Elektronikus ügyintézés a NAV irányában 2018

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

A gazdálkodóknál folyó gyakorlati képzés jogi szabályozásának és finanszírozási rendszerének változásai. Tóth László szakképzési osztályvezető január.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
ECM/DMS A GYAKORLATBAN E-SZÁMLA KIBOCSÁTÁS ÉS BEFOGADÁS E-SZÁMLA KIBOCSÁTÁS ÉS BEFOGADÁS
E-BANKING SUMMIT március 3. Biztonságos kommunikáció biztosítása a pénzintézetek és a hatóságok között Szabó Katalin Termékmenedzsment osztályvezető.
A Végrehajtó Ügynökség, a pályáztatást támogató elektronikus rendszerek, valamint az elszámolhatóság főbb kérdéseinek bemutatása Németh Veronika – NFFKÜ.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
Irattári és levéltári funkciók a tanúsított szoftverekben Vágujhelyi Ferenc.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosításáról szóló évi LV. törvény A békéltető testületeket érintő változások Dr. Szomori Béla.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
1 Elektronikus adóbevallás. 2 Bevallások, adatszolgáltatások elektronikus úton történő benyújtásának bemutatása Bevallások, adatszolgáltatások elektronikus.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
Tájékoztató a Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatal munkájáról december 10. Készítette: dr. Morvay Klaudia jegyző.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
Bűnüldözési és nyomozóhatósági jogkör. Előadás vázlata Jogi szabályozás NAV hatáskörébe tartozó bűncselekmények NAV nyomozóhatóságai Felderítés, nyomozás.
Dr. Pók László SZECSKAY ÜGYVÉDI IRODA Köthetünk-e útján szerződést? „INFORMÁCIÓVÉDELEM MENEDZSELÉSE” LXII. SZAKMAI FÓRUM szeptember.
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
NÉPSZAVAZÁSI KAMPÁNY, JOGORVOSLATI RENDSZER Dr. Székely Tibor a Területi Választási Iroda jogi helyettese.
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Munkáltatói intézkedések közlésének Kttv. szerinti szabályozása
Pénztárgépek beszerzésének támogatása 2016
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Adományok adózási kérdései
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
KÖFOP – HIVATALOS KÜLDEMÉNYKÖVETŐ
Jogszabályi és hatósági támogatás az elektronikus számlázáshoz
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az Áldozatsegítő Szolgálat átalakulása
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
1993-as közoktatási törvény
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
A FIZETÉSI MEGHAGYÁSOS ELJÁRÁSSAL ÖSSZEFÜGGŐ PEREK SZABÁLYAI
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Adatlap feldolgozásával kapcsolatos változások, problémák
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
Adatszolgáltatás a számlákról
Posteinerné Toldi Márta
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Helyi támogatási kérelmek benyújtásának ügymenete
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Pappné dr. Fülöp Enikő Nyírbátor Város Jegyzője OEVI vezető
Kórházi és ágazati gazdálkodást érintő informatikai fejlesztések és az azokban rejlő lehetőségek Horváth Tamás Vezérigazgató CompuTREND Zrt.
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
Szabálytalanságkezelés
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Elektronikus ügyintézés a NAV irányában 2018 dr. Tóth Gábor Főosztályvezető-helyettes, NAV Központi Irányítása Adóügyi Főosztály

Elektronikus ügyintézés Magyarországon 2018 Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (Eüsztv.) alapvető célja az elektronikus ügyintézés elterjesztése, az eljárások gyorsítása, az adminisztratív terhek csökkentése, az állam és polgár közötti jogviszonyok szélesebb körű elektronizálása, valamint a lakosság számára korszerűbb és hatékonyabb közszolgáltatások nyújtása Az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet A jogszabályok érdemi rendelkezései általános érvénnyel 2018. január 1. után „léptek életbe” © dr. Tóth Gábor_2018

Elektronikus ügyintézés Magyarországon 2018 Alapértelmezetten elektronikus kapcsolattartás minden ügyben Az államnak és a gazdálkodó szervezeteknek kötelező Elektronikus aláírás/dokumentum hitelesítés © dr. Tóth Gábor_2018

NAV – Elektronikus ügyintézés „Új”, „megtanulandó” jogszabályi környezet Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (Eüsztv.) Az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet a Polgári Perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény Hivatkozás a Pp-re… Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.) Az uniós vámjog végrehajtásáról szóló 2016. évi XIII. törvény Adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (Air.) Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (új Art.) Az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet A NAV előtti elektronikus ügyintézés új részletszabályait adják © dr. Tóth Gábor_2018

