„KISTÉRSÉGI” MŰKÖDÉS – járások - tankerületek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Területi államigazgatási szervek
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
A járási rendszer megújítása
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
KÖSZÖNTJÜK A SZAKKÉPZÉSI TALÁLKOZÓN!
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A környezetvédelem intézményrendszere
Közigazgatási alapismeretek
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Sásdi Többcélú Kistérségi Társulás SÁSD, június 28.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
A kormányprogram végrehajtása a területi államigazgatásban
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A kormányhivatalok és a kormányablakok
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A járási rendszer megújítása
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Az államhatalom gyakorlásáról” szóló, 1. főtörvény.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
Készítette:Makra Betti Dátum:
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Borsod – Abaúj – Zemplén Megyei Kormányhivatal
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Fejér Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A regionális politika 1996 után Magyarországon
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Intézményfenntartás a köznevelésben, új irányok
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Győr-moson-sopron megyei kormányhivatal Széles Sándor kormánymegbízott
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
A szakképzés jelene és jövője a KLIK-ben. Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A szakképzésről szóló évi CLXXXVII.
Jogszabályok A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény (Nkt.) A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény (Szt.) 229/2012. (VIII. 28.)
Állam és az önkormányzatok feladatmegosztása, tervezett változások Gödöllő, június 24.
Dr. Polner Eörs Főigazgató Járási Hivatalok létrehozására kötendő megállapodások, ingatlanok helyzete.
Kormányhivatal szakigazgatási szervei 1.Szociális és Gyámhivatal 2.Építésügyi Hivatal 3.Igazságügyi Szolgálat 4.Növény-és Talajvédelmi Igazgatóság 5.Erdészeti.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

„KISTÉRSÉGI” MŰKÖDÉS – járások - tankerületek 2018.12.25.

Dr. Borosán Gyula (Ph.D) ELŐZMÉNYEK

A kistérség I. A kistérség egy területfejlesztési- statisztikai egység, amely egymással határos települések között jött létre, működési, funkcionális kapcsolatrendszerek összessége alapján. Az önkormányzatok együttműködési formája, a térségi önszerveződés legfontosabb színtere. A kistérséghez tartozó települések történelmi, néprajzi, kulturális gyökereinek, gazdasági-, társadalmi adottságainak homogenitása egy nagyobb területi egységen belül. A kistérség a településeken élő népesség számára átlátható, személyes, hiszen a közösségeinek közös a múltja, a jelene és a jövője. 2018.12.25.

A kistérség II. A kistérségek teljes mértékben lefedik Magyarország területét ismétlésmentesen, tehát minden település közigazgatási területe pontosan egy kistérséghez tartozik. A kistérség illeszkedik a területfejlesztési- statisztikai régió, a megyék, valamint más kistérség határaihoz. 2018.12.25.

A kistérségek kialakulása II. 1994. KSH közlemény => 138 statisztikai körzet 1996. évi XXI. tv. a területfejlesztésről és területrendezésről szóló Kistérség: települések között létező funkcionális kapcsolatrendszerek összessége alapján lehatárolható területfejlesztési statisztikai egység. A kistérség teljes mértékben és ismétlésmentesen lefedi az ország területét és illeszkedik a régió, megye, valamint más kistérség határaihoz. Minden település közigazgatási területe csak egy kistérségbe tartozik. Kistérségi fejlesztési tanácsok (területfejlesztési cél) 1997. évi CXXXV. tv. a helyi önkormányzatok társulásairól és együttműködéséről 1998. KSH közlemény => 150 kistérség 244/2003 (XII.18.) Korm. rend. => 168 kistérség 2004. évi CVII. tv. a települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásáról => 174 kistérség 2018.12.25.

4. Többcélú kistérségek társulások feladatai 2018.12.25.

A Többcélú Kistérségi Társulás Többcélú kistérségi társulást az adott kistérségben lévő működő önkormányzatok képviselő- testületei alakíthatnak. Ennek az együttműködésnek hosszú távú biztosítására írásbeli megállapodást kötnek. A települések kapcsolataik révén egy központi településhez vonzódnak, a kistérség elnevezése is a központi település neve alapján történt. Minden város egyúttal vonzásközpont, de vannak községi jogállású vonzásközpontok is. 2018.12.25.

