szakmai programkövetelmények Program Bizottság elnöke

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási szakképzési programok
Advertisements

JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Kreditpontokkal kapcsolatos tájékoztatás
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
Aktualitások a szakképzésben
Aktualitások a szakképzésben
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
FELNŐTTKÉPZÉS HELYZETE I.
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
Munkavállalás OKJ szakképesítéssel? Előadó: Eperjesi Zsuzsanna képzési igazgató Változások a szakképzésben konferencia PBKIK november 29.
Balatonvilágos, május 09. Előadó: Dr. Szedlacsek György 1.
1 Apertus Közalapítvány Nemzeti Fejlesztési Program
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
1 AZ ÚJ POSTAI SZAKKÉPZÉS JELENLEGI HELYZETE Sum István Magyar Posta Zrt. Oktatási Központ vezető április 05.
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Szakképzési dokumentumok
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
SZTT tevékenységének bemutatása
NAK, Szakképzési Igazgatóság
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
A képzési és kimeneti követelmények kialakításának tapasztalatai az üzleti képzési ágban László Gyula április 27.
Előadó: dr. Rádli Katalin Emberi Erőforrások Minisztériuma
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
A felnőttképzés szakmai programkövetelmények nyilvántartása, eddigi tapasztalatok Dr. Markovszky György Program Bizottság elnöke április 1., 9.,
„A GAZDASÁG SZOLGÁLATÁBAN” Debrecen szeptember 25. Tirpák Zsolt főigazgató szeptember 1.
A javaslattevők által készített szakmai programkövetelmények szakszerű kidolgozása, tartalmi és formai követelmények A SZAKMAI PROGRAMKÖVETELMÉNYEK SZAKSZERŰ.
Szakmai vizsgáztatás Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes március 27.
A felnőttképzés szakmai programkövetelmények nyilvántartása, eddigi tapasztalatok Dr. Markovszky György Program Bizottság elnöke.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Vörös-Gubicza Zsanett MKIK fejlesztési koordinátor szeptember 06.
Fényreklámgyártó szakma hivatalos szakképzési lehetőségei Csányi Róbert NSZFH
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
A foglakoztathatóság és a felnőttképzés kapcsolata Dr. Czomba Sándor Budapest november 6.
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
Köszöntjük a pályaválasztási szülői értekezlet résztvevőit! Nyíregyháza, szeptember 29.
12. modul Szakmai követelmények 2 óra gyakorlat Dr. Henczi Lajos Madarász Erik Torma Gabriella Szakmai támogató: Schindler Rózsa.
A KÖZÉPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁS JÖVŐJE
MKIK – Rettegi Zsolt, felnőttképzési szakértő
12. modul Szakmai követelmények - 2 óra gyakorlat nexon
eddigi tapasztalatainak ismertetése és a tanulságok
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
A SZAKMAI KOORDINÁTOROK FELADATAI
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában
Soós László Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály szakmai tanácsadó
A SZAKMAI PROGRAMKÖVETELMÉNYEK SZAKSZERŰ ÖSSZEÁLLÍTÁSA
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
eddigi tapasztalatainak ismertetése és a tanulságok
Előadás másolata:

szakmai programkövetelmények Program Bizottság elnöke A felnőttképzés szakmai programkövetelmények nyilvántartása, eddigi tapasztalatok 2015. április 1., 9., 14. Veszprém, Budapest, Debrecen Dr. Markovszky György Program Bizottság elnöke

MKIK Programkövetelmény Bizottság feladata, küldetése, értékrendje Felnőttképzés törvényi háttere 2013. évi LXXVII.tv. új helyzetet teremtett 393/2013.(XI.12.) Korm. rendelet az engedélyezési eljárásról 59/2013.(XII.13.) NGM rendelet a felnőttképzési, szakmai követelmények nyilvántartásba vételének követelményei eljárási rendje Mögöttes joganyag 2011. évi CLXXXVII. tv. a szakképzésről OKJ-ról szóló 150/2012. Korm. rendelet SZVK-k és követelménymódosulásokról szóló rendeletek Felsőoktatási szakképzést szabályozó rendeletek

MKIK Programkövetelmény Bizottság feladata, küldetése, értékrendje Feladat Programkövetelmények nyilvántartásba vétele Átmenet idején Akkreditált felnőttképzési, szakmai programok felülvizsgálata 2014. március 31-ig 2776 program Akkreditált program  programkövetelménnyé alakítható 22 db  nem átalakítható 2754 db összesen: 2776 db Nem átalakíthatók megoszlása  Programkövetelménnyé nem alakítható szakmai program 1024 db  NEM szakmai program az új szabályozás alapján 1521 db  Hatósági jellegű képzés 86 db  OKJ szerinti képzés 18 db  Programkövetelménnyé alakítható 127 db

