Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Advertisements

Készítette: Geszler Nikolett
Az első házasság felbomlása
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
VI. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra” szeptember 26–28. Balatonalmádi Dr. Biró A. Zoltán Sapientia Erdélyi.
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
A SHARE kutatás kínálta elemzési lehetőségek Gál Róbert & Vargha Lili Szirák, 2011.
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
Ahány ház, annyi szabály Székely Levente
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Fesztiválozó egyetemisták Készítette: Buzinkay Nóra „Campus-lét” a Debreceni Egyetemen Műhelykonferencia
Szentirmai László Kollégiumi hallgatónők munkaideje 1972 Falussy Béla: Egyetemi és főiskolai kollégisták életmódja.
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
A cigányság integrációja Magyarországon
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Művelődés és szórakozás
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
GAZDASÁGI ETNOCENTRIZMUS ÉS ETNIKAI FOGYASZTÁS ERDÉLYBEN Deák Attila-Róbert Kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Szociológia és Szociális Munkás Képző.
Az értékrend szerepe egy szilágysági falu magyar lakosainak migrációs stratégiáiban Készítette: Keresztury Ágnes Miskolci Egyetem Kulturális és Vizuális.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Fiatalok politikai szocializációja - közösségekben való részvétel Bognár Adrienn PTE - BTK Szociológia Tanszék.
Migrációs trendek és helyi közösségek Baranya megyében Konfliktusok és stratégiák a hátrányos helyzetű kistelepüléseken RAGADICS TAMÁS PTE BTK, SZOCIOLÓGIA.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
Előítélet a Visegrádi Négyek országaiban - Egy nemzetközi empirikus család-életmód kutatás eredményei ( ) Dr. Tarkó Klára, Dr. habil. Benkő Zsuzsanna,
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
A határon túli magyar nyelvűség
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Koncepciók, dimenziók az integráció kutatásában
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Készítette:Pógyor István. A kisebbség, társadalmi értelemben egy adott társadalmon belül többé- kevésbé elkülöníthető, sajátos azonosságtudattal rendelkező.
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Ifjúságügy: félúton?.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
Az új csendes generáció Székely Levente
A külföldi hallgatók egyetemválasztási szempontjai
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
A többségi-kisebbségi viszonyok hatása a roma tanulók iskolai teljesítményére Kende Ágnes MTA TK Gyerekszegénység Elleni Program
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Munkaerőpiaci kihívások Az új generációk elvárásainak megjelenése a kiválasztásban Készítette: Farkas Edit közvetítési üzletág vezető.
Iskola és képesség Egy Kárpát-medencei összehasonlító kutatás tanulságai Dr. Ferenc Viktória.
Országos kutatás a részmunkaidős foglalkoztatásról
AZ OLVASÓSAROK MŰKÖDÉSÉNEK ELŐNYEI
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
Ifjúsági helyzetkép a világban, nemzetközi kitekintés
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
Főnix – me Hol élünk? Hogy élünk? Demográfiai kór- és körkép
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A kutatás a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával,
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Előadás másolata:

Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében EFOP-3.4.3-16-2016-00015 RÉSZPROJEKT CÍME (?) Többségi és kisebbségi magyar fiatalok a Kárpát-medencében PAPP Z. ATTILA ME, ATTI MTA TK Kisebbségkutató Intézet

MIRŐL LESZ SZÓ? Ki és mi az ifjúság? Az ifjúságkutatás aktuális kérdései nemzetközi szinten Ifjúsági csoportok, tipológiák

Nemzetközi kontextusok Kockázatban élni (Ulrich Beck) Ifjúságkutatás hagyományai Ifjúság: Korcsoport vs. generáció Fiatal felnőttek, ifjúsági szubkultúrák, posztadoleszcencia Ambivalencia: még nem felnőtt, már nem gyerek (Keniston) Szociológiai paradigmákon belül (Coté) Funkcionalizmus, konfliktuselmélet, osztályalapú szerveződés Átmenet vagy állandóság?

A Journal of Youth Studies folyóiratban 2011–2015 között megjelent cikkek besorolása tematika szerint KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!

A Journal of Youth Studies folyóiratban 2011–2015 között megjelent cikkek besorolása aktorok szerint KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!

Modern hallgatói lét kialakulása Hallgatók világa Modern hallgatói lét kialakulása Hallgatói lét mint az ifjúsági kultúra része Sajátos hallgatói csoportok 60-as évektől: beleszólás az intézmények életébe Baráti hálók jelentősége (Bauman) Háló nélküliek – passzív tömeg Aktív tanulás – baráti hálókban Ki kivel köt baráti kapcsolatot? Hallgatói lét társadalmi finanszírozása „Nem hagyományos” hallgatói csoportok megjelenése

Hallgatói Csoportok (Clark-Trow, 1966) KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!