NAV – Elektronikus ügyintézés Eüsztv. 10. § Az ügyfél az elektronikus ügyintézéshez szükséges nyilatkozatokat, eljárási cselekményeket és egyéb kötelezettségeket választása szerint a) - törvény eltérő rendelkezése hiányában valamennyi elektronikus ügyintézést biztosító szerv tekintetében - egységes, személyre szabott ügyintézési felületen vagy b) ha az elektronikus ügyintézést biztosító szerv ilyet biztosít, úgy az elektronikus ügyintézést biztosító szerv által közzétett tájékoztatásban foglaltaknak megfelelő elektronikus úton teljesítheti. © dr. Tóth Gábor_2018

Központi Elektronikus Ügyintézési Szolgáltatások Rendelkezési Nyilvántartás (RNY) Iratérvényességi nyilvántartás EFER Azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés (AVDH) Központi érkeztetési ügynök Központi kézbesítési ügynök Időszaki értesítés Papír alapú irat átalakítása hiteles elektronikus irattá Elektronikus irat hiteles papír alapú irattá alakítása Központi azonosítási ügynök (KAÜ) Személyre szabott ügyintézési felület (SZÜF) Űrlapbenyújtás-támogatási szolgáltatás (ÁNYK) Központi dokumentumhitelesítési ügynök Általános célú elektronikus kéreleműrlap szolgáltatás (ePapír) Összerendelési nyilvántartás (ÖNY) © dr. Tóth Gábor_2018

Kormány által kötelezően nyújtott szolgáltatások Elektronikus azonosítási szolgáltatás természetes személyek részére [az igénybevevőkről vezetett Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartás (KÜNY)] Tároló elemet tartalmazó személyazonosító igazolvány (eSZIG) Ingyenes tárhely jár hozzá Ügyfélkapu Részleges kódú telefonos azonosítás (RKTA) Biztonságos kézbesítési szolgáltatás (BKSZ) KÜNY-tárhely Cégkapu Hivatali tárhely Kormányzati hitelesítés-szolgáltatás (elektronikus ügyintézési szolgáltatást nyújtók számára) Elektronikus aláírás Elektronikus bélyegző Tanúsítványok Korm. rendeletben meghatározott egyéb kötelezően nyújtandó szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatás © dr. Tóth Gábor_2018

KÜNY tárhely Elektronikus azonosítási szolgáltatás természetes személyek részére [az igénybevevőkről vezetett Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartás (KÜNY)] Tároló elemet tartalmazó személyazonosító igazolvány (eSZIG) Ingyenes tárhely jár hozzá Ügyfélkapu Részleges kódú telefonos azonosítás (RKTA) Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáshoz kapcsolódó tárhely (KÜNY tárhely) Ügyfélkapus tárhely KÜNY tárhely Korm. rendelet 155. § (12) bek. szerint az ügyfélkapus tárhely a KÜNY- regisztrációhoz kapcsolódó szolgáltatás megkezdését követően az adott KÜNY-ben szereplő személy tárhelyébe integrálódik © dr. Tóth Gábor_2018

KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV NAV = Cégkapu kötelezettség © dr. Tóth Gábor_2018

KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV TSZ ügyfél KÜNY tárhely Cégkapu NTSZ ügyfél Együttműködő szervezetek Eüsztv. 1. § 17. Eüsztv. 1. § 17a. Hivatali tárhely Elektronikus ügyintézést biztosító szervek Önkormányzat Államigazgatási szervek OBH, bíróságok Ügyészség Alapvető jogok biztosa Közjegyzők Bírósági végrehajtók Közüzemi szolgáltatók Köztestületek Közfeladatot ellátók, közszolgáltatók ... NAV © dr. Tóth Gábor_2018

KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV Hivatali tárhelyről címezhető Hivatali tárhely Cégkapu KÜNY tárhely Cégkapuról címezhető KÜNY tárhelyről címezhető ÁNYK űrlap ÁNYK űrlap © dr. Tóth Gábor_2018

KÜNY-regisztrációhoz kapcsolódó tárhely („Ügyfélkapu”), Cégkapu, Hivatali tárhely Rendelkezési Nyilvántartás © dr. Tóth Gábor_2018

KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV KÜNY-regisztrációhoz kapcsolódó tárhely Ex Ügyfélkapu Az E-ügyintézési tv. 35. § (3) bekezdése  biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím Biztonságos kézbesítési szolgáltatási címnek minősül Kijelölt szolgáltatója  NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. Az ügyfél részére biztosított biztonságos kézbesítési szolgáltatáshoz kötődő tárhely Vélelmezni kell, hogy a KÜNY-tárhelyről érkező küldemény feladója a KÜNY-ben szereplő, a tárhely használatára jogosult természetes személy Jogkövetkezménnyel járó küldemény magánszemély részére jelenleg csak erre a tárhelyre küldhető © dr. Tóth Gábor_2018

KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV Magánszemélyek hivatalos elérhetősége lehet (Eüsztv.) Biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím (pl. KÜNY- regisztrációhoz kapcsolódó tárhely) Jogosult megadni olyan hivatalos elérhetőséget, amely tekintetében vállalja az alábbi követelmények teljesítését azonosíthatóan kizárólag az adott személy elérhetősége küldés és fogadás időpontjának, átvevő személynek egyértelmű azonosítása garantálja a dokumentum sértetlen fogadását kezeli a sikeres és sikertelen kézbesítés eseteit, ezek visszaigazolását © dr. Tóth Gábor_2018

KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV Korm. rendelet 88/A. §-a szerint: Egyéni vállalkozók:  Pp. szerint gazdálkodó szervezet „Egyéni vállalkozó az Eüsztv. 14. §-a szerinti hivatalos elérhetőségként a Kormány által biztosított tárhelyek közül a KÜNY-regisztrációhoz kapcsolódó tárhelyét jelenti be a rendelkezési nyilvántartásba” SZJA tv. szerinti egyéni vállalkozó  Nem a Pp. szerinti gazdálkodó szervezet © dr. Tóth Gábor_2018

KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV Új elem az elektronikus ügyintézésben Csak Magyarországon új… Regisztráció 2017. augusztus 30-áig (Eüsztv. 108. § (6) bek.) 2017. augusztus 30-a után alakult gazdálkodó szervezetek 8 napon belül (Eüsztv. 14. § (1) bek.) Teljes működés 2017. december 1-jétől Kézbesítési szolgáltatáshoz kötődő, biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím Kijelölt szolgáltatója  NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. Gazdálkodó szervezetek számára biztosított tárhely = Cégkapu A gazdálkodó szervezet egy cégkapuval rendelkezik Egyéni ügyvéd, európai közösségi jogász, kamarai jogtanácsos valamint szabadalmi ügyvivő e tevékenysége során cégkaput is használhat  Számukra továbbra is opció a KÜNY-regisztrációhoz kapcsolódó tárhely Kizárólagos kommunikációs csatorna © dr. Tóth Gábor_2018

KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV A Cégkapu biztosítja az együttműködő szerv (pl. NAV) által az erre szolgáló alkalmazáson vagy internetes felületen keresztül elküldött elektronikus űrlapok és elektronikus dokumentumok elérését együttműködő szerv (pl. NAV) számára elektronikus küldemény feladását Gazdálkodók egymás közötti kommunikációja? Jelenleg nem lehetséges… © dr. Tóth Gábor_2018

KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV Cégkapu használat ≥ NAV specifikus szabályozás Korm. rendelet 89. § (9) bekezdés A gazdálkodó szervezetnek a küldemény átvételére jogosult meghatalmazottjának kell tekinteni azt a dokumentumot vagy tértivevényt (küldeményt) fogadó személyt, aki részére a cégkapumegbízott az adott cégkapuhoz hozzáférést biztosított Vélelmezni kell azt is, hogy a cégkapuról érkező küldemény az adott cégkapu használatára jogosulttól származik Új Air. szerint a NAV előtti képviselet szabályai adottak, a képviseleti jogosultságot be kell jelenteni A NAV továbbra is ellenőrzi és biztosítja az alábbiakat: Ellenőrzi a Cégkapuról feladó személy képviseleti jogosultságát Biztosítja a Cégkapura küldött dokumentumban foglaltak megismerésére jogosult személyek kizárólagos hozzáférését Adótitok védelme és nemzetgazdasági érdek © dr. Tóth Gábor_2018

KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV Eüsztv. 1. § (23) bekezdése szerint: Gazdálkodó szervezet:  Pp. 7. § (1) bekezdés 6. pont „a polgári perrendtartásról szóló törvényben meghatározott, belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet, azzal az eltéréssel, hogy e törvény alkalmazásában nem minősül gazdálkodó szervezetnek a lakásszövetkezet, valamint az adószámmal nem rendelkező egyesület, alapítvány” © dr. Tóth Gábor_2018

KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV Eüsztv. 14. § (8) bekezdése szerint: Cégkapu nyitási kötelezettséghez kapcsolódó szankció: „Ha a gazdálkodó szervezet ügyfél hivatalos elérhetőséggel nem rendelkezik, az elektronikus ügyintézést biztosító szerv az eljárást elektronikus kapcsolattartás nélkül is lefolytathatja azzal, hogy a gazdálkodó szervezet ezen kötelezettségének nem teljesítése miatt az elektronikus ügyintézést biztosító szerv kezdeményezi a gazdálkodó szervezettel szembeni, törvényben meghatározott törvényességi felügyeleti eljárás vagy hatósági ellenőrzés lefolytatását.” © dr. Tóth Gábor_2018

KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV Eüsztv. 9. § (1) és 108. § (5) bekezdés E-ügyintézési kötelezettség, valódi hatályba lépés „Ha nemzetközi szerződésből eredő kötelezettség alapján törvény nem rendelkezik eltérően, elektronikus ügyintézésre köteles valamennyi, a 2. § (1) bekezdése szerinti ügy tekintetében” „A 9. § (1) bekezdése szerinti kötelezettségének az ügyfél vagy jogi képviselő - ha törvény eltérően nem rendelkezik - 2018. január 1. napjától köteles eleget tenni.” © dr. Tóth Gábor_2018

KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV A GazdálkodóK hivatalos elérhetősége lehet (Eüsztv.) Biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím Kormány által rendeletben meghatározott egyéb elektronikus elérhetőség Jelenleg nincs ilyen! © dr. Tóth Gábor_2018

Cégkapu kötelezettek szövetkezet magánnyugdíj-pénztár egyesület köztestület alapítvány önkéntes kölcsönös biztosító pénztár gazdasági társaság lakásszövetkezet egyéni cég egyesülés európai részvénytársaság európai gazdasági egyesülés európai szövetkezet vízgazdálkodási társulat erdőbirtokossági társulat állami vállalat egyes jogi személyek vállalata külföldi székhelyű vállalat magyarországi fióktelepe közös vállalat végrehajtói iroda közjegyzői iroda szabadalmi ügyvivői iroda ügyvédi iroda európai területi társulás egyéb állami gazdálkodó szerv © dr. Tóth Gábor_2018

KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV Központi elektronikus ügyintézési szolgáltatás (KEÜSZ) Az alábbi tárgykörökben biztosítja az ügyfél számára jognyilatkozat, rendelkezés tételének lehetőségét Elektronikus kapcsolattartás megengedhetősége (alaprendelkezés) Elektronikus vagy nem elektronikus kapcsolattartási formák (alaprendekezés) Azonosítással kapcsolatos követelmények Hivatalos elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségek (alaprendelkezés) Elektronikus dokumentumok titkosítására vonatkozó igény Elektronikus ügyintézési cselekményekről időszaki értesítés igénylése Képviseletre vonatkozó jognyilatkozatok © dr. Tóth Gábor_2018

KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV Elektronikus kapcsolattartás megengedhetősége NAV által figyelembe veendő azon adózók esetében, akik/amelyek elektronikus ügyintézésre nem kötelezettek Hivatalos kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségek NAV által figyelembe veendő minden adózó esetében Jelenleg KÜNY-regisztrációhoz kapcsolódó tárhely és Cégkapu Képviseletre vonatkozó jognyilatkozatok NAV által nem veendő figyelembe 2019. június 30-áig átmeneti időszak 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet 23. §  kötelező bekérdezés RNY-be © dr. Tóth Gábor_2018

© dr. Tóth Gábor_2018

KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV Eüsztv. 14-15. §, 16. § (2) bekezdés Hivatalos elérhetőség „Ha a természetes személy ügyfél az (1) bekezdés szerint nem ad meg hivatalos elérhetőséget, úgy az elektronikus ügyintézést biztosító szerv - ha azt az ügyfél ügyintézési rendelkezésében nem zárta ki - megkísérelheti az ügyfél általa ismert elektronikus elérhetőségére kézbesíteni a küldeményt. Ha az elektronikus ügyintézés nem kötelező, a természetes személy ügyfélnek az elektronikus ügyintézést teljes körben vagy az érintett eljárási cselekmény vonatkozásában kizáró ügyintézési rendelkezése - törvény eltérő rendelkezése hiányában - az elektronikus nyilatkozatra vonatkozó kézbesítési fikció beálltát is kizárja.” Kapcsolattartás módja „Az elektronikus ügyintézést biztosító szerv az ügyfélnek címzett nyilatkozatai megtétele során, ha jogszabály a kapcsolattartás módját nem határozza meg, az ügyfél ügyintézési rendelkezésében foglalt kapcsolattartási módot alkalmazza (RNY), illetve ügyintézési rendelkezés hiányában az elektronikus kapcsolattartás módját szabadon választja meg.” © dr. Tóth Gábor_2018

