Szókratész Pörczi Zsuzsa 2018.12.29..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kiáltó világ.
Advertisements

ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
A Női Szavak Értelmező Szótára
A központi igazság kiválasztása
Hogyan illeszkedik be Mészöly munkássága a második világháború utáni magyar irodalomba?
Az állandó határozó és a vonzat
TURIYAM Téma: Önmagunk mibenléte
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
Jónás alakja mint önarckép
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
Görög filozófia.
a titokban tartott fekete sebész. Dr. HAMILTON NAKI.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Szállóigék, szólások, közmondások a stílusról, retorikáról
Az osztályfőnöki szerep története
A Venn-diagram használata
Az Ókori Kelet világnézete
Arisztotelész életútja.
PLATÓN Kakuk Ádám 12.D.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A klasszikus athéni filozófia (Kr. e. V. sz. vége - Kr. e. 322)
PLATÓN (Kr. e ).
ANOREXIA "....amíg az ember eszik, iszik nem fog rajta a szomorúság" (Cervantes)
Lázár Balázs diája Bevezetés A vita témájának meghatározása Bemutatkozás.
Mára ugyancsak megtépázta az idő a sárkányok létezését, mivel kizárólag mesékben bukkannak fel. A 16 század elején, az emberek elkedztek hinni a sárkányok.
László Balázs Politika – mint az új generációk lehetősége OTDK, Budapest,
Életrajz Született: 1937 április 28.-án Suniban, Tikrit külvárosában. Apja „meghalt”, mostohaapja nevelte 10 éves koráig amikor a nagybátyához költözött.
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Mit jelentenek számomra a Jövőképek scenariók c. tantárgy keretében elhangzottak az ontológiai coaching vonatkozásában Berta Anikó február 7. Life.
Pedagógiai antropológia és etika
Helyettem meghalt Ő Elvette minden bűnöm Mondd, ó, mondd ki volt Ő? Meghalt a Golgotán, Függött a keresztfán, Jézus, Jézusnak hívják.
A görög és római kultúra
Mindenütt a földön Vágynak valami jó után,
Olyan furcsán alakult minden, a nagy terv nem ez volt,
- Előkelő athéni családból származott - Fiatalként politizált, de csalódott a demokráciában, ezért a filozófia felé fordult, Szókratész tanítványa lett.
AZ ATEISTA FILOZÓFUS.
Az Élet Igéje július.
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
Összeállította: Dóber Valéria
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Az Élet Igéje május Aki szeret engem, azt Atyám is szeretni fogja. S én is szeretni fogom, és kinyilatkoztatom magam neki. ( Jn 14,21)
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
A BOLDOGSÁG TITKA.
G y ö n y ö r k ö d j és N E V E S S ! ! ! Zene: Princess: Tavaszi hajnal.
Marcel Reynaert vízfestményei
A kurzus anyaga: 12 válogatott szöveg a filozófia történetéből
1 Továbblépés - Az üzenet.
Egy virágcserép és a sör története
Énekel: Zdenka Lorencová
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Filozófiatörténet előadások 1I.
A nevelő munka hatékonyságának mérése
G y ö n y ö r k ö d j és N E V E S S ! ! !
Egy csésze kávé Wégner Zsuzsa Egy csoport diák,
BÖLCSESSÉGEK A MISZTÉRIUMBAN.
Gyakorló óra 5/12.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Jób könyve 1.. Játék Helyezzük Istent középpontba a tanulmányozás során Jeremiás 29:11-13 Zsoltárok 33:4-7,,Mert amit Isten kimond, az élő beszéd, erőteljes.
A „hegyi beszéd” (Mt 5, 1-7, 28.): az evangélium „radikalitása”.
A tetté lett szeretet Családi istentisztelet Mikulás napján Program: – Gyülekezés és énektanulás – „A tetté lett szeretet” - totyogók istentisztelete.
A. Az „Ige” kifejezés. János evangélista Jézus Krisztusról mint az „Igéről” ír: - a görög szövegben a Logosz szó szerepel. János a görög filozófiából veszi.
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Áldozatkész szolgálat János 12,20-26
Ez a formátum csak egy ajánlás, nem kötelező a használata.
Imádkozz az Észak-Koreában élő gyermekekért!
Ez a formátum csak egy ajánlás, nem kötelező a használata.
G y ö n y ö r k ö d j és N E V E S S ! ! !
Előadás másolata:

Szókratész Pörczi Zsuzsa 2018.12.29.

Kétes alak történeti Irodalmi ő maga nem írt semmit, főkét tanítványa, Platón, továbbá egy másik tanítvány Xenophón által, valamint Arisztophanésznek, a komédiaköltőnek a révén ismerjük A platóni Szókratészt fogadjuk el- Platón saját platonikus filozófiáját adja tanítója szájába 2018.12.29.

