Szakértés/szaktanácsadás módszertana

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Milyen a jó tanfelügyelő?
Advertisements

A köznevelés/közoktatás jogi szabályozásának rendszere
Az oktatásügy aktuális kérdései, jogszabályi változások
ÓVODÁK MŰKÖDÉSE 2013.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A szaktanácsadás támogató szerepe
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Nemzeti alaptanterv Választható kerettantervek Vizsgák és mérések követelményei Helyi tantervek Oktatási program- csomagok A tanítás gyakorlata A háromszintű.
Az Oktatási Főosztály és a köznevelési intézmények feladatai a
Méltányossági elvek a közoktatásban
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
A NAT és az élő idegennyelvek Az új NAT szükségessége Köznevelés tartalmi egysége Kulturális javak: minden tanuló férhessen hozzá Közös.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Pest Megyei Kormányhivatal
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
A nevelési-oktatási program előzményei
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Munkahelyi egészség és biztonság
Ágazati szakképzés változásai
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Közművelődési és Képzési Intézet jelene és jövője” augusztus 23.
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
MAGYARORSZÁG NEVELÉSÜGYE A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadás támogató szerepe Dr. Szabó Mária Budapest február 27.
Szakképzési változások
Információs nap szeptember 8..
A szaktanácsadó segítő szerepe
BEVEZETŐ.
Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az OFI szerepe pedagógiai szakmai szolgáltatások megújításában Hancock Márta Budapest február.
Tájékoztató egyházi és magánintézmények fenntartóinak
Beszámoló az NPK egy éves tevékenységéről
Működését meghatározó törvények,rendeletek évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről -15/2013-as EMMI rendelet a szakszolgálati intézmények működéséről.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
A szakképzés jelene és jövője a KLIK-ben. Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A szakképzésről szóló évi CLXXXVII.
A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.
Jogszabályok A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény (Nkt.) A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény (Szt.) 229/2012. (VIII. 28.)
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
A Commitment Köznevelési Kht. MOHAY GERGELY március 31. ÉS A KECSKEMÉTI IRODA BEMUTATKOZÁSA.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Az NPK működése és céljai a kerekasztal tárgyalásokon Habár fölül a gálya… Sonkád,
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
Segédkönyvtáros képzés 2. Vázlat Biczák Péter évi CXL. törvény a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről.
A tanszabadság Dr. Szüdi János oktatási szakértő.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Barcsák Marianna KPSZTI
főosztályvezető-helyettes
Tankönyvellátás és iskolai könyvtár
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Közoktatási vezető II. félév
KÖZOKTATÁSI VEZETŐ III. szemeszter
MAGYARORSZÁG NEVELÉSÜGYE A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Előadás másolata:

Szakértés/szaktanácsadás módszertana Balatonvilágos 2. szemeszter

A szakértés/ szaktanácsadás módszertana tréning célja (1) a szakértői/vizsgaelnöki és szaktanácsadói tevékenység jelentőségének megismerése, (2) a jelenleg hatályban lévő jogszabályok ismerete és problémamegoldásban való alkalmazása,

(3) a szakértői és szaktanácsadói tevékenység azonosságainak és különbségeinek megismerése, (4) a szakértői és szaktanácsadói tevékenység módszereinek alkalmazása a csoportfoglalkozáson, (5) a nemzeti köznevelésről szóló 2011. CXC. törvénnyel és végrehajtási rendelettel összhangban kiadásra kerülő szakértői/vizsgaelnöki rendelet koncepciójának megismerése,

(6) szaktanácsadói feladatok vélelmezése (a rendelet kiadása után megismerése), mivel az új törvény szerint ismét egységes szempontok szerinti pedagógiai-szakmai ellenőrzés megvalósulását tervezik a nevelési-oktatási intézményekben, majd ezt követően segítséget kívánnak nyújtani a rászoruló intézményeknek.

A tréningen használt módszerek Előadás Csoportmunka Esettanulmányok megbeszélése

Legfontosabb jogszabályok 2. sz tankönyv, 2., 5. fejezet 1993. évi LXXIX. törvény közoktatásról 20/1997. (II. 13.) Korm. rendelet a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény végrehajtásáról 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 2012. évi CXXIV. törvény a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény módosításáról

20/2012.(VIII.31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról A nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet

A szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. Törvény 2012. évi LXXI. törvény a szakképzésről szóló 2011. évi CLXXXVII. törvény módosításáról A Klebelsberg Intézményfenntartó Központról szóló 202/2012. (VII. 27.) Korm. Rendelet 31/2004. (XI. 13.) OM rendelet az Országos szakértői, az Országos vizsgáztatási, az Országos szakmai szakértői és az Országos szakmai vizsgaelnöki névjegyzékről, valamint a szakértői tevékenységről

