A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése Közoktatás 1-4. szintjei - Kapcsolódások.
Duális felsőfokú képzés a PMMIK-n
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTÉSE
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
UNILO projekt1 Kimenet, követelmények, (kulcs)kompetenciák és tanulási eredmények hasonlóságok és különbségek Vidékiné dr. Reményi Judit.
TÁMOP / PROJEKT A FELSŐOKTATÁS REDSZERSZINTŰ FEJLESZTÉSE 2. ütem Bevezető előadás a tanulási eredményekről, a keretrendszer, a képesítések.
Projektháttér A kimeneti szempontú képesítési keretrendszer.
Könyvtárhasználati verseny
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
AZ EU AJÁNLÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ HAZAI FEJLESZTÉSEK
A KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER A FELNŐTTKÉPZÉS SZEMPONTJÁBÓL
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
A munka világával kapcsolatos tudás
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPOLITIKA – JÓ képzettséget és JÓ munkát minden gyermeknek, mire felnő! Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Czibere.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
A képesítési keretrendszer a szakképzés szempontjából Dr
Dobszay Ambrus Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központ A Képesítési Keretrendszer hasznosulása a közoktatásban.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Date: in 12 pts Krémó Anita, DG EAC A.3 anita.kremo(at)ec.europa.eu Lifelong learning programme Nemzeti képesítési keretrendszerek NKKR szint 10 NKKR szint.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése a felsőoktatásban.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Munkakultúra Szakképzési modellek 19. Országos Konferencia Az Országos Képesítési Keretrendszer és a Központi Validációs Rendszer a TÁMOP as projektben.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Autonómia és felelősségvállalás
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
A Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetésének szakmai támogatása és az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése a.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
A KÉPZÉSI ÉS KIMENETI KÖVETELMÉNYEK MEGÚJÍTÁSA VÁMOS ÁGNES.
Derényi András – Vámos Éva tájékoztató előadás a MAB 2014
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Nemzeti és nemzetközi képesítési keretrendszerek és a life-long learning Magyar nemzeti és nemzetközi lifelong konferencia Miskolc, 2007 április
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Tanulási eredmények a KKK-kban A szeptember 30-i budapesti csoportos konzultációra készült prezentáció
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Az oktatás szerepe az energetikai szektor jövőjének formálásában Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes.
12. modul Szakmai követelmények 2 óra gyakorlat Dr. Henczi Lajos Madarász Erik Torma Gabriella Szakmai támogató: Schindler Rózsa.
A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása
12. modul Szakmai követelmények - 2 óra gyakorlat nexon
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása A szakmai programkövetelmények szakszerű összeállítása Pécs, 2016. október 25. Dr. habil Móré Mariann egyetemi docens, Debreceni Egyetem

Fogalmi megközelítések Egész életen át tartó tanulás (LLL) Európai Képesítési Keretrendszer (EKKR) Magyar Képesítési Keretrendszer (MKKR) Tudásszintek Deskriptorok

Lifelong Learning 2000. október 30. Brüsszel: Memorandum 6 kulcsfontosságú üzenet 4. üzenet: a tanulási eredmények értelmezése és értékelése Tudásalapú társadalom Fő cél: foglalkoztathatóság Tevékeny állampolgári magatartás A tanulás formái: formális, nonformális, informális (egyenértékűség)

LLL és EKKR

EKKR miért is? Képesítések osztályozása és fejlesztése Különböző képesítések közötti kapcsolat Tanulási eredmények szintjei Tantervi változások, reformok

EKKR célok Európai együttműködés Képesítések összehasonlítása Kreditátvitel = LLL támogatása Munkaerőpiaci mobilitás

EKKR szintek és deskriptorok Tudás Képességek Személyes és szakmai kompetencia 1. szint Alapvető általános tudás 2. szint Alapvető tárgyi tudás egy munkaterületen 3.szint Tények folyamatok, általános fogalmak egy területen 4.szint Tárgyi és elméleti tudás széles összefüggésben egy területen 5.szint Átfogó specializált tudás egy munkaterületen 6.szint Elméletek és elvek kritikai megértése 7.szint Szakosodott tudás, kritikai tudatosság, kapcsolódások 8.szint A tudás jelenlegi határain túl

