PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD magdolna.tratnyek@lutheran.hu 2018.12.29. magdolna.tratnyek@lutheran.hu
2018.12.29. magdolna.tratnyek@lutheran.hu
Mi a módszer? Mi a projekt? 2018.12.29. magdolna.tratnyek@lutheran.hu
A felnőttkori aktív tanulás feltétele, hogy akarjanak tanulni. Tanulás iránti igény felkeltése Tanulási lehetőségek széles skálájának biztosítása Egyéni tanulási utak megtalálása A tanulás legfőbb forrása nem a tananyag, hanem a tanulói érdeklődés, aktivitás, cselekvés. 2018.12.29. magdolna.tratnyek@lutheran.hu
MIÉRT PROJEKT? Mit vár el a környezet, a munkahely? Hogyan fejleszthetők az élethez szükséges készségek? Lehet –e tantárgyakra bontani a világot? 2018.12.29. magdolna.tratnyek@lutheran.hu
Dewey alapvetései A tanulásnak a személyes tapasztalaton kell alapulnia. A tanításnak figyelembe kell vennie a hallgatók fejlődési szükségleteit. A hallgatónak aktívan részt kell vennie saját tanulási folyamatainak alakításában. 2018.12.29. magdolna.tratnyek@lutheran.hu
PROJEKT PEDAGÓGIAI PROJEKT 2018.12.29. magdolna.tratnyek@lutheran.hu
A projekt valamely valóságos problémához kapcsolódó téma sokoldalú, több tudományterületet érintő, élményszerű feldolgozása, amelynek végén, a hallgatók közösen,(csoportban, vagy párban) egy általuk megtervezett produktumot hoznak létre, melyet a külső érdeklődőknek, a munkacsoport tagjain kívüli személyeknek (csoporttársaknak, az oktatónak) is bemutatnak pl. szakmai prezentáció, színházi előadás, kiállítás, ételkóstoló, filmbemutató, iskolai sporttáborról szóló dokumentáció, fotódokumentáció stb. formájában. A projekt túlmutat a szaktárgyi, esetenként az iskolai kereteken. 2018.12.29. magdolna.tratnyek@lutheran.hu
A projekt egy sajátos tanulási egység, amelynek a középpontjában egy probléma áll. A feladat nem egyszerűen a probléma megoldása vagy megválaszolása, hanem a lehető legtöbb vonatkozásának és összefüggésének feltárása, amely aa való világban az adott problémához organikusan kapcsolódik. (Hortobágyi Katalin) 2018.12.29. magdolna.tratnyek@lutheran.hu
TERVEZÉS MEGVALÓSULÁS ÉRTÉKELÉS „A projekttanulás keretében a fiatalok végigvittek egy folyamatot a probléma felvetésétől a megvalósulásig illetve az elkészült produktum hasznosításáig, értékeléséig. A fiatalok a projekt kidolgozása során átélték egy probléma komplex megközelítését, a feladat megoldásához vezető utat, a probléma megoldását, mindezt saját érdeklődésükhöz igazítva. Átélték a feladatok megosztásának szükségességét, a felelősségvállalás súlyát, a szervezés apróbb- nagyobb buktatóit, választ kerestek, kaptak a munka közben felmerült kérdésekre, maguk alkották a programot. ” (TRATNYEK Magdolna: Tanévkezdés — másképp, Évkezdő orientációs szakasz a Város mint Iskolában) TERVEZÉS MEGVALÓSULÁS ÉRTÉKELÉS 2018.12.29. magdolna.tratnyek@lutheran.hu
A projektorientált tanulás jellemzői Cselekvő részvétel, az elmélet és gyakorlat összekapcsolása Demokratikus cselekvési elvek A csoportnak magának kell céljait meghatározni, érdeklődésének és szükségleteinek megfelelően a tartalmat kidolgoznia, és az egész munkát önállóan megszerveznie. Életszerű, praktikus, a valóságra vonatkoztatott tanulást jelent. Szaktárgyakon átívelő, komplex elméleti és gyakorlati munka. Sokszor intézményen kívüli tanulás, változatos anyagok és eszközök alkalmazása. Kooperatív és szociális tanulást is tartalmaz. Megváltoztatja a tanár szerepét. Órarendi kötöttségek fellazítása. Kézzelfogható produktumot hoz létre. Melyek illeszkednek saját tanulásfelfogásodhoz, melyeket fogadod el, s melyekkel kapcsolatban vannak fenntartásaid? 2018.12.29. magdolna.tratnyek@lutheran.hu
A projekttanulás során sor kerül: A probléma meghatározására, értelmezésére A vágyak, elképzelések megfogalmazására A saját lehetőségek számbavételére A cél megfogalmazására A tennivalók eltervezésére A konkrét tevékenységek elvégzésére Az értékelés kritériumainak, módjainak értelmezésére Az elkészült produktumok közzétételére, hasznosságának számbavételére 2018.12.29. magdolna.tratnyek@lutheran.hu
Milyen eszköztárra van szükség a projektek megvalósításához? Tanulói személyiség és életkori sajátosságok ismerete Rugalmasság A változtatás készsége Együttműködési technikák, kooperatív módszerek Változatos értékelési módok Kilépés a hagyományos pedagógus szerepből 2018.12.29. magdolna.tratnyek@lutheran.hu
TÉMÁK, PÉLDÁK http://www.tanulasforradalma.hu/kreativ-tantargyak/kreativ-hittan/ 2018.12.29. magdolna.tratnyek@lutheran.hu
2018.12.29. magdolna.tratnyek@lutheran.hu
Köszönöm együttműködésüket! Tratnyek Magdolna 2018.12.29. magdolna.tratnyek@lutheran.hu