A évi költségvetési törvény, Áht., Ámr. változásai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk... Hiányzik egy jól strukturált rendszer.
Kérdések a gazdálkodás, pénzügy fejezethez. 1. Egészítse ki a mondatot! A pénzügyek igazgatásának….. része van. A ………… igazgatása, és a……….. Igazgatása.
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
évi változások a társadalombiztosítási rendszerben (járulékok, egészségügyi hozzájárulás)
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
Kaposvár megyei jogú város önkormányzata gazdálkodási rendszerének évi ellenőrzése Warvasovszky Tihamér – alelnök Dr. Sepsey Tamás -főigazgató-helyettes.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Melyik számlaosztályban szerepelnek az alábbiak? a) Szállítók b) Vevők c) Anyagok d) Anyagköltség e) Pénztár f) Árbevétel g) ElÁBÉ h) Forgóeszközhitel.
1 Beszámoló összeállítása Kérdések – feladatok. 2 Bevezetés A törvényi változások alkalmazása Elmélet – gyakorlat közötti összhang megteremtése Mérlegcsoportok.
MINTAKÉRDÉSEK. A pénzügyi számvitel információs rendszere elsősorban a gazdálkodó szervezetek vezetőinek információs igényeit elégíti ki. A beszámoló.
8.BESZÁMOLÁSI ÉS KÖNYVVEZETÉSI KÖTELEZETTSÉG SZÁMVITELI SZOLGÁLTATÁS.
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
Pénztárgépek beszerzésének támogatása 2016
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Adományok adózási kérdései
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Összeállította: Horváth Józsefné
SZÁMVITEL.
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
Kiegészítő melléklet és üzleti jelentés
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Országos Felnőttképzési Tanévnyitó Debrecen
SZÁMVITEL.
Az „Út a munkához” program évi változásai
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
SZÁMVITEL.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének-támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
Konszolidáció Guzmics Zsuzsanna
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
A HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL MUNKAÜGYI KÖZPONTJÁNAK 2011
SZÁMVITEL.
Mit érdemes a belső ellenőrzésnek vizsgálnia október 17.
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
Cash flow A vállalat működése, befektetései és pénzügyi tevékenysége által genarált pénzáramlásokat tartalmazó kimutatás. Az eredménykimutatásban és a.
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
2011. évi költségvetési törvény, Áht., Ámr. változásai
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
BELSŐ ELLENŐRÖK KLUBJA
Lorem ipsum.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Az állami tulajdonú társaságok számvevőszéki ellenőrzésének tapasztalatai Előadó: dr. Nagy Imre felügyeleti vezető Budapest, szeptember 27.
Az „Út a munkához” program évi változásai
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
BELSŐ ELLENŐRÖK KLUBJA
Előadás másolata:

A 2011. évi költségvetési törvény, Áht., Ámr. változásai

Jogforrások a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló 2010. évi CLIII. törvény, a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló 2010. évi CLXIX. törvény, az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII. 19.) Korm. rendelet módosításáról szóló 313/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet, a kincstári szervezet megváltozásával összefüggésben egyes miniszteri rendeletek, valamint a kincstári számlavezetés és finanszírozás, a feladatfinanszírozási körbe tartozó előirányzatok felhasználása, valamint egyes államháztartási adatszolgáltatások rendjéről szóló 46/2009. (XII. 30.) PM rendelet módosításáról szóló .../2011. (...) NGM rendelet (elemi űrlapok). 2

A változások áttekintése Ötv. módosítása: kötvénykibocsátásról a képviselő-testület dönthet, előzetesen könyvvizsgálót kell megbízni, aki véleményét a képviselő-testülettel ismerteti, a fővárosi önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat önállóan és osztottan megillető bevételek, és a kizárólagos bevételek köre, az idegenforgalmi adó bevezetését a kerületi önkormányzat a fővárosi önkormányzat részére átengedheti, az önállóan bevezető kerületi önkormányzatokat az idegenforgalmi adóból, illetve a kapcsolódó normatív hozzájárulásból származó osztott bevételek nem illetik meg, kötelező könyvvizsgálói megbízás esetei, forrásmegosztási törvény módosítása. 3

finanszírozási és elszámolási szabályok változása (ld. külön), Áht. módosítása: az államháztartás alrendszereiből finanszírozott vagy támogatott szervezeteket, személyeket számadási kötelezettség terheli a nem szociális ellátásként juttatott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról külön beleegyezés nélkül is, a törvény alapján, finanszírozási és elszámolási szabályok változása (ld. külön), kiemelt előirányzatok meghatározása (ld. külön), a törvény mondja ki, hogy a kötelezettségek pénzügyi teljesítésére – kormányrendeletben meghatározott kivételekkel – csak a szakmai teljesítés igazolását, érvényesítést, utalványozást, és az utalvány ellenjegyzését követően kerülhet sor (eddig csak az Ámr. tartalmazta), gazdálkodási szabályok pontosítása (ld. külön), államháztartási kontrollok rendszere újraírására került, elsősorban a belső kontrollrendszerek terén (ld. külön). 4

