Tájékoztató a Be the Change projekt eredményeiről, megállapításairól

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az UNILO projekt hozzájárulása a tanulási eredmény-orientált képzési programok kialakításához Zarka Dénes.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
A kutatási program rövid bemutatása
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Pannon Egyetem A pályakövetési vizsgálatok jövője a Pannon Egyetemen a TÁMOP pályázat fényében Veszprém, március 11.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás Egy kísérleti projekt tapasztalatai Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért 2010.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
" Tudás és kompetencia" Szociális szakemberek és önkéntesek alternatív képzése a látássérültek munkaerő-piaci re/integrációjáért Veres Katalin projektvezető.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
Leonardo da Vinci projektek. Leonardo da Vinci program célkit ű zései a szakmai készségek és a szakmai tudás fejlesztése a szakmai alapképzésben résztvevők.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Hogyan hat a dráma a kulcskompetenciákra? Egy most induló nemzetközi kutatás ismertetése Cziboly Ádám Káva Kulturális Műhely DramaF R ING E nov.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” A CODEX projekt fő célkitűzéseinek valamint kulcstevékenységeinek.
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
Országos Egyházi TISZK Szakképzés-szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
INNOLEARN KONFERENCIA Gödöllő, szeptember 26.
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
Hajós Katalin Budapest, június 5.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Back to Nature Egy kísérleti, természet-közeli, innovatív pedagógia kifejlesztése általános iskolák számára.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
„Tudásátadás – generációk összefogása a családban és a munkahelyen”
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Tájékoztató a Be the Change projekt eredményeiről, megállapításairól  Modláné Görgényi Ildikó     „BE THE CHANGE” ERASMUS+ PROJEKT (2016-2018) Vállalkozóvá válás elősegítése a generációk közötti tudásátadással ZÁRÓRENDEZVÉNY   Győr, 2018. október 16.

Helyzetkép Európa 2025-re 20% 65 év feletti A népesség 15,4 %-a 15-30 között nem dolgozik, nem tanul Az idősek tudását és tapasztalatát érdemes megosztani a fiatalokkal 114 ezer magyar fiatal NEET Az európai munkaerő szükséglethez új megközelítés vállalkozás szemléletű

Vállalkozói kultúra fejlesztése Európában A vállalkozásra történő nevelés fejlesztése és támogatása az egyik legfontosabb célkitűzés az EU tagállamokban és Magyarországon 2016-20 között. A vállalkozói szellemre nevelés fiatalok potenciálját tudatosan növeli, hogy megtanulják, elindítsák és fejlesszék saját vállalkozásukat. Ezen az úton újítóvá, innovatívvá válnak a fiatalok azokon a területeken, ahol élnek és dolgoznak. A vállalkozásra nevelésnél központi szerepet játszanak a készségek, a tudás, az attitűd, a felfedezés és a cselekvés.

Mi történt ezalatt Magyarországon? Elkészült az új Nemzeti Alaptanterv tervezete, amely szélesebben tartalmazza a vállalkozói kompetenciákra való felkészülést és a jellemző tanulási utakat biztosít ahhoz, hogy a diák megtanulja keresni a vállalkozási lehetőségeket, és a jövedelmezőséget. A szakképzésben nagyobb változások zajlottak. Időközben megjelent egy szerkezetében és tartalmában új Országos Képzési Jegyzék, amely letisztultabb, gazdasági elvárásokkal jobban összehangolt, a vállalkozási kompetenciák elsajátítását támogatja. Felsőoktatási intézmények vállalkozási ismeretek oktatása. A vállalkozások munkaerejének készség és kompetencia szint emelése, jelenleg is zajló három országos projekt alapvető célja és feladata, ahol felkészítik a vállalkozásokat, azok munkavállalóit a jövő elvárásaira, és a digitális vívmányok használatára. A kormány az OECD-vel együttműködve dolgozza ki az új KKV fejlesztési stratégiát, amely tartalmazza a kompetencia igényt is, így a képzés is benne foglaltatik.