A kistérségi társulások működéséhez kapcsolódó fő feladatok közös érdekképviselet, érdekegyeztetés, közös területfejlesztési koncepció készítése, közös gazdaságfejlesztés, foglakoztatási és szociális problémák közös kezelése közös infrastruktúra-fejlesztések, környezet- és természetvédelem, az önsegítés szerepének növelése, információs rendszer működtetése, kulturális, táji örökség megőrzése, monitoring rendszer működtetése, a hazai és az Európa Unió források számára megfelelően előkészített terep biztosítása 2018.12.25.

Többcélú Kistérségi Társulások feladatai Kistérségek összehangolt fejlesztésének előmozdítása, önkormányzati közszolgáltatások színvonalának emelése érdekében. Feladat- és hatáskörök: a) oktatás és nevelés b) szociális ellátás c) egészségügyi ellátás. . q) belső ellenőrzés r) területfejlesztés Kistérségi fejlesztési tanács – többcélú kistérségi társulás 2008-tól 174 kistérség 2018.12.25.

Többcélú Kistérségi Társulások megalakulása A többcélú kistérségi társulásokat a Magyar Államkincstár nyilvántartásba veszi. Feladatait a társulási megállapodás tartalmazza. Irányító szerve: a polgármesterek tanácsa. A feladatok végrehajtását és a döntés-előkészítését a székhelytelepülés önkormányzati hivatala vagy a társulás munkaszervezete végzi. A társulás megalkotja saját Szervezeti és Működési Szabályzatát (SZMSZ). Törvényességi felügyeletét a megyei közigazgatási hivatal látja el, gazdálkodását pedig az Állami Számvevőszék (ÁSZ) ellenőrzi. 2018.12.25.

Szabályozás Szabályozás 2010. évi CXXVI. törvény a fővárosi és megyei kormányhivatalokról, vala-mint a fővárosi és megyei kormány-hivatalok kialakításával és a területi integrációval összefüggő törvény-módosításokról 2011. évi CLXXXIX. törvény Magyarország helyi önkormányzatairól 2012. évi XCIII. törvény a járások kialakításáról, valamint egyes ezzel összefüggő törvények módosításáról 218/2012. (VIII. 13.) Korm. rendelet a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről 1993. évi LXXIX. törvény a közok-tatásról (vonatkozó rész 2012. 12. 31-ig hatályos) 202/2012. (VII. 27.) Korm. rendelet a Klebelsberg Intézményfenntartó Központról

A KISTÉRSÉG Magyarország Alaptörvényének értelmében az ún. sarkalatos törvények közül 2011. december 19-én fogadta el az országgyűlés Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényét (továbbiakban Ötv). A törvényben a IV. fejezet rendelkezik az önkormányzatok társulásának szabályairól. Ennek alapján a települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásáról szóló 2004. évi CVII. törvény 2013. január 1. napjától hatályát veszti. 2013-tól megszűnik ezen társulási kötelezettség és a kistérség elesik a normatív támogatásoktól, a fennmaradó kapcsolat csupán az önkormányzatok társulási szabadságán alapul .

Mit mondanak a jogszabályok? „szabadon társulhat más helyi önkormányzattal, érdek-képviseleti szövetséget hozhat létre, feladat- és hatáskörében együttműködhet más országok helyi önkormányzatával, és tagja lehet nemzetközi önkormányzati szervezetnek;” Alaptörvény, 32.cikk 1. k. „Törvény elrendelheti a helyi önkormányzat kötelező feladatának társulásban történő ellátását.” Alaptörvény, 34.cikk 2.bek.

1990. évi LXV. a törvény az önkormányzatokról 41. § (1) A települési önkormányzatok képviselő-testületei feladataik hatékonyabb, célszerűbb megoldására szabadon társulhatnak. … A központi költségvetés pénzügyi kedvezményekkel ösztönözheti társulás létesítését és működését. 42. § (1) A képviselő-testületek megállapodással egyes államigazgatási hatósági ügyfajták szakszerű intézésére hatósági igazgatási társulást hozhatnak létre.