Szakmacsoportok minisztériumi hovatartozása Szakmacsoport megjelölése és megnevezése BM (1 db) 22 Közszolgálat EMMI (4 db) 1 Egészségügy 3 Oktatás 2 Szociális szolgáltatások 4 Művészet, közművelődés, kommunikáció NFM (2 db) 7 Informatika 13 Közlekedés NGM (12 db) 5 Gépészet 12 Nyomdaipar 6 Elektrotechnika-elektronika 15 Közgazdaság 8 Vegyipar 16 Ügyvitel 9 Építészet 17 Kereskedelem-marketing, üzleti adminisztráció 10 Könnyűipar 18 Vendéglátás-turisztika 11 Faipar 19 Egyéb szolgáltatások VM (3 db) 14 Környezetvédelem-vízgazdálkodás 21 Élelmiszer 20 Mezőgazdaság

A Programbizottság tagjai Dr. Markovszky György elnök Dr. Madarász Sándor tag Orosz György Gyula tag Tóth Gábor tag Minisztériumi küldöttek NGM – Bruckner László EMMI – Borosán Beáta BM – Rácz György NFM – Csóti Ferenc VM – Farkas Marianna MKIK Oktatási Főigazgatóság Dr. Szilágyi János Torma Gabriella Székelyné Bognár Júlia Horváth Edina

Előterjesztések, döntések 2014. március 31. után Beérkezett programkövetelmény javaslatok ágazati besorolása elfogadása, hiánypótlása, elutasítása

A Programbizottság működési rendje Fő szabály: Állandó napirendek: 3 hetente ülés  Első döntés  Második döntés hiánypótlásról Eljárásmód: Érintett minisztérium szakértői véleménye Szakértő véleménye, megállapításai Másodikként felkért szakértő véleménye, megállapításai Jogszabályi összhang és megfeleltetés OKJ átfedés Megnevezés nem lehet megtévesztő, félrevezető Bemeneti követelmények Vizsgálati szempont Részképesítést adó, egyéb szakmai képzés Ráépülést biztosító , egyéb szakmai képzés Típus vizsgálat Tartalmi vizsgálat A képzés során szerzett ismeretek leírása, bemutatásának színvonala, részletei OKJ átfedés egészben és modulonként Munkaerőpiaci relevancia Munkaterület, illetve az elvégezhető tevékenység bemutatásának mikéntje Programkövetelmények törlése állam által elismert szakképesítésbe kerülnek a kompetenciák hatósági képzési körbe kerül

A Szakértőktől elvárható közreműködés, morális feltételek Szakértők megbízása, közreműködése Megbízási szerződés MKIK-val Összeférhetetlenség törvényi és morális vizsgálata Szakmai kompetenciák megléte, hiánya „kötelező visszautasítás esetei” További elvárások Azonosulás, attitűd a felnőttképzés jogi környezetével Bejelentés eseti összeférhetetlenség esetén Feddhetetlenség, titoktartás betartása „Szakértői” kritikák és megalapozottságuk Láthatatlan a Bizottság működése Értelmezhetetlenek a kamarai kiértékelések Kiváló programokat elutasítanak, az elfogadott programok nem felelnek meg sem tartalmi, sem formai követelményeknek Miért alkalmaznak szakértőt, amikor a szakértő véleményével ellentétes döntést hoznak

Leggyakoribb elutasítási okok, okcsoportok Megnevezés „elrettentő” példái Képzés célja legyen világos - magyar nyelven legyen érthető - utaljon a megszerzett kompetenciákkal ellátható munkaterületre - munkaerőpiaci relevancia kikövetkeztethető legyen Ne tartalmazzon - cégnevet, márkanevet, bárki által felhasználható legyen regisztrációt követően (Audi, Bosch, Kürt) Kimeneti követelményekkel, kompetenciákkal szembeni követelmények - legyenek összhangban a megnevezéssel - ne legyen „ellentmondás”, főként feloldhatatlan ellentmondás „szakértő” általános isk. bemeneti követelményekkel, 60 órás képzéssel Legyenek logikailag egymásra épülők - a bemeneti követelmények - a képzés tartalma, időtartama, szerkezete, elért kompetenciák - a kimeneti követelmények ne „lógjanak a levegőben”, megalapozottak legyenek a képzés tartalmával - ne csak megszerezhető kompetenciákkal, hanem a bemutatott tanulási eredményekkel A benyújtott szakmai programkövetelmény javaslat - ne tartalmazzon törvényi elutasítási okot (OKJ átfedés, egyéb hatósági, felsőfokú vagy egyéb képzéssel 60% átfedést)