Személyre Szabott Ügyintézési Felület (SZÜF) Eüsztv. 10. § a) pont Korm. rendelet 128. § https://szuf.magyarorszag.hu https://tarhely.gov.hu https://kau.gov.hu © dr. Tóth Gábor_2018

Személyre Szabott Ügyintézési Felület (SZÜF) © dr. Tóth Gábor_2018

Személyre Szabott Ügyintézési Felület (SZÜF) © dr. Tóth Gábor_2018

Személyre Szabott Ügyintézési Felület (SZÜF) © dr. Tóth Gábor_2018

KÜNY, Cégkapu, Rendelkezési Nyilvántartás - NAV Új Art. 7. § [Értelmező rendelkezések] 46. tárhely: a gazdálkodó szervezet hivatalos elérhetősége vagy a természetes személynek az elektronikus azonosítási szolgáltatáshoz tartozó, az Eüsztv. 14. § (6) bekezdésének megfelelő tárhelye © dr. Tóth Gábor_2018

NAV – Elektronikus kommunikáció © dr. Tóth Gábor_2018

Egy nagyobb adótanácsadó cég kérdése a sajtóban: „Amennyiben egy gazdálkodó szervezetet esetleg olyan magánszemély adótanácsadó, adószakértő képviseli egy ellenőrzés során, akinek nincs ügyfélkapuja, akkor hogyan értelmezi az adóhatóság az elektronikus kapcsolattartást?” © dr. Tóth Gábor_2018

RNY-EKNYI kapcsolat kialakítása RNY (Rendelkezési Nyilvántartás Meghatalmazás rendelkezések A csatlakozott szervezetek előtti eljárásra EKNYI (Egységes Képviseleti Nyilvántartás) NAV saját képviseleti nyilvántartása Bejelentett állandó meghatalmazások, törvényes képviselet Adó, jövedék, vám, ÜCC ügyek Elektronikus, személyes és papíralapú képviselet Képesítési követelmények ellenőrzése Elektronikus benyújtási jogosultság RNY-EKNYI kapcsolat kialakítása Ésszerű, működőképes, egyértelmű jogszabályi alapokon nyugvó képviseleti rendszer kialakítása a NAV elsődleges célja Maradéktalanul biztosítja az elektronikus kommunikációt Ügyfél oldali kényelmi szolgáltatás „Adóügyes képviseleti” átmeneti időszak (ÁTMENET I.) © dr. Tóth Gábor_2018

„Adóügyes képviseleti” átmeneti időszak 2019. június 30-áig Eüsztv.-ben foglalt átmeneti szabályozás (2017. évi CXXXIV. tv. 85. §) RNY-ben a magánszemélyek estében sem tehető a NAV előtti képviseletre meghatalmazás rendelkezés Átmeneti időszak után jelentős változás Természetes személy adózók csak az RNY-ben tehetnek NAV előtti képviseletre meghatalmazás rendelkezést! NAV előtti képviseleti jogok RNY-beli rendezése  Hivatalból elvégzett szinkronizáció Gazdálkodók esetében átmeneti időszak után is a NAV továbbra is az EKNYI rendszert alkalmazza az adózási rendtartásról szóló törvény rendelkezései szerint A képviseleti jogokat az RNY-ben le lehet kérdezni © dr. Tóth Gábor_2018

EGYKE/EKNYI fejlesztések Az RNY-től függetlenül is a NAV célja az EKNYI és az EGYKE bejelentő rendszer korszerűsítése Gazdálkodók részére  online bejelentő felület létrehozása Előre kitöltött képviseleti adatok és jogosultságok szerkesztése A meghatalmazást adó és a meghatalmazott kizárólagos KAÜ-s azonosítása Papíralapú csatolmányok megszüntetése A vonatkozó jogszabályi háttér Art. 256. § 10. pont Air. és Vámkódex képviseleti szabályai Az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. Rendelet 2019. január 1. © dr. Tóth Gábor_2018

NAV – Elektronikus kommunikáció Egyéni vállalkozó nem Cégkapu kötelezett és nem is nyithat Használhatja az általa képviselt adózó Cégkapuját is Használhatja saját jogán a KÜNY-regisztrációhoz kapcsolódó tárhelyét is A NAV minden esetben értesül a Cégkapun keresztül feladó személyéről A Cégkapu hozzáférés KAÜ azonosításhoz kötött  Az azonosítás alapján tehát a személy ismert „Adóügyes Cégkapu” átmeneti időszak (ÁTMENET II.) © dr. Tóth Gábor_2018