Élete és halála Kr.e.. 399-ben ítélte halálra és végezte ki Szókratészt Athénben az akkor éppen helyreállított demokrácia –azután, hogy jócskán megviselte egy időre az ún. Harmincak diktatúrája, mely a peloponészoszi háború sorűn elszenvedett rettenetes vereség után jutott hatalomra Halálra ítélték és filozófiája mártírjává vált, életével és halálával tanúskodott a filozófia iránti elkötelezettségéről Szofista, tanító, szónok Kik voltak a szofisták? – szónokok és tanítók, akik a szónoklás tanítását ígérték. 2018.12.29.

szofisták Logosz (jelentése: ész, szó, nyelv) Azt ígérték, hogy jó beszéd révén sikeressé lehet válni. A retorika tanárai voltak. A beszéd révén cselekedni lehet, sikeresen cselekedni, érvényesülni lehet a bíróság előtt és a politikában, a piacon ésa fórumon. Hiszen a demokrácia, jobban, mint más alkotmányok, a beszéden és a meggyőzésen alapul, az ajánlatokon, javaslatokon, és nem a puszta parancson Urai voltak a vita és a cáfolat művészetének, az ún. erisztikának (erisz=küzdelem, vita) és az elenktikának (elenhein=cáfolni) Elenktika (később szókratikának is nevezik): a beszélgetés során rámutatunk a másik érvelésének belső ellentmondásaira úgy, hogy közben mi sem tudunk többet. Mégis lényeges különbségek vannak a szofisták és Szókratész között 2018.12.29.

Szofisták és Szókratész A szofisták vándoroltak Szókratész saját városában maradt A szofisták pénzt kérnek, Szókratész nem kér pénzt Szókratész az Apológia első mondatában rögtön azt mondja: „nem tudom”. Uk oida; az oida az eidenaiból erd, és összefügg az eidosszal, az ideával. Ez a szókratészi filozófia ezérmotívuma: nem tudom. Filozófiai szkepszis: megszabadulás minden véleménytől és ítélettől. (egyazon dologról mindig két ellentétes vélemény létezik, melyik közülük ahelyes, az erősebb?Végső soron nem érvényteleníti.e egymást a két vélemény;végső soron nemegyforma erősek-e? SZKEPSZIS: lebegő állapot,úszás, miközben nincs a talpunk alatt szilárd talaj.iróniával párosul – az irónia fellazította az élesen szembenálló, egymásnak feszülő pozíciókat 2018.12.29.

bolyongás athén utcáin, beszélgetés Korfordító, a revolver, szó szerintiértelemben vett revolucionárius- hegel azt mondja, ő vite romlásba Athént, a városromboló, akit joggal ítéltek halálra, mivel vele hatolt be a városba a szubjektivitás princípiuma Egyik legfontosabb mondata: jobb elszenvedni a jogtalanságot, mint megtenni (ezt a Gorgiászban mondja) – ez az arisztokraták arculcsapása „Ki tudja, hogy az élet nem halál-e, a halál pedig nem élet-e? Bizonytalan tehát, hogy kettőnk közül melyik megy jobb sors elé” (Euripidész) A szofista álláspont radikalizálása - hiperbola 2018.12.29.

Az ifjúság nevelője Vizsgál, kutat, zavarba hoz olyan embereket, akik tudni vélnek valamit, tudni látszanak valamit, és a fiatal emberek hallgatják, követik őt De nem nevel és nem tanít, mert ő maga sem tudja, hogy mire lehetne, a célra, a biztos pontra, a jóra, a legfőbb jó az, amit többnyire erénynek fordítanak: az arete – a jó felsőfokából képezték- mi mindannyiunk számára a közös jó?Mi mga a jó? 2018.12.29.

senki sem bölcsebb Szókratésznél A tudó, a bölcs tudja, mi a jó. Szókratész nem tudja. Ezt az általános tudatlanságba való elzárkózást egy egészen kicsiny kivétel, egy szinte semmi különbözteti meg mindenki mástól: ő tudja, hogy nem tudja. Mire támaszkodik ez a minimális tudástöbblet? Szókratész az Apológiában a delphi jóslatra hivatkozik, egy orákulumra (isteni szóra):. senki sem bölcsebb Szókratésznél. Szókratész vizsgának veti alá a jóslatot. Szeretné átalakítani, megáfolni – megkérdezi a politikusokat, a költőket, a kézműveseket, és keresne valakit, aki többet tud nála.És így teszi magát gyűlöletessé –mondja – mivel neki bizonyítania kll mindenkinek, hogy nem tudják, amit tudni vélnek, és hogy neki mégiscsak megvan az az előnye, hogy nemtudásának tudatában van. 2018.12.29.

…hogy ne váljunk restté! A filozofálás tehát azt jelenti, hogy nem mászunk ki a kezdeti nehézségekből, és ebben a kilátástalanságban nem csüggedünk el, nem esünk kétségbe, nem válunk a restség menthetetlen áldozatává, nem állapodunk meg valahol aak hitében, hogy tudjuk, mi a jó. Legalábbis jobb, mondja Szókratész, a jót keresni, mint nem keresni, mivel ez azt jelenti, hogy abban a hitben élünk, hogy tudjuk, mi a jó. De hogyan lehet a jót keresni, ha nem tudjuk, mi az? Ha keressük, akkor valamiképpen máris tudjuk. 2018.12.29.

irodalom: HANNES BÖHRINGER: Mi a filozófia? Palatinus Kiadó, Budapest, Folyam könyvek 2004 2018.12.29.

Második téma A téma részletei Példák és háttéranyag Mi vonatkozik ebből a hallgatókra 2018.12.29.

Harmadik téma A téma részletei Példák és háttéranyag Mi vonatkozik ebből a hallgatókra 2018.12.29.

Életközelség Életszerű példa vagy anekdota Igazodás a hallgatói igényekhez 2018.12.29.

Összefoglaló Az egyes témákról mondja el a saját véleményét is Foglalja össze a hallgatóság számára a legfontosabb megállapításokat 2018.12.29.

Teendők Foglalja össze a hallgatóságra háruló teendőket Foglalja össze az ezzel kapcsolatos saját terveit 2018.12.29.