Az Ottawai Karta Az egészségfejlesztés az a folyamat, amely képessé teszi az embereket az egészséget meghatározó tényezők felügyeletére és ezáltal egészségük.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TAMOP B-11/ „A fiatalok családi életre nevelését, a kismamák munkaerő piaci elhelyezését segítő, innovatív családbarát szolgáltatások.
Advertisements

„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
Szülők gyermeknevelési kompetenciájának támogatása „Signals” projekt zárókonferencia Szuhár Mariann.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Az iskolavédőnő szerepe az oktatási intézmény egészségnevelési drogstratégia megvalósításában Előadó Pátkai Beáta iskolavédőnő A védőnők szerepe az iskolai.
A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Safer Internet oktatási programjának tapasztalatai a közötti időszakban Sterner Zoltán VIII. Nemzetközi.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
K ÖZNEVELÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTŐ MŰHELYMUNKÁJA T ÁMOP március 17 Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Gödöllői Tankerülete és Aszódi.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
Az iskola, mint egészségfejlesztő műhely Setényi János
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
1 Helyi szintű egyeztetés a köznevelés terén KEF országos konferencia Budapest, március 06. Simonyi István Emberi Erőforrások Minisztériuma KÖZNEVELÉS-FEJLESZTÉSI.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Az időskori tanulás trendjei Magyarországon
OLVASÓSZOLGÁLATI TEREK
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Projektszellemű tanítási foglalkozások a szakiskola évfolyamán
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Budapest XVI. Kerületi Móra Ferenc Általános Iskola
Táncsics Mihály Szakközépiskola Szakiskola és Kollégium Veszprém
MÉRÉS ÉS ÉRTÉKELÉS A VIZUÁLIS KULTÚRA TANÍTÁSÁBAN c. konferencia
Hogyan lehetünk boldogabbak?
Kispálné Horváth Mária
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
3 hely a világon, ahol a nők parancsolnak
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
A gyermekszegénység alakulása – 2007 kutatási eredmények ORSZÁGOS KONFERENCIA A GYERMEKSZEGÉNYSÉGRŐL Miniszterelnöki Hivatal – Miskolc Város Önkormányzata.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
A házasság arcai Mihalec Gábor Adventista Családi Szolgálatok.
„SZÜLŐI KLUB” – DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSOK
Szociális juttatások Írországban, az Egyesült Királyságban, Ausztriában és Németországban - családi ellátások Gellérné Lukács Éva.
Család és iskola Nevelés.
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Zenei tehetségek mentorálása és egyéni fejlesztése
Bemutatkozik az iskolapszichológus
Emberi jogi képzés A tananyag és a képzés filozófiája
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények
Felhasználóképzés a kórházban
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
DARUS.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A Vezetői munka értékelése a szülők szemével
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Jól tudjuk…. és mégsem teszünk semmit. Mountain of China.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
TUDATOSSÁG ÉLJÜNK A JELENBEN.
Jól tudjuk…. és mégsem teszünk semmit. Mountain of China.
Iskolai szociális segítő
Jézuskától - Jézus Krisztusig
A gazdasági fejlettség mérőszámai
Az identitástudat kialakulásának tényezői kisebbségi közegben
Az iskolai szervezet és fejlesztése
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
OpenBoard Kezelő Tananyag közzététele a KRÉTA rendszerben.
Oféliák színháza.
Előadás másolata:

Kamasz és szülő kapcsolata Az egészség szerepe az optimális tanulási folyamatban

Az Ottawai Karta Az egészségfejlesztés az a folyamat, amely képessé teszi az embereket az egészséget meghatározó tényezők felügyeletére és ezáltal egészségük javítására.

Az egészségi állapotot közvetlenül meghatározó tényezők Előadás szövege

„Minden felnőtt volt egyszer gyerek” „Mert arról szólt a dal, hogy eljön az idő Amikor majd minden rossz gyerek nagyra nő S ha nem tanulja meg, hogy hol van a határ Romba dönt majd mindent, ami körülötte áll Minden felnőtt volt egyszer gyerek És felnő majd az új gyereksereg: Többet s jobban törődjetek velünk Mert eljön majd a nap, amikor mi is felnövünk Ha nem neveltek jól, akkor majd rosszabbak leszünk!”

Hol – mit - hogyan Örök dilemma (kinek a felelőssége?): családban – iskolában Minél több az információ annál biztosabb a helyes magatartás!