„Adóügyes Cégkapu” átmeneti időszak 2018. december 31-éig Eüsztv.-ben foglalt átmeneti szabályozás (2017. évi CXXXIV. tv. 88. §) A NAV célja az elektronikus kommunikáció maradéktalan biztosítása a Cégkapu rendszer maradéktalan üzemszerű működéséig Addig marad az Ügyfélkapus kommunikáció Cégkapu érdemi működés legkorábban 2017. december 1-jétől © dr. Tóth Gábor_2018

„Adóügyes Cégkapu” átmeneti időszak – NAV-hoz benyújtás KÜNY tárhelyről (korábban Ügyfélkapu) Képviselő szervezet Cégkapuján keresztül Az adózó saját Cégkapuján keresztül © dr. Tóth Gábor_2018

„Adóügyes Cégkapu” átmeneti időszak Átmeneti időszak alatti első Cégkapu használat ráutaló magatartásnak minősül A NAV ezt követően a küldeményeit az adózó – és/vagy a képviselő szervezet – Cégkapujára küldi Az első Cégkapu használattól kezdődően A kezdeményezett ügyben! Az adózó – és/vagy a képviselő szervezet – Cégkapuja lesz a címzett, a joghatás az első megnyitáshoz kapcsolódik A küldeményhez kapcsolódik a hozzáférésre jogosult összes képviselő azonosítója  A Cégkapun csak ők férhetnek hozzá a dokumentumhoz (adótitok védelme) © dr. Tóth Gábor_2018

NAV – Elektronikus kommunikáció NAV fogadó oldali jogosultság vizsgálat 3 eleme: Képviselt adózó/ügyfél adóazonosítója  Kötelező! Adószám és/vagy Adóazonosító jel Képviselő szervezet adószáma [Air. 17. § (1) bek. d), g)] Számviteli, könyvviteli szolgáltatásra vagy adótanácsadásra jogosult gazdasági társaság, illetve egyéb szervezet Ügyvédi iroda Felszámoló, végelszámoló szervezet Képviselő személy adóazonosító jele  Kötelező! Képviselő szervezet Cégkapujáról érkező dokumentum kizárólag mindhárom elem hiánytalan megléte esetén fogadható be Az esetlegesen hiányzó adatok pótlására az EGYKE adatlapon van jelenleg is lehetőség © dr. Tóth Gábor_2018

NAV – Elektronikus kommunikáció EGYKE ÁNYK űrlap Hiteles elektronikus irattá alakított meghatalmazás, megbízás vagy A meghatalmazást, megbízást tartalmazó, legalább az adózó, illetve törvényes képviselője minősített elektronikus aláírásával vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítési szolgáltatással (AVDH) hitelesített elektronikus irat egyidejű csatolásával eBEV-es bejelentő felület Meghatalmazást adhat: Adózó saját maga Törvényes képviselő A meghatalmazást a meghatalmazottnak elektronikus formában jóvá kell hagynia Hiteles meghatalmazás, megbízás csatolmány szükséges © dr. Tóth Gábor_2018

Azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítési szolgáltatás (AVDH) https://niszavdh.gov.hu © dr. Tóth Gábor_2018

NAV – Elektronikus kommunikáció NAV-ból kifelé irányuló kommunikáció  Az adózónak meghatalmazott szervezet képviselője van 1. Címzettek CÉGKAPU CÉGKAPU Képviselő szervezet Cégkapu Képviselő szervezet alkalmazott „1” Képviselő szervezet alkalmazott „2” Képviselő szervezet alkalmazott „n” Adózó Cégkapu Törvényes képviselő „1” Törvényes képviselő „2” Törvényes képviselő „n” Képviselő szervezet alkalmazott „1” Képviselő szervezet alkalmazott „2” Képviselő szervezet alkalmazott „n” © dr. Tóth Gábor_2018

NAV – Elektronikus kommunikáció NAV-ból kifelé irányuló kommunikáció  Adózónak egyéni vállalkozó meghatalmazottja van 2. Címzettek KÜNY-TÁRHELY CÉGKAPU Egyéni vállalkozó Ügyfélkapu (KÜNY-tárhely) Egyéni vállalkozó meghatalmazott Adózó Cégkapu Törvényes képviselő „1” Törvényes képviselő „2” Törvényes képviselő „n” Egyéni vállalkozó meghatalmazott © dr. Tóth Gábor_2018

