulay ede.
Gyenes László mint Lucifer
AZ EMBER TRAGÉDIÁJA Paulay Ede.
Az ember tragédiája színdarab
Bemutató: Budapest; Nemzeti Színház, szeptember 21.
Nem mindennapi sikert aratott az előadás ami bizonyította Paulay páratlan tehetségét. Az ember tragédiája ősbemutatója a színháztörténet egyik legnagyobb.
A Csongor és Tünde Vörösmarty Mihály 1826 és között írt drámai költeménye
Nemzeti Színház szeptember 21.
Az ember tragédiája Németh Antal rendezésében (1937)
„Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.”
Ősbemutató Paulay Ede rendezésében
Németh Antal Az ember tragédiája.
Az ember tragédiája Rendezte: Paulay Ede.
Paulay Ede rendezése, Az ember tragédiájának első színpadra vitele
1883. Szeptember 21-én mutatták be először
Madách Imre: Az ember tragédiája
Paulay Ede Csongor és Tünde.
Az ember tragédiája Bemutatta a Nemzeti Színház szeptember 21-én Paulay Ede rendezésében.
Rendezte: Dr. Németh Antal
Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésében
Az ember tragédiája a színpadon
Iglódi István rendezése
Színpadon Az ember tragédiája
~Paulay Ede rendezésében~
PAULAY EDE RENDEZÉSÉBEN
Az első évad /36 Az évad megnyitója Beethoven dramatizált Missa Sollemnise volt. Nagy sikert ért el a nálunk már hetvenhárom éve nem játszott Shakespeare.
Előadás másolata:

Műfaja: drámai költemény Az Ember Tragédiája Szerző: Madách Imre Műfaja: drámai költemény Ősbemutató: 1883 Rendező: Paulay Ede

Paulay Ede (1836-1894) Dramaturg Fordító Pedagógus A Drámabíráló Bizottság tagja A budapesti Nemzeti Színház főigazgatója A Kisfaludy Társaság tagja színész rendező Karriere kezdete: 1851-Kassa Álnevet használt vidéken Főrendező lett Otthagyta a színészi pályát Színházi tanulmányutak Franciaországban Németországban Olaszországban Színházaik működési struktúrájukról, munkamódszereikről írt jelentést. Lánya: Paulay Erzsi (híres magyar színésznő) Első munkája a Hamlet. Legkiemelkedőbb munkái: Bánk bán Othello Szentivánéji álom Rómeo és Júlia Rendezői tevékenységét be kellett fejeznie (verekedés?)

Az ősbemutató helye 1908 nyara bezárták, tűz- és életveszélyesnek nyilvánították. Nemzeti Színház Budapest 1840. A színház országos intézmény lett. Nemzeti Színház néven működött tovább. 1875. átalakítás, bővítés 1913-1914 Lebontás 1837. augusztus 22. megnyitás  Pesti Magyar Színház néven

Nagy Imre - Ádám (1849-1893) színművész rendező tanár Kossuth Lajos keresztfia Első fellépés: Szabadka 1864. Majd Debrecenben játszik. 1870. április 1-jétől a Nemzeti Színház tagja egészen haláláig. Felesége Benza Ida énekesnő (1873.: házasság). Leánya Nagy Ida operaénekesnő. 1893. szeptember 5-én önkezével vetett véget életének pisztolyával.

Jászai Mari - Éva (1850 – 1926) Színésznő Az egyik legnagyobb magyar tragika Kegyetlen gyermekkora volt.  1872-ben lett tagja a budapesti Nemzeti Színháznak, amelyhez haláláig hűséges maradt. Eredeti nevét nem szerette (Krippel - a német szó jelentése: beteg). Gyakran jótékonykodott. Minden idők legnagyobb Petőfi-interpretálója.

Gyenes László - Lucifer (1857 – 1924) Színész 1875-ben a Színiakadémia növendéke lett. Színészi ösztöndíjjal 1878 őszen Párizsba utazott. 1882-ben szerződött a Nemzeti Színházhoz. A Hunnia mozgalom tagja. 1924 őszén tüdőgyulladást kapott, és ennek következtében elhunyt.

