Magyar vállalati körkép a mentori rendszerek működéséről

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
Advertisements

A gyakornokok beilleszkedése
Gyerekszobától az intergenerációs tudásmegosztás problémáig
Hidak és járható utak a tudomány és gyakorlat között Egyénre szabott tudásmenedzsment szolgáltatások – Intézményesítetté váló tudásmenedzsment megoldások.
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
REFERENCIAINTÉZMÉNYI MENTOR SZOLGÁLTATÓ SZEREPBEN Bedőné Fatér Tímea tréner Felkészülés a mentorálás mesterségére.
DPR és egyetemi stratégia Diplomás Páyakövetés
Tacit tudás átadás – mentori rendszer oktatási intézményekben
E-learning és a multimédia
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A tanulók társas helyzete az iskolában
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPOLITIKA – JÓ képzettséget és JÓ munkát minden gyermeknek, mire felnő! Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Czibere.
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
A gyakorlatvezető mentor
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A szolgáltatói jelleg erősítése a postai szakképzésben Rosta Péter.
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
Soft skills.
Széchenyi István Egyetem, Győr
Sólyom Andrea PhD Hallgató
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Tanuló szervezet.
A mentorképzés tapasztalatai
A pedagógus.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Az én befogadó munkahelyem Fogyatékkal élő egyetemisták, főiskolások munkavállalási preferenciái MMK Campus kutatás november február.
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
A duális képzés, mint a tudásmegosztás új platformja Prof. dr. habil Bencsik Andrea egyetemi tanár.
Budapesti Gazdasági Főiskola Külkereskedelmi Kar Nemzetközi Gazdálkodás Gulyásné Dr. Csekő Katalin egyetemi docens tanszékvezető.
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
Munkatársak alkalmasságának vizsgálata „Szolgálni, mint a fény”
TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban Dobos Zoltánné.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1119 Budapest, Tétényi. u  Tel/Fax: , web: 
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Az üzletek operatív működtetése
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
A Gyulahús Kft. szerepe a projekt megvalósításban
Értékesítési képviselő – HoReCa
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Pályatanácsadói-kompetenciaprofil
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati.
Értékesítési képviselő – HoReCa
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Tapasztalatok és változások a Tanfelügyeletben
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Előadás másolata:

Magyar vállalati körkép a mentori rendszerek működéséről Prof. dr. habil Bencsik Andrea egyetemi tanár Széchenyi István Egyetem Győr

Súlypontok A téma aktualitása A tudásátadásának problémái A mentori rendszer, mint jól bevált gyakorlat Gyakorlati vizsgálat eredményei Aki igényli, és aki nem (feltáró kutatás) Aki használja és aki nem Összegzés Következtetések, javaslatok 2018.12.26.

A téma aktualitása TM jelentősége Tudásátadási problémák Tacit tudás megfoghatatlansága Mentori rendszerek felértékelődése 2018.12.26.

A mentori rendszer, mint jól bevált gyakorlat A mentor kifejezés az Odüsszeiából, Télemakhosz nevelőjének, (Mentór) nevéből származik. Jelentései: nevelő, tanító, vezető, tanácsadó, pártfogó, atyai jó barát, vezetőtanár Mentorálás: személyes nevelés Forrás: pedagógiai lexikon Oktatás területén legnépszerűbb kifejezésekhez tartozik. A „mentorálás” képessége csak részben szerezhető meg kívülről, másrészt belső (lelki és gondolati) fejlődésnek az eredménye 2018.12.26.

A mentori rendszer, mint jól bevált gyakorlat Mentór tulajdonságai: (Homérosz után) Élettapasztalat Szakmai tekintély Széles és aktívan működtetett kapcsolatrendszer A tudás átadásának és akarásának a képessége Idősek tisztelete Konfliktuskezelési képesség Mentor kiválasztása ma: Korábbi szakmai életútja Szakmai elfogadottság Kapcsolatok minősége Feladatokkal történő azonosulás Tanulási hajlandóság Mentor és mentorált kapcsolata 2018.12.26.