38/2009.(XII.29.) OKM rendelet a közoktatási szakértői tevékenység, valamint az érettségi vizsgaelnöki megbízás feltételeiről 10/1994. (V.13.) MKM rendelet a pedagógiai szakmai szolgáltatásokról 8/2010. (III.2.) OKM rendelet a szakmai szolgáltatásról

A felügyeletről XVI. század: a felügyelet iránti igény megjelenése az intézményes nevelés érdekében Ratio Educationis: a közoktatás első átfogó szabályozása (Első magyar pedagógiai könyv) A nevelési intézmények felügyeletének megszervezése és irányítása (18025/1884. VKM sz. rendelet, ezt módosító 10902/1892. rendelet)

Első irányítási dokumentum, az utasítás (rendelet) a felügyeletnek kettős jelentőséget határoz meg: fejleszteni az intézmények tevékenységét „felfelé” történő tájékoztatás. A rendelet előírta: a tanítás eredményének vizsgálatát, a tantervi fegyelmet (utasítások betartását), a tanári munka vizsgálatának fontosságát. (Eötvös József, Trefort Ágoston, Wlassics Gyula-féle felügyeleti szabályozások.)

1900 elején alakult ki az iskolalátogatók intézménye (igazgatók szakfelügyelői megbízást is kaptak) Az 1935. évi törvény megteremtette az egységes tanügy-igazgatási felügyeleti rendszert. A felügyeleti tevékenységet gyakorló pedagógusok (tanítók, tanárok, igazgatók) végezték, kész szempontok szerint vizsgálódtak.

A felügyelet 1951-ben 3. 4. 5. Szint Általános iskola Középiskola 1. Közoktatási miniszter 2. Ált. iskolai központi tan.felügyelő Középiskolai központi tan.felügyelő Tantárgyi szakelőadók (a Közoktatási Minisztériumban) 3. Tantárgyi szakfelügyelők minisztériumi állományba (szakfelügyeleti körzetenként) 4. Megyei ált. iskolai tan.felügyelő Megyei középiskolai ált. tan.felügyelő 5. Járási ált. iskolai tan.felügyelő

1957-től a középiskolák felügyeletét a középiskolai megyei tan 1957-től a középiskolák felügyeletét a középiskolai megyei tan.felügyelők és megyei, miniszteri szakfelügyelők végzik (Felügyelő utasítási joga!) Általános iskolai tan.felügy.: járási-megyei szakfelügyelő Középiskolai szakfelügy.: megyei irányítású 1972-ben a szakfelügyelet utasítási jogát eltörölték!

- 1983-ban megalakultak a Pedagógiai Intézetek - Szakfelügyelet működést segítő, ellenőrző, fejlesztő szakfelügyelet lett. - A 80-as évek második felére sem az ellenőrző, sem a tanácsadó felügyeletre nem volt szükség, a fejlesztő felügyelet lépett elő.

Az irányítás, ellenőrzés, értékelés új rendszerének kialakulása és működése 1985. I. törvény tovább erősítette az iskolák szakmai önállóságát, a felügyelő helyett szaktanácsadó elnevezés kerül bevezetésre. A szaktanácsadó olyan magas fokú képzettséggel rendelkező szakember, aki elsősorban fejlesztő, segítő, továbbképző feladatokat lát el az iskolában. Az 1990-es önkormányzati törvény bevezetése: megszüntette az államigazgatási szervek alárendeltségi viszonyát, a helyi települések függését a megyétől, valamennyi oktatási intézmény fenntartója a település önkormányzata lett.

A 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról a szakmai munka kétféle ellenőrzését hozta létre: belső ellenőrzés (ig. hatáskör) külső ellenőrzés (pl. szakértő)

A szakértői tevékenység Az 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról elkülöníti egymástól a szaktanácsadást (szolgáltatást nyújt), szakértést (ellenőrzést végez). A szakértő független a fenntartótól, intézménytől. A szakértő külső ellenőrzési funkciója a belső folyamatokról.

A szakértő igénybe vehető: vezetői pályázatok értékelésénél, alternatív szakmai programok akkreditációjánál, pedagógiai programok, helyi tantervek értékelésénél, intézmények átszervezésénél, minőségirányítási programok értékelésénél.

Szakértői szakterületek: tanügy-igazgatási, szervezet- és minőségfejlesztési, pedagógiai értékelési, mérés-értékelési, akkreditációs (ped. továbbképzés, tankönyv, tanterv), esélyegyenlőségi, nemzeti és etnikai kisebbségi, szakmai, közoktatási fejlesztési támogatások szakértője.