Költségvetési törvény: az önkormányzatoknak járó szabálysértési közig. bírság 30%-ra nő (25 % volt), az ingyenesen átruházható vagyontárgyak 2011. évi összesített bruttó értéke 10 md Ft (1 md Ft volt), szociális és közoktatási normatívák, központosított előirányzatok körében változások, ÖNHIKI szabályai megváltoznak, törvény jóval rövidebb, igénylés évente háromszor, max. kétszer nyújtható be, részleteket ÖM rendelet tartalmazza, a tartósan fizetésképtelen helyzetbe került helyi önkormányzatok támogatására kérelem csak a kamattámogatásra és a pénzügyi gondnok díjára nyújtható be. 5

Finanszírozási, elszámolási előírások a kincstár által benyújtott beszedési megbízások teljesítése céljából a helyi önkormányzat köteles felhatalmazást adni a számlavezető részére, az erről szóló dokumentációt a kincstárnak meg kell küldeni (a számlavezető megváltozása esetén is), a helyi önkormányzatok központi támogatásai elszámolása szabályszerűségének felülvizsgálatát a kincstár a tárgyévet követő év december 31-éig – többcélú kistérségi társulások esetében a tárgyévet követő második év június 30-áig – megkezdi, biztosítani kell, hogy legalább négyévenként valamennyi önkormányzatnál kerüljön sor helyszíni vizsgálatra, ez a Ptk. szerinti általános elévülési időn belül, a korábban helyszínen nem vizsgált időszakra és támogatási jogcímekre kiterjeszthető, a visszafizetési kötelezettség teljesítésére max. 12 havi részletfizetés engedélyezhető, a 36 havi engedély megszűnt. 6

Kiadási, bevételi előirányzatok Kiadások: működési költségvetés: személyi juttatások, munkaadókat terhelő járulékok, dologi kiadások, ellátottak pénzbeli juttatásait és az egyéb működési célú kiadások, felhalmozási költségvetés: beruházások, felújítások, egyéb felhalmozási célú kiadások, Bevételek tárgyévben alaptevékenységéhez kapcsolódó a kapott támogatás, működési és a felhalmozási célú támogatásértékű bevételek, közhatalmi bevételek, intézményi működési bevételek, felhalmozási bevételek, működési és a felhalmozási célú átvett pénzeszközök, előző évi működési és felhalmozási célú átvett maradvány, kölcsönök, finanszírozási bevételek, 7

tárgyévben a vállalkozási bevétel, előző évi (évekbeli), pénzforgalom nélküli forrás a pénzmaradvány és a vállalkozási maradvány igénybevétele, többletbevétel: a közhatalmi bevételek, intézményi működési bevételek, felhalmozási bevételek eredeti előirányzatán felül pénzügyileg teljesülő összeg. Elemi költségvetés az előbbi kiemelt előirányzati struktúrát igyekszik követni, de nem egyezik 100%-osan azzal, az irányító szerv vezetőjének kell jóváhagynia, szerkezet: megszűnik a 43-as űrlap (bevételek kiadások 3 éves alakulását bemutató mérleg), 02. és 03. űrlap minimális változtatásokat tartalmaz, a személyi juttatások, járulékok, dologi kiadások kiemelt előirányzatokat bontja le, 8

ellátottak pénzbeli juttatásai, 04. űrlap: egyéb működési célú kiadások (folyósított működési támogatás+támogatásértékű működési kiadás+működési célú maradvány átadás+működési célú pénzeszközátadás+társadalom-, szociálpolitikai és egyéb juttatás, támogatás), egyéb felhalmozási kiadások (folyósított felhalmozási támogatás, támogatásértékű felhalmozási kiadások, felhalmozási célú maradvány átadás, felhalmozási célú pénzeszközátadás) + ide kell elszámolni a 05. űrlap állami készletek, tartalékok felhalmozási kiadásait és a befektetési célú részesedések vásárlását, ellátottak pénzbeli juttatásai, 05. űrlap: intézményi beruházások, felújítások (központi beruházások, lakástámogatás, lakásépítés), és az előző két tétel, amit az egyéb felhalmozási kiadásokhoz kell elszámolni, 9