A mentori rendszer, mint jól bevált gyakorlat A sikeres mentorálás feltételei: Kölcsönös elfogadottság, „Az elfogadottságot” folyamattá tesszük, partnerséget alakítunk ki, Elkötelezett sikerorientáltság. Mentori feladatkörök: Szakszerűség Céltudat Life long learning 2018.12.26.

Gyakorlati vizsgálat Feltáró kutatások: Felsőoktatási intézmények hallgatói Tanár Közgazda Mérnök Zenész Jogász Informatikus Andragógus Egészségügyi szak Felső- és középfokú oktatási intézmények tanárai Működő gazdasági szervezetek mentorai, mentoráltjai 2018.12.26.

Gyakorlati vizsgálat A vizsgálat célja: A vizsgálat módszere: Megtudni a hallgatók véleményét, elvárásait a mentorral, mentori munkával kapcsolatban A vizsgálat módszere: Kérdőíves felmérés A vizsgálati minta: 368 fő hallgató szakja érintett létszám gazdász 99 mérnök 145 jogász 36 informatikus 24 egészségügyi 13 zenész 2 andragógus 5 tanár 44 2018.12.26.

Gyakorlati vizsgálat eredményei 2018.12.26.

Gyakorlati vizsgálat eredményei 2018.12.26.

Gyakorlati vizsgálat eredményei vállalat mérete számosság működési terület mentori rendszer tudásfejlesztés, képzés igen nem nagy/multi 10 termelő (6) 5 1   szolgáltatás/kereskedelem (2) termelés/szolgáltatás (1) termelés/kereskedelem (1) közepes termelő (2) szolgáltató (1) államigazgatás (1) szolgáltatás/kereskedelem (1) kicsi szolgáltatás (2) 2018.12.26.

Gyakorlati vizsgálat Módszer: strukturált mélyinterjú Minta: magyar   magyar szlovák román dolgozói 124 491 48 vezetői 53 205 16 2018.12.26.

Foglalkoz-tatottak száma Minta Vállalkozás típusa KKV nagy multi közin-tézmény NA ∑ 61 26 54 25 11 177 Foglalkoz-tatottak száma 1-49 fő 50-249 fő 250-499 fő 500 fő vagy több 44 27 6 75 Működik-e: Vezetői Dolgozói igen 44 96 nem 8 26 egyéb summa 52 122 Működés jellege Vezetői Dolgozói formális 15 39 informális 16 36 mindkettő 14 21 summa 45 96

Interjúk jellemzői Vezetői interjú: Dolgozói interjú: 28 kérdés 3 csoportban (szervezet, mentori program, a tényleges megvalósítás) Dolgozói interjú: 23 kérdés 3 csoportban (szervezet, mentori program, saját szerep) Értékelés módszere: Szöveg elemzés, Excel, Wordaizer program 2018.12.26.

Vezetői interjúk Mi a véleménye a mentori programokról általában? Hogyan fogalmazná meg, mit jelent önnek, vagy a szervezetének a mentori rendszer? Létezik-e Önöknél bármilyen mentor program? Ha igen, kérem, mutassa be részletesen, ha nem, indokolja meg miért nem! Az Önök szervezeténél ki válhat mentorrá? Milyen tudást és képességet várnak el, milyen személyiségi jellemzőkkel kell rendelkeznie? Miben látja a mentori munka előnyeit és hátrányait? 2018.12.26.

Mi a véleménye a mentori programokról általában? 2018.12.26.

Mi a véleménye a mentori programokról általában? Rendszer Hasznos Tudás Szükséges Folyamat Tapasztalat átadás Pozitív Sikeres Segítség Tudásátadás 2018.12.26.

Hogyan fogalmazná meg, mit jelent önnek, vagy a szervezetének a mentori rendszer? 2018.12.26.

Hogyan fogalmazná meg, mit jelent önnek, vagy a szervezetének a mentori rendszer? Visszajelzés Kulcs fontosságú Támogató Szakmai Segítség Lehetőség Gördülékeny Tapasztalat Zökkenőmentes Tanulni 2018.12.26.