Osztályok társadalmi térben való elhelyezkedése

Osztályspecifikus ifjúságkoncepciók (Zinnecker 1986) KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!

Ifjúsági korszakváltás Kétféle társadalomértelmezés Határon túli magyar fiatalok kutatása, hipotézisek (Gábor Kálmán 2005) Ifjúsági korszakváltás Kétféle társadalomértelmezés Kemény István Szelényi Iván, Kolosi Tamás (L modell) A szocializmusok különbözősége Iskolai életutak, az iskolából a munkába való átmenet Átmenet a származási családból a saját családba

Hipotézisek (Gábor Kálmán) 2005 Az ifjúsági életszakasz meghosszabbodása A szerepek átalakításának kényszere Képlékeny szerepek “a fiatalok ma felkészültebbek, mint valaha arra, hogy saját útjukat járják az életben, de a jelzőtáblák eltűntek, az utat újra és újra meg kell találni” Növekvő bizonytalanság és veszélyeztettség Egzisztenciális és pszichológiai A piac és a fogyasztás növekvő szerepe Minden ideiglenes Az individualizáció három szcenáriója Progresszív Regresszív Alternatív

Generációk (Székely L. 2014) Csendes generáció - II vh. előtt születettek Baby boom nemzedék (1946- 1964 USA) MO: Ratkó korszak 1950-1956 X generáció – 60-as évek közepe, 70-es évek vége Információs társadalomban születtek MO: szocializmust “még látták” Y generáció – 70-es évek vége, 2000-es évek eleje információs társadalom generációja Digitális bennszülöttek Z generáció Internet, multitasking generáció, digitális szocializáció Alfa generáció: új csendes generáció? (google generáció)

Archetípusok, ciklusok és életszakaszok (Strauss, Hove 1997, idézi Székely 2014) Egy generáció: kb. 20 év Belső ciklikusság: hangulati változások – csúcsidőszakok, ébredés, felbomlás, válság

Szocializációs közegek (forrás: Székely 2014) Elsődleges szocializáció: család, családi értékek Másodlagos szocializáció: iskola és munkahely Harmadlagos szocializáció: szabadidős terek, digitális terek Gondolatvilág, értékdimenziók Csendesség jelei: konformitás, bizonytalanság, passzivitás stb.

A fiatalok kisebbségben mutatnak-e eltéréseket? Fő kérdések A fiatalok kisebbségben mutatnak-e eltéréseket? A helyi többséghez viszonyítva? Más kisebbségi fiatalokhoz képest? Magyarországi fiatalokhoz képest? Nemzetközileg hogyan lehet értelmezni?

Kutatás keretei Kutatást készítette: Mathias Corvinus Collegium (MCC) Kutatás vezetője: Papp Z. Attila (MCC vendégkutató, MTA TK Kisebbségkutató Intézet) A kutatócsapat tagjai: Ferenc Viktória, Kovály Kata, Márton János, Morvai Tünde, Szerbhorváth György, Zsigmond Csilla Kutatásban résztvevő intézmények: MCC, MTA TK Kisebbségkutató Intézet, Információs Társadalomért Alapítvány Célcsoport: Kárpátalján, Felvidéken, Vajdaságban és Erdélyben élő közel 400 ezer 15-29 éves magyar anyanyelvű/nemzetiségű fiatal Módszertan kérdőíves, személyes megkeresés mintavételi eljárás: kvótás mintavétel, korra, nemre, településtípusra, a régiókon belül területi megoszlás szempontjából is reprezentatív minta (súlyozott minta) mintanagyság: 2700 fő (Erdély: 1000, Felvidék: 700, Vajdaság: 500, Kárpátalja: 500).  Kérdezés időpontja: 2015. november 12. – 2015. december 23.

Kutatás fő témakörei társadalmi mobilitás (szülők iskolai végzettsége stb.) oktatási részvétel, iskolai életút munkaerő-piaci állapot családi állapot, gyerekvállalási hajlandóság értékvilág, vallásosság szabadidő, időhasználat médiahasználat, digitális tájkép kettős állampolgárság igénylése, hatása migrációs hajlandóság etnikai, nemzeti identitás szerkezete közéleti, politikai részvétel nyelvhasználat és színterei társadalmi előítéletek

SZOCIO-DEMOGRÁFIAI ADATOK

A minta korcsoportos megoszlása (%) (Forrás: Mozaik 2001, GeneZYs 2015)

Nemzetiség (Forrás: GeneZYs 2015)

Nyelvhasználat gyerekkorban és jelenleg (Forrás: GeneZYs 2015)

