Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Készítette: Sinkovics Ferenc

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Készítette: Sinkovics Ferenc"— Előadás másolata:

1 Készítette: Sinkovics Ferenc
Comenius Logo bemutató tovább Készítette: Sinkovics Ferenc

2 Négyzet rajzolása (1 feladat)
Alapparancsok: e szám Menj előre! h szám Menj hátra! b szám Fordulj balra! j szám Fordulj jobbra! Feladat: Rajzolj egy 100 lépés oldalhosszúságú négyzetet! Feladat megoldása Parancsok szinonimái: e előre, forward, fd h hátra, back, bk b balra, left, lt j jobbra, right, rt Tovább 1. dia Készítette: Sinkovics Ferenc

3 Készítette: Sinkovics Ferenc
Példa az 1. feladat megoldására ? e 100 ? j 90 Vissza Készítette: Sinkovics Ferenc

4 Készítette: Sinkovics Ferenc
Egyenlő oldalú háromszög rajzolása (2 .feladat) Feladat: Rajzolj egy 100 lépés oldalhosszúságú, egyenlő oldalú háromszö-get! Tovább Feladat megoldása Előző feladat 1. dia Készítette: Sinkovics Ferenc

5 Készítette: Sinkovics Ferenc
Példa a 2. feladat megoldására ? j 30 ? e 100 ? j 120 ? j 90 Megjegyzés: egyenlő oldalú háromszög (belső szög, kiegészítő szög problematikája). Matematikai bizonyítások, levezetések. A derékszög megtapasztalása, egyenesszög derékszögre bontása, stb. Axiómák elfogadása. (120 fokos elfordulásnál a derékszög.) Vissza Készítette: Sinkovics Ferenc

6 Készítette: Sinkovics Ferenc
Eljárások készítése (3. Feladat) Feladat: a, készítsd el a négyzet program eljárását! b, készítsd el a háromszög eljárását! c, készíts programot, amely egy házat rajzol a fenti két eljárás segítségével! „a” feladat „b” feladat „c” feladat 1. dia Tovább Előző feladat Készítette: Sinkovics Ferenc

7 Készítette: Sinkovics Ferenc
Példa a 3/a feladat megoldására Memória ablak tanuld négyzet e 100 j 90 vége Vissza Készítette: Sinkovics Ferenc

8 Készítette: Sinkovics Ferenc
Példa a 3/b feladat megoldására tanuld háromszög j 30 e 100 j 120 j 90 vége Vissza Készítette: Sinkovics Ferenc

9 Készítette: Sinkovics Ferenc
Példa a 3/c feladat megoldására tanuld ház négyzet e 100 háromszög h 100 vége Vissza Készítette: Sinkovics Ferenc

10 Színek bevezetése (4. Feladat)
Feladat megoldása Feladat: a ház eljárás kiszínezése Alapparancsok: tollszín! szám Toll színének meghatározása! fill Festék kiöntése rajzlapszín! szám Háttér színének beállítása Tovább Előző feladat 1. dia Készítette: Sinkovics Ferenc

11 Példa a 4. feladat megoldása
Vissza Készítette: Sinkovics Ferenc

12 Ciklusok (6. Feladat) a, Feladat: Készítsük el a négyzet eljárást számlálós ciklus segítségével ‘a’ és ‘b’ feladat megoldás b, Feladat: Készítsük el a háromszög eljárást ciklus segítségével a ‘c’ feladat megoldása c, Feladat: készítsünk spirált rekurzió és ciklus segítségével! Parancs: A, Ismételd ciklusváltozó [ciklusmag] B, Amíg [kifejezés] [utasítás lista] Először a ‘kifejezés’ kerül kiértékelésre, ha az igaz, akkor az utasításlista kerül végrehajtásra. Ezt addig ismétli, amíg a ‘kifejezés’ igaz. Szinonim parancsok repeat ciklusváltozó [ ciklusmag ] ism ciklusváltozó [ ciklusmag ] 1. dia Előző feladat Tovább Készítette: Sinkovics Ferenc

13 Példa a számlálós ciklus ‘a’ és ‘b’ feladatainak megoldására
Vissza Készítette: Sinkovics Ferenc

14 Az ‘amíg’ ciklus megoldása
tanuld spirál :hossz :forgás e :hossz j :forgás spirál :hossz + 3 :forgás vége (Végtelen ciklus) tanuld spirál_2 :szám :hossz :forgás ism :szám [e :hossz j 360 / :szám] j :forgás amíg [:hossz < 100][spirál_2 :szám :hossz + 1 :forgás ( növel :hossz )] vége ( „:szám” a sokszög fajtája „:hossz” a sokszög oldalhosszúsága „:forgás” a sokszög elforgatásának szöge) (Véges ciklus) növel utasítás - egy paraméter esetén = inc (), két paraméter esetén annyival növeli, amennyi a második paraméter értéke Érdekes alakzatok Vissza Készítette: Sinkovics Ferenc

15 Néhány érdekes ábra a spirál eljáráshoz
Itt szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy érdemes már az egyszerűbb programoknál is a ‘végigjátszatni’ a gyerekekkel a lépéseket. Későbbiek során ez a könnyebb program-elemzéshez vezet! Spirál_ Spirál_ Vissza Spirál_ Készítette: Sinkovics Ferenc