Létezik-e Önöknél bármilyen mentor program? 2018.12.26.

Létezik-e Önöknél bármilyen mentor program? Működik Program Tapasztalt Tudás Terv Szükséges Minden kolléga Visszajelzés Rövid 2018.12.26.

Az Önök szervezeténél ki válhat mentorrá? 2018.12.26.

Az Önök szervezeténél ki válhat mentorrá? Szakmai tudás Tapasztalat Képesség Tolerancia Tudás Türelem Szűrőfeltétel Pszichológia Nyitottság Önkéntes Gyakorlat 2018.12.26.

Miben látja a mentori munka előnyeit és hátrányait? 2018.12.26.

Miben látja a mentori munka előnyeit és hátrányait? Tudás Visszacsatolás Folyamatos rálátás Teljesítmény Perspektíva Tapasztalat Átadás Minőség Megkönnyíti Hátránya nincs 2018.12.26.

Dolgozói interjúk Hogyan fogalmazná meg a mentori gyakorlat lényegét? Van-e a vállalatnál ilyen rendszer, formális vagy informális módon működik? Milyen munkakörben van szükség mentori támogatásra kik azok, akik igénylik? Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie a mentornak és a mentoráltnak? Melyek azok a tulajdonságok, viselkedés, amelyek gátolják a mentori munkát? Van tapasztalata sikeres vagy kevésbé sikeres mentori gyakorlatról? 2018.12.26.

Hogyan fogalmazná meg a mentori gyakorlat lényegét Hogyan fogalmazná meg a mentori gyakorlat lényegét? Van-e a vállalatnál ilyen rendszer, formális vagy informális módon működik? 2018.12.26.

Hogyan fogalmazná meg a mentori gyakorlat lényegét? Tudásmegosztás Segít Szakmai Támogat Gyakorlat Szükséges Tapasztalat Formális és informális is jelen van 2018.12.26.

Milyen munkakörben van szükség mentori támogatásra, kik azok, akik igénylik? 2018.12.26.

Segítségre van szüksége Kezdő Vezető Elméletben Gyakorlatban Milyen munkakörben van szükség mentori támogatásra, kik azok, akik igénylik? Bárki, aki: Támogatást, Segítséget igényel Segítségre van szüksége Kezdő Vezető Elméletben Gyakorlatban 2018.12.26.

Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie a mentornak? 2018.12.26.

Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie a mentornak? Megértő Befogadó Támogató Türelmes Segítőkész Pszichológia Határozott Őszinte Tapasztalat Kommunikáció Vélemény Pozitív Készség Képesség Tanulás Fogékony Kapcsolat Kreatív Szorgalom Rugalmas Up-to-date Érdeklődő 2018.12.26.

Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie a mentoráltnak? 2018.12.26.

Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie a mentoráltnak? Kreatív Tisztelettudó Tanulékony Szorgalmas Proaktív Gondolkodó Viselkedés Változás képes Precíz Tűrni Nyitott Türelmes Befogadó Pozitív Elfogadni Képesség Tudás vágy Terhelhető Igyekvő 2018.12.26.

Melyek azok a tulajdonságok, viselkedés, amelyek gátolják a mentori munkát? 2018.12.26.

Kommunikációs problémák Türelmetlenség Pontatlanság Önzés Elutasító Melyek azok a tulajdonságok, viselkedés, amelyek gátolják a mentori munkát? Kommunikációs problémák Türelmetlenség Pontatlanság Önzés Elutasító Stressz Rossz magatartás Lustaság 2018.12.26.

Van tapasztalata sikeres vagy kevésbé sikeres mentori gyakorlatról? 2018.12.26.

Van tapasztalata sikeres vagy kevésbé sikeres mentori gyakorlatról? Mindkettőről érkeztek visszajelzések. Tipikus válaszok: Nincs tapasztalata egyikről sem Pozitív, kifejezetten hasznos Formális és „nemtörődöm” Kellene Jó lenne, de nem érdekli a vezetést, stb. 2018.12.26.

