Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tanuló szervezetek előadás és szeminárium

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tanuló szervezetek előadás és szeminárium"— Előadás másolata:

1 Tanuló szervezetek előadás és szeminárium
Tanulási görbék Tanuló szervezetek előadás és szeminárium

2 Alternatív elnevezései
Tanulási görbe = learning curve Tapasztalati görbe = experience curve Termelékenységi görbe = productivity curve

3 Mitől függ? Egy kísérlet egerekkel 2013-ból
A kutatók azt a feladatot adták a kísérleti egereknek, hogy különböztessenek meg két hangot egymástól. Ha az egyiket hallják ("A" hang), akkor jutalmat kapnak, ha a másikat ("B" hang), akkor viszont semmit. Az egyik kutató, Simon Rumpel neurológus elmondta:”Rengeteg türelem kellett az egerek oktatásához. A kísérletet legalább kétezerszer kellett megismételni, s közben azt figyeltük meg, hogy van egy pont, ahonnan kezdve a tanulási görbe meredeken ível felfelé. Az ezredik ismétlésnél a kis állatok hirtelen gyorsabban kezdtek tanulni. Tehát a tanulási görbe nem egyenletesen halad, hanem egérről egérre változó hosszúságú tanulási szakasz után, egyszer csak felszökik.” Ebből alkották meg a kutatók az elméleti modellt: először az ismételt stimulusok segítségével kiépülnek az idegsejtek között az ingerületátvivő helyek, vagyis szinapszisok, és ezek segítik az ismeretek gyorsabb elsajátítását. Azt is megállapították, hogy az egyszer már kiépült, erős szinapszisok a későbbi tanulást is gyorsítják. A kísérletet megismételték, ám a szabályt az ellenkezőjére módosították: az "A" hang után hirtelen nem járt jutalom, a "B" után viszont annál inkább – magyarázta a másik kutató, Brice Bathellier. A kísérleti állatok ezt az új szabályt már sokkal gyorsabban tanulták meg, ez pedig arra utal, hogy az első kísérletsorozatnál létesült idegi kapcsolatok hasznosultak az új szabállyal folytatott tanulási próbálkozások során. Rumpel szerint ez azt jelenti, hogy ha valaki például megtanult egy idegen nyelvet, az a másodikat gyorsabban sajátítja el. A tanulás folyamata ugyanis felkészíti az agyat arra, hogy a hasonló kihívásokat edzettebben várja. Forrás:

4 Miért fontos a tanulás termelékenységi szempontból?
Hatással van a műveletekhez szükséges időre, annak változására, a selejtarányra stb. Ezeken keresztül hat a fajlagos változó költségre (így a fedezetre is). A minőségre gyakorolt hatáson keresztül az árbevételre, a vállalat érdekeltek általi megítélésére is. Optimális hatás eléréséhez figyelembe kell venni a munkavégzési rendszerek kialakításánál.

5 Ki vagy mi tanul? Közvetlenül CSAK az emberek tanulnak.
Közvetve, az embereken keresztül, tanulhat: szervezet, csoport, rendszer. Tanuláshoz hasonlóan az ismétlődés által növelheti teljesítményét (bizonyos feltételek mellett) gép, számítógép is.

6 A tanulási görbe A termelékenység változásának grafikus megjelenítése az idő függvényében. A tanulási görbe időben viszonylag stabil, ezért perdikciókra alkalmazható. A munkatermelékenység tanulási görbéjét Theodore Paul Wright dolgozta ki formálisan 1936-ban. A termelékenység ábrázolható a költségek csökkenéseként (pl. idő per darab) de az output növekedéseként is (pl. darab per időegység).

7 A tanulási görbe változatlan feladatokkal
Ismétlések száma (tapasztalat) Műveleti idő

8 Ugyanez logaritmikus-skálákon (log-log ábrán)
Műveleti idő logaritmusa Ismétésszám logaritmusa

9 A tanulási görbe változó feladatokkal
Műveleti idő Átlag-görbe Idő Feladat változása

10 A függvény alakját befolyásoló tényezők
Munkavégzés előtti tényezők: Képzés Szerszámok és berendezések Design (gyártáshoz történő kialakítás) Változtatások átmeneti hatása Munkaelemzés, munkatanulmányok Egyéni munkavállalói jellemzők.