Legmagasabb iskolai végzettség 2001-2016 (Forrás: Mozaik 2001, GeneZYs 2015)

Főfoglalkozás 2001-2015 (Forrás: Mozaik 2001, GeneZYs 2015)

Főfoglalkozás régiók szerint 2001-2015 (Forrás: Mozaik 2001, GeneZYs 2015)

Továbbtanulási szándékok Függetlenül attól, hogy jelenleg tanulsz-e avagy sem, szeretnél-e még (tovább)tanulni? - (Forrás: GeneZYs 2015)

Családi állapot régiók szerint (Forrás: GeneZYs 2015)

Házasságban élők aránya, régiónként (2001-2015), illetve Magyarországon (2000, 2012) (Forrás: Mozaik 2001, GeneZYs 2015, Magyar Ifjúság 2000, 2012)

Van gyereked? Igen válaszok %-ban (Forrás: GeneZYs 2015, Mozaik 2001, Magyar Ifjúság 2012)

Gyerekek száma (Forrás: GeneZYs 2015)

Hány gyereket szeretnél? Régiók szerint (Forrás: GeneZYs 2015)

Hány éves korban szeretnél először apa/anya lenni Hány éves korban szeretnél először apa/anya lenni? (Forrás: GeneZYs 2015, Magyar Ifjúság 2012)

Milyen lakásban élsz? (Forrás: GeneZYs 2015)

Önálló lakással rendelkezők aránya 2001-2015 (Forrás: Mozaik 2001, GeneZYs 2015)

Mekkora pénzösszeggel gazdálkodsz egy hónapban. (HUF, 2015. dec. 1 Mekkora pénzösszeggel gazdálkodsz egy hónapban? (HUF, 2015. dec. 1. árfolyam) (Forrás: GeneZYs 2015)

Hogy érzed, családod anyagilag… Hogy érzed, családod anyagilag…? (Forrás: GeneZYs 2015, Magyar Ifjúság 2012)

IDENTITÁS, KETTŐS ÁLLAMPOLGÁRSÁG

Mely közösséghez tartozónak tartod magad elsősorban Mely közösséghez tartozónak tartod magad elsősorban? (Forrás: GeneZYs 2015)

Mit tartasz szülőföldednek, illetve a hazádnak? (Forrás: GeneZYs 2015)

A kisebbségi (kárpátaljai, vajdasági, felvidéki, erdélyi) magyarok részét képezik-e a… (Forrás: GeneZYs 2015)

A kisebbségi (kárpátaljai, vajdasági, felvidéki, erdélyi) magyarok részét képezik-e a magyar és többségi nemzetnek? (kereszttábla adatok; forrás: GeneZYs 2015)

Igényelted-e a magyar Állampolgárságot? (Forrás: GeneZYs 2015)

Az alábbi tényezők milyen mértékben járultak hozzá az igényléshez Az alábbi tényezők milyen mértékben járultak hozzá az igényléshez? (SKÁLA: 1 – egyáltalán nem;… 4 – teljes mértékben) (Forrás: GeneZYs 2015)

Állampolgárság igénylésének motivációi-együttesei (faktorelemzés, ML)

Állampolgárság igénylésének motiváció-együttese, régiók szerint

Állampolgárság igénylésének motiváció-együttese, korcsoport szerint

Állampolgárság igénylésének motiváció-együttese, iskolai végzettség szerint

Állampolgárság igénylésének motiváció-együttese, foglalkozás szerint

Állampolgárság igénylők – 3 csoport (klaszterlemzés)

Néhány következtetés Szignifikáns regionális és korcsoportos különbségek Kárpátalja: hagyományosabb értékrend, de magas Magyarország felé irányuló migrációs hajlandóság Szlovákia, Vajdaság: modernebb értékrend, magasabb nyugati migrációs hajlandóság Erdély: relatív hagyományosabb világkép, alacsonyabb migrációs hajlandóság Fiatalabb (15-19 éves) generáció: mobilabb, materiálisabb értékek dominanciája, ám alacsonyabb államnyelv, és magasabb idegen (angol) nyelvtudás Trendek Enyhe modernizációs hatás Közeledés a magyarországi fiatalokhoz (pl. házasságkötések, gyerekvállalások szintjén) Többes etnikai-nemzeti kötődések természetessége Magyar állampolgárság megszerzése: Érzelmi alapon, de pragmatikus előnyökért is Migrációs stratégia része? Digitális világ térhódítása: „irány a képernyő” Oktatási expanzió hatása: továbbtanulás felértékelődése Apolitikus elégtelenek, “alapjáraton” inkább jobboldaliak

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! pappz.attila@mta.tk.hu