06. űrlap: nem változik (kölcsönök, pénzforgalom nélküli, finanszírozási kiadások, függő, átfutó, kiegyenlítő kiadások), 07. űrlap: közhatalmi bevételek, intézményi működési bevételek, működési célú átvett pénzeszközök (külön előirányzatok, ezek a „többletbevételesek”), 08. űrlap: felhalmozási bevételek (korábban felhalmozási és tőkejellegű bevételek, ide tartoznak a tárgyi eszközök, immateriális javak értékesítése - áfa bevételek nélkül!! – a felhalmozási célú ÁFA visszatérülések, pénzügyi befektetések bevételei) és felhalmozási célú átvett pénzeszközök, 09. űrlap: nincs változás, ide tartozik az irányító szervtől kapott támogatás, a támogatásértékű bevételek, és a maradvány átvétele, 10. űrlap: kölcsönök igénybevétele, visszatérülése, finanszírozási bevételek, továbbadási célú bevételek, függő, átfutó, kiegyenlítő bevételek, 10

Továbbadási célú bevételek: korábbi neve: továbbadási (lebonyolítási bevételek), továbbadási célú kiadás nincs, a továbbadást a bevétel csökkentésével kell elszámolni, 25. űrlap (hitelképesség kimutatása) és 34-36. űrlap (létszám, személyi juttatások részletezése), 37. űrlap (mutatószámok) nem változik egyáltalán, 12. űrlap (önkormányzat által folyósított ellátások részletezése) és 16. űrlap (helyi önkormányzatok sajátos bevételei) kis mértékben pontosul az évközi jogszabályváltozások szerint. Gazdálkodási szabályok szakmai teljesítés igazolása csak a jogosságot és az összegszerűséget igazolja, ha a fizetés az ellenszolgáltatás teljesítése előtt esedékes (pl. előleg), 11

többletbevételek felhasználhatósága: helyi önkormányzati költségvetési szerv esetén az irányító szerv értékhatárhoz kötött előzetes engedélyt adhat, jutalom tervezési korlátja megszűnt, a felhasználási (kifizetési) korlát szabálya megmaradt, a bírságbevételek személyi juttatásra nem használhatók fel a bírságot kiszabó szervnél (2012-től működésére sem). Belső kontrollok kontrollrendszer kialakításáért, működtetéséért a költségvetési szerv vezetője felel, aki köteles kialakítani a FEUVE-t, kontrollkörnyezetet, kockázatkezelési rendszert, kontrolltevékenységeket, információs és kommunikációs rendszert, és monitoringrendszert, kontrollkörnyezet: ellenőrzési nyomvonalak, szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje (SZMSZ melléklete), 12

pénzügyi döntések dokumentumainak elkészítése, monitoring: az operatív tevékenységek keretében megvalósuló folyamatos és eseti nyomon követés és a belső ellenőrzésből áll, FEUVE: pénzügyi döntések dokumentumainak elkészítése, pénzügyi kihatású döntések célszerűségi, gazdaságossági, hatékonysági és eredményességi szempontú megalapozottsága, pénzügyi döntések szabályszerűségi és szabályozottsági szempontból történő jóváhagyása, illetve ellenjegyzése, gazdasági események elszámolása , belső ellenőrzés: bevételek és kiadások tervezésének, felhasználásának és elszámolásának, valamint az eszközökkel és forrásokkal való gazdálkodásnak a vizsgálata, 13

önkormányzat belső ellenőrzést végezhet költségvetési szervénél és a használatba, vagyonkezelésbe adott állami, önkormányzati vagyonnal (ideértve a gazdálkodó szervezeteket is) való gazdálkodás tekintetében, belső ellenőrzési tevékenységet csak az államháztartásért felelős miniszter engedélyével rendelkező személy végezhet, államháztartásért felelős miniszter rendeletben szabályozza a kötelező szakmai továbbképzés és a kapcsolódó vizsgáztatás részleteit, államháztartásért felelős miniszter a belső ellenőrzési tevékenység folytatására engedéllyel rendelkező személyekről nyilvántartást vezet, a nyilvántartásból törölni kell, aki a kötelező kétévenkénti továbbképzésben nem vesz részt, 2 év után kérhető az újrafelvétel. 14

Egyéb változások a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény módosításával a dokumentumvásárlási hozzájárulás és szakmai továbbképzés támogatásának 2011. évi felfüggesztése, közoktatási törvény módosítása alapfokú művészetoktatási intézmények fenntartói számára lehetőség a térítési díj emelésére (a korábbi évek központosított előirányzatának megszüntetésével), a minden harmadik életévüket betöltött gyermek számára biztosítandó óvodai ellátás követelményének elhalasztása egy évvel. 15