A határmenti térségek fejlesztési céljai és területi folyamatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ZEMPLÉN EURORÉGIÓ PROGRAMTERVEZET I.Határon átnyúló infrastrukturális természet- és környezetvédelmi fejlesztések II.A határon átnyúló gazdasági kapcsolatok.
Advertisements

Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
TERÜLETI SZEMPONTBÓL VERSENYKÉPES ÉS KIEGYENLÍTETT MAGYARORSZÁGÉRT Dr. Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
Magyarország és a Kárpát-medencei térség
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Tájékoztatás a Versenyképes tudás OP tervezetéről november 22. Közoktatás-politikai Tanács Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A Magyarország – Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködési Program Veresegyház, április 25.
TDM Szakmai Nap november 21.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Mogyorósi Bettina. Az ország kiegyensúlyozott területi fejlődése és a térségei társadalmi-gazdasági, kulturális fejlődésének előmozdítása,
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Sopron Megyei Jogú Város
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
Magyarország- Szlovénia Határon Átível ő Vegyes Bizottság 4. ülése 4. Seja Mešane Komisije Za Č ezmejno Sodelovanje Mad ž arska - Slovenija Szentgotthárd,
A Fertő mente turizmusa Kundi Viktória PhD hallgató április 27.
1 Horvát-Magyar együttm ű ködések a vidékfejlesztésben Beremend, november 23.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Alpok Adria Munkaközösség és a Kárpátok Eurorégió megalapítása, céljai
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
DESZTINÁCIÓK TURISZTIKAI TELJESÍTMÉNYÉNEK TELEPÜLÉS-SZEMPONTÚ MEGKÖZELÍTÉSE Dr. Szalók Csilla „TDM Workshop”
EU-s pályázati források keresése Összeállította: Dr. Juhász Erika.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Határon Átnyúló Együttműködési Programok Szabolcs-Szatmár-Bereg megye vidék-és területfejlesztési horizontjai Baktalórántháza,
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A Pécsi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Regionális Vállalkozásfejlesztés Dr. Billo Kármen főosztályvezető-helyettes Regionális és Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Főosztály.
Országai, gazdasága, lakossága. Régiófejlesztések. 2oo9, szeptember Kárpátmedence Régió.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Regionális Vállalkozásfejlesztés Dr. Billo Kármen osztályvezető Regionális és Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Főosztály.
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
A Pécsváradi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 26. Baranya Megyei Önkormányzat.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A Sásdi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 27. Baranya Megyei Önkormányzat.
A határmenti programok aktuális állása
TOP vas megyei aktualitásai
12 ezer milliárd forintos keret
A határtérség.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Miskolc, október 21. dr.Szilágyiné Baán Anna titkár
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Helyi Foglalkoztatási Együttműködések az Edelényi kistérségben
Előadás másolata:

A határmenti térségek fejlesztési céljai és területi folyamatai Chmelik Tamás, Területfejlesztési Tervezési Főosztály, NGM Zalaegerszeg, 21 February 2018

Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció – határmenti térségek - Magyarország járásainak több mint negyede határmenti: a terület 30, lakónépesség 22%-a. - Nem képeznek egységes csoportot. - A határos országok fejlettségi különbségei is alapvetően más irányú folyamatokat eredményeznek. - Eltérő településszerkezet (megyei jogú városok járásai pl: Győr, Salgótarján, Sopron, Szeged, Szombathely), valamint kis és közép városok határ menti járásai.

Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció – határmenti térségek Speciális elhelyezkedés: - lehetőség: kapcsolódás - hátrány: történelmi lemaradás, periférikus helyzet, marginalizálódás Ezen hatások kompenzálása miatt fontos a térség fejlesztése. Az OFTK 3 fejlesztési célt jelöl meg a térség kapcsán: 1.) Gazdasági kapcsolatok fejlesztése/együttműködés 2.) A környezeti és infrastrukturális hálózatok összekapcsolása 3.) Az intézményi együttműködés és kapacitások bővítése

Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció – határmenti térségek 1.) Gazdasági kapcsolatok fejlesztése: Gazdasági növekedés: piacok összekapcsolása Határon átnyúló üzleti kapcsolatok és infrastruktúra: kkv-k, vállalati kapcsolatok, versenyképes üzleti infrastruktúra-hálózat kialakítása, üzleti információk hozzáférhetőségének fejlesztése, turisztika fejlesztése. Munkahely-teremtés: a határtérségek megtartó erejének növelése, az üzleti és munkaerő-piaci kapcsolatok kiemelt szerepe. K+F+I tevékenység (tudásközpontok) határon átnyúló tevékenységének támogatása. A magánszféra bevonása a fejlesztésékbe. A piaci verseny ösztönzése.

Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció – határmenti térségek 2.) A környezeti és infrastrukturális hálózatok összekapcsolása: A hálózatok egységben kezelendők, átjárhatóság. A szomszédos munkaerőpiacok összekapcsolása. Együttműködések támogatása, összehangolás (vízgazdálkodás, energetika, hulladékkezelés). Turisztikai vonzerő növelése: alternatív közlekedés fejlesztése (vízi közlekedés, kerékpárutak), természetvédelem és kultúra (natúrparkok, kulturális útvonalak).

Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció – határmenti térségek 3.) Az intézményi együttműködés és kapacitások bővítése Közigazgatási- és szakintézmények együttműködése, összehangoltabb területi fejlesztéspolitika, eredményesebb forráskezelés. Európai Területi Társulások Támogatása, közös intézmények felállítása, közös projektek, integrált fejlesztések. Határ-menti közösségek, oktatási-és kulturális intézmények kapcsolatfelvétele, a kisebbségek kiemelt szerepe.

Területi folyamatok a határmenti járásokban (2009-2014) http://regionalispolitika.kormany.hu/download/3/65/c1000/B13058.pdf B/13058. számú beszámoló az ország területi folyamatainak 2009-2014 közötti alakulásáról és a területfejlesztési politika, a területrendezési tervek érvényesítésének hatásairól, a területfejlesztést szolgáló pénzeszközök felhasználásáról, valamint a nemzetközi és határ menti területfejlesztési és területrendezési tevékenységről

Területi folyamatok a határmenti járásokban (2009-2014) Lakónépesség: 40,8 ezer fős csökkenés (2009-2014), amely meghaladta az országos népességcsökkenés ütemét (1,8, illetve 1,6%). Növekvő lakónépesség: az osztrák és az ukrán határszakaszokon (0,1%, illetve 4,5%-kal). Csökkenő lakónépesség: szerb (15,1 ezer fő, 4,1%), szlovák (12,8 ezer fő, 1,4%), horvát (10 ezer fő 4,4 %), román (7,7 ezer fő, 1,2%) a szlovén (1,6 ezer, 2,6%) határszakaszon történt. A térség belföldi vándorlási egyenleg: 2009 és 2014 között összességében mintegy 21 ezer fős passzívumot mutat. - A román (-12 ezer fő), a szlovák (-11,8 ezer fő), a horvát (-5,6 ezer fő), az ukrán (-4,4 ezer fő) és a szlovén (-407 fő) határ menti járásokban elvándorlás, míg a szerb határszakasznál stagnálás történt. Egyedüliként az osztrák határszakaszon történt belföldi vándorlási nyereség (10,8 ezer fő).

Határ menti járások összesen Területi folyamatok a határmenti járásokban (2009-2014) Fejlettségi komplex mutató a lakás és életkörülmények, a helyi gazdaság és munkaerő-piaci viszonyok, valamint az infrastruktúra és környezeti mutatók alapján Egy főre jutó bruttó hozzáadott érték   BHÉ/fő (Millió Ft) Változás, % (2009-2014) 2009 2014 Határmenti járások Szlovákia 1,4 1,9 39 Szlovénia 1,1 1,7 58 Ausztria 1,5 32 Szerbia 0,9 22 Románia 0,6 0,7 25 Horvátország 0,5 27 Ukrajna 0,3 17 Határ menti járások összesen 1,0 1,3 34 Magyarország 2,0 2,2 10