43. § (1) Az érdekelt képviselő-testületek megállapodhatnak két vagy több községet, illetőleg várost és községet ellátó egy vagy több intézmény közös alapításában, fenntartásában és fejlesztésében. 44. § (1) A települési képviselő-testület más települési képviselő-testülettel társult képviselő-testületet alakíthat.

JÁRÁSI (FŐVÁROSI KERÜLETI) HIVATALOK - 2013. január 01. A járási (fővárosi kerületi) hivatalok illetékes-sége a Korm. rendeletben meghatározott településekre terjed ki. A járási hivatal a feladatait az illetékességébe tartozó települések tekintetében kirendeltségek és települési ügysegédek útján is elláthatja. Illetékességi szabályok A járási hivatal törzshivatala szervezeti egységeként működő okmányiroda az ország területére kiterjedő illetékességgel ellátja a külön jogszabályban hatás-körébe utalt feladatokat. Tözshivatal

A közigazgatás területei egységei A JÁRÁS A közigazgatás területei egységei

A járási hivatalok szervezeti egységeként működő ágazati szakigazgatási szervei járási gyámhivatal járási építésügyi hivatal járási hivatal állategészségügyi és élelmiszer-ellenőrző szakigazgatási szerve járási földhivatal járási hivatal munkaügyi kirendeltsége járási népegészségügyi hivatal

BME GTK APPI MPT KÖZNEVELÉS-FELADATELLÁTÁSI KÖTELEZETTSÉG OKTATÁSÉRT FELELŐS MINISZTER EGYHÁZ NEM ÁLLAMI HIVATAL (OH) ÖNKORMÁNYZAT NEM ÖNKOR-MÁNYZATI ÓVODA fenntartás KLEBELSBERG INTÉZMÉNYFENNTARTÓ KÖZPONT MŰKÖDTETÉS MŰKÖDÉSI ENGEDÉLY KORMÁNYHIVATATLÓL, NYILVÁNTARTÁSUK KORMÁNYHIVATALNÁL TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉSÜK KORMÁNYHIVATALNÁL KÖLTSÉGVETÉSI FORRÁS EGYOLDALÚ NYILATKOZAT VAGY KÖZNEVELÉSI SZERZŐDÉS ALAPJÁN MŰKÖDTETÉS A FENNTARTÓÉ MEGYE KÖZPONTI TANKERÜLET (FENNTARTÓI FELADATOK MŰKÖDTETÉS TANKERÜLET (ILLETÉKESSÉGI TERÜLET: JÁRÁS ILLETÉKESSÉGE) 3000 LÉLEKSZÁM ALATT ÁLLAM SZAKKÉPZŐ ISKOLÁK, KOLLÉGIUMOK, PED. SZAKSZOLGÁLAT, PED. SZAKMAI SZOLGÁLT. A MEGYEKÖZPONTOT „MAGÁBA FOGLALÓ” JÁRÁS: ÁLTALÁNOS ISKOLÁI, ALAPFOKÚ MŰVÉSZETI ISKOLÁI, GIMNÁZIUMOK ÁLTALÁNOS ISKOLÁK, ALAPF. MŰVÉSZETI ISKOLÁK, GIMNÁZIUMOK 3000 LÉLEKSZÁM FELETT ÖNKORMÁNYZAT KÖZNEVELÉSI (visszaszerződés) SZERZŐDÉSSEL ÖNKORMÁNYZAT ÁTADJA AZ ÁLLAMNAK

Néhány kérdés 1. Az intézmények igazgatóinak a kinevezésében az intézményfenntartó központ milyen szerepet játszik? 2. A tankerületek intézményfenntartói feladatait milyen dokumentum szabályozza? 3. A megyeközponti intézményfenntartó illetékessége melyik köznevelési intézményekre nem terjed ki? 4. … és a tankerület illetékessége? 5. Az intézményfenntartó tulajdonjogot szerez az épületre is ?!

6. Mi történik a kistérségekkel? 7. Az intézményfenntartó központok az általuk fenntartott intézmények feladatait átadhatják az egyházaknak? 8. Magán intézmény működési engedélyének kiadására ki jogosult? 9. Mit csinálnak az ügysegédek? 10. Szervezeti egységek és a törzshivatal. 11. Intézmények, iskolák fenntartói nem lehetnek önkormányzatok.