Leggyakoribb elutasítási okok, okcsoportok Tartalmi hibák, hiányosságok - megszerezhető kompetenciák kifejtése hiányos (személyes, társas, módszer kompetenciák mindegyikét be kell mutatni - a kompetenciák tanulási eredmények szerinti bemutatása Elutasítási okok gyakoriság, súly és jellegük szerint - SZPK javaslatban szereplő kompetenciák 60%-nál nagyobb arányban szerepelnek OKJ képzésben rögzített kompetenciákkal (320-ból 86 elutasítás) - más képzési körbe tartozik a benyújtott javaslat (320-ból 14 elutasítás) - tartalmi, megnevezési, munkaerőpiaci indokok széles köre = a kifejtés alacsony színvonala = a kompetenciák részletezettsége hiányos = bemenet – tartalom – kimenet követelményeinek hiányzó összhangja = megnevezés = FEOR besorolás Tudás Képesség Attitűd Felelősség autonómia

Két szakértő igénybevételével folyt eljárások tapasztalatai Szakértők az esetek nagy részében - nem elég alaposak - nem körültekintőek - önmagukkal ellentmondásba kerülnek (rész- és összegző megállapítások) 2. Felkért 2. szakértő igen nagy arányban eltérő véleményt alkot - első szakértő megállapításai helyesek, de jogszabályhellyel nem alátámasztottak - első szakértő nem vizsgálta az OKJ átfedéseket, egyéb állami szakképzések átfedését MODULTÉRKÉP - első szakértő nem vizsgálta a munkaerőpiaci relevanciát, szakmai végzettséggel ellátható legjellemzőbb munkaterület, tevékenység egyértelmű meghatározását - első szakértő nem vizsgálta a bemeneti követelmények előírását, összhangját a képzés időtartamával megszerezhető kompetenciákkal - első szakértő „kényelmi” okokból a nyilvánvaló elutasítási okok ellenére hiánypótlást javasol 3. Szakértői eltérések elfogadás elutasítás elfogadás  hiánypótlás hiánypótlás  elfogadás

Szakértői kérdések – „FSZOE” szakmai nap (2/1) 1. Szakértők köre leszűkült, hozzáértők kizárásának oka tanári szakképzettség kettős jellegének megítélése közismereti tárgyak oktatására feljogosítottak - oktatás szakmacsoportba sorolt képzéseknél lehetnek programszakértők - 289/2005. Korm. r. melléklete - „Műveltségi területek” szakterületi tárgyak oktatására feljogosítottak - 283/2012. Korm. r. melléklete - „Szakterületi besorolás” - OKJ szerinti szakmacsoportban szakértői területként megjelölhető 2. B és D képzések besorolása egyéb szakmai képzés - foglalkozás, munkakör, munkatevékenység betöltéséhez ellátásához szükséges kompetencia megszerzésére irányuló - állam által el nem ismert szakmai végzettséget biztosító képzés - önálló tevékenységre készít fel - kompetencia fejlesztésre irányul nem tekinthető egyéb szakmai képzésnek - nem foglalkozás vagy munkakör betöltésére irányuló - nem szakmaspecifikus, „általános” - szintentartásnak minősül - XXI. sz. kulcskompetenciái közé tartozik

Szakértői kérdések – „FSZOE” szakmai nap (2/2) 3. OKJ kompetenciákkal történő átfedés modulonként és együtt is vizsgálandó 4. MKIK szakmai ajánlása a 30% elmélet, 70% gyakorlat enged-e eltérési lehetőséget IGEN, de kismértékben szakmai indokoltság alátámasztása mellett 5. Egyéb szakmai képzések iskolai bemeneti követelményei tisztázandó érettségi gimnáziumi, szakközépiskolai szakközépiskolai szakmai rendeletmódosítási javaslat - iskolai végzettséghez nem kötött - alapfokú iskolai végzettség - középfokú iskolai végzettség érettségi nélkül - középfokú iskolai végzettség érettségivel - felsőfokú végzettséget biztosító iskolai végzettség

Kívánatos képzések típus besorolása Kompetencia megszerzésére irányuló, állam által el nem ismert szakmai végzettség megszerzését biztosító képzés Önálló tevékenységre felkészítő képzés Nem kell OKJ szint Alapműveleti tudás, képesség (pl. kordonos uborkatermelő, járműipari szalag-operátor) A képzés ne akarjon többet adni, mint ami a megélhetéshez, elhelyezkedéshez szükséges Betanított és segédmunkás munkaköröknél több egyszerű szakmunka Foglalkozás, munkakör, munkatevékenység végzéséhez szükséges kompetencia fejlesztésére irányuló, állam által el nem ismert szakmai végzettséget biztosító képzés, továbbképzés Megszerzett többlet kompetenciák „képesség, készség, jártasság” Szakmai és személyes – társaság – módszer kompetenciák Tanulási eredmény alapú megközelítésben Tudás, képesség, attitűd, autonómia és felelősség Végeredmény Adott tevékenységet, munkakört magasabb szinten képes ellátni Előfeltétel bemeneti követelményeknél a meghaladni kívánt kompetenciák, végzettség, képességek meghatározása Pl. - szakmai továbbképzés - adott munkakör, munkatevékenység magasabb szintű ellátását biztosító képzés - új munkakör, tevékenység ellátását lehetővé tevő szakmai továbbképzés

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!