NAV – Elektronikus kommunikáció NAV-ból kifelé irányuló kommunikáció  Adózónak nagykorú alkalmazott meghatalmazottja van 3. Címzettek KÜNY-TÁRHELY CÉGKAPU Nagykorú alkalmazott Ügyfélkapu (KÜNY-tárhely) Nagykorú alkalmazott meghatalmazott Adózó Cégkapu Törvényes képviselő „1” Törvényes képviselő „2” Törvényes képviselő „n” Nagykorú alkalmazott meghatalmazott © dr. Tóth Gábor_2018

NAV – Elektronikus kommunikáció NAV-ból kifelé irányuló kommunikáció  Adózónak nincs meghatalmazottja 4. Címzett KÜNY-TÁRHELY CÉGKAPU Törvényes képviselő Ügyfélkapu (KÜNY-tárhely) Törvényes képviselő Adózó Cégkapu Törvényes képviselő „1” Törvényes képviselő „2” Törvényes képviselő „n” © dr. Tóth Gábor_2018

NAV – Elektronikus kommunikáció A Cégkapuhoz való hozzáféréseket minden gazdálkodónak magának kell KIOSZTANIA AKTUALIZÁLNIA FOLYAMATOSAN FIGYELEMMEL KÍSÉRNIE A képviselő és a képviselt közötti megállapodás "vezérli azt, hogy ki, kinek és milyen mélységű hozzáférést biztosít A NAV „csupán” azt biztosítja, hogy az összes hozzáférésre jogosult személy az összes lehetséges Cégkapun hozzáférjen a dokumentumhoz, ha ehhez a joga a Cégkapun biztosított © dr. Tóth Gábor_2018

Általános célú elektronikus kéreleműrlap szolgáltatás (e-Papír) © dr. Tóth Gábor_2018

e-Papír szolgáltatás Eüsztv. 8. § (1) bekezdése értelmében Az ügyfél jogosult az elektronikus ügyintézést biztosító szerv előtt az ügyei intézése során ügyintézési cselekményeit elektronikus úton végezni, nyilatkozatait elektronikus úton megtenni A Korm. rendelet 133. § (1) bekezdése értelmében használatának feltételei vannak Az e-Papír szolgáltatás keretében a szolgáltató biztosítja, hogy az ügyfél azonosítását követően az elektronikus ügyintézést biztosító szervhez szabad szöveges beadványt terjesszen elő, ha a beadvány elektronikus úton történő előterjesztését a jogszabály nem zárja ki, és a beadvány elektronikus úton történő előterjesztésére jogszabály további formai követelményt nem állapít meg © dr. Tóth Gábor_2018

e-Papír szolgáltatás Korm. rendelet 68. § A NAV törekszik arra, hogy Az elektronikus ügyintézést biztosító szerv köteles biztosítani az e-Papír szolgáltatás útján előterjesztett beadványok befogadását, ha az adott ügytípus elektronikus űrlappal nem támogatott A NAV törekszik arra, hogy az e-Papír szolgáltatás útján előterjeszthető iratok számát oly módon optimalizálja, hogy az általa fejlesztett ÁNYK (Általános Nyomtatványkitöltő) program segítségével a lehető legtöbb ügyet és eljárási cselekményt elektronikus űrlap formában támogassa © dr. Tóth Gábor_2018

ePapír szolgáltatás Funkcióját tekintve Elsősorban a magánszemélyek elektronikus ügyintézését támogatja Kizárólag akkor, ha személyes megjelenés nem szükséges Használata akkor lehet sikeres, ha becsatornázott ügytípusok kevésbé cizelláltak Általános, ügytípusba be nem sorolt beadvány esetében csupán a postai út spórolható meg A csatlakozott szervezethez érkezett e-Papír beadvány esetében az ügyintézői munka nem spórolható meg  az ügyintézési folyamatok változatlanok maradnak ÁNYK űrlap ebből a szempontból sokkal hatékonyabbnak tűnik, mert Külső és belső oldali programozott ellenőrzési szempontokat tartalmaz Válasz üzenetek automatikus generálására alkalmas Interfész kapcsolatot támogat külső szoftverekkel Csatolmányokat is kezel, mely csatolmányok elektronikus aláírásának ellenőrzését is elvégzi a fogadó oldal © dr. Tóth Gábor_2018