Vezetői – dolgozói vélemények összevetése Mi a véleménye a mentori programokról általában? Rendszer Hasznos Szükséges Tapasztalat átadás Pozitív Sikeres Segítség Tudásátadás Hogyan fogalmazná meg a mentori gyakorlat lényegét? Segít Rendszer Támogat Gyakorlat Tudásmegosztás Szakmai Tapasztalat 2018.12.26.

Vezetői – dolgozói vélemények összevetése Milyen munkakörben van szükség mentori támogatásra, kik azok, akik igénylik? Bármely munkakörben és bárki, aki: Támogatást, segítséget igényel Segítségre van szüksége Kezdő Vezető Elméletben Gyakorlatban Hogyan fogalmazná meg, mit jelent önnek vagy a szervezetének a mentori rendszer? Visszajelzés Kulcs fontosságú Támogató Szakmai Lehetőség Gördülékeny Tapasztalat Zökkenőmentes Tanulni 2018.12.26.

Vezetői – dolgozói vélemények összevetése Az Önök szervezeténél ki válhat mentorrá? Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie a mentornak? Megértő Befogadó Tanulás Támogató Fogékony Türelmes Kapcsolat Segítőkész Kreatív Pszichológia Szorgalom Határozott Rugalmas Őszinte Up-to-date Tapasztalat Érdeklődő Kommunikáció Vélemény Puha feltételek dominánsak (személyiség, vö. feltáró kutatás) Pozitív Készség Képesség Szakmai tudás Tapasztalat Képesség Tolerancia Tudás Türelem Szűrőfeltétel Pszichológia Nyitottság Kemény feltételek dominánsak (szakma) 2018.12.26.

Vezetői – dolgozói vélemények összevetése Melyek azok a tulajdonságok, viselkedés, amelyek gátolják a mentori munkát? Miben látja a mentori munka előnyeit és hátrányait? Tudás Visszacsatolás Folyamatos rálátás Teljesítmény Perspektíva Tapasztalat Átadás Minőség Megkönnyíti Hátránya nincs Kommunikációs problémák Türelmetlenség Pontatlanság Önzés Elutasító Stressz Rossz magatartás Lustaság 2018.12.26.

Összegzés További kutatási irány: A mentori munka szükségszerűsége egyértelműen alátámasztott. A vezetői és munkatársi vélemények összecsengenek, sok esetben kiegészítik egymást. Sürgető tennivaló a vállalati gyakorlat szélesítése. (Kiépíteni, ahol csak lehet, ne csak a klasszikus területeken legyen gyakorlat.) A szemléletben változásra van szükség: Ne csak formalitás legyen, hanem valós tudásmegosztás. (Informális elvárások is megfogalmazódnak., lsd. kemény és puha jellemzők) Nem kapcsolódik össze tudatosan TM gondolkodással. További kutatási irány: Nemzetközi gyakorlattal összehasonlítás (meglévő adatbázis feldolgozása, bővítése). Tapasztalatok megosztása, jó gyakorlatok átvétele. 2018.12.26.

Következtetések, javaslatok A mentori rendszert a tacit tudás átadás alap eszközévé tenni. (Tudatos TM) Minden munkahelyen teret adni, és alkalmazásuk feltételeit kialakítani. (Rangot adni, mentorokat képezni és munkájukat elismerni. ) Hallgatókat és kollégákat is tájékoztatni. (Felmenő rendszerben, és a felsőoktatásban is helyet biztosítani számára.) Közös platformok a tapasztalatok átadására (explicit és tacit tudás megosztás) elmélet és gyakorlat képviselői részvételével. A tájékozatlanságot megszüntetni. (coach – mentor, stb) 2018.12.26.

„Szánalmas az a tanítvány, aki nem múlja felül mesterét” Leonardo da Vinci 2018.12.26.

Köszönöm szépen a figyelmet! 2018.12.26.