Winn és Postman az „elveszett gyermekkor”-ról. Családban… Teljes család: anya, apa, gyerek(ek) Csonka család: anya vagy apa és gyerek(ek) Új család: anya és gyerek(ek) és új apa stb. Winn és Postman az „elveszett gyermekkor”-ról. Véleményük szerint a fejlett országokban a szülők nagy része egyre kevesebb időt fordít gyermekei nevelésére. Helyüket a kortárscsoportok és a tömegkommunikációs eszközök (elsősorban a televízió és számítógép) veszik át. Ezek azonban nem a gyermeki értékek megőrzésére és fejlesztésére törekszenek, hanem egy koravén, felnőtt modell sulykolásával deformálják a képernyő előtt egyre több időt töltő gyerekek lelkét.

Iskolában… Nemzeti alaptanterv kerettantervek: Alsó tagozatban a gyereket, felső tagozatban és középiskolában a tantárgyat tanítjuk… történelem matematika és az egészségfejlesztés… angol

A „szokásos” (legtöbb helyen alkalmazott) egészségnevelés (még ma is…) egészséghét egészségnap védőnő tanár-diák focimeccs nőgyógyász kortársoktató kozmetikus vöröskereszt salátakészítés rendőr pszichológus

Az ideális… Matek Irodalom Testnev. Ének Testnev. Nyelvtan Matek Matek Angol Angol Angol Irodalom Földrajz Töri Nyelvtan Töri Magyar Élővilág Rajz Matek Egészség-fejlesztés Rajz Oszt.főn. Ének Testnev.

Iskolában… Valóban minden adott hozzá? Igazgató, pedagógus, diák, iskolaorvos, védőnő és a KLIK Majdnem minden feltétel adott, csak ami hiányzik: pénz – paripa – posztó Tehát arccal az egészségfejlesztés felé…

Iskolában… de ki? Pedagógus? Túlterheltek, mégis tőlük várják (kerettantervek) Védőnő? Minden szempontból alkalmas (lenne): végzettség, gyakorlati munkája stb. Külsős szakember? Bizonyos témákat igen! (szex, drog, alkohol, dohányzás) Kortársoktató? Bizonyos témákat igen! (pl. medikusok szex) Lehetséges még: egészségfejlesztő, ifjúság védelmis stb.

Iskolában… de hogyan? Frontális előadás: bizonyos témák esetében igen (pl. HIV/AIDS prevenció, STD is.) Interaktív foglalkozás: előadó – diák és diák – diák. Nagyon hatékony, hiszen itt életmód, egészségmagatartás oktatása – tanulása történik. Vegyes: témafüggő de hatékony lehet. Fontos: ez nem hagyományos tanóra!

Család A családi életciklusok Újonnan házasodottak – gyermekvállalás előtt Kisgyermekes család Iskolás gyermekes család Serdülő gyermekes család Felnőtt gyermekes család Üres fészek Inaktív idős szülők családja

Újonnan házasodottak – gyermekvállalás előtt Rózsaszínű a világ és mindenkit szeretünk…

Kisgyermekes család (Néhány kivételtől eltekintve) minden kisgyerek szép és aranyos… Néhány év múlva, már nem mindig kedvesek és szépek…

Iskolás gyermekes család: az iskola ajtaját mi nyitjuk ki, de a gyereknek kell belépni Kezdődnek a gondok…

Serdülő gyermekes család „bezzeg az én időmben” „Boldog” kamaszkor… mi volt a suliban? nyűg: a suli, a felnőtt, a kötelesség péntektől péntekig valahogy kibírom… Ami nagyon érdekel: evés, alvás, számítógép, (okos)telefon, haverok, buli, jó cuccok Szülő?: állandóan feltöltött (éjjel – nappal nyitva tartó) pénzkiadó automata. Ja és legyen tiszta a kedvenc cuccom!

Felnőtt gyermekes család „kis gyerek kis gond – nagy gyerek nagy gond” Új fogalom: mamahotel Diploma? – állás? – fizetés? (autó, lakás…) Párkeresés: - a bizonytalanság a szingli életmód felé sodor - előbb az egzisztencia, utána a család

Üres fészek: tényleg erre vártunk? Az első két hét jó… Utána: telefonált már? Jönnek ebédre? Túl sokat vagy túl keveset látom az unokákat! Ha nincsenek otthon: Jaj mikor jönnek már? Ha otthon vannak: Jaj mikor mennek már? És közben szép lassan elmúlt a fiatalságunk…