EKKR és MKKR 2069/2008. (VI.6.) kormányhatározat az EKKR-hez való csatlakozásról és az Országos Képesítési Keretrendszer létrehozásáról 1004/2011. (I.14.) kormányhatározat az OKKR bevezetéséről (szakmai munkacsoport létrehozása) 1229/2012. (VII.6.) kormányhatározat a Magyar Képesítési Keretrendszer bevezetéséhez kapcsolódó feladatokról, TÁMOP források meghatározása 2015. február: Brüsszelben elfogadják a MKKR elveit 1791/2013. (XI.7.) kormányhatározat a képesítések besorolásáról

EKKR és MKKR TÁMOP-2.2.1-12/1-2012-0001 „A szakképzés és a felnőttképzés minőségének és tartalmának fejlesztése” TÁMOP-3.1.8-09/1-2010-0004 „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” TÁMOP-4.1.3 „A felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése”

MKKR fogalmak Kompetencia Tudás Képesség Tudni, hogy mit: ismeret Tudni, hogy hogyan: alkalmazás, képesség Kompetencia Alkalmasság Az ismeretek alkalmazásának képessége Attitűd, autonómia és felelősségvállalás Képesség Feladatmegoldás (ismeret és készség összekapcsolása) Tevékenység végzésére való alkalmasság

Deskriptorok Tudás: elméleti, tárgyi, műveltség és szakértelem Képesség: motoros és kognitív a cselekvésben Attitűd: értékelő viszonyulás (gondolatok, viselkedések) Autonómia és felelősségvállalás: adott tevékenységre jellemző

Autonómia és felelősségvállalás Deskriptorok A tudás mélysége A tudás szervezettsége A tudás kiterjedtsége Tudás Motoros (eszközhasználat) Területáltalános (szövegértés, szövegszerkesztő kezelés) Területspecifikus Képesség Megítélés, vélekedés Nézetek, szándékok, törekvések Munkával összefüggő felfogások Attitűd Önszabályozás, önszervezés, önirányítás A társas környezetben való részvétel (önállóan, felügyelettel, együttműködve) Autonómia és felelősségvállalás

Autonómia és felelősségvállalás Az MKKR rendszere Tudás Képesség Attitűd Autonómia és felelősségvállalás 1. szint 2. szint 3. szint 4. szint 5. szint 6. szint 7. szint 8. szint

Tudás deskriptor az MKKR szinteken Ismeri egy adott témakör alapvető tényeit, legfontosabb fogalmait 2. szint Ismeri adott témakör alapvető tényeit, fogalmait, egyszerűbb összefüggéseit 3. szint Ismeri az adott tanulmányi, műveltség- vagy szakterülethez tartozó alapvető tényeket, fogalmakat, folyamatokat 4. szint Adott műveltség- és szakterületen belül ismeri a tényeket, fogalmakat, érti a fontosabb folyamatokat és összefüggéseket 5. szint Rendelkezik egy adott szakterülethez kapcsolódó általános és szakspecifikus elméleti és gyakorlati ismeretekkel

Képesség deskriptor az MKKR szinteken A kulcskompetenciák (kiemelten: anyanyelvi, matematikai-logikai) alapszintű fejlettsége jellemzi 2. szint A témának megfelelő egyszerű írásbeli és szóbeli közléseket hoz létre, ilyenekre reagál, egyszerű szaknyelvet használ 3. szint Összekapcsol ismereteket, tudássémákat, új sémákat alakít ki ismert kontextusban 4. szint Új információkat önállóan szerez meg, dolgoz fel és használ fel 5. szint Fejleszti tudását és ehhez alkalmazza a tudásszerzés, önfejlesztés különböző módszereit és használja a legkorszerűbb információs és kommunikációs eszközöket

Attitűdök deskriptor az MKKR szinteken Törekszik a feladatok megértésére, motivált azok sikeres végrehajtásában 2. szint Kialakul a szakmai kíváncsisága, érdeklődik egy adott szakterület iránt 3. szint Elkötelezett szakmája, érdeklődésének megfelelő szakterülete iránt 4. szint Elkötelezett a minőségi tanulás, vagy munkavégzés iránt 5. szint Elfogadja és hitelesen közvetíti szakmája társadalmi szerepét, értékeit

Autonómia és felelősségvállalás MKKR Autonómia és felelősségvállalás 1. szint Újszerű vagy összetettebb feladatokat irányítással és folyamatos ellenőrzéssel lát el 2. szint Összetettebb feladatokat - szoros irányítás helyett - útmutatással végez 3. szint Összetett, de ismert feladathelyzetekben is önállóan, felelősségtudattal tevékenykedik 4. szint Munkavégzésében, problémamegoldásában és tanulásában egyaránt önállóan jár el 5. szint Önállóan végzi munkáját, folyamatos önellenőrzés mellett