Területi folyamatok a határmenti járásokban (2009-2014) Az elérhetőség javítása a határon átnyúló közúthálózati fejlesztésekkel, új határátkelők létesítése, a meglévők kapacitásának növelése Szomszédos ország Határszakasz hossza (km) Határátkelők száma (db) Közút/vasút Határátkelők átlagos távolsága az egyes határszakaszokon (km) Új átkelők (2009-2014) Szlovákia 677 23/9 29 7 Románia 443 11/5 40 4 Ausztria 366 20/7 18 1 Horvátország 329 7/3 47 Szerbia 151 6/2 25 2 Ukrajna 103 5/2 20 Szlovénia 102 11/1 9

Területi folyamatok a határmenti járásokban (2009-2014) Gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése (2009-2014) Vasúthálózat fejlesztése (2009-2014)

Területi folyamatok a határmenti járásokban (2009-2014) Összehangolt turisztikai termékrendszer kialakítása: 2009-2014: a kereskedelmi-és magánszálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma jelentősen nem változott. - Növekedés: szerb, román és szlovák határmenti járások (24, 20, illetve 9%). - Nem történt lényeges változás: osztrák és horvát határmenti járások (-1%) - Csökkenés: ukrán, horvát szlovén (39, 27, illetve 6%) határmenti járások. Közös befektetés-ösztönzés, gazdaságfejlesztés, a speciális kereskedelmi és logisztikai előnyök hasznosítása, a munkaerőpiaci és a képzési rendszerek összehangolása - A vállalkozói aktivitás alacsonyabb ebben a térségben: ezer lakosra jutó működő vállalkozások száma az országban átlagosan 59 db volt. A határ menti járások az átlag 81%-át érték el (ugyanezen arány 2009-ben még 87% volt), ami leginkább az ukrán, román, szerb és horvát határszakasz mentén található járások alacsony vállalkozói aktivitásával magyarázható. - Az egy adófizetőre jutó személyi jövedelemadó-alap a határmenti járások esetében 2013-ban 1,7 millió Ft volt, ez az országos átlag 87%-a, amely megegyezik a 2009-es aránnyal. - A munkanélküliségi ráta 2014-ben 3,7 százalékponttal haladta meg az országos átlagot.

Területi folyamatok a határmenti járásokban (2009-2014) A határmenti járások forrásallokációja: Az ide érkező támogatások egy főre jutó értéke 23%-kal haladta meg az országos értéket. Leginkább az országos átlag felett: társadalmi kohézió (hátrányos helyzetű járások) infokommunikációs technológiák fejlesztése (megyeszékhelyek) környezeti beavatkozások - Relatív alacsony támogatottság: közművelődés, kultúra, sport és a szociális célterületek

Területi folyamatok a határmenti járásokban (2009-2014) A határmenti járások forrásallokációja: Határon átívelő kapcsolatokat erősítő támogatások: 2009 – 2014: 88,01 Mrd Ft 40% a határmenti járások, megyeszékhelyek, Budapest – országos hatáskörű szervezetek).

Területi folyamatok a határmenti járásokban (2009-2014) Európai Területi Társulások (ETT): - 2006-tól a régiók és helyi hatóságok határokon átnyúló együttműködésének támogatása, valamint a gazdasági és társadalmi kohézió céljából. - 2 vagy több tagország területén működő intézmények által létrehozott szervezet ( jogi személyiség, teljes jogképesség, saját költségvetés, szervezeti struktúra (közgyűlés és igazgató), szerződő képesség, ingó és ingatlan vagyont szerezhet, bíróság előtt eljárhat. - 2014 vége: magyar részvétellel működött a legtöbb ETT Európában (20 magyar részvételű és 15 magyarországi székhelyű) - Magyarország 2011-től költségvetési támogatást nyújt az ETT-k alapítására, illetve működtetésére (kb. 120 M Ft/év pályázati úton nyújtott támogatás).

Köszönöm a figyelmet!