Be The Change project 5 ország 6 szervezet 2 év Eltérő tradíciók MNKSZ Magyarország UPI - Ljudska Univerza Zalec- Szlovénia Universita TA Malta AWO Berlin Spree Wuhle E.V. – Németország Ca Foscari- Egyetem Velence 5 ország 6 szervezet 2 év Eltérő tradíciók Idősödés NEET-ek Képzés Vállalkozás Eredmények európai szinten INCRA Gerontológiai Központ Olaszország

Be The Change project Generációk közötti tudásátadás során szerzett vállalkozói kompetenciák értékelése. A program segítségével az idősek aktívak maradnak a társadalomban, és megoszthatják életútjuk során szerzett tapasztalataikat és tudásukat. Ugyanakkor a NEET-ek képesek olyan készségeiket fejleszteni, amelyek ma a legfontosabbaknak számítanak, és segíti őket abban, hogy saját életük irányítói lehessenek. Kutatás, keretelemzés, tananyagok, tréningek, iránymutatások, non formális oktatás.

A partnerek néhány jellemzője A partnerek EU tagországok Eltérő tradíciók Eltérő gazdasági háttér Azonos a képzésben az EU irányelvek használata Azonosak a célok Együttműködéssel közös szakmai nyelv és értelmezés

Munkanélküliség jellemzői a felmérésben résztvevő országok 15-24 éves korcsoportjában

Young people neither in employment nor in education and training aged 15 to 29

A projekt fő célja Mindkét célcsoport, az idősebb 50 +-os vállalkozók és a NEET fiatalok vállalkozói képzéséhez szükséges tartalmat, eszközöket és módszereket fejlessze. A fejlesztést megalapozó komplex kutatás elvégzése melynek vezetője az MNKSZ. A kutatás feltérképezze az idős vállalkozók képességeit a vállalkozói témában, valamint a nem formális oktatási módszertanokat. Információk gyűjtése a vállalkozói oktatás és a generációk közötti tanulás jó gyakorlatairól Európában az öt országban. Az idősebb vállalkozók és a NEET-ek oktatási igényeinek teljes megértése, a megfelelő képzés kialakítása.

A fejlesztést megalapozó kutatás 1. A KERET ELEMZÉS lépései minden egyes partner szervezet esetében: A sztenderd kérdőívek és a szempontok kidolgozása; 15 sztenderd interjú és kérdőív készítése 50+ vállalkozók számára; 2 fókuszcsoport és a sztenderd egyéni kérdőívek, összesen 15 NEET fiatal 18-29 éves, nem foglalkoztatott vagy formális oktatási pályán nem szerepel; Összegyűjteni a generációk közötti tanulás, legalább három jó gyakorlatát a vállalkozási témában sztenderd szempontok szerint.

A fejlesztést megalapozó kutatás 2. A tematikus elemzés szempontjai: Az 50+-os vállalkozók strukturált interjújának tréningvezetője; A fókuszcsoport válaszainak a NEET-ekkel való összehasonlítása; A NEET-ek vállalkozói kompetenciáinak és oktatási szükségleteinek; Az 50+-os vállalkozók kikérdezése a mentorálási képességük ellenőrzésére; az oktatási szükségletre és a mentorálás tanfolyamra való hajlandóságra; A partnerek országonként elvégezték az összegyűjtött szöveges anyagok tematikus elemzését és a mennyiségi adatok leíró elemzését. Öt nemzeti jelentés készült; Az adatok alapján az öt ország tekintetében egy nemzetközi jelentés is készült; A KERET ELEMZÉS eredményei alapján a partnerek kidolgozták az idősebb vállalkozók és a fiatalok képzésének tervét és tartalmát a kísérleti szakaszhoz.