„Nyugatos gondolatok” „Az Ember Tragédiájának színre hozatala meglehetősen merész gondolat volt s majdnem annyit jelentett, mint korlátok közé szorítani a korlátlant és tért szabni a tér nélkülinek. E merész gondolatot Paulay Ede, a Nemzeti Színház nagynevű igazgatója valósította meg. Az Ember Tragédiája az ő rendezésében Erkel Gyula kísérő zenéjével 1883 szeptember 21.-én került először színre a nemzeti Színházban s a műremeket azóta nagyon kevés változtatással Paulay útmutatása szerint játsszák. Pedig hát - tisztelet, becsület Paulay kiváló érdemeinek és nagy rendezői tudásának - Az Ember Tragédiája nem mindenben követi Madách intencióit. Mintha a máskor biztos kezű Paulay - talán a színrehozatal merészségének tudatában - ezt a szcénát egy kissé bátortalan kézzel irányította volna. Rendezésének két feltűnő hiánya, - hogy nem meri követni Madách fantáziáját és fél a történelmi képek sötét színeitől.” / PATAKI JÓZSEF: EGY KIS SZÍNPADI ELMÉLKEDÉS (Nyugat, 1923.3. sz. részlet) / „Az Ember Tragédiájának azonban még így is rendkívüli nagy színpadi sikere volt. Ezt Paulay a mű szépségeinek, a különben jó előadás látványos voltának és a három főszerep helyes kiosztásának köszönhette. A szenvedélyek fokozásában nagyszerű Nagy Imrét nemes pátoszával, mintha az Isten is Ádám szerepére teremtette volna, Jászai Mari nagyvonalú egyéniségében gazdagon megvolt minden színjátszói készség Éva művészi ábrázolására, Gyenes Lászlót pedig éles metszésű rideg művészi egyénisége predesztinálta Lucifer szerepére. Ennek a három kitűnő művésznek nagy része volt a sikerben. Ők voltak Paulay építményének erősebb oszlopai és tartó pillérei. Hát hiszen kétségtelenül vannak színdarabok, melyeknél a jó szereposztás már magában is jó rendezést jelent.” / PATAKI JÓZSEF: EGY KIS SZÍNPADI ELMÉLKEDÉS (Nyugat, 1923.3. sz. részlet) / „Az Ember Tragédiája azonban nem tartozik e darabok közé. Ide nem elég a jó szereposztás és nem elég az odaadó rendezői munka. Ide merész fantázia kell, amely fel tud emelkedni Madách szelleméhez és híven meg tudja valósítani mindazt, amit a költő elgondolt. Az Ember Tragédiájának előadásai pedig éppen ezt nélkülözik. Mert Paulay fantáziája Az Ember Tragédiájával kapcsolatban egy kissé szegényes nyilatkozott meg. A merész gondolat úttörője eleget tett hivatásának. Most már az utódokon a sor, hogy az általa megkezdett nagy munkát tovább építsék!” / PATAKI JÓZSEF: EGY KIS SZÍNPADI ELMÉLKEDÉS (Nyugat, 1923.3. sz. részlet) /

Paulay Ede rendezésének jelentősége Szeptember 21. a Magyar Írók Szövetségének kezdeményezésére 1984-től a magyar dráma napja Ez a mű ősbemutatója. Nem a színpad számára írott drámai költeményt vitt színre és sikerre „A magyar irodalom egyik legszebb terméke, büszkesége oly alakban kerül most a közönség elé, a milyenről szerzője aligha álmodott valaha.” /Vasárnapi újság 1883. szeptember 23. ismeretlen szerző/ Paulay Ede a színrevitel problémáiról a bemutató előtt elemző tanulmányt jelentetett meg a Fővárosi Lapokban, hogy a jövendő közönséget bevezesse a nagy mű titkaiba.