Tanulási görbék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
Mikroökonómia szeminárium 4. Termelés elmélet
SMED.
Teljesítménytervezés
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) Hanyecz Lajos.
Vállalat kínálati magatartása
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Tökéletes verseny és monopólium
Alapfogalmak Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
Előadás 31 Pénz vagy értékpapír? -- a háztartások pénzigénye Előnyök és hátrányok :  A pénznek nincs hozadéka - hátrány  Az értékpapírnak vannak költségei.
Készletgazdálkodás 5. Előadás.
V. A készletezés logisztikája
Készítette: Unyatyinszki Csaba
Segédlet a Kommunikáció-akusztika c. tárgy tanulásához
Vörösváczki Kitti szeptember
Vállalattal kapcsolatos fogalmak
A projektmenedzsment funkciói és területei
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Értékteremtés folyamata
VEZETÉSI STÍLUS A STÍLUS FOGALMA a VEZETÉSI stílus fogalma,
Termelés és szolgáltatás 8.előadás. Termelés Termelés: a rendelkezésre álló erőforrások egy részének felhasználása arra, hogy más erőforrásokon tartós.
Piaci kereslet és kínálat
Feladatmegoldás Készletgazdálkodás.
Közbeszerzési, Pályázati és Beruházási ismeretek
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Projektkontrolling A dolgozatot készítette: Bodnár Zsuzsanna Buskó Nóra Csépe Krisztina Szőke Zoltán Varga Nóra.
A fogyasztó optimális választása
Termelésmenedzsment Production Management
Kapacitás, átbocsátóképesség, időalapok, az erőforrás nagyság, átfutási idő, a termelő-berendezések térbeli elrendezése. Átfutási idő számítások.
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az EEM helye a menedzsmentben
Gyártási folyamatok tervezése
Gazdálkodás és gazdaságosság a vállalatban
Nyereség, fedezetei pont fedezeti hozzájárulás
Munkaszervezés Az emberi tevékenységek megszervezése vállalati szinten
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Kereslet-rugalmassági számítások
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
A KOMPLEX DÖNTÉSI MODELL MATEMATIKAI ÖSSZEFÜGGÉSRENDSZERE Hanyecz Lajos.
A termelési függvény.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Alapfogalmak Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
PROJEKTMENEDZSMENT Szabó Mária
Készítette: Pató Gáborné Dr. Szűcs Beáta, egyetemi docens Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Szervezési és Vezetési Tanszék Elérhetőség:
ECONOMSOL a Kis- és Középvállalkozások kontrolling szolgáltatója
Kockázat és megbízhatóság
Ellátási lánc menedzsment
MRP számítás.
Tanuló szervezetek előadás és szeminárium
Kapacitás, átbocsátóképesség, időalapok, az erőforrás nagyság, átfutási idő, a termelő-berendezések térbeli elrendezése. Átfutási idő számítások.
Munkagazdaságtani feladatok
dr. Kőmíves Péter Miklós ügyvivő-szakértő
Kapacitástervezés.
A kereslet.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Kapacitástervezés.
Munkagazdaságtani feladatok
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Készletek – Állandó felhasználási mennyiség (folyamatos)
Készletek - Rendelési tételnagyság számítása -1
Állóeszköz-gazdálkodás
Előadás másolata:

Tanulási görbék

A tanulás fogalma Hétköznapi szóhasználat: információszerzés Szervezeti magatartás: tapasztalat hatására létrejövő tartós magatartásváltozás Termelés és folyamatmenedzsment: a teljesítmény ismétlés általi növekedése. Egy művelet elvégzési ideje az ismétlésszám növekedésével csökken. Egyéb erőforrások felhasználása hasonlóképp csökkenhet (pl. felhasználta anyag, energia). Minőség javul… Selejtarány csökken… Stb.

Miért fontos a tanulás tevékenységmenedzsment szempontból? Hatással van a műveletekhez szükséges időre, annak változására, a selejtarányra stb. Ezeken keresztül hat a fajlagos változó költségre (így a fedezetre is). A minőségre gyakorolt hatáson keresztül az árbevételre, a vállalat érdekeltek általi megítélésére is. Optimális hatás eléréséhez figyelembe kell venni a munkavégzési rendszerek kialakításánál.

Ki vagy mi tanul? Közvetlenül CSAK az emberek tanulnak. Közvetve, az embereken keresztül, tanulhat: szervezet, csoport, rendszer. Tanuláshoz hasonlóan az ismétlődés által növelheti teljesítményét (bizonyos feltételek mellett) gép, számítógép is.