Elemzés 1. Öt ország elemzése a Google Drive segítségével Szöveges adatok elemzése Kódolási technika Mátrixba rendezés Keret megalkotása

Elemzés 2. Az országoktól kapott jó gyakorlatok, esettanulmányok gyűjteménye értékes információkat tartalmaz, amelyeket képzési anyagokhoz lehet felhasználni. (közös jellemzők, eltérések, képzési alapok, téma, témarészek, absztrachálás stb); Az interjúk, a fókuszcsoportok eredményeinek elemzése, amely meghatározó témákat és al-témákat azonosított; Mindegyik partner e témákat és al-témákat egy közös mátrixba tette be, azzal a céllal, hogy összehasonlítsa az adatokat a különböző országok között - azonosítva az összes ország közös témáit is; A megalkotott keret elemzésének feladata volt, hogy áttekintést nyújtson az intergenerációs tanulás megközelítésének alkalmazásáról az európai fiatalok vállalkozói készségeinek növelésére irányuló oktatási programokban, továbbá a fiatalok oktatási igényeinek, nehézségeinek és vágyainak azonosításához, valamint a projektben részt vevő öt országhoz tartozó idősebb vállalkozók gondolataihoz.

Elemzés 3. Olyan módszer kerüljön kidolgozásra, amelyet más országok szinte algoritmusként tudnak alkalmazni; Javaslatok bőségéből választódik ki; Az interjú során rögzített válaszokat a zárt kérdésenként összesíti a google drive. Ezek a 1-13 kérdésig mind a kettő kérdéssorban (senior, NEETs) és a NEETs esetében a 21. kérdés és a seniorok esetében a 23. kérdés. Ez a rész alkotja a magot; A vállalkozói kompetenciák önértékelése körvonalazza a mentorálással kapcsolatos feladatokat; Speciális következtetések az országonként eltérő körülményekből és helyzetekből fakadnak. A sajátos elképzelések országonként.

A KÉPZÉSI TERV ÉS A KÉPZÉSI TARTALOM MEGHATÁROZÁSA 1. A Képzési Keretrendszer elemzés eredményeinek tanulmányozása révén a partnerek a képzési tervek meghatározásán dolgoztak; Russel Smith (Málta) professzor személyében meghatározta a fogalmi keretet a képzési anyagok azonosításához és fejlesztéséhez; Ezt a keretet megosztották a partnerek között, az 50+-os vállalkozók és a NEET-ek jellemzőinek megfelelően; Az 50+-os vállalkozók, mint mentorok jellemzői, szükségletei és elvárásai meglehetősen homogének az eltérő országok ellenére is: középfokú vagy felsőfokú iskolai végzettségűek voltak, a mentori képességek javítására volt szükség.

A KÉPZÉSI TERV ÉS A KÉPZÉSI TARTALOM MEGHATÁROZÁSA 2. A mentorok számára öt tervet dolgoztak ki a következő öt tanulási cél elérése érdekében: A mentorrá válás készsége; A fiatalok értékének meghatározása; Olyan készségek, termékek vagy szolgáltatások feltárása, amelyeket a fiatalok eladhatnak; Arra ösztönözve a fiatalokat, hogy saját „értékükből” származó bevételeket teremtsenek; A fiatalok számára a lehető legjobb lehetőség meghatározása.

A képzés A fiatalok esetében a keretrendszer elemzésből származó eredmények jelentős különbségeket mutattak a fiatalok körében; A tanulmány négy országát két csoportba sorolták; Az első csoport az alacsony iskolázottságú fiatalok, akiket a társadalmi szétesés veszélye fenyegetett Szlovéniából és Németországból; A második csoport közép- és magasan képzett fiatalok Olaszországból és Máltáról; Az első csoport fiataljai (Németországból és Szlovéniából) először meg kellett tanulniuk saját értéküket, tehetségüket és potenciáljukat azonosítani; A második csoportnak (Olaszország és Málta) meg kellett szereznie a fent említett előfeltételeket, valamint a vállalkozás megkezdéséhez és vállalkozóvá váláshoz szükséges konkrét gazdasági és vezetői kompetenciákat; Így két oktatási pályát terveztek a fiatalok minden igényeinek kielégítésére: az első a „Személyes Alapismeret” és a második „Önfoglalkoztatási és vállalkozói alapismeretek”; Ezeket a témákat az esetelemzés, a szerepjáték, a kapcsolati technikák (kooperatív, tanulás), az önmagát elbeszélés révén értük el. A NEET-eket az idősebb vállalkozók mentorálták.