Előre kitöltött adatok a KAÜ azonosítás alapján, e-Papír szolgáltatás Előre kitöltött adatok a KAÜ azonosítás alapján, nem módosítható! © dr. Tóth Gábor_2018

e-Papír szolgáltatás Tisztelt NAV! … © dr. Tóth Gábor_2018

Ügyviteli szabályok a NAV előtti e-ügyintézésre © dr. Tóth Gábor_2018

Ügyviteli szabályok a NAV előtti e-ügyintézésre Kapcsolattartás módja adóügyekben Air. 36. § [A kapcsolattartás általános szabályai] (1) bekezdés szerint: Írásban Az Eüsztv.-ben meghatározott elektronikus úton Személyesen Írásbelinek nem minősülő elektronikus úton (2) Ha törvény másként nem rendelkezik, a kapcsolattartás formáját az adóhatóság tájékoztatása alapján az adózó választja meg. Az adózó a választott kapcsolattartási módról más - az adóhatóságnál rendelkezésre álló - módra áttérhet. (4) Az állami adó- és vámhatóság elektronikus úton tart kapcsolatot az alábbi adózókkal Havi adó- és járulékbevallás benyújtására köteles Áfa tv. szerinti összesítő nyilatkozat benyújtására köteles Áfa tv. szerinti összesítő jelentés benyújtására köteles Eüsztv. alapján elektronikus ügyintézésre köteles ÍRÁSBAN (Air.) SZÓBAN (Air.) © dr. Tóth Gábor_2018

Ügyviteli szabályok a NAV előtti e-ügyintézésre Eüsztv. szerint nem kötelező az elektronikus kapcsolattartás 8. § (2)-(6) bek. Esetei: Személyes megjelenés Irat másként nem pótolható Nem értelmezhető Nemzetközi szerződés vagy EU-s rendelet Minősített adatot tartalmaz az irat © dr. Tóth Gábor_2018

Ügyviteli szabályok a NAV előtti e-ügyintézésre Eüsztv. szerint kötelezően elektronikus kapcsolattartásra kötelezettek 9. § (1) bek. Az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet állam önkormányzat költségvetési szerv ügyész jegyző köztestület egyéb közigazgatási hatóság az ügyfél jogi képviselője (ügyvéd, ügyvédi iroda és kamarai jogtanácsos) Elektronikus ügyintézéshez való jog szünetel Korm. rendelet 6. § (11) Ügyeit nem elektronikusan is intézheti. E jog nem illeti meg akkor, ha az adott ügyet természetes személy is csak elektronikusan intézheti. Pl. tevékenységüket szüneteltető egyéni vállalkozók. EGYKE kódok: 5 - ügyvéd 6 - ügyvédi iroda 8 - jogtanácsos © dr. Tóth Gábor_2018

Ügyviteli szabályok a NAV előtti e-ügyintézésre Eüsztv. szerint a kapcsolattartás módja 16. § (1) bek. Ügyféli jogok Az ügyfél szabadon választja meg az elektronikus ügyintézést biztosító szervvel való elektronikus kapcsolattartás módját Az elektronikus ügyintézést biztosító szerv által közzétett tájékoztatásban meghatározott elérhetőségeit alkalmazva, ha jogszabály valamely nyilatkozat megtételét nem köti valamely kapcsolattartási mód alkalmazásához © dr. Tóth Gábor_2018

Ügyviteli szabályok a NAV előtti e-ügyintézésre Eüsztv. szerint a kapcsolattartás módja 16. § (2) bek. Elektronikus ügyintézést biztosító szerv kötelezettségek Az ügyfélnek címzett nyilatkozatai megtétele során az ügyfél ügyintézési rendelkezésében foglalt kapcsolattartási módot alkalmazza, vagy ügyintézési rendelkezés hiányában az elektronikus kapcsolattartás módját szabadon választja meg Ha jogszabály a kapcsolattartás módját nem határozza meg © dr. Tóth Gábor_2018

Ügyviteli szabályok a NAV előtti e-ügyintézésre Eüsztv. szerint a kapcsolattartás kötelezően elektronikus módja 25. § (6) bek. Az elektronikus ügyintézést biztosító szerv az ügyfélnek címzett olyan nyilatkozatait, amelyek esetében az elektronikus út értelmezhető, elektronikus úton teszi meg Jogszabály így rendelkezik (pl. Air.) Az ügyfél azt igényli (bármilyen formában) Az ügyfél a kérelmet elektronikus úton nyújtotta be Kötelező elektronikus kapcsolattartás a meghatalmazott számára Korm. rendelet 10. § (5) bek. Elektronikus ügyintézést önként vállaló fél – törvény eltérő rendelkezése hiányában – csak olyan meghatalmazottat vehet igénybe, aki szintén elektronikusan jár el Az elektronikus kapcsolattartásra kötelezett ügyfél meghatalmazottja esetében is irányadónak tekinthető © dr. Tóth Gábor_2018

Köszönöm a figyelmet!