Rátz László Vándorgyűlés Győr, Munkácsy Katalin, ELTE TTK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Advertisements

INTEGRÁLT TERMÉSZETTUDOMÁNYOS MINTAPROJEKTEK A klímaváltozás A légkör összetevői, hőtágulás, atomenergia Radnóti Katalin ELTE TTK Fizikai Intézet
Készítette: Nagy Mihály tanár Perecsen, 2006.
A differenciálszámítás alkalmazásai
Az egyenes vonalú egyenletes mozgás
Az olvasástanítás módszere:
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Testek egyenes vonalú egyenletesen változó mozgása
Matematika és módszertana
Matematikai Analízis elemei
Függvények Egyenlőre csak valós-valós függvényekkel foglalkozunk.
A mozgások leírásával foglalkozik a mozgás okának keresése nélkül
A matematikatanítási kutatások néhány kutatás-módszertani kérdése Mennyire zavarja az oktatási folyamatot az oktatási kísérlet? Dr. Munkácsy Katalin ELTE.
Matematika I. Deák Ottó 2. heti előadás mestertanár
Matematika I. 3. heti előadás Deák Ottó mestertanár Műszaki Térinformatika 2013/2014. tanév szakirányú továbbképzés tavaszi félév.
Geometriai modellezés
DIFFERENCIÁLSZÁMÍTÁS ALKALMAZÁSA
DIFFERENCIÁLSZÁMÍTÁS
Intervallum.
FRAKTÁLOK.
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
Lineáris programozás Modellalkotás Grafikus megoldás Feladattípusok
A kör részei.
Készülj az érettségire
A számfogalom bővítése
Mérnöki Fizika II előadás
Lineáris függvények.
Halmazok Összefoglalás.
A kompetenciafejlesztés lehetőségei a fizikában
1 Matematikai Analízis elemei dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém nov. 08.
Matematikai Analízis elemei
Függvények.
A Dijkstra és a kritikus út algoritmusok kapcsolata és szemléletes tanítása Kiss László főiskolai docens OE RKK MKI augusztus 25.
A logaritmusfüggvény.
Az egyenes vonalú egyenletes mozgás
Matematika I. 1. heti előadás Műszaki Térinformatika 2013/2014. tanév szakirányú továbbképzés tavaszi félév Deák Ottó mestertanár.
Gazdaságstatisztika 11. előadás.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Geometriai transzformációk
– SQL 3: SELECT - 1. – Tarcsi Ádám, január 31. Adatbázis gyakorlat.
1. MATEMATIKA ELŐADÁS Halmazok, Függvények.
Több képlettel adott függvények
Összegek, területek, térfogatok
Differenciálszámítás
Számtani és mértani közép
Adatbázis-kezelés 3-4. Adatok lekérdezése utasítás általános formája SELECT [ALL/DISTINCT] {*/, …, } FROM [ ], …, [ ] [WHERE GROUP BY, …, HAVING ORDER.
A derivált alkalmazása a matematikában
Elektronikus tananyag
A középiskolai ismeretanyag áttekintésétől a differenciálszámításig
A MATEMATIKA FELÉPÍTÉSÉNEK ELEMEI
AZ INTEGRÁLSZÁMÍTÁS ALKALMAZÁSA
Egyenes vonalú mozgások
A Függvény teljes kivizsgálása
A HATÁROZOTT INTEGRÁL FOGALMA
Valószínűségszámítás II.
előadások, konzultációk
Halmazok Érettségi követelmények:
Egy GeoGebra verseny terve
Gondolatok a középiskolai matematika felvételiről
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
Számok világa.
Az eredményesség mérése és szakmai ellenőrzés Összeállította: Barcziné Horváth Márta iskolaigazgató, IPR szakértő Kocsis Gáborné IPR szakértő.
NJSzT Nemes Tihamér Országos Középiskolai Sámítástechnikai Tanulmányi Verseny.
Problémamegoldás és számításos feladatok a fizikatanári gyakorlatban Egy rezgőmozgással kapcsolatos feladat elemzése Radnóti Katalin ELTE TTK.
Kontinuum modellek 1.  Bevezetés a kontinuum modellekbe  Numerikus számolás alapjai.
Függvényábrázolás.
Matematika I. BGRMA1GNNC BGRMA1GNNB 2. előadás.
Készítette: Sinkovics Ferenc
Készítette: Sinkovics Ferenc
Készletek – Állandó felhasználási mennyiség (folyamatos)
Előadás másolata:

Rátz László Vándorgyűlés Győr, 2018. Munkácsy Katalin, ELTE TTK Függvényekről sokféleképpen (szakköri feladatok a középszintű érettségire készülőknek) Rátz László Vándorgyűlés Győr, 2018. Munkácsy Katalin, ELTE TTK

A matematika szakkör lehetséges célkitűzései közül néhány: a matematikai tevékenység megszerettetése gondolkodási képesség fejlesztése az iskolai tananyag elmélyítése felkészítés a továbbtanulásra felkészítés versenyekre

Módszertani javaslatok szakköri foglalkozásra: a) Feladhatjuk, hogy a tanulók próbálkozzanak páros munkában . Kérdések, megjegyzések, ötletek írásban! (Egyedül, egymás között, akár külön teremben dolgozzanak /Pósa Lajos nyomán/ stb.) b) Visszafelé lépegetve mindig több és több információt adunk meg, mint a vetélkedőkön, ahol egyre fogynak a megszerezhető pontok. c) A legegyszerűbbtől haladva egymásra épülnek a feladatok.

1.) Vázoljuk az f (x) harmadfokú függvényt, adottak a szélsőérték helyei!

„Függvény vagyok!" Mathematikum, Giessen, Németország

Beszéljük meg!

Játsszuk el!

Kulcs-dobálás

Relative Maxima and Minima By the First Derivative Test, relative extrema occur where f (x) changes sign.

1. feladatsorozat „szaladgálós” feladatok, szakaszonként egyenletes, egyenes vonalú mozgás, út-idő gr. kulcs-dobálás. változó sebességű egyenesvonalú mozgás, út-idő gr., szélsőérték, 0 hely harmadfokú függvénnyel megadott út-idő fv. grafikonjának olvasása harmadfokú függvények jellemzőinek megkeresése, jelölése a megadott grafikonon a megadott jellemzők alapján a grafikon vázolása Beszéljük meg! Számoljuk ki a függvényértékeket? Melyikeket?

2.) Rajzoljunk érintőt a függvények grafikonján a kért pontokban!  

Relative Maxima and Minima By the First Derivative Test, relative extrema occur where f (x) changes sign.

Az algoritmus ötlete (érintő rajzolás) Rajzolj egy szelőt! 2 közelebbi pont A két utolsó =? Vége Rajzolj egy szelőt!

2. feladatsorozat a kör érintője és a „váltó” a síneken a váltómodell vizsgálata (ahol nem deriválható a görbe, és ahol a „görbe” egyenes) definiálás helyett algoritmus-keresés

3.) Milyen alakú legyen a tyúkketrec?  

Téglalapok

3. feladatsorozat szemléletesen átlátható, érezhető szélsőérték feladatok téglalapok kirakosgatása adott számú négyzetekből, kerület-terület kapcsolat henger alakú konzervdobozok gazdaságossága, becslés-ellenőrzés

4. ) Ábrázoljuk az y= x ad 29 és az y= x ad 32 függvényeket 4.) Ábrázoljuk az y= x ad 29 és az y= x ad 32 függvényeket! Általánosítsuk a feladatot!

4. feladatsorozat x ad 2 x ad 3, harmadfokú polinomok   x ad 2 x ad 3, harmadfokú polinomok polinomfüggvények

Egy kis kitérő 5.) Végtelen halmazok összehasonlítása. Mennyi természetes és mennyi valós szám van? Hogyan lehetne a két halmazt összehasonlítani?

5. feladatsorozat A prímszámok halmaza végtelen. Ismerős ez az állítás? Mit jelent? És ha elhagyjuk az első néhány prímszámot „mennyi” marad? Végtelen szállodák vagy a számegyenes term. pontjai, véges és végtelen halmazok Szakaszok pontjainak számossága, mit jelent az ugyanannyi, halmazok megegyezése és számosságok megegyezése Megszámlálhatóan és nem megszámlálhatóan végtelen halmazok Valós számok számossága, számosságok végtelen sorozata

6.) Becsüljétek meg az alakzat területét!

Tervezzünk programot, ami a tanulók terület-becslését ellenőrzi, értékeli. (Legyen a függvény harmadfokú, így a határozott integrál egyszerűen számítható.)

terület becslések átlagbecslések becslések a görbe alatti területre

A feladatokat a Móra Ferenc általános iskola egyik hetedik osztályos csoportjában megoldottuk a gyerekekkel. Köszönöm Rózsahegyi Eszter tanárnő és a diákok segítségét.

Képeskönyv, Szarvasmarha matematika https://www.facebook.com/groups/20666497429/ Bridges - Art and mathematics, Facebook

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! katalin.munkacsy@gmail.com