A projekt fő pontjai és lépései 1. Nyitott oktatás forrása Elemzési módszertan: Jó gyakorlatok gyűjteménye sztenderdizálással, szeniorok és a NEET-ek kérdőíves, interjús és fókuszcsoportos rendszerének megalkotása sztenderdizálás, analizálás, nemzeti jelentések, kvantitatív és kvalitatív elemek ötvözete Képzési keret meghatározása (matrix rendszer)

A projekt fő pontjai és lépései 2. web platform műszaki megvalósítása az oktatási képzés tartalmának kidolgozása értékelési eszköz kifejlesztése NEET pilot képzések monitoring fázis

INTELLECTUAL OUTPUTS   M1 M2 M3 M4 M5 M6 M7 M8 M9 M10 M11 M12 M13 M14 M15 M16 M17 M18 M19 M20 M21 M22 M23 M24 Nov Dec Jan Febr Mar Apr May June July Aug Sept Oct IO1-OER  Draft A1 D1 D2  Final version A2 D3 D4 D5 A3 D6 A4 D7 IO2-Tools for the OER D8 IO3-GUIDELINES D9 D10 D11 D12 D13 MEETINGS MULTIPLIER EVENTS

Be The Change projekt eredményei Kutatási anyagok: Nemzeti riport Nemzetközi riport A tananyagot megalapozó keretrendszer On-line tananyagok (jelenleg angolul). Képzések Útmutató Kézikönyv a projekt kutatási eredményeit, az oktatási anyagokat, a szempontrendszert, amely alapján értékelni lehet a tanulás során elsajátított vállalkozó kompetenciákat, kézikönyvben megtalálhatók azok a javaslatok is, amelyek a Be The Change módszer minél szélesebb körű alkalmazását támogatják. Zárókonferencia

A két keretrendszer egymástól függetlenül készült, de van kapcsolódási pontjuk Be the change framework Framework for Training Materials European Entrepreneurship Competence Framework

Munkacsoport módszere E-mailes egyeztetések az INCRA vezetésével Skype megbeszélések a teljes munkacsoporttal Személyes találkozók a projekt partnerek telephelyén mindenhol egyszer Felhő használata Valamennyi szereplő hozta az egymástól eltérő tudását, tapasztalatait egy cél érdekében (Spirál effektus)

A projekt további hozadéka Nemzetközi együttműködés Szempontrendszer kidolgozásának módszere Kérdőívek interjú kérdések kidolgozásának módszere Mátrix alkalmazása szövegek kialakításához Informatika alkalmazása elemzésekhez

Be The Change project várható hatása A program idős résztvevői megtanulják, hogyan legyenek a fiatal vállalkozók mentorai, hogyan maradjanak a társadalom aktív tagjai. Az elsajátított kompetenciákat a gyakorlatban az informális és nem formális oktatás keretében tudják hasznosítani. A NEET-ek számára a program segítséget nyújt önértékelésük és elhelyezkedési esélyeik növeléséhez. Javul vállalkozói attitűdjük és összességében segíti a társadalomba történő beilleszkedésüket személyes és szakmai szinten egyaránt.

MNKSZ „BE THE CHANGE PROJEKT” MUNKACSOPORT: Ferenczi Andrea a projekt vezetője Modláné Görgényi Ildikó a projekt kutatásért felelős vezetője Dr. Zuti Pál a projekt kutatási feladatok menedzsere, kutatással és tananyaggal kapcsolatos feladatok felelőse Hajós Katalin a projekt disszeminációért felelős vezetője   Be The Change project elérhetőségei: bethechange-project.eu facebook.com/bethechange.erasmus/ www.noikarrier.hu