11 Empirikus tapasztalatok
Minden ismétlésszám-duplázódás konstans arányú (%) műveleti idő csökkenést eredményez. Tipikus értéke 10% és 20% között mozog. Elnevezés: a 90%-os tanulási görbe ismétlésenként 10%-os műveleti idő csökkenésre utal.

12 Példa Ha egy művelet 80%-os tanulási görbével jellemezhető, és egy munkavállalónak 10 órájába kerül az első esetben, akkor mennyi lesz a műveleti idő a 2., 4., 8. és 16. ismétlésnél? 2. alkalom: 10*0,8 = 8 4. alkalom: 8*0,8 = 6,4 8. alkalom: 6,4*0,8 = 5,12 16. alkalom: 5,12*0,8 = 4,1

13 Általános megoldás (n-dik ismétlődésre)
1) Képlet az n-dik egységre: Tn = T1 * nb b = ln(tanulási százalék) / ln2 A 3. és 4. elemre tehát: T3 = 10*3(ln0,8/ln2) = 7,02 T4 = 10*4(ln0,8/ln2) = 6,40 2) Táblázat: Tn = T1 * koefficiens

14 Tömeggyártás és tanulási görbe
Egys. ssz. idő Kum.

15 Példa 2. T20 = 400*20(ln0,8/ln2) = 152,48  T20 = 400*10,485 = 4194
Cél 20 db termék legyártása. A tanulási százalék 80%, az első egység legyártása 400 órát vesz igénybe. Mennyi lesz a 20. darabhoz szükséges idő (képlettel)? Mennyi lesz az összes gyártási idő (táblázatból)? Mennyi lesz az átlagos műveleti idő? T20 = 400*20(ln0,8/ln2) = 152,48  T20 = 400*10,485 = 4194 4194/20 = 209,7

16 Példa 3 Tudjuk, hogy a harmadik egység legyártása 276 órát vett igénybe. 80%-os tanulási görbét feltételezve határozzuk meg egy 10 egységből álló sorozat legyártásához szükséges időt (aminek része az első 3 egység is). Meghatározni az első egységhez szükséges időt: T1 = 276/3(ln0,8/ln2) = 393,10 Meghatározni a táblázat segítségével az első 10 egységhez szükséges kumulált időt: 393,10*6,315 = 2482,43

17 Tömeggyártás és tanulási görbe
Műveleti idő Mennyiség (gyakoriság) Indulás Tömeggyártás Tanulási folyamat vége

18 Alkalmazhatóság Előnyök Korlátok Munkaerő tervezése
Költségvetés tervezése Ütemezéssel szembeni elvárások azonosítása Korlátok Termék változtatásai Tanuláson kívüli faktorok Nem általánosítható szervezeten, munkakörön kívül

19 Felhasználási területek
Emberi erőforrások értékelése, feladathoz/munkakörhöz rendelés Létszámtervezés Határidők (beszerzés, leszállítás) Árazás (projekt, sorozat – a rabatt egyik forrása!) Készletgazdálkodás, ütemezés Kapacitás-tervezés

20 Munkavállalók értékelése
Képzési/betanulási idő sztenderd alulképzett átlagos túlképzett Feladat elvégzésének ideje

21 Példa 4 Mennyi ismétlés szükséges, hogy egy munkavállaló elérje a 6 perc per darab termelési rátát, ha az első darabot 10 perc alatt gyártotta le és a tanulási görbe 90%-os? Táblázattal: koefficiens = Tn / T1 = 6/10 = 0,6 Innen: n = 29. Képlettel: Tn = 10*n(ln0,9/ln2) = 6 Vagyis: n = 28,81 azaz 29 ismétlés.

22 Jelenségek és tanulási görbéik Forrás: http://poziteam

23 A felejtési görbe Emlék Napok
Ahol M az emlékek megtartása, E az emlék arányos erőssége, t pedig az idő.

24 A teszt hatás Nem az ismétlés számít igazán
Hanem az előhívás (pl. számonkérés)


Letölteni ppt "Tanuló szervezetek előadás és szeminárium"

Hasonló előadás


Google Hirdetések