A tanulási görbe A termelékenység változásának grafikus megjelenítése az idő függvényében. A tanulási görbe időben viszonylag stabil, ezért perdikciókra alkalmazható. A munkatermelékenység tanulási görbéjét Theodore Paul Wright dolgozta ki formálisan 1936-ban. A termelékenység ábrázolható a költségek csökkenéseként (pl. idő per darab) de az output növekedéseként is (pl. darab per időegység).

A tanulási görbe változatlan feladatokkal Ismétlések száma (tapasztalat) Műveleti idő

Ugyanez logaritmikus-skálákon (log-log ábrán) Műveleti idő logaritmusa Ismétésszám logaritmusa

A tanulási görbe változó feladatokkal Műveleti idő Átlag-görbe Idő Feladat változása

A függvény alakját befolyásoló tényezők Munkavégzés előtti tényezők: Képzés Szerszámok és berendezések Design (gyártáshoz történő kialakítás) Változtatások átmeneti hatása Munkaelemzés, munkatanulmányok Egyéni munkavállalói jellemzők.

Empirikus tapasztalatok Minden ismétlésszám-duplázódás konstans arányú (%) műveleti idő csökkenést eredményez. Tipikus értéke 10% és 20% között mozog. Elnevezés: a 90%-os tanulási görbe ismétlésenként 10%-os műveleti idő csökkenésre utal.

Példa Ha egy művelet 80%-os tanulási görbével jellemezhető, és egy munkavállalónak 10 órájába kerül az első esetben, akkor mennyi lesz a műveleti idő a 2., 4., 8. és 16. ismétlésnél? 2. alkalom: 10*0,8 = 8 4. alkalom: 8*0,8 = 6,4 8. alkalom: 6,4*0,8 = 5,12 16. alkalom: 5,12*0,8 = 4,1

Általános megoldás (n-dik ismétlődésre) 1) Képlet az n-dik egységre: Tn = T1 * nb b = ln(tanulási százalék) / ln2 A 3. és 4. elemre tehát: T3 = 10*3(ln0,8/ln2) = 7,02 T4 = 10*4(ln0,8/ln2) = 6,40 2) Táblázat: Tn = T1 * koefficiens

Tömeggyártás és tanulási görbe Egys. ssz. idő Kum.

Példa 2. T20 = 400*20(ln0,8/ln2) = 152,48  T20 = 400*10,485 = 4194 Cél 20 db termék legyártása. A tanulási százalék 80%, az első egység legyártása 400 órát vesz igénybe. Mennyi lesz a 20. darabhoz szükséges idő (képlettel)? Mennyi lesz az összes gyártási idő (táblázatból)? Mennyi lesz az átlagos műveleti idő? T20 = 400*20(ln0,8/ln2) = 152,48  T20 = 400*10,485 = 4194 4194/20 = 209,7

Példa 3 Tudjuk, hogy a harmadik egység legyártása 276 órát vett igénybe. 80%-os tanulási görbét feltételezve határozzuk meg egy 10 egységből álló sorozat legyártásához szükséges időt (aminek része az első 3 egység is). Meghatározni az első egységhez szükséges időt: T1 = 276/3(ln0,8/ln2) = 393,10 Meghatározni a táblázat segítségével az első 10 egységhez szükséges kumulált időt: 393,10*6,315 = 2482,43

Tömeggyártás és tanulási görbe Műveleti idő Mennyiség (gyakoriság) Indulás Tömeggyártás Tanulási folyamat vége

Alkalmazhatóság Előnyök Korlátok Munkaerő tervezése Költségvetés tervezése Ütemezéssel szembeni elvárások azonosítása Korlátok Termék változtatásai Tanuláson kívüli faktorok Nem általánosítható szervezeten, munkakörön kívül

Felhasználási területek Emberi erőforrások értékelése, feladathoz/munkakörhöz rendelés Létszámtervezés Határidők (beszerzés, leszállítás) Árazás (projekt, sorozat – a rabatt egyik forrása!) Készletgazdálkodás, ütemezés Kapacitás-tervezés …

Munkavállalók értékelése Képzési/betanulási idő sztenderd alulképzett átlagos túlképzett Feladat elvégzésének ideje

Példa 4 Mennyi ismétlés szükséges, hogy egy munkavállaló elérje a 6 perc per darab termelési rátát, ha az első darabot 10 perc alatt gyártotta le és a tanulási görbe 90%-os? Táblázattal: koefficiens = Tn / T1 = 6/10 = 0,6 Innen: n = 29. Képlettel: Tn = 10*n(ln0,9/ln2) = 6 Vagyis: n = 28,81 azaz 29 ismétlés.

…és egy jelenség az ellenkező irányból…

A felejtési görbe Emlék Napok Ahol M az emlékek megtartása, E az emlék arányos erőssége, t pedig az idő.