Képzési kimenetek az MKKR szintjei szerint Általános iskola 6. osztály 1 Általános iskola 8. osztály 2 Középiskola 10. osztály 3 Érettségi 4 Felsőoktatási szakképzés 5 Alapdiploma (BA, BsC) 6 Mesterdiploma (MA. MsC) 7 Doktori képzés 8

OKJ képzés az MKKR szintjei szerint OKJ kód MKKR szint 21 2 31, 32, 33 3 34, 35 4 51 52, 53 4, 5 54, 55 5 62 6

A programkészítő szemével K: Mi legyen a bemenet? V: Képzési kimenet = iskolai előképzettség OKJ képzés = szakmai előképzettség K: Mi lesz a kimenet? V:

A besoroló/bíráló szemével 1. lépés: Formai alkalmasság 2. lépés: FEOR 3. lépés: Tartalomelemzés

Példaként: Orvostudományi kutatási projekt szervező Bemenet: Felsőoktatási intézményben megszerzett felsőfokú végzettségi szintet bizonyító oklevél, szakmai előképzettséghez nem kötött Képzési idő: 307-447 óra FEOR 2229 (egyéb humáneü.) Formai alkalmasság:

Példaként: Orvostudományi kutatási projekt szervező Attitűdök MKKR adott szintjének követelményleírásai A nem formális tanúsítvány követelményleírásai Folyamatos önképzés igénye jellemzi Elkötelezett a magas szintű szakmai tudás iránt, folyamatosan igyekszik megszerzett tudásának bővítésére, megújítására Nyitott szakmája átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működése alapvető jellemzőinek hiteles közvetítésére, átadására Törekszik a munkatársak és a saját kompetenciahatárait felismerni, és az ezzel összevágó szakmai protokollok betartására

Példaként: Orvostudományi kutatási projekt szervező Autonómia és felelősségvállalás MKKR adott szintjének követelményleírásai A nem formális tanúsítvány követelményleírásai Önállóan végzi az átfogó, megalapozott szakmai kérdések végiggondolását és az adott források alapján történő kidolgozását Önállóan végzi munkáját, a projektszervezésben a saját szerepét szemlélve a hierarchiát elfogadja, együttműködik A szakmát megalapozó nézeteket felelősséggel vállalja Felelősséget érez a szakmai ismeretek megfelelő szintű elsajátítása iránt Együttműködés és felelősség jellemzi az adott szakterület képzett szakemberével Önállóan és felelősségteljesen végzi munkáját, törekszik az együttműködésre, elfogadja az előírásokban foglaltakat

Javaslat: MKKR 6 Tudás Képességek Attitűdök Autonómia /Felelősség   Tudás Képességek Attitűdök Autonómia /Felelősség Az egyes oszlopban milyen volt a megfeleltethető ség? Inkább magasabb Megfelelt Inkább alacsonyab b Inkább alacsonyabb

Nehézségek Attitűd Autonómia Törekszik a feladatok végrehajtására Begyakorolt helyzetekben önállóan végzi feladatát Munkavégzési helyzetekben érdeklődő Irányítás mellett értékeli saját munkáját Törekszik a kapcsolódó szabályok betartására Újszerű feladatokat irányítással lát el

MKKR a munka világában Külföldön szerzett képesítések elismerése Interfész a felnőttképzés és a munkaerőpiac között Különböző tanulási utakon szerzett tudás elismerése Munkaadók számára európai információs rendszer (transzparens kompetencialeltár)

MKKR a felsőoktatásban (kutatás) BA/BsC Tudás A szakterület alapvető ismeretszerzési és probléma megoldási módszereinek ismerete Képesség Önálló tanulási képesség, a szakmai tudás elvárásoknak megfelelő használata, képes a másokkal való kooperációra Attitűd Hitelesen képviseli szakmája társadalmi szerepét, közvetíti annak értékeit Autonómia és felelősségvállalás Tudatosan vállalja a szakma etikai normáit, együttműködik a szakterület képzett szakembereivel Diplomásoknak szóló álláshirdetésekben előforduló kompetenciák 19 kompetencia - 3 főcsoportban munkatevékenységgel kapcsolatos szakmai kompetenciák: jó fellépés, jó kommunikációs képesség, problémamegoldó képesség munkatevékenységgel kapcsolatos általános kompetenciák munkakörülményekhez fűződő viszony

Köszönöm a figyelmet m.more@t-online.hu www.moremariann.webnode.hu