16 Változó bevezetése (5. Feladat)
Feladat: módosítsuk a négyzet-, illetve a háromszög eljárását úgy, hogy az oldalak hosszúsága változtatható legyenek! Parancs: eljárásnév :változónév 1 :változónév2 :változónév3 …stb Tovább Feladat megoldása Előző feladat 1. dia Készítette: Sinkovics Ferenc

17 Példa a változó használatához
Vissza Készítette: Sinkovics Ferenc

18 Területszámítás (7. Feladat)
Feladat: adott oldal hosszúságú téglalapot hány ‘egység négyzettel’ lehet lefedni? (Megjegyzés: a, matematika órákon a területszámítással kapcsolatos feladatok empirikus úton történő megoldására remekül használható. b, ezen túlmenően, mivel a téglalap eljárása két változót tartalmaz, de lehet vele négyzetet is rajzoltatni => lehetőség nyílik a négyzet, mint speciális téglalap megtapasztaltatására) Tovább Feladat megoldása Előző feladat 1. dia Készítette: Sinkovics Ferenc

19 Területszámítási feladat megoldása
Vissza Készítette: Sinkovics Ferenc

20 A kör – miként lehet eljutni a háromszögtől a körig? ( 8. feladat )
Feladat: „a háromszög körösítése” – azaz, hogyan jut el a gyerek a háromszög eljárásától a kör megtapasztalásáig? (Megjegyzés: a problémakör megoldásához természetesen nem elegendő egy óra. De véleményem szerint érdemes rá időt szakítani, mivel a „kör” ilyen irányú érzékelése, megfigyelése a későbbiekben hasznára válik a gyereknek. Hozzá szeretném tenni, hogy talán ennél a feladatnál látszik leginkább az, hogy a teknőcgeometria egy kicsit eltér a hagyományos euklidészi geometriától. A kör definíciója nem az, hogy egy adott ponttól egyenlő távolságban lévő pontok halmaza, hanem inkább a „kicsit menj előre, aztán fordulj kicsit egy irányba” formula érvényesül – bár kétségtelen, hogy itt is egy pont körüli mozgást definiálunk! Tovább Feladat megoldása Előző feladat 1. dia Készítette: Sinkovics Ferenc

21 Példa a 8. feladat megoldásához
Vissza Készítette: Sinkovics Ferenc

22 Programelágazás (9. feladat)
a, Feladat: készítsünk olyan programot, amely egy természetes számról eldönti páros-e, vagy páratlan! ‘a’ feladat megoldása b, Feladat: készítsünk olyan programot, amely eldönti egy természetes számról, hogy páros-e vagy páratlan, és ennek függvényében kirajzol a teknőc egy piros kört vagy egy zöld négyzetet! ‘b’ feladat megoldása Kifejezések: a, maradék szám1 szám2 eredménye a bemenetek maradékos osztása B, ha logikai [kifejezés1] [kifejezés2] - ha a 2. és a 3. bemenet utasítás, akkor az egész Ha szerkezet utasítás. Ha a 2. és 3. bemenet kife jezés, melyek kiértékelés után eredményt adnak vissza, akkor az egész ha visszaad egy értéket => ezért ilyenkor függvény. Tovább 1. dia Előző feladat Készítette: Sinkovics Ferenc

23 Példa a 9/a feladat megoldásához
Vissza Készítette: Sinkovics Ferenc

24 Példa a 9/b feladat megoldásához
Eljárások Vissza Készítette: Sinkovics Ferenc

25 Készítette: Sinkovics Ferenc
9/b példa eljárásai tanuld p_kör kör_kiind_pont ism 360 [e 1 j 1] tf j 45 e 50 tl tollszín! 12 fill tf haza b 45 tl tollszín! 0 vége tanuld z_4zet 4zet_kiind_pont ism 4 [e 100 j 90] j 90 e 50 b 90 tf e 50 tl tollszín! 2 fill tf haza tl tollszín! 0 vége tanuld 4zet_kiind_pont tf j e tl b 90 vége tanuld kör_kiind_pont tf b e tl j 90 vége tanuld páros_páratlan :a ha ma :a 2 = 0 [kiír "páros p_kör][kiír "páratlan z_4zet] vége Vissza Készítette: Sinkovics Ferenc

26 Készítette: Sinkovics Ferenc
Rekurzió (10. feladat) A gyerekek hamar megértik a rekurzió lényegét, és kevés gyakorlás után már maguk is alkalmazzák azt. Azonban a programok írásakor óhatatlanul beleesnek az önmagukat hívó programok ‘végtelen’ ismétlésébe. A programelágazás gyakorlásának leginkább alkalmazott területe lehet a rekurzió. a, Feladat: készítsünk olyan paraméteres eljárást, amely a „görög” csigavonal egy elemét rajzolja meg! (példa a végtelen rekurzióra) b, Feladat: az előző feladat megírása úgy, hogy ha elér egy adott oldalhosszúságot, álljon meg a rajzolás! (véges rekurzió) 1. dia ‘a’ és ‘b’ feladat Előző feladat Bemutató vége Készítette: Sinkovics Ferenc

27 Példa a rekurzió megoldására
a, tanuld spirál :a e :a j spirál :a + 3 vége b, tanuld spirál :a e :a j ha :a < 100[spirál :a + 3] vége Vissza Készítette: Sinkovics Ferenc


Letölteni ppt "Készítette: Sinkovics Ferenc"

Hasonló előadás


Google Hirdetések